Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Kent Skoog skrivet 01 juni 2010, 17:19:19 PM

Titel: Stadsbussarna, Gävle.
Skrivet av: Kent Skoog skrivet 01 juni 2010, 17:19:19 PM
Bilder från Peter Ödén.

(http://www.kentskoog.com/bilder/Folder%2007/DSC_0541.jpg)

(http://www.kentskoog.com/bilder/Folder%2007/DSC_0542.jpg)

(http://www.kentskoog.com/bilder/Folder%2007/DSC_0535.jpg)

Hittills finns fyra bussar vilka har följande reg.nr: CEZ 863 (strejpad), CEZ 872, CEZ 654, CEZ 837.
Titel: SV: Stadsbussarna, Gävle.
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 01 juni 2010, 17:23:56 PM
och de andra bussarna hinner komma innan start? Ser fram emot att få åka dessa i Juli. Finns AC?
Titel: SV: Stadsbussarna, Gävle.
Skrivet av: Johan B skrivet 01 juni 2010, 17:26:49 PM
Ser ut att vara ett AC-aggregat med kapacitet nog för hela bussen på taket. Riktig läckerbitar! Fast backspeglarna kräver tillvänjning. Nog för att jag alltid propagerat för ordentliga stora speglar som duger till annat än sminkspegel men dessa är ju nästan för stora på dessa små bussarna.
Titel: SV: Stadsbussarna, Gävle.
Skrivet av: AO skrivet 01 juni 2010, 19:58:29 PM
Det va riktigt snygg stripning på dem, gillar det skarpt. Snyggare än stripningen i Östersund.

Citat från: RoggaBoy skrivet 01 juni 2010, 17:23:56 PM
och de andra bussarna hinner komma innan start? Ser fram emot att få åka dessa i Juli. Finns AC?

Det krävs runt 25-30 bussar för att klara sommartrafiken och det ska enligt annan tråd snart vara levererat. Dessutom är det sagt att man kommer ta ner ett antal bussar som reserver från Östersund vid trafikstart.

Ja, det finns AC  ;D
Titel: SV: Stadsbussarna, Gävle.
Skrivet av: Carl Eric skrivet 01 juni 2010, 20:25:36 PM
Citat från: AO skrivet 01 juni 2010, 19:58:29 PM
Det va riktigt snygg stripning på dem, gillar det skarpt. Snyggare än stripningen i Östersund.


Håller med! Dessa var riktigt snygga!
Titel: SV: Stadsbussarna, Gävle.
Skrivet av: yngrot skrivet 01 juni 2010, 20:52:26 PM
Snygga får man lov att säga.. Men är det samma gula som i Östersund??  Lite synd de inte valde delad vindruta  då de hela ofta spricker särskilt på stadsbussar som har vägbulor och rondeller att passera.. :P
Titel: SV: Stadsbussarna, Gävle.
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 01 juni 2010, 21:18:11 PM
Citat från: yngrot skrivet 01 juni 2010, 20:52:26 PM
Snygga får man lov att säga.. Men är det samma gula som i Östersund??  Lite synd de inte valde delad vindruta  då de hela ofta spricker särskilt på stadsbussar som har vägbulor och rondeller att passera.. :P

Eller som Gävle som är känd för alla "potthålen" i körbanan.  :)
Titel: SV: Stadsbussarna, Gävle.
Skrivet av: AO skrivet 01 juni 2010, 21:23:20 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 01 juni 2010, 21:18:11 PM
Eller som Gävle som är känd för alla "potthålen" i körbanan.  :)

Fast potthålen handlar ju mer om att gävleborna klagar mer än något annat folk i världen än att gävles vägar är något speciellt dåliga i jämförelse med andra städer :P
Titel: SV: Stadsbussarna, Gävle.
Skrivet av: Bussmicke skrivet 01 juni 2010, 22:17:49 PM
Trevligt, bara två veckor kvar
Titel: SV: Stadsbussarna, Gävle.
Skrivet av: Ersa skrivet 02 juni 2010, 02:05:12 AM
Citat från: AO skrivet 01 juni 2010, 19:58:29 PM
Det va riktigt snygg stripning på dem, gillar det skarpt. Snyggare än stripningen i Östersund.

Pyramiden med hålet i och fågeln ovanför är inte med, men "DNA-kurvan" är där - i sällskap av en massa prickar vid hjulhusen. Totalt intetsägande och flummigt vilket jag tyckt om Östersunds fu... gula bussar sedan 2001. Å andra sidan är dock en totalt nollställd design rätt bra nu när den inte behöver symbolisera en viss stad. Fast vore det inte lite roligare om man valt kända siluetter från städerna man kör i? T.ex rådhuset på Östersunds bussar, samt nån känd Gävledesign på MAN-vagnarna.
Titel: SV: Stadsbussarna, Gävle.
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 02 juni 2010, 02:43:49 AM
Dörrarrangemanget 1+2+1 istället för som i Östersund bara 1+2+0 men det bästa hade varit 2+2+1. Undrar varför dom inte valde det alternativet?
Titel: SV: Stadsbussarna, Gävle.
Skrivet av: Jan skrivet 02 juni 2010, 05:29:37 AM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 02 juni 2010, 02:43:49 AM
Dörrarrangemanget 1+2+1 istället för som i Östersund bara 1+2+0 men det bästa hade varit 2+2+1. Undrar varför dom inte valde det alternativet?

1+2+1 är det bästa alternativet då det ger mer plats i bussen. Ska du ta på barnvagnar och rullstolar genom framdörren, då gäller 2+2+1.
Titel: SV: Stadsbussarna, Gävle.
Skrivet av: Mikko skrivet 02 juni 2010, 05:55:27 AM
Jag har också en fråga: de MAN-bussar vi får hit till Uppsala nu har ju orange blinkersglas framtill och annorlunda ytterspeglar? Är Gävles nya bussar någon typ av faceliftmodell, eller? I så fall, vad är det mer som skiljer på dessa?  ???
Titel: SV: Stadsbussarna, Gävle.
Skrivet av: Der_löwe skrivet 02 juni 2010, 19:00:36 PM
Citat från: Jan skrivet 02 juni 2010, 05:29:37 AM
1+2+1 är det bästa alternativet då det ger mer plats i bussen. Ska du ta på barnvagnar och rullstolar genom framdörren, då gäller 2+2+1.

Stämmer! Dessutom, även om Nobina kört 2+2+1 i Gävle innan, har man i regel aldrig tagit på rullstolar och barnvagnar genom framdörren för att mittgången ändå varit för smal.
Titel: SV: Stadsbussarna, Gävle.
Skrivet av: Ersa skrivet 03 juni 2010, 00:36:58 AM
Citat från: Jan skrivet 02 juni 2010, 05:29:37 AM
1+2+1 är det bästa alternativet då det ger mer plats i bussen. Ska du ta på barnvagnar och rullstolar genom framdörren, då gäller 2+2+1.

2+2+1 är enligt egen erfarenhet det bästa alternativet i de städer jag kört i. Enkel framdörr innebär att folk med busskort inte kan ta sig förbi de sölande enkelbiljettsköparna som i regel alltid hamnar längst fram i kön. Nu är ju mina erfarenheter något färgade av den enormt ineffektiva staden Umeå, där uppåt 60-70% av resenärerna åkte på enkelbiljetter framför kort... men ändå.
Titel: SV: Stadsbussarna, Gävle.
Skrivet av: AO skrivet 03 juni 2010, 01:54:05 AM
Citat från: Ersa skrivet 03 juni 2010, 00:36:58 AM
2+2+1 är enligt egen erfarenhet det bästa alternativet i de städer jag kört i. Enkel framdörr innebär att folk med busskort inte kan ta sig förbi de sölande enkelbiljettsköparna som i regel alltid hamnar längst fram i kön. Nu är ju mina erfarenheter något färgade av den enormt ineffektiva staden Umeå, där uppåt 60-70% av resenärerna åkte på enkelbiljetter framför kort... men ändå.

Problemet med biljettmaskinerna hos X-trafik är ju det att alla, oavsett om de betalar kontant, med kontokort eller med värdekort, måste assisteras på samma plats av  chauffören. Det gör att alla ändå måste stå i samma kö. Därför spelar dubbla dörrar i fram ingen roll i det avseendet. Det absolut bästa systemet jag har sett finns i Uppsala, där går det snabbt.
Titel: SV: Stadsbussarna, Gävle.
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 03 juni 2010, 03:47:38 AM
Citat från: Jan skrivet 02 juni 2010, 05:29:37 AM
1+2+1 är det bästa alternativet då det ger mer plats i bussen. Ska du ta på barnvagnar och rullstolar genom framdörren, då gäller 2+2+1.

1+2+1 ger bara typ ett till två säten extra jämfört med 2+2+1. Rullstolar och barnvagnar är opraktiska att ta in genom framdörrarna eftersom gången brukar vara något för smal för dessa men däremot rullatorer brukar gå bra. Då kan nämligen den som har rullatorn betala direkt istället för att först behöva gå in genom mittendörrarna och sedan gå fram till föraren. Något som kan vara ganska bökigt om bussen är full.