Hej!
Idag när jag var påväg hem så mötte vi vid Östra Ekedal Linje 430 mot Slussen. Lite sen, inget konstigt med detta, dock så reagerade jag på att den gick som ledvagn, något som inte händer så ofta. Jag har bara sätt 430 med ledvagn ca. 2 gånger tidigare...
Så, varför gick 6122 på linje 430? Fordonsbrist? Eller var det helt enkelt så att den är regelbudet tursatt med ledvagn på avgången 16:00 från Gustasvberg?
Tacksam för svar!
MVH Calken
Jag spekulerar bara lite, som jag brukar vara rätt bra på då o då... ;D Men jag kan tänka mig att något speciellt kanske hände ute på Ingarö(det är väl dit 430 går?) idag och då bedömde personalen på bussgaraget, Björknäs skulle jag gissa på, att en boggivagn kanske inte skulle räcka då, utan att en ledbuss fick ta turen istället. :)
Citat från: Andy91 skrivet 02 juni 2010, 17:20:11 PM
Jag spekulerar bara lite, som jag brukar vara rätt bra på då o då... ;D Men jag kan tänka mig att något speciellt kanske hände ute på Ingarö(det är väl dit 430 går?) idag och då bedömde personalen på bussgaraget, Björknäs skulle jag gissa på, att en boggivagn kanske inte skulle räcka då, utan att en ledbuss fick ta turen istället. :)
Händer på Ingarö? Njaaaaaa? OCh framför allt inte i Eknäs ;)
Citat från: calken skrivet 02 juni 2010, 16:47:19 PM
Hej!
Idag när jag var påväg hem så mötte vi vid Östra Ekedal Linje 430 mot Slussen. Lite sen, inget konstigt med detta, dock så reagerade jag på att den gick som ledvagn, något som inte händer så ofta. Jag har bara sätt 430 med ledvagn ca. 2 gånger tidigare...
Så, varför gick 6122 på linje 430? Fordonsbrist? Eller var det helt enkelt så att den är regelbudet tursatt med ledvagn på avgången 16:00 från Gustasvberg?
Tacksam för svar!
MVH Calken
Spontant, rent spekulativt och med tanke på din tidigare berättelse om trafikkaoset i morse, så tror jag nog snarare det har handlat om att denna händelse medförde att man har fått "turat" om en massa fordon. Man brukar ju försöka "rädda" turerna på bussar som går sällan, så antagligen har väl någon förfogandevagn eller ingående tur, eller helt enkelt någon tur på någon mer frekvent linje, fått sättas in på Ingarötraden och blivit kvar där. Naturligtvis borde man kunnat ha bytt ut den vid någon avlösning eller dylikt, men det kan vara lättare sagt än gjort.
Citat från: Omnilasse skrivet 02 juni 2010, 21:33:25 PM
Spontant, rent spekulativt och med tanke på din tidigare berättelse om trafikkaoset i morse, så tror jag nog snarare det har handlat om att denna händelse medförde att man har fått "turat" om en massa fordon. Man brukar ju försöka "rädda" turerna på bussar som går sällan, så antagligen har väl någon förfogandevagn eller ingående tur, eller helt enkelt någon tur på någon mer frekvent linje, fått sättas in på Ingarötraden och blivit kvar där. Naturligtvis borde man kunnat ha bytt ut den vid någon avlösning eller dylikt, men det kan vara lättare sagt än gjort.
Hum, ja, nu när du säger det så... Tack för svaret! :)
Citat från: calken skrivet 02 juni 2010, 21:36:20 PM
Hum, ja, nu när du säger det så... Tack för svaret! :)
Men samtidgt inte, idag så gick SAMMA tur med B9S! ...
Citat från: calken skrivet 03 juni 2010, 20:59:51 PM
Men samtidgt inte, idag så gick SAMMA tur med B9S! ...
Det är förhållandevis vanligt att det går boggi på ledvagnsomlopp och vice versa. Senast jag körde var det boggi utsatt på mitt ledvagnsomlopp på 425,422 och 442. Det beror oftast på brist på en specifik vagntyp vid det tillfälle som omloppet går ut från garage, och om det är "tveksam" vagntyp på "tveksam" linje (t.ex. ledvagn på 430) brukar föraren i fråga tillfrågas om vagnvalet känns okej.