I alla mina vagnlistor omnämns dessa ha GDG:s Lier kaross, men för ett antal år sedan stod 1834 i Vintrosa, jag var då dit och tittade på den, och den hade Säffle kaross, om än ombyggd till racebuss, jag gissar att detta var övertagna fordon från något övertaget bolag, kan 1835 haft Säffle kaross den med ? (1834/BYB 966, 1835 avreg.)
GDG 1834 BYB 966 en volvo/GDG (lier) 11942
GDG 1835 CBG 506 volvo/GDG (lier) 11955
placerade i skaraborg
Kan detta stämma ? Varifrån skulle dessa Säffle komma.
Jag kan tänka mig att det rör sig om B10M Säffle till SJ som fått Swebusnr.
GDG 1834 och 1835 är vad jag kommer ihåg B58 som fått kaross hos GDG Kungälv. Dvs har Alpus kaross.Nu nämns inte Alpus på frontarna alls men de karosserades på samma ställe som Alpus Släp och utförandet är samma nästan som de Gunnar Ruud byggde i Lier. Sören S
Ja, det är väl föga troligt att man skiftar kaross på en så pass gammal buss ?
Citat från: S Svensson skrivet 05 september 2007, 19:07:55 PM
Kan detta stämma ? Varifrån skulle dessa Säffle komma.
Jag kan tänka mig att det rör sig om B10M Säffle till SJ som fått Swebusnr.
GDG 1834 och 1835 är vad jag kommer ihåg B58 som fått kaross hos GDG Kungälv. Dvs har Alpus kaross.Nu nämns inte Alpus på frontarna alls men de karosserades på samma ställe som Alpus Släp och utförandet är samma nästan som de Gunnar Ruud byggde i Lier. Sören S
BYB 966 fick "ny" kaross, om jag inte minns helt galet så var det karossen från fd. SJ 1556 (BLD 367)
När skulle detta hänt ? Har ett minne av att 1556 hamnade på en skrotplats i närheten av Ödeborg! Har någon möjlighet att titta efter. Vem skulle förvärvat 1556 i så fall.Inte GDG eller Swebus !
Det är snarare så att någon senare ägare har flyttat över identiteten till ett annat fordon, för att enkelt ta sig förbi gasolbesiktning och liknande. Alltså, har du en gammal slutkörd husbuss, letar du reda på en med samma chassi, flyttar över typskylten och regplåtarna, så är allt klart. Det finns flera sådana exempel.
1834/BYB 966 ägs av "Svensk Fastighetsdata, Västra Frölunda", så om någon inte tror på mig, så får ni leta reda på bussen och se själva.....
Vad var det för fel på Lier karossen ? Och 1835 var alltså en Lier ?
GDG tog väl över något bolag i Älvsborg i slutet av -70 talet, där bland annat 1705/JWT 726 ingick, en Scania/Deltaplan.
Om bussen ifråga var en Lier från början är det sannolikt alltså en annan buss som fått "överta" regnumret om det är en Säfflekaross på den. Ingen skulle väl ens försöka skifta kaross på en buss, när det är enklare att flytta över regskyltar och typskylten.
Ja, jag tycker också att det låter långsökt, men jag tänkte på chassit som GDG renoverade efter en Ikarus kaross och satte Lier kaross på, tänkte om det fanns en liknande historia.....
Fredriks inlägg vill jag ha vidare utvecklat.....
Visst förekommer det att bussar får nya karosser, men då är det alltså frågan om ett rent nybygge på ett rensat chassi, t ex efter brand eller krock. Att plocka över en kaross från en befintlig skrotfärdig buss och flytta över den till ett annat chassi är en ganska så avancerad och tidsödande operation, om det ens går. Den här typen av bussar är inte byggda för att det skall vara möjligt, till skillnad från t ex engelska RT och Spårvägens gamla "höghus" där man kunde byta kaross vid revision.
Tänkte på en sak. Har Du Vasa antecknat regnr på den buss Du sett.
SJ 1556 vet jag inte om den kom i trafik. Men den fick NYTT regnr.
Just nu vet jag inte vad det är för buss Du frågar om. Däremot har jag i stort sett uppgifter om företag som GDG förvärvat på 1970 talet. Det rör sig om några företag i Alingsås,Linjebuss Västgötalinjer,Berden. Just nu ringer det inte in vilket företag som har den Du kallar för 1705.
I Kungälv,Volvo LV återförsäljaren, hittade jag två busskarosser utan underrede för ett antal år sedan. Dels den gröna B10R Carrus Delta och dels en B10B Säffle. Det finns fler exempel på omkarosserade bussar.Gemensamt dock att det rör sig om bussar som testas på något sätt. Undeerredena går vidare lätt att bygga om.
1834/BYB 966 enligt papper en GDG/Lier kaross, men enligt mina ögon en Säffle kaross.
Jag har inte heller i huvudet alla företagsövertaganden, men det var något i norra Älvsborg, Åmål eller något sådant, jag tänkte om 1834 och 1835 kom därifrån, reg nr överensstämmer ju inte med övriga 18xx serien....
Antecknade Du regnr på den buss DU SÅG ?
Från Ivar Johansson i Tösse så togs det äver två bussar 1983.Och 5 st från Grunds Busstrafik AB. Ingen av dem torde passa in på 1834 eller 1835.
Alltså tacksam för uppgift om regnr (inte enl GDG lista för den går det inte att gå på).Likaledes vilket är instansat chassienr .Finns troligen vänster sidas framdel Stansas in i ramen.Om busschassit bytt ch nr så måste detta nr också ändras. Rambyte ??
Mig veterligt byggdes alla B58 med sk.Alpus kaross till GDG. Enda lev utanför SJ-GDG var 1335 som byggdes till Evensöner i Höljes. Byttes in hos Kajsa i Filipstad och GDG förvärvade den för 40 000 kr om jag minns rätt.Denna buss byggdes utan mittdörr.Sören S
Var det inte 1435 HJT 325 som var i Höljes som sedan hamnade hos GDG i Filipstad?
Det stämmer. Jag skrev en siffra fel. Ursäkta !
Vill samtidigt påpeka att detta är enda Kungälvskarosserade (Alpus GDG,formellt ägd av moderbolaget GDG)som hamnade utanför SJ koncernen,när den var ny.GDG var ju ägd av SJ sedan 1 juli 1947.
Före detta ägdes GDG i huvudsak av Göteborgs kommun.Under några år på 20 talets första år talade man om GSG-uttytt Göteborg-Stockholm-Gävle då SWB ingick.GDG började med biltrafik tidigt och jag tror det var 1932 som GDG övertog ett företag i Åsensbruk. Den stora satsningen på bussar skedde sedan när hastigheten höjdes på järnvägen emellan Göteborg och Mellerud. Det andra kända företaget som togs över var sträckan Göteborg-Kungälv från ABC fabrikerna. Ett tredje företag var ett litet företag i Grums som ägdes av Arvid Carlsson. Denne blev sedan chef för företagets bussar. Simonsson var chef för allt hop.Bussarna kallades formellt BJ Omnibus AB och detta underordnades formellt GDJ Biltrafik och SDJ biltrafik Dalslands Järnväg var delägare i Edsbygdens busstrafik men DJ ägde formellt också DJ Biltrafik. DJ hade lite knepiga ägandeförhållanden.GDG tog över detta helt 1942. Biltrafiken (buss och lastbil) underordnades alltså BJ OmnibusAB,ägd av GDG,Trafikförvaltningen Göteborg-Dala-Gävle. och kallades då också formellt för GDG Biltrafik AB. Pga dålig lönsamhet frikopplas GDG delvis från SJ. Fram till ca 1965 sköttes GDG biltrafik såsom vilken annan busslinjegrupp som inom SJ.Orsak till att GDG Biltrafik behölls som eget bolag var i huvudsak löneavtal (förarna var i huvudsak tjänsemän) och pensionsavtal.
Ibland pratar entusiaster om en politik som GDG bedrev i slutet av 30 talet. Men tänk på att jämförelsen emellan 1937 och 1967 haltar mycket. GDG behöll sin persontrafik på järnväg. Man ersatte vissa tåg med bussar i Göte Älvdalen. Men behöll flera tåg. Lilla Edet-Alvhem köres buss. Problemet var att GDG inte förfogade över busstrafik Trollhättan-Lilla Edet förrän 1952.
Jag är medveten om att ämnet är kontroversiellt.Det finns många infallsvinklar.Emellertid behölls GDG biltrafik och formellt är den kvar ännu under namn AB Concordia. Tågen vände i Nygård´länge och kanske hade det varit bättre att elektrifiera till L Edet och vända tågen där istället. GDG tågtrafik,busstrafik och den lite friare ledningenär fördelar.Nackdelar är att kvoten skulder och eget kapital får betydels. SJ kan ju inte byta en räl knappast utan att det är investring och måste beslutas av statsråd i konselj.Så av den anledningen var det lättare att bedriva busstrafik inom GDG. Men trorts detta köptes de första van Hoolerna in av staten som fördelade dem på GDG,PV och SJ. Nymans bussar ävertog GDG. Detta företag hade blivit statligt genom köp av Eriksbergs varv.
Vi skall nog klara ut vad det är för buss som Vasa sett.Men det är viktigt om den rullar eller inte (gäller allmänt) sedan vilken regnr skylt sitter på och vad är chnr som är instämplat i ramen. Ibland kan det vara så att man sätter på en regnr skylt man har. Köra med denna är inte tillätet mer än att man har en grön skylt också påsatt. Ofta sitter pantvärdet i själva fordonet. Den som sätter en buss i trafik övertar oftst äldre skulder.Men inte skulder som belastar äldre ägare utan belastar själva fordonet. Sören S
Ja, ska vi vara petiga, så kan vi ringa Vägverket och skvallra då....
hittade idag en bild på BYB 966 som vi diskuterade, okej inte världens bästa, men det är den andra
bussen från vänster.
(http://galleri.fredrik-mattsson.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4824&g2_serialNumber=1)
Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 07 januari 2008, 22:10:09 PM
hittade idag en bild på BYB 966 som vi diskuterade, okej inte världens bästa, men det är den andra
bussen från vänster.
(http://galleri.fredrik-mattsson.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4824&g2_serialNumber=1)
Första från vänster HAH186 är fd SJ 1557 (fd Sveg). Den såldes till Hälsinge
Limousintrafik i Alfta 91-11-26. Vidaresåld 93-09-03.
/Christian
Tydligen bytt identitet.
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 07 januari 2008, 23:49:41 PM
Första från vänster HAH186 är fd SJ 1557 (fd Sveg). Den såldes till Hälsinge
Limousintrafik i Alfta 91-11-26. Vidaresåld 93-09-03.
/Christian
hittad ;)
(http://galleri.fredrik-mattsson.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4870&g2_serialNumber=1)
Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 11 januari 2008, 20:31:48 PM
hittad ;)
(http://galleri.fredrik-mattsson.se/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4870&g2_serialNumber=1)
Tackar så mycket.
Har kört denna mycket i SJ:s färger, då vi hade den i Åsarna.
Renoverades för ca 200000:- m bl a omb m bladdörrar, omplåtning och lack.
Dessutom ny utbytesmotor och ny växellåda (man K19).
Allt detta 1988. Detta gjordes på fd SJ verkstaden i Söderhamn.
Till och med elementen målades, nåja nästan i alla fall. Man hann inte göra alla
färdiga. Bussen var nämligen borta i månader och chefen i Sveg ville ha den tillbaks, så att lånebussen 1635 kunde återlämnas.
Efter detta var 1557 i toppskick.
När fd SJ Buss/Swebus förlorade trafiken i Berg och Härjedalens kommuner
i upphandling i juni 1991, så såldes bussen för 40000:- (enhetspris). Suck!
Tänk om man hade hållit sig framme då!
Mvh
Christian
Hmm, Stures... Alltid dom som körde American Airlines Crew från hotellet till flygplatsen (Arlanda) när jag jobbade där... sen dess har jag inte sett dom någonstans... KK? :-\