Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Björn Lövdahl skrivet 06 juni 2010, 16:34:54 PM

Titel: Orusttrafiken 70657
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 06 juni 2010, 16:34:54 PM
(http://www.bussbjornen.se/ovrigt/Orusttrafiken_70657_Hassleholms_Centralstation_100606.jpg)

Inte världens bästa bild, men det som blev
Titel: SV: Orusttrafiken 70657
Skrivet av: Brollan skrivet 06 juni 2010, 16:39:29 PM
Hoppsan, har Orust också börjat köpa Solaris?
Hur många gäller det?
Titel: SV: Orusttrafiken 70657
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 06 juni 2010, 16:48:59 PM
Citat från: Mats B skrivet 06 juni 2010, 16:39:29 PM
Hoppsan, har Orust också börjat köpa Solaris?
Hur många gäller det?

Hässleholm 3st
Titel: SV: Orusttrafiken 70657
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 juni 2010, 18:20:01 PM
Citat från: Mats B skrivet 06 juni 2010, 16:39:29 PM
Hoppsan, har Orust också börjat köpa Solaris?
Hur många gäller det?

Det finns ju inte så förtvivlat mycket att välja på om man  måste ha boggibussar med gasdrift. Enda alternativet är väl MAN.
Titel: SV: Orusttrafiken 70657
Skrivet av: Jan skrivet 06 juni 2010, 19:04:34 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 juni 2010, 18:20:01 PM
Det finns ju inte så förtvivlat mycket att välja på om man  måste ha boggibussar med gasdrift. Enda alternativet är väl MAN.

Nobina, Orusttrafiken och Veolia har samtliga köpt Solaris gasbussar i senaste leveransen. Dock så står det en ny MAN med gasdrift hos Neoplan i Helsingborg. Den är inte märkt med dekaler men troligtvis är det en som ska till Thygessons i Broby.
Titel: SV: Orusttrafiken 70657
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 06 juni 2010, 19:06:16 PM
Citat från: Jan skrivet 06 juni 2010, 19:04:34 PM
Nobina, Orusttrafiken och Veolia har samtliga köpt Solaris gasbussar i senaste leveransen. Dock så står det en nya MAN med gasdrift hos Neoplan i Helsingborg. Den är inte märkt med dekaler men troligtvis är det en som ska till Thygessons i Broby.

Thygessons i Broby har 4 beställda MAN 15m Boggie CNG. 2 st är levererade och ytterligare 2 är på gång
Titel: SV: Orusttrafiken 70657
Skrivet av: Cyklisten skrivet 06 juni 2010, 19:23:30 PM
Måste väl stämma, vi fick ta del av Thorebs verkstadsutbildning på C90 och det gjordes just på dessa bussar som stod på Neoplan Syd. Att de ska till Thygessons ser man tydligt på hjulen.
Titel: SV: Orusttrafiken 70657
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 06 juni 2010, 19:32:24 PM
Citat från: Cyklisten skrivet 06 juni 2010, 19:23:30 PM
Måste väl stämma, vi fick ta del av Thorebs verkstadsutbildning på C90 och det gjordes just på dessa bussar som stod på Neoplan Syd. Att de ska till Thygessons ser man tydligt på hjulen.

Navkapslarna?
Titel: SV: Orusttrafiken 70657
Skrivet av: Jeppe Hagelbäck skrivet 06 juni 2010, 20:10:56 PM
Gratulerar till fångsten. Jag missade en av dessa med några sekunder i torsdags kväll  >:(
Titel: SV: Orusttrafiken 70657
Skrivet av: Ersa skrivet 06 juni 2010, 21:20:55 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 juni 2010, 18:20:01 PM
Det finns ju inte så förtvivlat mycket att välja på om man  måste ha boggibussar med gasdrift. Enda alternativet är väl MAN.

Ligger Scania (OmniLink) och Volvo (8500) så långt efter med boogi-biogasmodeller än idag? Tråkigt för dem att de tappar marknadsandelar pga att de saknar en buss som fler och fler svenska huvudmän kräver, men det är ju iofs bra för Solaris.
Titel: SV: Orusttrafiken 70657
Skrivet av: julle skrivet 06 juni 2010, 21:53:43 PM
Citat från: Ersa skrivet 06 juni 2010, 21:20:55 PM
Ligger Scania (OmniLink) och Volvo (8500) så långt efter med boogi-biogasmodeller än idag? Tråkigt för dem att de tappar marknadsandelar pga att de saknar en buss som fler och fler svenska huvudmän kräver, men det är ju iofs bra för Solaris.
Är det verkligen så många huvudmän som kräver gasdrift på regiontrafik med boggibussar? Mig veterligen är det i huvudsak Skånetrafiken som gör det, Ö-traf har gjort det i viss mån i senaste upphandlingen (30-tal fordon kring Norrköping), Västtrafik har gjort det delvis i Mölndal och Västra Göteborg, om västra Göteborg nu kan ses som regiontrafik vill säga.
Titel: SV: Orusttrafiken 70657
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 juni 2010, 21:54:23 PM
Citat från: Ersa skrivet 06 juni 2010, 21:20:55 PM
Ligger Scania (OmniLink) och Volvo (8500) så långt efter med boogi-biogasmodeller än idag? Tråkigt för dem att de tappar marknadsandelar pga att de saknar en buss som fler och fler svenska huvudmän kräver, men det är ju iofs bra för Solaris.

Scania har väl problem med sin nya gasmotor. Det är därför som leveransen av tio OmniLink till Borås Lokaltrafik dragit ut på tiden. Och Volvo satsar nu mest på hybridteknik, men avsikten är ju att inom en inte alltför avlägsen framtid ta fram en gasdriven hybridbuss. Så i väntan på detta utvecklar man väl inte sina nuvarande gasbussar. Mercedes fortsätter att tro på vätgasdrivna bussar och är därför inte heller särskilt intresserade av boggibussar med gasdrift.

Fast numera har vi alla två, snart tre (Scania) tillverkare av boggibussar för gasdrift. Det är inte så länge sedan det i praktiken bara fanns en.
Titel: SV: Orusttrafiken 70657
Skrivet av: scaniaolsson skrivet 06 juni 2010, 21:57:12 PM
Vilka linjer har "Orust" med gulbussar runt Hässleholm, kan bara påminna mig om 534 till Sösdala.

Scaniaolsson
Titel: SV: Orusttrafiken 70657
Skrivet av: Rickardo skrivet 07 juni 2010, 00:57:09 AM
Trevligt!  :)
Titel: SV: Orusttrafiken 70657
Skrivet av: Ersa skrivet 07 juni 2010, 02:03:58 AM
Citat från: julle skrivet 06 juni 2010, 21:53:43 PM
Är det verkligen så många huvudmän som kräver gasdrift på regiontrafik med boggibussar? Mig veterligen är det i huvudsak Skånetrafiken som gör det, Ö-traf har gjort det i viss mån i senaste upphandlingen (30-tal fordon kring Norrköping), Västtrafik har gjort det delvis i Mölndal och Västra Göteborg, om västra Göteborg nu kan ses som regiontrafik vill säga.

Det lär bli fler krav på bussar med "icke fossilt bränsle" på landsbygdstrafiken framöver. Titta bara på UL där Nobina byggt om två gamla Volvo 8700 till biogasdrift. Och bara nu senast i Jämtland var det ju sådana krav på landsbygdstrafiken som Centrala Buss vunnit, om jag tolkar senate numret av tidningen Trafikforum rätt. Där blev det dock RME på landsbygden och etanol (nytänkande?) inne i stan, istället för biogas.
Titel: SV: Orusttrafiken 70657
Skrivet av: Bussmicke skrivet 07 juni 2010, 09:23:17 AM
Mumma
Titel: SV: Orusttrafiken 70657
Skrivet av: Peter L skrivet 07 juni 2010, 10:58:57 AM
Citat från: scaniaolsson skrivet 06 juni 2010, 21:57:12 PM
Vilka linjer har "Orust" med gulbussar runt Hässleholm, kan bara påminna mig om 534 till Sösdala.

Scaniaolsson

Ja, det är väl denna linje de kör med gulbuss, skulle väl vara 4 bussar enligt avtalet? De tog väl hem ett avtal med 4 gröna + 4 gula bussar som skulle omfatta stadstrafik + 534 om jag minns rätt.
Titel: SV: Orusttrafiken 70657
Skrivet av: julle skrivet 07 juni 2010, 12:01:58 PM
Citat från: Peter L skrivet 07 juni 2010, 10:58:57 AM
Ja, det är väl denna linje de kör med gulbuss, skulle väl vara 4 bussar enligt avtalet? De tog väl hem ett avtal med 4 gröna + 4 gula bussar som skulle omfatta stadstrafik + 534 om jag minns rätt.

I anbudet var det 4 bussar på linje 534, som sen vid trafikstart skulle minska till 3 fast ändå blev 4............ Snurrigt värre. I alla fall så ska den 4:e bussen som endast kör en förstärkning från Sösdala på morgonen köras med diesel, så det lär väl bli en Vega kvar hos Orust.
Titel: SV: Orusttrafiken 70657
Skrivet av: Jeppe Hagelbäck skrivet 07 juni 2010, 12:25:47 PM
Citat från: julle skrivet 07 juni 2010, 12:01:58 PM
I anbudet var det 4 bussar på linje 534, som sen vid trafikstart skulle minska till 3 fast ändå blev 4............ Snurrigt värre. I alla fall så ska den 4:e bussen som endast kör en förstärkning från Sösdala på morgonen köras med diesel, så det lär väl bli en Vega kvar hos Orust.
Var det inte tal om en grön Solaris som skulle kunna användas till "både och"?
Stod i en tråd som jag inte hittar nu.
Titel: SV: Orusttrafiken 70657
Skrivet av: julle skrivet 07 juni 2010, 13:58:44 PM
Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 07 juni 2010, 12:25:47 PM
Var det inte tal om en grön Solaris som skulle kunna användas till "både och"?
Stod i en tråd som jag inte hittar nu.
Stämmer, en grön reservbuss är tänkt för både gula och gröna körningar. Denna gröna reservbuss ska vara av 12-metersmodell, men om det är en Solaris eller inte det låter jag vara osagt, eller om den för övrigt ens har levererats?!?
Titel: SV: Orusttrafiken 70657
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 07 juni 2010, 19:50:45 PM
Citat från: julle skrivet 07 juni 2010, 13:58:44 PM
Stämmer, en grön reservbuss är tänkt för både gula och gröna körningar. Denna gröna reservbuss ska vara av 12-metersmodell, men om det är en Solaris eller inte det låter jag vara osagt, eller om den för övrigt ens har levererats?!?

Jo det finns en 12m Irisbus för stadstrafik, dock var nog inte Skånetrafiken så positiva att använda den som reserv på 534
Titel: SV: Orusttrafiken 70657
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 07 juni 2010, 19:51:52 PM
Citat från: scaniaolsson skrivet 06 juni 2010, 21:57:12 PM
Vilka linjer har "Orust" med gulbussar runt Hässleholm, kan bara påminna mig om 534 till Sösdala.

Scaniaolsson

Orusttrafiken, Hässleholm kör stadstrafiken samt regionbuss 534