(http://www.moment21.se/pics/busslink.jpg)
Järntorget, Göteborg 2010-05-27.
Snygg Scania men den har inte fått "leksakerna" eller inv.nr. än.
Tänkte först att det kanske kunde vara 2601... men det är ett annat reg nr så vilken det är i 26xx serien vet jag inte.
Då kanske det är flera boggi ute och rullar.
Väldigt sköna att köra
Citat från: Tomas Fransson skrivet 28 maj 2010, 09:56:13 AM
Tänkte först att det kanske kunde vara 2601... men det är ett annat reg nr så vilken det är i 26xx serien vet jag inte.
Nära, det är 2602.
Citat från: Mats B skrivet 28 maj 2010, 17:18:53 PM
Nära, det är 2602.
Japp - svaren börjar finnas att hämta på www.svenskbusshistoria.se i långa rader på både det ena och det andra bolagets nya bussar till Göteborg :)
Hur blir det med övertagande av bussförare? Blir det samma som när Nobina (Swebus) tog över i Örebro, alla kom inte med över.
/ Christer K
Tråkigt att Busslink inte ska köra ledbussar i Partille, kan lova er att man behöver ledbuss på 513 då det är mycket rondeller och massa grejer, speciellt i Öjersjö!!
Citat från: Bussgubben skrivet 29 maj 2010, 23:41:03 PM
Tråkigt att Busslink inte ska köra ledbussar i Partille, kan lova er att man behöver ledbuss på 513 då det är mycket rondeller och massa grejer, speciellt i Öjersjö!!
Vad har rondeller och "grejer" att göra med att busslink inte ska köra boggi?
Citat från: Jim skrivet 30 maj 2010, 00:35:20 AM
Vad har rondeller och "grejer" att göra med att busslink inte ska köra boggi?
Rondellerna är väldigt små och dåligt anpassade för stora fordon. När jag övningskörde och under uppkörningen för buss användes sträckan för att kontrollera hur man manövrerade fordonet.
Citat från: Tomas skrivet 30 maj 2010, 01:12:56 AM
Rondellerna är väldigt små och dåligt anpassade för stora fordon. När jag övningskörde och under uppkörningen för buss användes sträckan för att kontrollera hur man manövrerade fordonet.
Därför hade det varit bättre att köra ledbussar istället för boggie! Men tack o lov att vi slipper Scania i Partille iallafall!
Citat från: Bussgubben skrivet 30 maj 2010, 12:08:39 PM
Därför hade det varit bättre att köra ledbussar istället för boggie! Men tack o lov att vi slipper Scania i Partille iallafall!
Fast en Scania ledvagn svänger inte på bakänden. Gör dessa det så är dom troligen smidigare än en ledvagn.
Citat från: Bussgubben skrivet 29 maj 2010, 23:41:03 PM
Tråkigt att Busslink inte ska köra ledbussar i Partille, kan lova er att man behöver ledbuss på 513 då det är mycket rondeller och massa grejer, speciellt i Öjersjö!!
Jag tycker det är bra att de inte kör med ledbuss i Öjersjö, det är en brant backe upp och ner och en ledbuss kan mycket väl glida ut vintertid. Mycket är väl beroende på vad länshuvudmannen har bestämt vad för bussar som ska gå på en viss linje. När jag arbetade på Linjebuss i Partille så hade GL bestämt att ledbussar skulle gå hela trafikdygnet alla dagar.
/ Christer K
Citat från: Christer K skrivet 30 maj 2010, 18:33:15 PM
Jag tycker det är bra att de inte kör med ledbuss i Öjersjö, det är en brant backe upp och ner och en ledbuss kan mycket väl glida ut vintertid. Mycket är väl beroende på vad länshuvudmannen har bestämt vad för bussar som ska gå på en viss linje. När jag arbetade på Linjebuss i Partille så hade GL bestämt att ledbussar skulle gå hela trafikdygnet alla dagar.
/ Christer K
Kan garanterat lova dig att det har blivit bättre att ha ledbussar på 513 då man köpt in B9S.
Scanialedbussar:Bakhjulsdriven= Sämre i halka
Volvoledbussar(B9S):Mitthjulsdriven=Bättre i halka
Kan även garantera att jag aldrig haft problem med B9S att glida ut vintertid! Så Veolia har gjort ett bra jobb att köpa B9S istället för Scania!
Citat från: Bussgubben skrivet 30 maj 2010, 20:10:08 PM
Kan garanterat lova dig att det har blivit bättre att ha ledbussar på 513 då man köpt in B9S.
Scanialedbussar:Bakhjulsdriven= Sämre i halka
Volvoledbussar(B9S):Mitthjulsdriven=Bättre i halka
Kan även garantera att jag aldrig haft problem med B9S att glida ut vintertid! Så Veolia har gjort ett bra jobb att köpa B9S istället för Scania!
Haha. B9S har stora problem när det gäller halka. Det går inte att förneka. Så det därmed att B9S är bättre än Scania under halka tror jag inte på 5 öre. Det har även bevisats att det inte är så.
Citat från: Jim skrivet 30 maj 2010, 20:47:13 PM
Haha. B9S har stora problem när det gäller halka. Det går inte att förneka. Så det därmed att B9S är bättre än Scania under halka tror jag inte på 5 öre. Det har även bevisats att det inte är så.
Favorit i repris. B9S på plan mark (ändhållplats) i Umeå tätort:
http://www.youtube.com/watch?v=P-yd-K67Sv0
B9S så räcker det med kraftigt regnväder för att den inte vill komma någonstans.... sen viskar du snö så står den still... ;D
Citat från: Bussgubben skrivet 30 maj 2010, 20:10:08 PM
Kan garanterat lova dig att det har blivit bättre att ha ledbussar på 513 då man köpt in B9S.
Scanialedbussar:Bakhjulsdriven= Sämre i halka
Volvoledbussar(B9S):Mitthjulsdriven=Bättre i halka
Kan även garantera att jag aldrig haft problem med B9S att glida ut vintertid! Så Veolia har gjort ett bra jobb att köpa B9S istället för Scania!
Och jag har aldrig haft problem med en Scania ;)
Citat från: Bussgubben skrivet 30 maj 2010, 20:10:08 PM
Kan garanterat lova dig att det har blivit bättre att ha ledbussar på 513 då man köpt in B9S.
Scanialedbussar:Bakhjulsdriven= Sämre i halka
Volvoledbussar(B9S):Mitthjulsdriven=Bättre i halka
Kan även garantera att jag aldrig haft problem med B9S att glida ut vintertid! Så Veolia har gjort ett bra jobb att köpa B9S istället för Scania!
När jag jobbade hos Linjebuss i Partille så hade man Volvo B10M ledbussar på linje 513 och de hade problem, en B9S med sidoställd motor fördelar inte trycket på drivhjulen lika bra som mitt motor. Alla vet säker här på forumet att oavsett fordon som används i trafiken så brukar vissa som halkbekämpar glömma busshållplatser.
Men nu är det länshuvudmannen som bestämmer vilka fordon som ska gå på vilken linje och tider och detta kan inte bussbolagen påverkar så mycket.
/ Christer K