Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 maj 2010, 10:07:42 AM

Titel: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 maj 2010, 10:07:42 AM
Från måndagen den 7 juni kan det bli tjänstemannastrejk hos Nobina och Busslink eftersom Unionen varslat om sådan. Även tre rederier berörs.
https://www.unionen.se/Templates/Page____51109.aspx

Eftersom bland annat trafikledningen drabbas om varslet utlöses så kommer de båda bolagens busstrafik på berörda orter, bland annat Stockholm och Göteborg, sannolikt att stoppas.
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Ersa skrivet 27 maj 2010, 10:23:47 AM
Att Unionen går i strejk mot delade arbetspass har jag inga protester mot. Men att Kommunal samtidigt länge accepterat upp till sex timmars obetalda uppehåll för förarkåren utan att protestera är ju inte lite ironiskt. Visst är det svårt att lägga upp personalplaneringen på annat sätt än delade pass, som Lars skriver, men att förarna är konstant trötta pga delade pass och 13-timmars ramtider kan ju inverka rätt negativt på trafiksäkerheten. Att dessutom bara få betalt för 7-8 timmar av de 13 timmarna kan ju leda till vissa svårigheter att nyrekrytera yngre förare.
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Omnilasse skrivet 27 maj 2010, 11:55:51 AM
Citat från: Ersa skrivet 27 maj 2010, 10:23:47 AM
Att Unionen går i strejk mot delade arbetspass har jag inga protester mot. Men att Kommunal samtidigt länge accepterat upp till sex timmars obetalda uppehåll för förarkåren utan att protestera är ju inte lite ironiskt. Visst är det svårt att lägga upp personalplaneringen på annat sätt än delade pass, som Lars skriver, men att förarna är konstant trötta pga delade pass och 13-timmars ramtider kan ju inverka rätt negativt på trafiksäkerheten. Att dessutom bara få betalt för 7-8 timmar av de 13 timmarna kan ju leda till vissa svårigheter att nyrekrytera yngre förare.
Jag tror alla är medvetna om problemet, men det enda som kan underlätta situationen är egentligen att man försöker påverka politiker och trafikhuvudmännen att ha "stomtrafik", med samma turäthet dagtid som i rusningen. I sådana fall kan man i stort sett upphöra med delade tjänster. Detta är ju något som inte minst bussbranschen jobbat för. Problemet är nämligen att det enda som skulle ge "bra" delade tjänster innebär att förarna slutar mitt i eller i början av eftermiddagsrusningen, och det är ju då de behövs - även om ett fåtal sådana tjänster kan täcka upp för gapet mellan de tidiga ut och de sena intjänsterna (beroende förstås också på vilka trafikeringstider som gäller). Beställningen av trafiken är ju det som reglerar när trafiken behövs och "lösningen" blir ju annars bara att man har fler omlopp ute än vad som faktiskt behövs, eller kanske snarare att man täcker upp med deltidstjänster...
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 maj 2010, 12:56:38 PM
För objektivitetens skull. Här är arbetsgivarens syn:
http://www.transportgruppen.se/templates/Page.aspx?id=48955

http://www.transportgruppen.se/templates/Page.aspx?id=48959

Om man skall tro vad Transportgruppen svarar i den senare länken så är det hos flyget och rederierna som delade pass förekommer bland Unionens medlemmar och tydligen inte i bussbranschen. Det är tillåtet att ta ut andra medlemmar än de direkt berörda i strejk men det verkar ändå konstigt att plocka ut två bussbolag. Jag antar att det inte är särskilt svårt att få med just dessa på kraven.
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Knut skrivet 27 maj 2010, 14:09:32 PM
I fjor da det var snakk om streik i Swebus fikk vi beskjed om at våre turer skulle kjøres mellom Oslo og Gøteborg.
Tror det ville blitt et lite h*****e på de få avg vi har. Skulle ikke forsterkes heller.
Tar de da ut bare lokalkjøringen eller tar de også ut Swebus denne gangen.
Hva skjer evt med oss i Oslo om trafikledningen streiker.
Noe å tenke på det der
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 maj 2010, 15:36:47 PM
Citat från: Knut skrivet 27 maj 2010, 14:09:32 PM
I fjor da det var snakk om streik i Swebus fikk vi beskjed om at våre turer skulle kjøres mellom Oslo og Gøteborg.
Tror det ville blitt et lite h*****e på de få avg vi har. Skulle ikke forsterkes heller.
Tar de da ut bare lokalkjøringen eller tar de også ut Swebus denne gangen.
Hva skjer evt med oss i Oslo om trafikledningen streiker.
Noe å tenke på det der

Så här skriver Unionen om de företag som är strejkdrabbade:
https://www.unionen.se/Templates/Page____51109.aspx

En eventuell strejk blir alltså inte all så omfattande som man kunde få intryck av från det första pressmeddelandet. Av Busslink är det bara Hornsberg och Söderhallen. Av Nobina är det bara  i Dalarna, Gästrikland och Västerbotten.

Givetvis kan det bli utökningar senare om man inte kommer överens med Swebus verksamhet berörs således inte av detta varsel.

Generellt vid en strejk skall personal som inte är uttagen i strejk göra sina vanliga arbetsuppgifter. Inte mer och inte mindre. Det är såldes tillåtet att överta andras arbetsuppgifter. En trafikledare får exempelvis inte köra buss om förarna strejkar, såvida det inte ingår i hans normala tjänst att göra det.


Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Buss-Anders skrivet 27 maj 2010, 18:33:22 PM
Jag har hört att arbetsledare på Busslink kan arbeta
kl. 04 - 10 och sedan från kl. 18 - 24.
Är det så?

Likaså att Busslink kan ha förare som slutar sin körning
kanske 4 mil från där de började passet och där slutar arbetstiden för det  första passet. 3 timmar senare så kanske de ska börja där de började första passet.

Jo jo om det är så illa så förstår jag att det är svårt att rekrytera folk till detta " framtidsyrke".
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Christer Göransson skrivet 27 maj 2010, 18:54:54 PM
Att det bara är tjänstemän vid Hornsberg och Söderhallen betyder väl inte att resten av trafiken går?
Jag har för mig att Busslink koncentrerat all trafikledning i länet till Hornsberg, stämmer inte det?

/Christer
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Jo skrivet 27 maj 2010, 19:29:36 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 maj 2010, 15:36:47 PM
Så här skriver Unionen om de företag som är strejkdrabbade:
https://www.unionen.se/Templates/Page____51109.aspx

En eventuell strejk blir alltså inte all så omfattande som man kunde få intryck av från det första pressmeddelandet. Av Busslink är det bara Hornsberg och Söderhallen. Av Nobina är det bara  i Dalarna, Gästrikland och Västerbotten.

Givetvis kan det bli utökningar senare om man inte kommer överens med Swebus verksamhet berörs således inte av detta varsel.

Generellt vid en strejk skall personal som inte är uttagen i strejk göra sina vanliga arbetsuppgifter. Inte mer och inte mindre. Det är såldes tillåtet att överta andras arbetsuppgifter. En trafikledare får exempelvis inte köra buss om förarna strejkar, såvida det inte ingår i hans normala tjänst att göra det.



Kan det vara så att det enbart är på dessa ställen Unionen är någorlunda starka. För administrativa tjänster brukar väl i alla fall på privatområdet även Sveriges ingenjörer och Civilekonomförbundet vara stora fackförbund.
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Ted Selander skrivet 27 maj 2010, 20:02:36 PM
Citat från: Buss-Anders skrivet 27 maj 2010, 18:33:22 PM
Jag har hört att arbetsledare på Busslink kan arbeta
kl. 04 - 10 och sedan från kl. 18 - 24.
Är det så?

Nej, om inte någon frivilligt bytt till sig detta av något skäl.

Citat från: Buss-Anders skrivet 27 maj 2010, 18:33:22 PM
Likaså att Busslink kan ha förare som slutar sin körning
kanske 4 mil från där de började passet och där slutar arbetstiden för det  första passet. 3 timmar senare så kanske de ska börja där de började första passet.

Visst kan arbetspass sluta på annat ställe än det började, t.ex. i innerstaden och närförort. Bussarna går inte hem när föraren gör det, och då blir det en avlösning "på stan". Viss restidersättning utgår, regelverket är dock komplext och jag går inte in på detaljer.
Några 4 mil är det inte fråga om...


/Ted
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Ted Selander skrivet 27 maj 2010, 20:05:06 PM
Citat från: Christer Göransson skrivet 27 maj 2010, 18:54:54 PM
Att det bara är tjänstemän vid Hornsberg och Söderhallen betyder väl inte att resten av trafiken går?
Jag har för mig att Busslink koncentrerat all trafikledning i länet till Hornsberg, stämmer inte det?

/Christer

Radiotrafikledningen omfattas inte av dagens varsel.

/Ted
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 maj 2010, 17:57:07 PM
Tråden har uppdelats så att frågor om delade pass för bussförare har fått egen tråd
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=35734.0


Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Kvarne skrivet 31 maj 2010, 17:16:42 PM
Citat från: Christer Göransson skrivet 27 maj 2010, 18:54:54 PM
Att det bara är tjänstemän vid Hornsberg och Söderhallen betyder väl inte att resten av trafiken går?
Jag har för mig att Busslink koncentrerat all trafikledning i länet till Hornsberg, stämmer inte det?

/Christer

Det stämmer att Busslinks RTL finns (än så länge) i Hornsberg. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att om denna strejk blir verklighet så kommer Busslinks trafik att stoppas. Hur ska vi kunna köra utan Trafikledning...? ???
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Ted Selander skrivet 31 maj 2010, 17:43:04 PM
Citat från: Kvarne skrivet 31 maj 2010, 17:16:42 PM
Det stämmer att Busslinks RTL finns (än så länge) i Hornsberg. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att om denna strejk blir verklighet så kommer Busslinks trafik att stoppas. Hur ska vi kunna köra utan Trafikledning...? ???

Jag har svarat en gång på frågan:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=35734.0;topicseen (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=35734.0;topicseen)

Det var innan tråden bröts itu på ett litet okänsligt sätt. Jag vill också förtydliga att jag inte startat den avknoppade tråden om förarnas delade tjänster!

/Ted
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Wetjo skrivet 31 maj 2010, 17:44:35 PM
Som jag tolkar det, kommer Avesta/Hedemora, Malung/Vansbro o Ludvika att köra som vanligt. Resten av Dalarna kommer att stå. Nobinas kommunikationsdirektör trodde något annat. Vi får se vem som har rätt.
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 maj 2010, 17:46:10 PM
Citat från: Ted S skrivet 31 maj 2010, 17:43:04 PM
Jag har svarat en gång på frågan:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=35734.0;topicseen (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=35734.0;topicseen)

Det var innan tråden bröts itu på ett litet okänsligt sätt. Jag vill också förtydliga att jag inte startat den avknoppade tråden om förarnas delade tjänster!

/Ted

Du har helt rätt, Ted. Ditt inlägg kom att hamna i fel tråd. Beklagar och ber om ursäkt för detta.


Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Ted Selander skrivet 31 maj 2010, 18:02:06 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 maj 2010, 17:46:10 PM
Du har helt rätt, Ted. Ditt inlägg kom att hamna i fel tråd. Beklagar och ber om ursäkt för detta.
Den är godtagen!

/Ted
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: JDS skrivet 31 maj 2010, 18:06:09 PM
Citat från: Kvarne skrivet 31 maj 2010, 17:16:42 PM
Det stämmer att Busslinks RTL finns (än så länge) i Hornsberg. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att om denna strejk blir verklighet så kommer Busslinks trafik att stoppas. Hur ska vi kunna köra utan Trafikledning...? ???

Tja, jag tror naturligtvis inte att man skulle komma på idén, men det borde väl gå hyfsat ett tag i alla fall? Kan man köra personbil utan trafikledning så bör man väl kunna köra buss. Det blir lite mer som faller på föraren när det börjar köra ihop sig, förstås.
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 maj 2010, 18:50:08 PM
Citat från: JDS skrivet 31 maj 2010, 18:06:09 PM
Tja, jag tror naturligtvis inte att man skulle komma på idén, men det borde väl gå hyfsat ett tag i alla fall? Kan man köra personbil utan trafikledning så bör man väl kunna köra buss. Det blir lite mer som faller på föraren när det börjar köra ihop sig, förstås.

Problemet är bara att vid strejk brukar de andra fackföreningar solidarisera sig och ingen annan får överta den strejkandes arbetsuppgifter. Om det skulle inträffa en olycka så behövs trafikledarens insatser. Så om inte annat så torde trafiken inställas av säkerhetsskäl om trafikledarna strejkar. Vilket de tydligen inte kommer att göra hos Busslink inom SL-området.

Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Kvarne skrivet 31 maj 2010, 19:57:22 PM
Citat från: Ted S skrivet 31 maj 2010, 17:43:04 PM
Jag har svarat en gång på frågan:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=35734.0;topicseen (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=35734.0;topicseen)

Det var innan tråden bröts itu på ett litet okänsligt sätt. Jag vill också förtydliga att jag inte startat den avknoppade tråden om förarnas delade tjänster!

/Ted

Ah, har nu läst ditt inlägg å fått svar på min fråga! Tack Ted och tack även till Staffan & Lars för att ni lotsade det vilsna inlägget in i rätt led!  ;) :)
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: JDS skrivet 01 juni 2010, 09:30:49 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 maj 2010, 18:50:08 PM
Om det skulle inträffa en olycka så behövs trafikledarens insatser.

Vilka insatser då, egentligen? Som sagt, jag menar givetvis inte på fullt allvar att man skulle köra hundra busslinjer utan trafikledning, så diskussionen är tämligen teoretisk för min del. Men vad kan egentligen trafikledningen, som ingen annan kan? Obs att jag inte syftar på specialkunskaper om bussar eller allmänmänskliga talanger typ omhändertagande, som vem som helst kan ha råkat tillägna sig eller födas med. Jag kollade igenom trafiklagstiftningen och jag hittade ingenting där om någon radiotrafikledning, så jag förutsätter att alla förare av motorfordon klarar av att hantera trafikolyckor utan att fråga någon om lov...
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Ersa skrivet 01 juni 2010, 10:59:06 AM
Citat från: JDS skrivet 01 juni 2010, 09:30:49 AM
Vilka insatser då, egentligen? Som sagt, jag menar givetvis inte på fullt allvar att man skulle köra hundra busslinjer utan trafikledning, så diskussionen är tämligen teoretisk för min del. Men vad kan egentligen trafikledningen, som ingen annan kan? Obs att jag inte syftar på specialkunskaper om bussar eller allmänmänskliga talanger typ omhändertagande, som vem som helst kan ha råkat tillägna sig eller födas med. Jag kollade igenom trafiklagstiftningen och jag hittade ingenting där om någon radiotrafikledning, så jag förutsätter att alla förare av motorfordon klarar av att hantera trafikolyckor utan att fråga någon om lov...

För SL-trafiken: Överfallslarm och sådant? Eller kopplas detta larm även till väktare och polis som hittar till bussen själva, även om alla trafikledare är uttagna i strejk?
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Omnilasse skrivet 01 juni 2010, 11:28:53 AM
Citat från: JDS skrivet 01 juni 2010, 09:30:49 AM
Vilka insatser då, egentligen? Som sagt, jag menar givetvis inte på fullt allvar att man skulle köra hundra busslinjer utan trafikledning, så diskussionen är tämligen teoretisk för min del. Men vad kan egentligen trafikledningen, som ingen annan kan? Obs att jag inte syftar på specialkunskaper om bussar eller allmänmänskliga talanger typ omhändertagande, som vem som helst kan ha råkat tillägna sig eller födas med. Jag kollade igenom trafiklagstiftningen och jag hittade ingenting där om någon radiotrafikledning, så jag förutsätter att alla förare av motorfordon klarar av att hantera trafikolyckor utan att fråga någon om lov...
Just i detta fall handlar det väl främst om stödfunktion, vilket ju kan vara nog så viktigt. Och även om det bara är en mindre olycka, är det förstås skönt med någon som kan hantera praktiska saker som att begära bärgning etc. Sedan kan det ju som en följd därav innebära att bussarna måste ta en annan väg, avlösningar inte fungerar etc. Detta beror ju också på hur trafiken är upplagd. Tror nog att exempelvis innerstadstrafiken i Stockholm blir rätt känslig om det inte finns någon trafikledning, medan en litet garage med ny vagnpark i en lugn förortskommun utan turavlösningar längs linjen, klarar sig rätt bra en betydligt längre stund...
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Wetjo skrivet 01 juni 2010, 14:37:36 PM
Citat från: JDS skrivet 01 juni 2010, 09:30:49 AM
Vilka insatser då, egentligen? Som sagt, jag menar givetvis inte på fullt allvar att man skulle köra hundra busslinjer utan trafikledning, så diskussionen är tämligen teoretisk för min del. Men vad kan egentligen trafikledningen, som ingen annan kan? Obs att jag inte syftar på specialkunskaper om bussar eller allmänmänskliga talanger typ omhändertagande, som vem som helst kan ha råkat tillägna sig eller födas med. Jag kollade igenom trafiklagstiftningen och jag hittade ingenting där om någon radiotrafikledning, så jag förutsätter att alla förare av motorfordon klarar av att hantera trafikolyckor utan att fråga någon om lov...

I Dalarna står det i avtalet med Dalatrafik att trafikledare ska finnas i tjänst när det är bussar i trafik, om jag inte missminner mig. Sen är frågan om t ex Driftledaren i Ludvika ska "drifta" resten av Dalarna eller om det är strejkbryteri.
Det handlar om att sätta ut bussar, leda o fördela arbete mm...
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juni 2010, 20:47:59 PM
Citat från: JDS skrivet 01 juni 2010, 09:30:49 AM
Vilka insatser då, egentligen?

I din enorma lust att opponera dig mot alla som svarar dig missade du visst min första mening: Problemet är bara att vid strejk brukar de andra fackföreningar solidarisera sig och ingen annan får överta den strejkandes arbetsuppgifter.
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juni 2010, 20:52:05 PM
Citat från: Wetjo skrivet 01 juni 2010, 14:37:36 PM
I Dalarna står det i avtalet med Dalatrafik att trafikledare ska finnas i tjänst när det är bussar i trafik, om jag inte missminner mig. Sen är frågan om t ex Driftledaren i Ludvika ska "drifta" resten av Dalarna eller om det är strejkbryteri.
Det handlar om att sätta ut bussar, leda o fördela arbete mm...

Om det är strejkbryteri avgörs av den fackliga organisationen och det är alltså en ganska subjektiv uppfattning. Normalt tolkas det som att man får göra de uppgifter man normalt utför. Om det är vanligt att trafikledaren i Ludvika tar hand om hela Dalarna när det t ex saknas trafikledare på andra orter så må han göra det även nu. Sedan är ju nästa fråga om han hinner. Att ta in förstärkningspersonal utöver ordinarie schema är inte tillåtet. I något fall i järnvägssammanhang har jag sett att skyddsombudet i motsvarande fall funnits på plats för att kunna stoppa arbetet om det blir för stressigt. Han har dock inte fått hjälpa till med själva arbetet.



Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: JDS skrivet 02 juni 2010, 09:27:32 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juni 2010, 20:47:59 PM
I din enorma lust att opponera dig mot alla som svarar dig missade du visst min första mening: Problemet är bara att vid strejk brukar de andra fackföreningar solidarisera sig och ingen annan får överta den strejkandes arbetsuppgifter.

Nej då, den meningen såg jag, men jag var inte intresserad av att kommentera något som jag redan visste. Mina frågor går mest ut på att utreda vilka dessa unika arbetsuppgifter egentligen är. Eller annorlunda uttryckt: vad är det egentligen som slutar att bli gjort om man helt sonika tar bort trafikledaren, hur länge fungerar trafiken?

Jag har redan fått några BRA svar som att överfallslarmet på bussarna är kopplat dit (om det nu är det), så fyll på med sådant!
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Wetjo skrivet 04 juni 2010, 10:15:09 AM
Varslet utökat till Avesta, Malung o Ludvika. Även Viking Line i Kapellskär får en släng av sleven... Gäller från veckan efter, vad jag förstår.
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 juni 2010, 10:27:37 AM
Citat från: Wetjo skrivet 04 juni 2010, 10:15:09 AM
Varslet utökat till Avesta, Malung o Ludvika. Även Viking Line i Kapellskär får en släng av sleven... Gäller från veckan efter, vad jag förstår.

Mer om detta här:
http://www.busstidningen.se/2010/06/04/utokat-strejkvarsel-i-buss-och-farjekonflikten/

Arbetsgivareorganisationen verkar inte känna till de mest grundläggande reglerna på arbetsmarknaden. Som jag tidigare skrivit är det inte en gångbar utväg att försöka placera om icke-strejkdrabbad personal. Jag ser detta som ett allvarligt övertramp och det torde nu vara små möjligheter att undvika en strejk om inte arbetsgivarna gör en pudel. En strejk som är av ideologisk karaktär löper dessutom risk att bli långvarig.

Sedan är det ju lite tråkigt att bussbranschen blir indragen i en strejk som till 95 procent berör rederibranschen. Men sådant är det fackliga livet.

(Jag förutsätter i det här resonemanget att Unionens och Bussbranschens uppgifter är korrekta.)



Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: homer skrivet 04 juni 2010, 19:31:16 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 juni 2010, 10:27:37 AM
Mer om detta här:
http://www.busstidningen.se/2010/06/04/utokat-strejkvarsel-i-buss-och-farjekonflikten/

Arbetsgivareorganisationen verkar inte känna till de mest grundläggande reglerna på arbetsmarknaden. Som jag tidigare skrivit är det inte en gångbar utväg att försöka placera om icke-strejkdrabbad personal. Jag ser detta som ett allvarligt övertramp och det torde nu vara små möjligheter att undvika en strejk om inte arbetsgivarna gör en pudel. En strejk som är av ideologisk karaktär löper dessutom risk att bli långvarig.

Sedan är det ju lite tråkigt att bussbranschen blir indragen i en strejk som till 95 procent berör rederibranschen. Men sådant är det fackliga livet.

(Jag förutsätter i det här resonemanget att Unionens och Bussbranschens uppgifter är korrekta.)






CitatDessutom kommer Unionen att begära sympatiåtgärder från Kommunal.

Undrar hur sugna bussförarna är på att strejka för trafikledningen ska slippa delade pass när dem själva inte slipper dem? ???

Citat– Arbetsgivarna agerar som de var kvar i 30-talets brukspatronfasoner, säger Unionens förhandlingschef Niklas Hjert.

Peter Jeppson var ju även den som förde arbetsgivarnas talan i busstrejken för 2 år sedan, och det var samma ord då...
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 juni 2010, 19:44:06 PM
Citat från: homer skrivet 04 juni 2010, 19:31:16 PM


Undrar hur sugna bussförarna är på att strejka för trafikledningen ska slippa delade pass när dem själva inte slipper dem? ???


Det är nog knappast aktuellt. Vad jag förstår gäller sympatiåtgärderna att de trafikledare som är anslutna till Kommunal inte skall gå in och  göra de strejkandes jobb. Alltså ett helt vanligt förfarande vid konflikter på arbetsmarknaden. Att ta ut bussförarna i strejk vore ju också en rätt meningslös åtgärd eftersom busstrafiken vid berörda arbetsplatser med all sannolikhet ändå lär stanna. Det skulle bara betyda att Kommunal får betala ut strejkunderstöd till ingen nytta.
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: 1896 skrivet 04 juni 2010, 19:48:43 PM
Enligt Dalatrafiks hemsida ska busstrafiken gå som vanligt, men enligt en TV intervju jag nyss såg, men nån från Busslink i Stockholm, så ska deras bussar stå....
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Wetjo skrivet 04 juni 2010, 19:53:31 PM
Citat från: 1896 skrivet 04 juni 2010, 19:48:43 PM
Enligt Dalatrafiks hemsida ska busstrafiken gå som vanligt, men enligt en TV intervju jag nyss såg, men nån från Busslink i Stockholm, så ska deras bussar stå....

"I nuläget finns det ingen information om att konflikten kommer att påverka Dalatrafik  och busstrafiken. Får vi sådan information från parterna kommer vi att lägga ut den här på hemsidan."

Det måste betyda att Dalatrafik vet lika mycket som vi...
Jag vet förare som inte jobbar utan att det finns en arbetsledare i tjänst. Sen finns det de som struntar i det. Tror inte att det går några bussar efter 1400, om det bryter ut konflikt.
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: 1896 skrivet 04 juni 2010, 19:59:03 PM
Framstår som lite konstigt att ge sig på Nobina i Dalarna....
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Fredde skrivet 04 juni 2010, 20:27:05 PM
Vet inte om det sagts tidigare, men följande linjer i Stockholm blir drabbade om strejken bryter ut:

http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=16616 (http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=16616)

Man kan nog förmoda att det blir hög belastning på linje 71 från Slussen...

/Fredde

Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: homer skrivet 04 juni 2010, 21:04:02 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 04 juni 2010, 20:27:05 PM
Vet inte om det sagts tidigare, men följande linjer i Stockholm blir drabbade om strejken bryter ut:

http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=16616 (http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=16616)

Man kan nog förmoda att det blir hög belastning på linje 71 från Slussen...

/Fredde



när de var strejk för 2 år sedan var ju 71:an den enda linjen som rullade i innerstan den andra veckan, folk trodde allt var indraget så ingen åkte ändå med den, men skillnaden då var att folk visste att de skulle bli strejk den här gången verkar informationen inte ha gått fram på samma sätt
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Ted Selander skrivet 04 juni 2010, 21:21:08 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 04 juni 2010, 20:27:05 PM
Man kan nog förmoda att det blir hög belastning på linje 71 från Slussen...

/Fredde

Den där listan skulle jag ta med en nypa salt, för de flesta linjerna utanför city.
Linje 71 vänder dessutom fortfarande vid Slussen, efter framkomlighetsproblemen tidigare kring Norrmalmstorg.

/Ted
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Fredde skrivet 04 juni 2010, 21:30:18 PM
Citat från: Ted S skrivet 04 juni 2010, 21:21:08 PM
Den där listan skulle jag ta med en nypa salt, för de flesta linjerna utanför city.
Linje 71 vänder dessutom fortfarande vid Slussen, efter framkomlighetsproblemen tidigare kring Norrmalmstorg.

/Ted

Jo 600-linjerna är ju inte några innerstadslinjer. Man kan dock fråga sig varför SL går ut med denna information om den inte är korrekt.
71an kommer vända vid Slussen ett tag till, men kommer man före en blåbuss där så blir det fullsatt.

/Fredde

Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Wetjo skrivet 05 juni 2010, 11:13:02 AM
Citat från: 1896 skrivet 04 juni 2010, 19:59:03 PM
Framstår som lite konstigt att ge sig på Nobina i Dalarna....

Även Nobina i Gävleborg är drabbade av detta...
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Wetjo skrivet 05 juni 2010, 11:24:45 AM
Citat från: Wetjo skrivet 04 juni 2010, 19:53:31 PM
Det måste betyda att Dalatrafik vet lika mycket som vi...
Jag vet förare som inte jobbar utan att det finns en arbetsledare i tjänst. Sen finns det de som struntar i det. Tror inte att det går några bussar efter 1400, om det bryter ut konflikt.

Nya o bättre(? ;)) gissningar.

Trafiken fortsätter som vanligt efter 1400 på måndag med vissa undantag...
Skulle ett vagnfel uppstå ställs turen in, eftersom det är driftledaren som sätter ut bussar.
Vid sjukdom kommer ingen ny förare. Det är Driftledaren eller personalfördelaren som tillsätter vakanta tjänster.

From tisdag kommer troligen trafiken att stå eftersom inga bussar kan sättas ut.
Förarna har närvaroplikt. Dvs aktiv kaffedrickning hela dagen.
Frågan är även om verkstan kan fungera eftersom Vst-cheferna är tjänstemän som är uttagna (tror jag!)
Vad får Trafikområdeschefen göra? Det är väl bara VD:n som får bryta en facklig blockad av detta slag?


Enligt vad Kommunal skriver, har förarna  arbetsplikt om inte skyddsombuden utfärdar skyddsstopp.

Rätta mig gärna, annars återkommer jag med "rätt svar" på måndag.  ;D
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: B10BLE skrivet 05 juni 2010, 11:51:19 AM
Vagnutsättning säger ni?
På en mindre depå där man alltid kör med samma vagn på samma omlopp då? Förarna sköter i princip allting själva. Får dom köra?
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: B10BLE skrivet 05 juni 2010, 12:54:14 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 juni 2010, 12:41:25 PM
Beror väl helt på om SKO o HSKO stoppar trafiken i sådana fall, sk Skydsstopp.

Det måste väl till något sådant. För det enda TL gör för mig är att förmedla kontakt mellan förare. Resten klarar vi av själva.
Telnr till Vst och bärgare har man ju redan och överfallslarm går direkt till SOS.
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Wetjo skrivet 05 juni 2010, 13:32:19 PM
Citat från: B10BLE skrivet 05 juni 2010, 12:54:14 PM
Det måste väl till något sådant. För det enda TL gör för mig är att förmedla kontakt mellan förare. Resten klarar vi av själva.
Telnr till Vst och bärgare har man ju redan och överfallslarm går direkt till SOS.

Även om ni "ordnar allting" själva, finns en driftledare som har ett övergripande ansvar.
Kolla med din facklige kontaktman eller med skyddsombudet.
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: Wetjo skrivet 05 juni 2010, 15:07:20 PM
STREJKEN AVBLÅST!!!

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article7249371.ab

http://www.dn.se/ekonomi/ingen-busstrejk-pa-mandag-1.1117101
Titel: SV: Strejk hotar Nobina och Busslink
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 05 juni 2010, 23:00:19 PM
Så bra så att bussarna i Västerbotten rullar som vanligt då. Umeborna blir ju arga annars.