Hej,
Som boende i Stockholms län är det ju nästan svårt att åka dieselbuss i city- och regionaltrafiken idag. Biogas, RME och diesel dominerar, och fler ska det ju bli som bekant enligt SL:s miljöstrategi.
Men det förefaller vara svårare att hitta långfärdsbussar som drivs med alternativa bränslen. Varför är det så? Är driftsäkerheten på t.ex. en etanolbuss sämre än en dieselbuss? Är man rädd för tillgången på Etamax på landsbygden?
Mvh
Marcus
http://www.flygbussarnacharter.se/Turistbussar/Miljobussen.aspx
Citat från: Marcus Karlsson skrivet 29 maj 2010, 22:13:37 PM
Men det förefaller vara svårare att hitta långfärdsbussar som drivs med alternativa bränslen. Varför är det så? Är driftsäkerheten på t.ex. en etanolbuss sämre än en dieselbuss? Är man rädd för tillgången på Etamax på landsbygden?
Mvh
Marcus
Ett problem är att det är långt mellan tankställena. Man behöver också tanka oftare om man kör på alternativt bränsle.
Och inte att förglömma att det kostar rätt mycket mer att köra med alternativa som etanol mfl...
Citat från: yngrot skrivet 30 maj 2010, 23:57:15 PM
Och inte att förglömma att det kostar rätt mycket mer att köra med alternativa som etanol mfl...
Ja, jämför med när Umeås OmniCityvagnar kördes ner på lastbil från Umeå till Uppsala nu denna månad. Tydligen var detta pga att det saknas tankställen längs vägen, men jag gissar att lastbilstransporten även var något billigare, än att köra dessa etanolbussar för egen maskin hela vägen ner. Etanolbussar måste ha stort stöd från skattebetalarna via högt lagda anbud för att man ska ha råd att köra dem i linjetrafik. Etanolmotorer i långfärdsbussar som går i trafik i egen regi skulle nog betyda tankning på någon mack mellan Stockholm och Göteborg samt mycket dyrare biljetter.