Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Gunnar D skrivet 04 juni 2010, 13:39:32 PM

Titel: H15 Karolinska 1962
Skrivet av: Gunnar D skrivet 04 juni 2010, 13:39:32 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H15KaS1962.jpg)

En H15 på linje 33 mot Danviken inväntar avgångstiden vid Karolinska 1962.
En vagntyp jag ännu inte fått tillfälle att köra....

Mvh Gunnar (med kamera för 25 kr)
Titel: SV: H15 Karolinska 1962
Skrivet av: HJP skrivet 04 juni 2010, 13:56:56 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 04 juni 2010, 13:39:32 PM
En H15 på linje 33 mot Danviken inväntar avgångstiden vid Karolinska 1962.
En vagntyp jag ännu inte fått tillfälle att köra....

Mvh Gunnar (med kamera för 25 kr)
****
Mycket snyggt!
Har inte heller kört H15, men åkt med dem.

De sämsta kamerorna, är de som inte används. Du använde din, och skapade ett värdefullt tidsdokument  :)

HJP
Titel: SV: H15 Karolinska 1962
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 04 juni 2010, 14:34:25 PM
Vilka linjer gick H15 på vid den tiden ? Var det några linjer som gick med H15 hela tiden, eller förstärkte de bara i rusningstid?
Titel: SV: H15 Karolinska 1962
Skrivet av: Mr H skrivet 04 juni 2010, 15:27:53 PM
Åhå nu plockar han fram verkligt tunga saker! Tjusig bild!
Då kan jag meddela att jag faktiskt kört H15 :D,!

En annan sak. Hur var det egentligen med H15 och linjenumren? Jag har hört
att det bara var Söderhallen som hade linjenummerrullar i sina H15 medan de andra
hade påhängsskyltar.(Påhängsskyltar förekom f.ö även i Söderhallen då linjenummerrullarna
inte täckte behovet!) "33" fanns på Söders rullar och av det skulle man alltså kunna tolka att
vagnen på bilden har ett annat ursprung än Söderhallen då den har påhängsskylt på en Söderlinje.

När frågan ändå är uppe, jag har hemma en dest.rulle från en H15 med destar från ytterområdena. Det måste väl ha funnits en dest.rulle då för innerstaden och en för ytterområdena? Den jag har täcker ett 60-tal destar för ytterområdena.

Någon som känner sig manad att reda ut detta?

Vad det gäller linjer som gick med H15 år 1962 kan jag bidra med linjerna 30 och 36 men det fanns fler. Linje 65 är jag tveksam till om den kördes med H15 år 1962, förmodligen, men det var lite fram och tillbaka där. Det är nog tveksamt om någon linje kördes hela trafiktiden man bytte nog till enmans kvällstid då det fanns sådana bussar att tillgå.

Hälsn
Mr H  
Titel: SV: H15 Karolinska 1962
Skrivet av: Gunnar D skrivet 04 juni 2010, 16:25:48 PM
Citat från: HJP skrivet 04 juni 2010, 13:56:56 PM
****
Mycket snyggt!
Har inte heller kört H15, men åkt med dem.

De sämsta kamerorna, är de som inte används. Du använde din, och skapade ett värdefullt tidsdokument  :)

HJP

Tack, det var väl så jag resonerade: Bättre en bild än ingen!

Gunnar
Titel: SV: H15 Karolinska 1962
Skrivet av: Gunnar D skrivet 04 juni 2010, 16:40:03 PM
Citat från: Mr H skrivet 04 juni 2010, 15:27:53 PM
En annan sak. Hur var det egentligen med H15 och linjenumren? Jag har hört
att det bara var Söderhallen som hade linjenummerrullar i sina H15 medan de andra
hade påhängsskyltar.(Påhängsskyltar förekom f.ö även i Söderhallen då linjenummerrullarna
inte täckte behovet!) "33" fanns på Söders rullar och av det skulle man alltså kunna tolka att
vagnen på bilden har ett annat ursprung än Söderhallen då den har påhängsskylt på en Söderlinje.

När frågan ändå är uppe, jag har hemma en dest.rulle från en H15 med destar från ytterområdena. Det måste väl ha funnits en dest.rulle då för innerstaden och en för ytterområdena? Den jag har täcker ett 60-tal destar för ytterområdena.

Någon som känner sig manad att reda ut detta?

Vad det gäller linjer som gick med H15 år 1962 kan jag bidra med linjerna 30 och 36 men det fanns fler. Linje 65 är jag tveksam till om den kördes med H15 år 1962, förmodligen, men det var lite fram och tillbaka där. Det är nog tveksamt om någon linje kördes hela trafiktiden man bytte nog till enmans kvällstid då det fanns sådana bussar att tillgå.

Hälsn
Mr H   

- H15 på linje 53 kunde man se med linjenummerrulle.
- Min destrulle från H15 innehåller också mest ytterstadsdestinationer.
- Mitt bud ang linjer med H15 på stomturer M-F före kl 19 år 1962 blir: Linje 30, 33 och 53.

Mvh Gunnar
Titel: SV: H15 Karolinska 1962
Skrivet av: Mr H skrivet 04 juni 2010, 18:09:04 PM
På den linjenummerrulle från H15 som jag har är "53" och "53E" insydda i den ursprungliga rullen som är en Söderrulle.

Mr H
Titel: SV: H15 Karolinska 1962
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 04 juni 2010, 18:20:12 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 04 juni 2010, 16:40:03 PM
- H15 på linje 53 kunde man se med linjenummerrulle.
- Min destrulle från H15 innehåller också mest ytterstadsdestinationer.
- Mitt bud ang linjer med H15 på stomturer M-F före kl 19 år 1962 blir: Linje 30, 33 och 53.

Mvh Gunnar


Först ett stort tack för en väldigt bra bild på H15-vagnen!

Vad det gäller H15's användning på stomturer 1962 så håller jag med om linjerna 30, 33 och 53. Dessutom vill jag lägga till linje 65. 1962 jobbade jag konduktör på linje 65 vid  ett flertal tillfällen och det var även under dagtid när inga förstärkningsvagnar rullade.

M v h
Ingwar
Titel: SV: H15 Karolinska 1962
Skrivet av: Hasse L skrivet 04 juni 2010, 18:39:11 PM
Det var väl bara 30 som hade H15 även kvällstid och söndagar (t o m 4.4.1964).
Titel: SV: H15 Karolinska 1962
Skrivet av: Gunnar D skrivet 04 juni 2010, 19:02:31 PM
Citat från: Mr H skrivet 04 juni 2010, 18:09:04 PM
På den linjenummerrulle från H15 som jag har är "53" och "53E" insydda i den ursprungliga rullen som är en Söderrulle.

Mr H
OK, på min finns det inget mellan "51E" och "64" så den är väl äldre eller från en Hornsbergsvagn.

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 04 juni 2010, 18:20:12 PM
Vad det gäller H15's användning på stomturer 1962 så håller jag med om linjerna 30, 33 och 53. Dessutom vill jag lägga till linje 65. 1962 jobbade jag konduktör på linje 65 vid  ett flertal tillfällen och det var även under dagtid när inga förstärkningsvagnar rullade.

M v h
Ingwar
Ok, jag tog mina första SS-bilder i augusti 1962 så om det gick H15 på stomturerna på linje 65 under hösten 1962 så grämer jag mig om jag missade dessa. Många nylevererade H24 och H25 sattes väl i trafik från eftersommaren/hösten -62 som kanske påverkade utsättningen av H15 på linje 65.

Mvh Gunnar
Titel: SV: H15 Karolinska 1962
Skrivet av: Mr H skrivet 04 juni 2010, 21:58:13 PM
Min Söderrulle från H15 ser ut så här fritt ur minnet:

33,51,53,53E,55,59,64,70?,78,79,79H,90,91,100,102,103,104 och 106

Mr H
Titel: SV: H15 Karolinska 1962
Skrivet av: Gunnar D skrivet 05 juni 2010, 06:13:03 AM
Citat från: Mr H skrivet 04 juni 2010, 21:58:13 PM
Min Söderrulle från H15 ser ut så här fritt ur minnet:

33,51,53,53E,55,59,64,70?,78,79,79H,90,91,100,102,103,104 och 106

Mr H

Min H15-rulle har:
33,34,51,51E,64,64E,65,65E,70,73,73E,78,79,79H,90,91,184

/Gunnar
Titel: SV: H15 Karolinska 1962
Skrivet av: Mr H skrivet 05 juni 2010, 08:54:13 AM
OK bör väl vara Söderrullar båda två och det är det jag undrar finns det Hornsbergsrullar eller för andra garage?

Nu har jag rotat fram min rulle här (familjen får vänta på frukosten! :D) och den har

33,51,53 (insydd),53E (insydd), 55,59,64,78,79,79H,60,73,90,91,100,102,103 (insydd),106.

Minnet var inte så pjåkigt ändå men skillnaderna är ju lite intressanta. Du verkar ha en latare vagns rulle ( ;D ;D ;D) som har gått mer på extraturer medan min är en nattsuddare ( :D :D :D).

Frågan kvarstår finns det rullar för andra garage?

Mr H
Titel: SV: H15 Karolinska 1962
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 05 juni 2010, 09:35:39 AM
Citat från: Gunnar D skrivet 04 juni 2010, 19:02:31 PM
Ok, jag tog mina första SS-bilder i augusti 1962 så om det gick H15 på stomturerna på linje 65 under hösten 1962 så grämer jag mig om jag missade dessa. Många nylevererade H24 och H25 sattes väl i trafik från eftersommaren/hösten -62 som kanske påverkade utsättningen av H15 på linje 65.

Mvh Gunnar

Vid närmare rannsakning av mitt minne och de sparsamma anteckningar jag hittat så stämmer det att de flesta turerna jag jobbade på linje 65 var under våren och försommaren 1962. Under sommaren fick jag förflyttning från Söderhallen till Brännkyrkahallen och fick fast jobb på linje 14. Så det kan nog stämma att H15 försvann från stomturerna i samma veva.

M v h
Ingwar
Titel: SV: H15 Karolinska 1962
Skrivet av: Gunnar D skrivet 05 juni 2010, 10:10:08 AM
Citat från: Mr H skrivet 05 juni 2010, 08:54:13 AM
OK bör väl vara Söderrullar båda två och det är det jag undrar finns det Hornsbergsrullar eller för andra garage?

Nu har jag rotat fram min rulle här (familjen får vänta på frukosten! :D) och den har

33,51,53 (insydd),53E (insydd), 55,59,64,78,79,79H,60,73,90,91,100,102,103 (insydd),106.

Minnet var inte så pjåkigt ändå men skillnaderna är ju lite intressanta. Du verkar ha en latare vagns rulle ( ;D ;D ;D) som har gått mer på extraturer medan min är en nattsuddare ( :D :D :D).

Frågan kvarstår finns det rullar för andra garage?

Mr H

Eller om min är äldre (inga nattlinjer men 184) och kanske från en H15 från Hammarby?

Mvh Gunnar
Titel: SV: H15 Karolinska 1962
Skrivet av: Mr H skrivet 05 juni 2010, 15:28:45 PM
Ja den skulle ju kunna vara från en Hammarbyvagn med tanke på bl.a linjerna 34 och 184.
Men 65 och 65E har väl aldrig gått från Hammarby, fast kanske man garderade sig när man gjorde rullarna? Har inget minne av någon 65:a skyltad med linjenummerrullen.79 är i alla fall mest sliten på min rulle. Man kan förstå att förarna hellre tog fram en påhängsskylt på en gång om rullarna var olika istället för att veva igenom dem! OBS oordningen i ordningsföljd på min rulle dessutom.

Vad det gäller 65:an så var det väl H15 till och från på den på 60-talet, det var väl aldrig fr.o.m ett datum till "the final" vad jag minns. Har något minne av återinsättning av H15 på 65:an fr.o.m nov. 1963, kan det stämma, och det kan väl då ha varit till slutet i april 1964?

Mr H
Titel: SV: H15 Karolinska 1962
Skrivet av: Gunnar D skrivet 05 juni 2010, 17:21:27 PM
Citat från: Mr H skrivet 05 juni 2010, 15:28:45 PM
Vad det gäller 65:an så var det väl H15 till och från på den på 60-talet, det var väl aldrig fr.o.m ett datum till "the final" vad jag minns. Har något minne av återinsättning av H15 på 65:an fr.o.m nov. 1963, kan det stämma, och det kan väl då ha varit till slutet i april 1964?

Mr H

Nja, nov 63 - apr 64 hade jag extrakoll pÅ sydvÄst men har ingen minnesbild av H15 pÅ stomturerna pÅ 65:an. Det var fÖrstÅs H15 pÅ extravagnarna t/fr KuggvÄgen och SjÄttenovemberv och mÖjligen pÅ nÅgon strÖtur.
Annan kompletterande info?

Mvh Gunnar
Titel: SV: H15 Karolinska 1962
Skrivet av: Mr H skrivet 05 juni 2010, 20:34:27 PM
Jag har en sammanställning över SS busslinjers linjesträckningar men även tursättningar bl.a översiktligt anges om man kör enmans- eller tvåmans. Tvåmans på 60-talet kan vara H15 men det kan även vara H22 så det är lite lurigt.

Vad det gäller 65:an står det så här: 26 nov 1960 bemannad med konduktör under högtrafik under vintertrafiken, 11 nov 1963 bemannad med konduktör måndag-fredag under högtrafik. Det är det som står där vet inte hur mycket vägledning det är egentligen.

F.ö linje 36 införs enmansbetjäning den 26 nov 1960 hela trafiktiden, linje 33 14 jan 1963 enmansbetjänad under hela trafiktiden.

Mr H
Titel: SV: H15 Karolinska 1962
Skrivet av: AGR skrivet 05 juni 2010, 21:59:04 PM
Citat från: Mr H skrivet 04 juni 2010, 21:58:13 PM
Min Söderrulle från H15 ser ut så här fritt ur minnet:

33,51,53,53E,55,59,64,70?,78,79,79H,90,91,100,102,103,104 och 106

Mr H

Det är inte rullen från A25 461 som du har? Vi tog en H15 rulle och satte in i A25 461 för att slippa skylta 104 E med E under 104.Se bild på skyltningen.
(http://hem.bredband.net/rehnande/461.jpg)
Mvh AGR
Titel: SV: H15 Karolinska 1962
Skrivet av: Mr H skrivet 05 juni 2010, 22:46:54 PM
 ;D Borde det inte ha varit 104X till Högalid? ;D
Men visst var det väl så att "X" tillkom långt efter dagen H eller...?

Tja rullen är ju köpt från den kända ingenjörsfirman Richard Grönstedt och &
så jag antar att ingenting är omöjligt!

Rangeraren eller föraren som försökte veva in "4" dagen efter på 461 måste ha svurit en del! ;D
Satte ni in spårvagnsrullen i en H15 i Söh? Jag har för mig att det finns en sådan bild i Leif och Inger Stolts bok om att vara spårvagnsförare. Bussen är skyltad "4".

Mr H
Titel: SV: H15 Karolinska 1962
Skrivet av: Gunnar D skrivet 07 juni 2010, 10:14:36 AM
Citat från: Mr H skrivet 05 juni 2010, 20:34:27 PM
Jag har en sammanställning över SS busslinjers linjesträckningar men även tursättningar bl.a översiktligt anges om man kör enmans- eller tvåmans. Tvåmans på 60-talet kan vara H15 men det kan även vara H22 så det är lite lurigt.

Vad det gäller 65:an står det så här: 26 nov 1960 bemannad med konduktör under högtrafik under vintertrafiken, 11 nov 1963 bemannad med konduktör måndag-fredag under högtrafik. Det är det som står där vet inte hur mycket vägledning det är egentligen.

F.ö linje 36 införs enmansbetjäning den 26 nov 1960 hela trafiktiden, linje 33 14 jan 1963 enmansbetjänad under hela trafiktiden.

Mr H

Tack för info! Har inte tillgång till uppgifter just nu så jag får ev återkomma i denna existensiella fråga!

/Gunnar
Titel: SV: H15 Karolinska 1962
Skrivet av: Gunnar D skrivet 08 juni 2010, 22:32:37 PM
Ang utsättning på linje 65 M-F har jag dessa noteringar i min negativförteckning (en rad=en buss):

1963:
To 15/8 Cap
Ti  20/8 Cap
Ti  20/8 Cap
Fr  23/8 Cap
Må 23/12 Cap

1964:
Ti    7/1 Cap
Må 17/2 Cap
On 19/2 H15
On 19/2 H15
To 27/2 H15
Ti  24/3 H15
Ti  24/3 H15
On 25/3 H15
On 25/3 H15
On 25/3 Cap

I feb-mars 64 koncentrerade jag mig på H15 på 65E så dessa är ej "slumpmässiga" bilder.

Mvh Gunnar
Titel: SV: H15 Karolinska 1962
Skrivet av: Gunnar D skrivet 20 juni 2010, 09:48:43 AM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/InvSkyltL33o65.jpg)

Ett källarfynd som på lämpligt sätt illustrerar ämnet som avhandlats här.

Mvh Gunnar