En mängd bilder tagna den 28 maj vid en promenad kring spårvägsbygget, finns på länken nedan.
Ljura-Hageby de senaste bilderna (http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Norrkoping%20Sparvag/Ljura-Hageby/index.html)
Smakprov....
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Norrkoping%20Sparvag/Ljura-Hageby/CIMG0422.jpg)
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Norrkoping%20Sparvag/Ljura-Hageby/CIMG0506.jpg)
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Norrkoping%20Sparvag/Ljura-Hageby/CIMG0502.jpg)
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Norrkoping%20Sparvag/Ljura-Hageby/CIMG0483.jpg)
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Norrkoping%20Sparvag/Ljura-Hageby/CIMG0478.jpg)
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Norrkoping%20Sparvag/Ljura-Hageby/CIMG0476.jpg)
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Norrkoping%20Sparvag/Ljura-Hageby/CIMG0468.jpg)
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Norrkoping%20Sparvag/Ljura-Hageby/CIMG0500.jpg)
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Norrkoping%20Sparvag/Ljura-Hageby/CIMG0451.jpg)
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Norrkoping%20Sparvag/Ljura-Hageby/CIMG0407.jpg)
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Norrkoping%20Sparvag/Ljura-Hageby/CIMG0425.jpg)
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Norrkoping%20Sparvag/Ljura-Hageby/CIMG0430.jpg)
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Norrkoping%20Sparvag/Ljura-Hageby/CIMG0431.jpg)
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Norrkoping%20Sparvag/Ljura-Hageby/CIMG0437.jpg)
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Norrkoping%20Sparvag/Ljura-Hageby/CIMG0444.jpg)
Alla bilder tagna 2010-05-28, foto Leif D.
Trevligt att de satsar på spårvagnar.. men träslipers trodde jag hörde till forntiden.. ;D
Citat från: yngrot skrivet 31 maj 2010, 11:46:24 AM
Trevligt att de satsar på spårvagnar.. men träslipers trodde jag hörde till forntiden.. ;D
Så kan man tycka, men träslipers är inget dåligt material. Det används ju i stor utsträckning på järnvägar fortfarande, då främst där det är skarvspår, eftersom det inte går att lägga betongslipers i skarvspår och grusbalast.
I spårvägsmiljö använder man träslipers bl.a. där gaturäl ska läggas på slipers, då denna räl inte passar på betongslipers. Träslipers används även där man behöver ett något mjukare underlag, främst för att inte fortplanta vibrationer i betongkonstruktioner (kan sedan störa närboende).
Finns det någon bra karta som visar framtidens utbyggnad?
Dagens spår ser man ju redan i Eniro, men var de nya spåren ska gå är ju svårt för oss som inte känner till Hageby.
Ska alla spårvagnar som idag skyltas Ljura framöver skyltas Hageby?
Jag var igår nere i Ljura, och det såg ut som att man plockar bort slingan. Ska man göra detta, eller läggs den tillbaks? Jag tänker mig att den borde vara en bra resurs vid trafikstörningar eller insatsvagnar, men å andra sidan har man kanske kvar Klingsbergsslingan även i framtiden.
Citat från: Ersa skrivet 01 juni 2010, 01:38:50 AM
Finns det någon bra karta som visar framtidens utbyggnad?
Dagens spår ser man ju redan i Eniro, men var de nya spåren ska gå är ju svårt för oss som inte känner till Hageby.
Ska alla spårvagnar som idag skyltas Ljura framöver skyltas Hageby?
Inga vagnar skyltas idag Ljura längre, eftersom trafiken går till Klingsberg.
Men troligast är ju att skyltningen blir Hageby, för den linje som kommer vända där.
Citat från: SimonB skrivet 01 juni 2010, 14:53:49 PM
Jag var igår nere i Ljura, och det såg ut som att man plockar bort slingan. Ska man göra detta, eller läggs den tillbaks? Jag tänker mig att den borde vara en bra resurs vid trafikstörningar eller insatsvagnar, men å andra sidan har man kanske kvar Klingsbergsslingan även i framtiden.
Slingan vid Ljura, har aldrig tänkts vara kvar. Den är nu nermonterad och parkmarken ska återställas.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Norrkoping%20Sparvag/Ljura-Hageby/CIMG0425.jpg)
Ljuraslingan, 2010-05-28. Foto Leif D.
Slingan behövs inte, eftersom Klingsberg kommer finnas kvar och man lägger dessutom övergångsväxlar med jämna mellanrum. Trafiken kommer ju i en hyfsat snar framtid ske med stor andel tvåriktningsvagnar, som då kan vända vid övergångsväxlar.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Norrkoping%20Sparvag/Ljura-Hageby/CIMG0489.jpg)
Övergångsväxel Hageby Centrum, 2010-05-28. Foto Leif D.
Citat från: Leif D skrivet 02 juni 2010, 00:53:00 AM
Inga vagnar skyltas idag Ljura längre, eftersom trafiken går till Klingsberg.
Men troligast är ju att skyltningen blir Hageby, för den linje som kommer vända där.
Jodå, de nya skyltas Ljura på sidorna, men Klingsberg fram och bak. Iaf två som jag såg i Norrköping idag. ;)
Citat från: Ersa skrivet 02 juni 2010, 01:52:16 AM
Jodå, de nya skyltas Ljura på sidorna, men Klingsberg fram och bak. Iaf två som jag såg i Norrköping idag. ;)
Men så ska det inte var. Förefaller dessutom tveksamt att de skulle gå två M06 på linje 2, där de normalt inte ska gå. Dessutom ska en av vagnarna vara tagen ur trafik för avrustning.
Citat från: Leif D skrivet 02 juni 2010, 21:43:22 PM
Men så ska det inte var. Förefaller dessutom tveksamt att de skulle gå två M06 på linje 2, där de normalt inte ska gå. Dessutom ska en av vagnarna vara tagen ur trafik för avrustning.
Det kan ju ha varit samma vagn vid de två olika tillfällena. Diodskyltar hade den helt klart iaf. Bilder blev det ej pga arbete.
Avrustning???
Citat från: Ersa skrivet 03 juni 2010, 00:33:20 AM
Det kan ju ha varit samma vagn vid de två olika tillfällena. Diodskyltar hade den helt klart iaf. Bilder blev det ej pga arbete.
Tyvärr är ju olika sånna här skyltsystem inte så tillförlitliga ibland. Men Ljura ska de inte skyltas.