(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/4008501SEp-B.jpg)
4 st ¨avrustade¨ flygbussar typ H38 fanns en tid i Hornsbergshallen. De tursattes på lite avsides linjer som 501 S:t Eriksplan - Ulriksdal.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/4091511NBt-B.jpg)
Alldeles vanlig H32 Büssing också från Hornsbergshallen på 511:an till Storskogstorget.
Rotundan i all sin prakt och Vinterpalatset i bakgrunden.
Härliga tidsdokument och kul att se Büssing (och även Leyland) på linjer i de höga nummerserierna. Det hör inte till vanligheterna men utifrån bilderna som visas här och visats av andra tidigare så förefaller det inte ha varit helt ovanligt med Büssing i Norrort och Solna och Leyland utåt Huddinge.
När avvecklades egentligen Büssing som flygbussar? Bilden på 4008 är ju från 1974 och då skulle alltså bussen ifråga redan vara ersatt med nyare vagnar (Volvo B58?) som flygbuss. Och vad hände med 4004-4013 efter flygbusstiden?
Vilka härliga bilder! :) Hörde för något år sedan att även Leyland H34, trafikerade 511:an vid två tillfällen. När det gäller H38:orna i Bromma, togs de ur trafik på hösten 1979, och ersattes av SL- H1 Volvo Säffle B58, serien 5632-41. Tor att samtliga flygbussar hamnade på skroten i Högdalen, utom 4008. Intressant varför 4008 "avrustades" som flygbuss redan-74.
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 31 maj 2010, 22:27:46 PM
Vilka härliga bilder! :) Hörde för något år sedan att även Leyland H34, trafikerade 511:an vid två tillfällen. När det gäller H38:orna i Bromma, togs de ur trafik på hösten 1979, och ersattes av SL- H1 Volvo Säffle B58, serien 5632-41. Tor att samtliga flygbussar hamnade på skroten i Högdalen utom 4008. Intressant varför 4008 "avrustades" som flygbuss redan-74.
/Peter
Tack för infon. 1979 passar bättre med vad jag kommer ihåg angående dessa flygbussar och det årtalet gör det ju också logiskt att de gick till skrot, tolv år gamla. Det som gjorde mig undrande är egentligen detsamma som din reflektion angående 4008 och för om trafiken skulle ha avslutats 1974 var ju knappast bussarna skrotfärdiga efter sju år i trafik utan i så fall borde ha fått andra uppgifter.
Citat från: Hobgoblin skrivet 31 maj 2010, 21:37:39 PM
4 st ¨avrustade¨ flygbussar typ H38 fanns en tid i Hornsbergshallen.
Härliga bilder :D
"Avrustade" H38, blev det liktydigt med H32?
HJP
Citat från: Hobgoblin skrivet 31 maj 2010, 21:37:39 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/4091511NBt-B.jpg)
Alldeles vanlig H32 Büssing också från Hornsbergshallen på 511:an till Storskogstorget.
Rotundan i all sin prakt och Vinterpalatset i bakgrunden.
Härlig bild! 4091 var en av de tre vagnar som användes för linjemätning på Råsta-, och Upplands Väsbylinjerna en helg våren 1969 då SL "på allvar" tog över trafiken från SJ.
De övriga vagnar i linjemätningstrafik den helgen var 4092 och 4093.
Trafikmästarna Ivar Palmgren och Sune Nilsson från Råsta och Tachografgruppchefen Erik Hjalmarsson från centrala planeringen körde var sin vagn. Jag själv var protokollförare åt Sune Nilsson.
Vilka minnen!
Max
****
Vad är det för linjenummerskylt på sidan? Klisterlapp?
HJP
Var det inte så att vissa H38 "avrustades" för att både kunna användas i Brommatrafiken samt som beställningsvagnar vid behov. Sannolikt hade man väl byggt om för många från början. "Avrustningen" var ju egentligen inte så märkvärdig, utvändigt var det väl bara namnet som försvann, och de behöll littera H38.
Mr H
PS
Sidoskylten på H32:an ser ut som en sådan där vanlig plastskylt som bl.a Råsta hade vid ingångsdörren på sina vagnar. Fyndigt att pilla in den där!
DS
Mr H
Hej
Den fd. flygbussen på första bilden gick de bara Bromma eller gick de på Arlanda också?
Det skulle vara kul att se bilder på flygbussar geom tiderna i olika städer, hur de varit målade och strajpade?
mvh Stefan P
Innan Arlanda fanns gick flygbussarna från Nybropaviljongen vid Nybroplan. Vaho Eier har fotodokumenterat stora delar av sitt yrkesliv, bl.a. som flygbussförare. Här är adressen till artikeln om flygbussarna.
http://www.trafikminnen.se/flygbussarna_till_bromma.html
/Max
Citat från: Stefan P skrivet 01 juni 2010, 11:18:38 AM
Hej
Den fd. flygbussen på första bilden gick de bara Bromma eller gick de på Arlanda också?
...
mvh Stefan P
Jag vet inte säkert men jag har inte hört talas om att de skulle gått på Arlanda. Minnena från resor med fullsatta Büssing på 195-an uppför backen i Västberga Allé och hur svårt den hade att få upp fart gör att jag tror att de absolut inte hade något på motorvägen till Arlanda att göra.
Citat från: HJP skrivet 31 maj 2010, 22:44:21 PM
Härliga bilder :D
"Avrustade" H38, blev det liktydigt med H32?
HJP
Citat från: Mr H skrivet 01 juni 2010, 10:50:33 AM
Var det inte så att vissa H38 "avrustades" för att både kunna användas i Brommatrafiken samt som beställningsvagnar vid behov. Sannolikt hade man väl byggt om för många från början. "Avrustningen" var ju egentligen inte så märkvärdig, utvändigt var det väl bara namnet som försvann, och de behöll littera H38.
Mr H
Samt att bagagehyllan vid barnvagnsplatsen monterades ned i de fyra H38:orna. 8)
/Peter
Citat från: Ulf Broman skrivet 01 juni 2010, 19:26:22 PM
Jag vet inte säkert men jag har inte hört talas om att de skulle gått på Arlanda. Minnena från resor med fullsatta Büssing på 195-an uppför backen i Västberga Allé och hur svårt den hade att få upp fart gör att jag tror att de absolut inte hade något på motorvägen till Arlanda att göra.
Man skall aldrig säga aldrig men jag är rätt säker på att Büssing aldrig gick på Arlanda. Det var ju också olika garage som körde flygbussarna till Bromma respektive Arlanda. Däremot användes Büssing (både H32 och H38) flitigt på Muskötrafiken och det var ju en ganska tuff körning det också. De lär ha haft rätt svårt att ta sig upp för backen i Muskötunneln.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 juni 2010, 21:44:39 PM
Nä särskilt lämpade för Muskötrafiken var dom inte, efterföljarna Vo B58/Ikarus (H51) och i undantagsfall Sc CR 112 (H11) var betydligt trevligare.
Gick det förresten Sc CR 111 (H59) till Muskö nån gång?, annat än i nödfall alltså.
Jag körde Muskö från Hornsberg vid ett enda tillfälle, då var f.d. MOAB-vagnar vanliga i den trafiken. Själv hade jag en H39 eller H40 (minns inte vilken nu, det var ur serien 4551-52 (H39) eller 4553-54 (H40). Troligen var det en H39.
Hur som helst, de slöa H63:orna talades det mycket om, speciellt när det gällde den sega backen upp ur Muskötunneln. Synd var det om den som hamnade bakom en sån.
Ovan som jag var vid min vagn kom jag iväg sist i konvojen mot Stockholm. De ljusblå f.d. Mälaröbussarna försvann i fjärran, medan jag kämpade med de sex växlarna i min fullsatta Büssing Präfekt. Svansmotor och manuell växellåda var inte en kombination att leka med. Jag minns att det muttrades en del bland gubbarna, men de kom förstås hem den dan också.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 01 juni 2010, 22:23:56 PM
Jag körde Muskö från Hornsberg vid ett enda tillfälle, då var f.d. MOAB-vagnar vanliga i den trafiken. Själv hade jag en H39 eller H40 (minns inte vilken nu, det var ur serien 4551-52 (H39) eller 4553-54 (H40). Troligen var det en H39.
Hur som helst, de slöa H63:orna talades det mycket om, speciellt när det gällde den sega backen upp ur Muskötunneln. Synd var det om den som hamnade bakom en sån.
Ovan som jag var vid min vagn kom jag iväg sist i konvojen mot Stockholm. De ljusblå f.d. Mälaröbussarna försvann i fjärran, medan jag kämpade med de sex växlarna i min fullsatta Büssing Präfekt. Svansmotor och manuell växellåda var inte en kombination att leka med. Jag minns att det muttrades en del bland gubbarna, men de kom förstås hem den dan också.
/Ted
H39 och H40 var alltså Büssing Präfekt med manuell växellåda. Jag har helt glömt bort dessa men ser i Bussgaraget http://homepage.mac.com/kgberglund/bussgaraget/home3.htm att de var från 1969. Till vilket ändamål anskaffades dessa?
När slopades H39-40?
/Peter
Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 juni 2010, 22:50:35 PM
Rundturs och beställningstrafik
Ja, nu klarnar minnet. Hur gamla de blev vet jag inte men de var i alla fall slopade när SvOf gav ut SL-boken 1981. Fram till 1981 såg jag ofta Muskö-kavalkaden från Jordbro station, eftersom den kom ungefär samtidigt som jag väntade på mitt pendeltåg och jag minns H32, H38, Ikarus och MOAB-bussarna men inte H39 och H40. Vilket naturligtvis inte innebär att jag tvivlar på att de använts där.
Var det Bengt Helgesson (sedermera Helmark) som sålde dessa bussar till SL?
Mycket trevliga bilder!
Beträffande H38-orna så förlorade åtminstone 4004,4005, 4008,4009 och 4012 sina namn. på slutet 1979 gick gock 4004, 4005 och 4008 återigen i flygbusstrafiken stationerade i Bromma. 4009 och 4012 försvann 1978 tillsammans med 4007 som krockat. Inte bara 4008 utan även 4004 och 4013 fann privata ägare, men nu verkar alla vara borta.
H39-H40 försvann tidigt redan 1975-76, en fanns kvar länge (4553)som orkesterbuss, stod i Fisksjöäng i slutet av 80-talet. De MOAB-vagnar som användes för Muskötrfiken var väl H60 och möjligen H61. Har ett minne av H60 på linje 69, vilket dock torde ha varit ett undantag.
Hälsningar
Christian B
Citat från: HJP skrivet 01 juni 2010, 09:33:07 AM
****
Vad är det för linjenummerskylt på sidan? Klisterlapp?
HJP
Det var en sidoskylt av papp avsedd för fönstret i bussar utan inbyggd skylt. Roade oss med att tejpa upp den i det tomma vänsterskåpet, men den brukade lossna.
/H
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H32Hundhamrav1974.jpg)
Citat från: Cero skrivet 31 maj 2010, 22:12:03 PM
Härliga tidsdokument och kul att se Büssing (och även Leyland) på linjer i de höga nummerserierna. Det hör inte till vanligheterna men utifrån bilderna som visas här och visats av andra tidigare så förefaller det inte ha varit helt ovanligt med Büssing i Norrort och Solna och Leyland utåt Huddinge.
H32 kunde även ses i sydväst som här vid hpl Hundhamravägen i Norsborg 1974.
Mvh Gunnar
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juni 2010, 21:40:13 PM
Man skall aldrig säga aldrig men jag är rätt säker på att Büssing aldrig gick på Arlanda. Det var ju också olika garage som körde flygbussarna till Bromma respektive Arlanda. Däremot användes Büssing (både H32 och H38) flitigt på Muskötrafiken och det var ju en ganska tuff körning det också. De lär ha haft rätt svårt att ta sig upp för backen i Muskötunneln.
Det var som jag minns riktigt dåliga hel & halvljus till man böt ut de rektangulära lamporna till runta om det var H4 eller inte minns jag inte,men bättre lyse blev det.
Höll nära på att back in i en u-båt i en av gångarna i Musköbasen.
Tänk vilka rubriker :Buss krockade med ubåt.Men det gicbr trots dåliga backljus
Fd 8612 Hornsberg.Jan-Peter
Citat från: Gunnar D skrivet 02 juni 2010, 14:59:14 PM
H32 kunde även ses i sydväst som här vid hpl Hundhamravägen i Norsborg 1974.
Mvh Gunnar
Sedär! Alltid lär man sig något nytt. Antar att det är en nybodavagn som förirrat sig ut i salladen.
Citat från: Mr H skrivet 01 juni 2010, 10:50:33 AM
Avrustningen" var ju egentligen inte så märkvärdig, utvändigt var det väl bara namnet som försvann, och de behöll littera H38.
Mr H
****
Men invändigt, vid barnvagnsplatsen, hade H38 en metallställning för bagage. Togs den bort? Gissningsvis inte, eftersom littera H38 behölls.
HJP
Citat från: Mr H skrivet 01 juni 2010, 11:13:12 AM
Sidoskylten på H32:an ser ut som en sådan där vanlig plastskylt som bl.a Råsta hade vid ingångsdörren på sina vagnar. Fyndigt att pilla in den där!
Mr H
****
Menar du att skylten är "inpillad" i bilden? Hmmm, kanske det....?
HJP
Nja jag tänkte mig snarare att den var inpillad i skyltskåpet. Jag har för mig att den vanliga SL-skylten var i masonite eller något liknande och att det inte var ett jättejobb att ta bort den. Inifrån skyltskåpet alltså. Möjligen satt den bara med några klämmor? Jag kanske förväxlar det här nu och det fanns väl dessutom i olika utföranden?
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 03 juni 2010, 12:47:54 PM
Nja jag tänkte mig snarare att den var inpillad i skyltskåpet. Jag har för mig att den vanliga SL-skylten var i masonite eller något liknande och att det inte var ett jättejobb att ta bort den. Inifrån skyltskåpet alltså. Möjligen satt den bara med några klämmor? Jag kanske förväxlar det här nu och det fanns väl dessutom i olika utföranden?
Mr H
****
Jag tror att dessa skyltar var av tjock papp, med förstärkta kanter. De sattes mot fönstrets insida, med klämmor som satt strax nedanför fönstrets nederkant.
Den ordinarie dest-skylten vevades fram, siffra för siffra. H32 hade plats för tresiffriga nummer.
Förutom att pappskylten var för stor för linjenummerkrukan, så tror jag att det skulla vara nästan omöjligt att pilla dit den.
HJP
Citat från: Ted S skrivet 01 juni 2010, 22:23:56 PM
Jag körde Muskö från Hornsberg vid ett enda tillfälle, då var f.d. MOAB-vagnar vanliga i den trafiken. Själv hade jag en H39 eller H40 (minns inte vilken nu, det var ur serien 4551-52 (H39) eller 4553-54 (H40). Troligen var det en H39.
Hur som helst, de slöa H63:orna talades det mycket om, speciellt när det gällde den sega backen upp ur Muskötunneln. Synd var det om den som hamnade bakom en sån.
Ovan som jag var vid min vagn kom jag iväg sist i konvojen mot Stockholm. De ljusblå f.d. Mälaröbussarna försvann i fjärran, medan jag kämpade med de sex växlarna i min fullsatta Büssing Präfekt. Svansmotor och manuell växellåda var inte en kombination att leka med. Jag minns att det muttrades en del bland gubbarna, men de kom förstås hem den dan också.
/Ted
Tänk när man fick en H2 till Muskö, bättre än de gungiga H51 speciellt 4886 el 5116 då kunden man hålla jämna steg med "rävarna" som körde stadigt på Muskö
Citat från: christian berg skrivet 02 juni 2010, 10:33:30 AM
H39-H40 försvann tidigt redan 1975-76, en fanns kvar länge (4553)som orkesterbuss, stod i Fisksjöäng i slutet av 80-talet.
Hälsningar
Christian B
Det borde ha varit den som Ola Wortzelius köpte. Han har berättat att han ägde en Büssing under den tid han drev ett företag för orkestertransporter. I dag säljer Wortzelius kinesiska King Long.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 juni 2010, 08:42:57 AM
Det borde ha varit den som Ola Wortzelius köpte. Han har berättat att han ägde en Büssing under den tid han drev ett företag för orkestertransporter. I dag säljer Wortzelius kinesiska King Long.
Nja, den Büssing som Turnébuss hade var FRY464, köpt från Nilsson i Sjötorp och ingen fd SL-buss.
Citat från: Greger Larsson skrivet 04 juni 2010, 21:41:53 PM
Nja, den Büssing som Turnébuss hade var FRY464, köpt från Nilsson i Sjötorp och ingen fd SL-buss.
'Hej.
Hade inte orkestern "FORBES" eller liknande namn,en av 2(?) Helturistarna från Hornsberg.
Vill minnas att det fanns en röd och en vit på 70-talet.
Citat från: Jan-Peter skrivet 04 juni 2010, 22:41:14 PM
'Hej.
Hade inte orkestern "FORBES" eller liknande namn,en av 2(?) Helturistarna från Hornsberg.
Vill minnas att det fanns en röd och en vit på 70-talet.
Enligt SBH hamnade 4553 senare hos Curt Haagers orkester och därefter Lili & Sussis orkester. Möjligen kan den ha hunnit med en tid hos Forbes också.
Vi kan ju i stället lyssna på Forbes, som faktiskt var med i Eurovisionsschlagerfestivalen. Det borde de kanske inte ha gjort, för de hamnade sist i den stora finalen med sina två poäng.
http://www.youtube.com/watch?v=KrocJBaoUik
Wortzelius ägde alla tre. Först Forbes, sen köpte han även Curt Hagers och sist den från Sjötorp. Denna var ej orkesterbuss och gick tyvärr till fragmentering 1994.
Citat från: Evert skrivet 11 juni 2010, 10:44:16 AM
Wortzelius ägde alla tre. Först Forbes, sen köpte han även Curt Hagers och sist den från Sjötorp. Denna var ej orkesterbuss och gick tyvärr till fragmentering 1994.
Aha, det förklarar saken. Jag fick inte riktigt ihop det utan de fd SL-bussarna. Men som jag brukar predika: det finns ett både och också, inte bara antingen eller.
:)
Ja, man ska ju inte skriva här numera utan att först kolla i sina egna noteringar! Nu har jag gjort det och Wortzelius har faktiskt ägt ytterligare en Büssing, dvs totalt fyra. Dels då fd SL-bussarna 4552/CSB432, 4553/CWS713(köpt av Curt Haagers), FRY464 från Sjötorp samt den fjärde bussen, FLJ450 som köptes från Ridmans i Västerås(urspr Blekingebuss).
Den enda av de fyra SL-turistarna som finns kvar i registren är fd H39 4551/DAO401 som såldes till Ruben Hjort i Haparanda. Nu med ägare i Roslagen, dock avställd sedan 1990 och lb-regad så frågan är ju hur den ser ut.