****
(http://i50.tinypic.com/2hqrl04.jpg)
(http://i48.tinypic.com/263voly.jpg)
Två bilder på SL H? 4895, på Vasagatan i Stockholm.
(http://i48.tinypic.com/111t9ab.jpg)
SJ 1495, hemmahörande i Gävle.
Här på Klarabergsviadukten i Stockholm
HJP
Citat från: HJP skrivet 04 juni 2010, 13:52:36 PM
(http://i48.tinypic.com/111t9ab.jpg)
SJ 1495, hemmahörande i Gävle.
Här på Klarabergsviadukten i Stockholm
HJP
Trevliga bilder. Ikarus-bussarna var väldigt snygga skapelser. Inte så trevliga att äga dock, det kallades inte Ikarost för inte. Kan det rentav vara så att de båda översta bilderna är på bussar som kommit från Muskö?
1495 är märkt G, vilket du naturligtvis som gammal järnvägare vet står för Göteborg och inte Gävle (Gä). :) 1495 gick ofta som veckoslutsbuss Göteborg-Stockholm(-Uppsala).
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 juni 2010, 15:35:12 PM
Trevliga bilder. Ikarus-bussarna var väldigt snygga skapelser. Inte så trevliga att äga dock, det kallades inte Ikarost för inte. Kan det rentav vara så att de båda översta bilderna är på bussar som kommit från Muskö?
1495 är märkt G, vilket du naturligtvis som gammal järnvägare vet står för Göteborg och inte Gävle (Gä). :) 1495 gick ofta som veckoslutsbuss Göteborg-Stockholm(-Uppsala).
****
(http://i49.tinypic.com/awq5p1.jpg)
Du har helt rätt Staffan. G=Göteborg och Gä=Gävle.
När jag skrev texten, så tittade jag på denna bild, som togs vid samma tillfälle.
Om SJ vill luras, eller om jag är yr i huvudet, vet jag inte.
HJP
Citat från: HJP skrivet 04 juni 2010, 15:52:25 PM
****
(http://i49.tinypic.com/awq5p1.jpg)
Du har helt rätt Staffan. G=Göteborg och Gä=Gävle.
När jag skrev texten, så tittade jag på denna bild, som togs vid samma tillfälle.
Om SJ vill luras, eller om jag är yr i huvudet, vet jag inte.
HJP
Då är det nog så att ä-et har fallit bort i märkningen i fronten. Det var ju lösa bokstäver som kunde lossna eller lätt pillas loss. Jag tar tillbaka uppgiften att 1495 gick på Göteborg-Stockholm. Det var en annan Ikarus jag tänkte på. Den var dessutom stationerad i Borås och gick således bara Borås-Stockholm.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 juni 2010, 15:57:56 PM
Då är det nog så att ä-et har fallit bort i märkningen i fronten. Det var ju lösa bokstäver som kunde lossna eller lätt pillas loss. Jag tar tillbaka uppgiften att 1495 gick på Göteborg-Stockholm. Det var en annan Ikarus jag tänkte på. Den var dessutom stationerad i Borås och gick således bara Borås-Stockholm.
****
Utmärkt!
Jag hade samma tanke som du, så vi säger att det är så det förhåller sig ;)
HJP
4895 var en H51.
/Christer
Tack för dessa bilder på ännu en vagntyp jag inte kört!
Mvh Gunnar
Citat från: Christer Göransson skrivet 04 juni 2010, 16:10:31 PM
4895 var en H51.
/Christer
****
Tack! Du såg mitt frågetecken och svarade :)
Gunnar, jag har inte heller kört H51, men nu har jag lärt mig SL-litteran ;)
HJP
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 juni 2010, 15:57:56 PM
Då är det nog så att ä-et har fallit bort i märkningen i fronten. Det var ju lösa bokstäver som kunde lossna eller lätt pillas loss. Jag tar tillbaka uppgiften att 1495 gick på Göteborg-Stockholm. Det var en annan Ikarus jag tänkte på. Den var dessutom stationerad i Borås och gick således bara Borås-Stockholm.
Alldeles rätt, 1495 tillhörde Gävle-regionen.
/Christian
Råsta hade ett antal Ikarus,
Blev alltid glad när jag fick en på 503 eller en annan linje.
Många förare gillade inte den mjuka fjädringen,lättkörd och Wilsonlåda.
/Lennart
Minns att råsta kunde sätta in ikarus på 507E mellan Rissne och Hallonbergen under morgon och kvällsrusningen, detta var väl innan t-banan invigdes i Rissne aug 1985 tror jag.
Det var alltid lika kul att få åka dom eller nån annan äldre "järfälla" buss som en del kallade de andra extrabussarna till skolan.
Robban FTM minns säkert när vi åkte en Ikarus från Stockholm till Västerås t o r 1987 för att besöka Asea och titta på tågtillverkningen med SL skolan :)
/a32 ;)
1495 är väl i originallutförande? Denna buss kom på lite underliga vägar till SJ. Det finns ett leveransdatum om köp men detta datum är fixat efteråt. Enligt informella uppgifter (bla även SvOmnibustidning) tog SJ "över" Engs veckoslutslinje till Färila varför SJ fick överta deras buss som de tecknat kontrakt på. Bussen är alltså köpt av en Volvohandlare. Även 1497 kom över för tjänstgöring som veckoslutsbuss.
Bussen Staffan först tänkte på är 1481 som gick hösten 1973 till aug 1976 på linjen till Stockholm. Därefter kom 1536 men 1481 kom att gå kvar sporadiskt.
1481 slutade sin tid på linje (nuv linjenr) 310 Kinna-Sätila-Björlanda med en skoltur på (nuv nr)305 Kinna-Rydal. 1481 hade då byggts om med bakdörr. Rent generellt byggde SJ om sina Ikarus så de kom att se ut som 1495 och SL Ikarus. 1481 skilde sig åt så att den hde kvar toaletten baktill och därtil hade en utgångsdörr baktill. Jag har kanske inte sett alla SJ Ikarus sedan de byggts om men ganska många och 1481 var den enda som hade kvar toaletten. Även de båda tidigare serierna fick toan borttagen och bakdörr insatt (1017-1026&1298-1302).Framdörren på 1495 är lika Ikarus 1479-1484 men olika 1303,1450-1465.
1466-1470 var halvturister äv den äldre typen kaross.
Vem har fotograferat gamla Ikarus ;)