http://na.se/nyheter/2.2503/1.851567-centrumpendeln-startar-i-orebro (http://na.se/nyheter/2.2503/1.851567-centrumpendeln-startar-i-orebro) På Måndag startar den nya Centrumpendeln i Örebro. (Linje 81) Den skall kompensera för trafikstörningar och alla ombyggnationer i stan. Kommer att köras med 2 mindre bussar. Vet ej vem som sköter den trafiken?? Kan var Rudskoga Taxi eller Lindbergs??
Borde vara Rudskoga Taxi de vann upphandlingen av trafik med små bussar. Jag tror bara att det kan bli de som kör men det finns flera företag än Lindbergs, det nya bolaget Tuva transport bland andra.
/ Christer K
Rudskoga Taxi kör den anropstyrda trafiken på väster och i centrum så det verkar logiskt
Träffade ett par förare från Nobina igår kväll och det är Nobina som kör med två mindre bussar, den ena av dessa ska bytas ut om cirka två veckor efter trafikstart.
/ Christer K
Citat från: Christer K skrivet 09 juni 2010, 05:46:51 AM
Träffade ett par förare från Nobina igår kväll och det är Nobina som kör med två mindre bussar, den ena av dessa ska bytas ut om cirka två veckor efter trafikstart.
/ Christer K
Vilken är den första bussen som nu då uppenbarligen ska bytas ut???
Nu har jag sett buss nr 1 WYS 250 en Nissan interstar årsmodell 04
/ Christer K
Citat från: Christer K skrivet 14 juni 2010, 22:09:13 PM
Nu har jag sett buss nr 1 WYS 250 en Nissan interstar årsmodell 04
/ Christer K
Nobina 6256, från Blekinge då m.a.o. - intressant =)
Den skulle vara kul att få på bild, synd man inte heter Swebus längre..
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/6200/Swebus_6256_Centralstationen_Karlskrona_940610.jpg)
Finns väl en renoverad GDG lastbil av liknande modell i Kungälv. :D
Citat från: Christer K skrivet 14 juni 2010, 22:09:13 PM
Nu har jag sett buss nr 1 WYS 250 en Nissan interstar årsmodell 04
Den andra bussen är Nobina 0106, en grön Mercedes Sprinter med regnr AYT828
Gott om bilder finns, men kan inte läggas ut ännu pga ett mindre datorhaveri.
Centrumlinjen är intressant så såtillvida att den körs av Nobina på ett häng på stadstrafikavtalet. enl det avtalet skall bussarna vara tillgängliga för personer i rullstol. Den gröna bussen är det men inte den gråa . Ingen av dessa bussar har lågt insteg. Vilka personer är tänkta att nyttja linjen. jo de som tycker det är svårt att gå den 800 meter linjen betjänar. Ofta personer som kan ha begränsad rörelseförmåga. Jag tycker det är skrämmande att man inte kan hyra in 2 st färdtjänstbussar i stället. Lindbergs borde ha det .
MVH Svempa
I de flesta färdtjänstavtal räknas bakgavellyft faktiskt som lågt insteg och likställs med sänkbar luftfjädring.
Enligt trafikregistret så är det lyft på Sprintern och luftfjädring på Interstar. Enligt samma uppgifter är bägge anpassade för rullstolar. Verkar vara helt traditionella färdtjänstbussar, den ena bussregistrerad och den andra taxiregistrerad...
Ja den gröna är anpassad men lite högasteg och trång ingång. den gråa har man satt in en soffa bak som måste monteras ur då någon rulleburen vill åka med. Undrar om man gör det och ställer inredningen på busshållplatsen . skulle inte tro det. Dessutom så mig veterligt så kör man på den upphandling som gäller stadstrafiken i örebro i så falll ska bussen vad jag vet ha lågt insteg och plats för rullstol.
jag kan vara fel ute . rätta mig i så fall.
Hade jag varit inblandad hade jag nog sett till att ta 2 färdtjänstbussar från lindbergs i ställlet .
MVH Svempa
Med tanke på att detta är en tillfällig insats för att kompensera för ombyggnationer så är det säkert ett speciellt avtal mellan entreprenören och huvudmannen som reglerar vad det är för bussar som skall användas.
Att huvudavtalet (stadstrafiken) säger en sak behöver inte betyda att alla tillkommande avtal måste ske på samma villkor.
Det finns ju väldigt små biogas bussar med insteg i markhöjd som används för den anropstyrda, eller så är det bara en buss. Det är det enkelt att få in en rullstolbunden och det finns sittplatser. Dock är det rudskoga som har den men det går väl att få framnågot liknande. Dock är det bara fram till september som detta håller på sedan göra om linjenätet igen, för att de ska köra via Drottninggatan och Järntorget. I och med det känns det onödigt så fungerar det någolunda får det väl räcka