Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: M224 skrivet 26 maj 2010, 19:37:32 PM

Titel: Belysning i bussar!
Skrivet av: M224 skrivet 26 maj 2010, 19:37:32 PM
Jag undrar om förarna i SL-trafiken tror att lysrör är gratis!? Jag har länge reflekterat över att majoriteten av alla förarna i SL-trafiken kör med ALL belysning på i bussen trots att solen lyser starkt ute. I stort sett behövs ju inte belysningen i bussen tändas förrens det är mörkt ute, under sommartid alltså efter kl 20-21 (när det är soligt ute).

Är det så svårt att slänga ett getöga bak i bussen och släcka lamporna i taket? Eller skiter förarna i det? Jag har framfört mina åsikter till SL som i sin tur skall skicka brevet vidare till aktuella entreprenörer.

Det är verkligen tråkigt att det skall slösas med saker så mycket. Och det som gör en mest uppgiven är att ingen verkar bry sig.
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: Ersa skrivet 26 maj 2010, 19:40:46 PM
Lite märkligt att förarna verkar orkar tända upp lamporna, men inte släcka dem. Eller är det någon som tänt belysningen tidigt på morgonen, och därefter har motorn snurrat konstant? Jag fick då lära mig att all form av innerbelysning och andra strömförbrukare skulle stängas av manuellt innan man stängde av motor och huvudbrytare. Detta för att inte någon säkring skulle gå när man slog på huvudbrytaren igen.
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: the0fiskis skrivet 26 maj 2010, 19:41:46 PM
det har jag inte tänkt på och så har jag inte märkt att det är tänd/släck
håller helt med dig

man kan lägga dom pengarna på andra saker som tvätta eller renovera dom äldre bussarna  :)
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: M224 skrivet 26 maj 2010, 19:44:01 PM
Citat från: Ersa skrivet 26 maj 2010, 19:40:46 PM
UE?

Lite märkligt att förarna verkar orkar tända upp lamporna, men inte släcka dem.

Jag menar (under)Entreprenör.

Japp, men det kanske är tunga vred...
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: M224 skrivet 26 maj 2010, 19:44:37 PM
Citat från: the0fiskis skrivet 26 maj 2010, 19:41:46 PM
det har jag inte tänkt på och så har jag inte märkt att det är tänd/släck
håller helt med dig

man kan lägga dom pengarna på andra saker som tvätta eller renovera dom äldre bussarna  :)

Ja eller sänka biljettpriset...
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: 1896 skrivet 26 maj 2010, 19:49:50 PM
In och av ställelsetiderna nuförtiden är så snålt tilltagna att man kanske inte hinner....  ;)
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: buskörare skrivet 26 maj 2010, 21:02:18 PM
Jag kör ibland med tänd belysning dagtid. Men det är mest när jag kör linjer där delar av sträckorna är i skugga och det blir rätt mörkt. Många av Nacka-förarna tände belysningen när man kom in i Slussen t.ex.
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: buskörare skrivet 26 maj 2010, 21:09:07 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 maj 2010, 21:06:43 PM
Det är ju vanligt att kunder har synpunkter på och vill ha belysningen tänd, då är det enklare att alltid ha tänt faktiskt.
Merkostnaden lär vara ytterst försumbar....

Exakt. Många läser ju i bussen.
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: the0fiskis skrivet 26 maj 2010, 21:10:09 PM
Citat från: buskörare skrivet 26 maj 2010, 21:09:07 PM
Exakt. Många läser ju i bussen.
*räcker upp handen*  det finns läs lampor om dom fungerar
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: buskörare skrivet 26 maj 2010, 21:11:37 PM
Citat från: the0fiskis skrivet 26 maj 2010, 21:10:09 PM
*räcker upp handen*  det finns läs lampor om dom fungerar

Inte i stadsbussarna.
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: M224 skrivet 26 maj 2010, 21:11:42 PM
Om man läser eller inte så ser man texten klart och tydligt utan att alla lysrör är tända. Men ni kanske har alla lamporna tända hemma mitt på dagen också när det är gassande sol ute.

Nu när jag ser attityden här så förstår jag hur ni tänker. Det spelar alltså ingen roll om lysrören är tända 18 timmar eller bara när det är mörkt nog.

Många företag försöker göra så mycket som möjligt för att inte dra på sig onödiga kostnader men inte här tydligen.

Tack för denna tråd jag har nu fått svar på mina frågor.
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 26 maj 2010, 21:14:35 PM
I B9S finns läslampa, iaf i Umeås stadsbussar. :)
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: lil-sis skrivet 26 maj 2010, 21:32:06 PM
Citat från: M224 skrivet 26 maj 2010, 21:11:42 PM
Om man läser eller inte så ser man texten klart och tydligt utan att alla lysrör är tända. Men ni kanske har alla lamporna tända hemma mitt på dagen också när det är gassande sol ute.

Nu när jag ser attityden här så förstår jag hur ni tänker. Det spelar alltså ingen roll om lysrören är tända 18 timmar eller bara när det är mörkt nog.

Många företag försöker göra så mycket som möjligt för att inte dra på sig onödiga kostnader men inte här tydligen.

Tack för denna tråd jag har nu fått svar på mina frågor.

Färre än 20 personer har svarat i tråden och ändå drar du slutsatsen att "här" (vart är det, för övrigt?) så bryr man sig inte om onödiga kostnader?
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: Rikard skrivet 26 maj 2010, 21:34:00 PM
I Våra bussar på GS med videokamra skall man ha belysningen på hela tiden för att bilderna skall bli bästa möjliga.
Rikard.
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: Peter Elmheden skrivet 26 maj 2010, 21:38:21 PM
Här är en tråd anpassad för Alexander (At1981).
Han vurmar för "nattbelysning med läslampor".
(om ni läser hans reseberättelser)
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: Nico skrivet 26 maj 2010, 22:18:16 PM

Citat från: M224 skrivet 26 maj 2010, 21:11:42 PM
Om man läser eller inte så ser man texten klart och tydligt utan att alla lysrör är tända. Men ni kanske har alla lamporna tända hemma mitt på dagen också när det är gassande sol ute.

Nu när jag ser attityden här så förstår jag hur ni tänker. Det spelar alltså ingen roll om lysrören är tända 18 timmar eller bara när det är mörkt nog.

Många företag försöker göra så mycket som möjligt för att inte dra på sig onödiga kostnader men inte här tydligen.

Tack för denna tråd jag har nu fått svar på mina frågor.

Du har inte funderat på att inte strikt utgå enbart från hur just du upplever det hela? Lite handlar det som sagt om att man ofta kommer in (som t.ex. Buskörare nämnde) på sträckor osv. där det helt plötsligt inte är så ljust trots att det kanske är mitt på dagen och det finns de som har svårt även dagtid. En del synskadade har t.ex. problem ifall de ska gå från ett starkare utomhusljus till exempelvis en buss just för att ljusintensiteten skiftar/minskar. Är det släckt i bussen så blir skillnaden ännu mera markant efter vad jag har hört av vissa.

Sen innebär faktiskt inte dagsljus i sig heller alltid att det är fullgott ljus ombord. T.ex. på tätbebyggda gator som Sveavägen kan det, trots att det är mitt på dagen, vara ganska skumt i vissa lägen när byggnader skuggar vilket i sin tur gör att det blir än mörkare inne i bussen. Likaså passerar man på andra linjer under viadukter, kör ned i underjordsterminaler osv. och istället för att hålla på att hatta med belysningen hela tiden så är det nog bättre att att koncenterera sig på körningen och låta ljuset vara. Som Lasse sade så är kostnaden försumbar och det är inte direkt så att lysrör förbrukas i i någon rasande fart. Mellan tumme och pekfinger kanske man sjukade en vagn varannan vecka för trasigt lysrör eller så...
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: JAB skrivet 26 maj 2010, 22:31:33 PM
Man kan också gå över från energislukande miljöfarliga lysrör i bussen till energisnål och långlivad men dyr LED-teknik.
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: Johan B skrivet 26 maj 2010, 22:53:17 PM
Citat från: JAB skrivet 26 maj 2010, 22:31:33 PM
Man kan också gå över från energislukande miljöfarliga lysrör i bussen till energisnål och långlivad men dyr LED-teknik.


Det är på gång ska du se. LED börjar bli såpass vanligt nu att priserna kommer att gå ner avsevärt.

Ang lysrör så kan jag ju hålla med om att man bör spara på dem, om inte för kostnaden så för miljön! Men eftersom det inte är helt ovanligt med tunnlar och dyl så kan jag förstå att man kör tänt. Det sliter mer på ett lysrör att tända/släcka än att låta det brinna. Om man däremot kör linjer i fullt dagsljus utan långa tunnlar, underjordiska terminaler eller dyl så kan man ju faktiskt släcka. Om man nu tänker på det, det är väl där det ofta brister när det är full fart med annat.
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: groenis skrivet 27 maj 2010, 01:01:14 AM
Efter att ha kört rundtur på Högbytorpstippen med kursdeltagare från KTH
så fick jag lära mig att ett ljusrör går att återvinna till 98%.

/Lennart
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 27 maj 2010, 03:22:14 AM
En nackdel med att ha innerbelysningen tänd hela tiden är att även skyltbelysningen är tänd då och den behövs ju bara när det är mörkt. Detta gäller bara på bussar som har vanliga fullmatrisskyltar eller annan skylttyp, alltså inte lysdiodsfullmatrisskyltar.
GS MAN-bussar i serierna 551-585, 592-598 och 721-743 har dock en speciell lösning där innerbelysning och skyltbelysning inte är sammankopplade med varandra. Anledningen till detta kan vara att man ska kunna ha innerbelysningen tänd utan att behöva slösa på skyltbelysningen. Nackdelen med detta är att bussarna ibland rullar med släckt skyltbelysning bara för att förarna inte alltid vet att man måste tända skyltbelysningen manuellt på dessa. En ren irritationskälla när det är mörkt ute och man knappast kan se vad som står på skyltarna.
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: Ingemar skrivet 27 maj 2010, 04:23:15 AM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 27 maj 2010, 03:22:14 AM
En nackdel med att ha innerbelysningen tänd hela tiden är att även skyltbelysningen är tänd då och den behövs ju bara när det är mörkt. Detta gäller bara på bussar som har vanliga fullmatrisskyltar eller annan skylttyp, alltså inte lysdiodsfullmatrisskyltar.
GS MAN-bussar i serierna 551-585, 592-598 och 721-743 har dock en speciell lösning där innerbelysning och skyltbelysning inte är sammankopllade med varandra. Anledningen till detta kan vara att man ska kunna ha innerbelysningen tänd utan att behöva slösa på skyltbelysningen. Nackdelen med detta är att bussarna ibland rullar med släckt skyltbelysning bara för att förarna inte alltid vet att man måste tända skyltbelysningen manuellt på dessa. En ren irritationskälla när det är mörkt ute och man knappast kan se vad som står på skyltarna.
Jo man brukar möta en del GS-bussar där det är omöjligt att se linjen för att de glömt att tända skyltbelysningen.
Sen är det ju så att de nyare flipdotskyltarna har dioder som belysning istället för lysrör. Vet ej exakt vilket år de lämnade lysrören (som ofta var i irriterande speciallängder...) och gick över till en rad med dioder istället, men vår omnilink från 2001 har det i alla fall.

MVH Ingemar
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: JAB skrivet 27 maj 2010, 04:45:26 AM
Citat från: Ingemar skrivet 27 maj 2010, 04:23:15 AM
Jo man brukar möta en del GS-bussar där det är omöjligt att se linjen för att de glömt att tända skyltbelysningen.
Sen är det ju så att de nyare flipdotskyltarna har dioder som belysning istället för lysrör. Vet ej exakt vilket år de lämnade lysrören (som ofta var i irriterande speciallängder...) och gick över till en rad med dioder istället, men vår omnilink från 2001 har det i alla fall.

MVH Ingemar

1998 Gick Mobitec över till LED från lysrör i sina skyltar, och de är marknadsledande i Sverige på matrisskyltar till bussar.
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: Nico skrivet 27 maj 2010, 11:08:25 AM

Citat från: Bussfanatikern skrivet 27 maj 2010, 03:22:14 AM
En nackdel med att ha innerbelysningen tänd hela tiden är att även skyltbelysningen är tänd då och den behövs ju bara när det är mörkt. Detta gäller bara på bussar som har vanliga fullmatrisskyltar eller annan skylttyp, alltså inte lysdiodsfullmatrisskyltar.
GS MAN-bussar i serierna 551-585, 592-598 och 721-743 har dock en speciell lösning där innerbelysning och skyltbelysning inte är sammankopllade med varandra. Anledningen till detta kan vara att man ska kunna ha innerbelysningen tänd utan att behöva slösa på skyltbelysningen. Nackdelen med detta är att bussarna ibland rullar med släckt skyltbelysning bara för att förarna inte alltid vet att man måste tända skyltbelysningen manuellt på dessa. En ren irritationskälla när det är mörkt ute och man knappast kan se vad som står på skyltarna.

Återigen, utgå inte från att alla har normalsyn. Även dagstid så syns i många fall en tänd destinationsskylt lättare än än släckt, i synnerhet på avstånd och om dagsljuset äv växlande och inte rent gassande solljus. I princip kan man säga att det blir ett fenomen som liknar det som gör att vi har krav på att ha halvljus etc. påslaget dagtid. Rullar jag sen in på t.ex. Kistaterminalen med en 155 så brukar folk uppskatta att även skylten lyser för där är det både skumt även när fullt dagsljus råder.

I övrigt finns det en mängd modeller, speciellt äldre, där det funnits möjligheter att tända/släcka ljuset i skyltskåpet separat. Behovet har dock aldrig varit stort. På det stora hela så är det som sagt en försumbar kostnad att ha ljuset tänt och för vissa grupper så är det alltså även önskvärt. Enda gången jag själv inte kan motivera tänt ljus ombord är när jag tomkör, men då handlar det mera om att jag genom det släckta ljuset visar att bussen inte är i trafik.
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: the0fiskis skrivet 27 maj 2010, 16:39:02 PM
varför inte ha ett mellan läge där inte varje är tänt utan 2-4(av alla) är tända
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: M224 skrivet 27 maj 2010, 16:54:23 PM
Låt oss säga att det finns 2000 st bussar i SL-trafiken.

Under sommartid då det är ljust ute och soligt så skulle man kunna spara pengar genom att låta lysrören vara släckta under större delen av dagen. Låt oss räkna med att det slösas ordentligt, varje buss är ute på ett omlopp om 18 timmar från 6 på morgonen till
24 på natten. Jag hävdar att det endast behövs belysning de sista 4 timmarna (alltså från 20:00-24:00).

Om vi räknar kallt med att det sitter 8 st lysrör i varje buss så har vi: 2000 x 8 = 16000 st lysrör.

Om alla bussar kör med full belysning tänd i 18 timmar så lyser rören totalt i: 16000 lysrör x 18 timmar = 288000 timmar.
Om de istället skulle lysa då det bara är mörkt ute så får ner det till: 16000 lysrör x 4 timmar = 64000 timmar.

Kom inte dragandes med att det är försumbart. Struntprat! Har själv varit på kurs hos både Osram och Philips och det går att tända och släcka nya moderna lysrör (T5 och T8) i stort sett hur mycket som helst.

På jobbet har de börjat att byta ut hissarna och där är belysningen släckt i hissen när ingen åker i den, den tänds när dörrarna öppnas. Det sitter T5 lysrör i den. Ni kan ju själva räkna ut hur ofta de tänds och släcks under ett dygn. Hissen sitter i ett höghus.

Ps.

Jag har själv inte normalsyn utan bär glasögon. Är både närsynt samt har brytningsfel.

Ps II.

Det sitter även tändon som styr varje lysrör och de är inte heller gratis. De slits också i onödan.
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: M224 skrivet 27 maj 2010, 17:05:32 PM
Citat från: lil-sis skrivet 26 maj 2010, 21:32:06 PM
Färre än 20 personer har svarat i tråden och ändå drar du slutsatsen att "här" (vart är det, för övrigt?) så bryr man sig inte om onödiga kostnader?

Såfort man skriver något på Buss snack så är attityden här (på forumet) att de som sitter bakom ratten varje dag vet bäst jämt. Man slås alltid ner blixtsnabbt och ens tankar och idéer förkastas till soptippen. Det är väldigt tråkigt att man jämt ska bli betraktad som en gnällspik men det är väl jantelagen som spökar. Jag upplever det iaf så. Jag har haft bussar som intresse i 30 år men vi som sitter bakom föraren reagerar också på saker som de som kör kanske inte tänker på. Men det är inte värt något här.
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: M224 skrivet 27 maj 2010, 17:07:15 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 maj 2010, 17:04:07 PM
Nu är ju inte verkligheten sådan att det bara behövs tänd belysning under 4 timmar/dygn, under många år som jag körde linjetrafik försökte jag hålla belysningen släckt när jag inte ansåg att den behövdes, men efter ett par 100 tillsägelser och synpunkter till trafikhuvudman och arbetsgivare fann även jag det enklast att hålla belysningen tänd utom kanske några timmar mitt på dagen i solsken och vid färd enbart utomhus, hellre detta än att dividera med kunder och beställare.

Okej, jag kör ju inte så jag vet inte hur många trafikanter som gnäller. Att beställaren inte vet bättre visar ju bara på att de inte tar sitt ansvar för miljön och energin på allvar.
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: 1896 skrivet 27 maj 2010, 18:52:09 PM
Det där är väl en balansgång, om man har fullt ös på lyset inne i bussen i fullt mörker utomhus, då speglar det ju av sig i vindrutan, så att jag som kör inte ser vart jag kör, och resenärerna ser ju inte ut för att lokalisera vart dom befinner sig. Har sedan bussen varit ute i trafik hela dan och har skitiga rutor.... Själv kan jag inte påstå att jag hade lyset på i onödan när jag körde....
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: at1981 skrivet 27 maj 2010, 19:36:42 PM
Hej!


Nattbelysning i kombination med läslampor är mycket bra, det blir ljust inne i bussen samtidigt som det blir stämningsfullt att åka :).
Sedan kan både förare och passagerare titta ut, utan att ljuset från lysrören reflekterar.

Slopa lysrörsbelysning ute på längre landsbygdslinjer när det är mörkt ute :)
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: yngrot skrivet 27 maj 2010, 20:19:21 PM
Intressant att se vad folk tycker olika...jag har kört i över 30 år men sällan på innerbelysning på dan utom då är lite skumt... ang. nattbelysning så är den ju rena skämtet på 8500 det lyser ju bara grönt inne i lysrören men inte så man ser nått inne i bussen..har man alla tända i mörker så ser man knappt ut och resenärer vet knappt var man är... så det är ju en balansgång hur man skall göra..
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: TageK skrivet 27 maj 2010, 21:32:05 PM
Men det var ju något vi glömde.......

Gästerna, dvs passagerarna, vad tycker dom?

Det är ju i alla fall dom som köper biljetten/transporten.....

...eller???
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: the0fiskis skrivet 27 maj 2010, 21:36:47 PM
Citat från: TageK skrivet 27 maj 2010, 21:32:05 PM
Men det var ju något vi glömde.......

Gästerna, dvs passagerarna, vad tycker dom?

Det är ju i alla fall dom som köper biljetten/transporten.....

...eller???

jag som jag skrev i tidigare inlägg i tråden
Citatdet har jag inte tänkt på och så har jag inte märkt att det är tänd/släck /the0fiskis

jag tycker det är bättre att dom sparar på miljö/pengarna och lägger dom på nått bättre....
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: Knut skrivet 27 maj 2010, 21:41:34 PM
Når jeg kjører så har jeg minimalt med lys på i bussen. Vil ikke ha refleksjoner i framvinduet. De som vil sove skal også ha sjansen til dette. Hender at jeg glemmer å sette leselampene i kundestyrt posisjon og da er det helt mørkt i bussen med unntak av ledelyset. Om kvelden tar det ofte ikke lang tid før det er helt tyst i bussen på vei fra Gøteborg.
Hører ikke på FM radio eller musikk når jeg kjører. Så ofte er det totalt tyst
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: buskörare skrivet 27 maj 2010, 22:04:17 PM
Citat från: the0fiskis skrivet 27 maj 2010, 16:39:02 PM
varför inte ha ett mellan läge där inte varje är tänt utan 2-4(av alla) är tända


Säkert 90% eller fler av förarna kör med bakre delen tänd och släkt framåt, då det speglar sig väldigt i framrutan annars.
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: Ersa skrivet 27 maj 2010, 22:17:13 PM
Citat från: TageK skrivet 27 maj 2010, 21:32:05 PM
Men det var ju något vi glömde.......
Gästerna, dvs passagerarna, vad tycker dom?
Det är ju i alla fall dom som köper biljetten/transporten.....
...eller???

Passagerarna vill i regel ha maximal upptänd belysning längst fram på första raden. Det är ju där de vill sitta för att läsa böcker. Helst ska föraren stänga av radion helt för att inte störa dem. Detta är dock inte alltid helt optimalt ur förarperspektiv... ::)
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 28 maj 2010, 02:37:26 AM
Citat från: JAB skrivet 27 maj 2010, 04:45:26 AM
1998 Gick Mobitec över till LED från lysrör i sina skyltar, och de är marknadsledande i Sverige på matrisskyltar till bussar.

Dom äldre skyltboxarna är tjockare på grund av lysrörsarmaturen medan dom nyare är mera slimmade på grund av lysdioderna.
Då antar jag att samtliga tåg av typen X12 och dom X11:or som rullar här i Göteborg också har lysdiodsbelysning på sina skyltar eftersom dessa försågs med fullmatrisskyltar från Zebra-Mobitec mellan 2003 och 2010. X14 har dock vanliga lysrörsarmaturer till sina fullmatrisskyltar som är av märket Broose.
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: Nico skrivet 28 maj 2010, 10:31:07 AM

Citat från: M224 skrivet 27 maj 2010, 16:54:23 PM
Under sommartid då det är ljust ute och soligt så skulle man kunna spara pengar genom att låta lysrören vara släckta under större delen av dagen. Låt oss räkna med att det slösas ordentligt, varje buss är ute på ett omlopp om 18 timmar från 6 på morgonen till 24 på natten. Jag hävdar att det endast behövs belysning de sista 4 timmarna (alltså från 20:00-24:00).
Här tycker jag att det syns att du inte tänkt igenom det hela fullt ut. Om du nu tycker att ljuset sommartid är fullgott fram till 20:00 så är det din åsikt, men det är som sagt inte säkert att den delas av alla. Kika lite längre ned i detta inlägg, på det som bl.a. Synskadades Riksförbund hänvisar till, och sedan kan du återigen fundera på om belysningen kanske fyller en funktion för andra även om du själv nu inte råkar ha något behov av belysning under dygnets ljusare timmar?








Citat från: M224 skrivet 27 maj 2010, 16:54:23 PMJag har själv inte normalsyn utan bär glasögon. Är både närsynt samt har brytningsfel.

Tar upp tråden här då vi nog är ganska många som är både närsynta och/eller har andra liknande synnedsättningar. En mindre synnedsättning är sedan visserligen ett irritationsmoment i vardagen, men det är dock inte samma sak som att vara synskadad. Citerar nedan bl.a. SRF:s definition på vad/vem en synskadad är.

"Synskadad är den som har svårt att läsa tryckt text eller den som har svårt att orientera sig med hjälp av synen. Vi är cirka 100 000 människor i Sverige som är synskadade. De flesta av oss kan svagt skönja färger och föremål eller ser med starkt begränsat synfält. Andra har svårigheter när det är mörkt eller när det är skarpt solsken."

"Synskadad är den som har så nedsatt synförmåga att det är svårt eller omöjligt att läsa vanlig skrift och/eller att med synens hjälp orientera sig eller som har motsvarande svårigheter i den dagliga livsföringen."


De jag åsyftar i mina inlägg (och även nämnde i det första) är då alltså primärt de synskadade och inte de med lättare synnedsättningar. Flera av dessa handikapp är även svåra att upptäcka. Numera ingår även detta med olika handikapp i YKB-utbildningen och i alla fall den utbildare som jag hade på min kurs tryckte på att detta med belysning kan underlätta för bl.a. synskadade. Sen är det i många fall trevligare med en jämn belysning och det är som sagt sällan dagsljus erbjuder detta i alla lägen och i synnerhet inte i ett fordon som rör sig.








Citat från: M224 skrivet 27 maj 2010, 17:05:32 PM
Så fort man skriver något på Buss snack så är attityden här (på forumet) att de som sitter bakom ratten varje dag vet bäst jämt. Man slås alltid ner blixtsnabbt och ens tankar och idéer förkastas till soptippen. Det är väldigt tråkigt att man jämt ska bli betraktad som en gnällspik men det är väl jantelagen som spökar. Jag upplever det iaf så. Jag har haft bussar som intresse i 30 år men vi som sitter bakom föraren reagerar också på saker som de som kör kanske inte tänker på. Men det är inte värt något här.

Visst är det värt något att även folk som inte kör har synpunkter, men vänd gärna på steken. Varför blir en person, som inte är aktivt insatt i de krav som ett visst jobb ställer, sur när de personer som har detta som yrke meddelar hur det faktiskt fungerar rent praktiskt? Man kan exempelvis aktivt titta på ishockey i 30 år, men spelar man inte själv så kommer man aldrig att ha samma inblick som en aktiv spelare har fått.

Samma sak gäller för bl.a. busskörning och massvis med andra sysselsättningar. Nu vet jag inte vad du själv jobbar med, men om någon som inte har annat än lekmannamässiga insikter i just ditt yrke, skulle komma och berätta för dig vad de tycker att du borde göra eller inte... skulle du då acceptera sådant rakt av eller komma med invändningar om dessa lekmannaåsikter strider mot sådant som du genom din yrkeserfarenhet vet är nödvändigt och/eller ofta behövs i jobbet?

I fallet med att köra buss så handlar det till stor del om att försöka tillgodose att så många som möjligt blir nöjda vilket även inkluderar vissa krav från såväl beställare som kunder. Oavsett vad man gör som förare så finns det alltid de som har synpunkter, men om man ska tillmötesgå alla så blir det struligt. Att ha belysningen på stadigt när man har folk ombord underlättar i flera fall för ganska många passagerare och gör även att föraren kan tänka bort den detaljen.

Ett normalt lysrör har annars en lång brinntid överlag, men visst kostar ett enskilt lysrör en viss summa i inköp. Denna kostnad ska dock samtidigt även ställas i relation till övriga behov etc. och inte enbart jämföras i termer av kronor och ören för i så fall hade det blivit ännu billigare att aldrig ens köra bussen. Att det även är förenat med vissa kostnader att bedriva verksamhet är något som är självklart i de allra flesta fall.

Att vissa däremot sedan inte kan godta att kostnaden för detta med aktiv belysning ändå är en accepterad variabel i denna kontext är upp till den enskilde, men hade det varit ett reellt problem så hade det troligen åtgärdats för länge sedan. T.ex. då genom att belysningen kunde ha kopplats till sensorer/ljusdetektorer (moderna sådana är inte alltför dyra) som automatiskt slagit på/av belysningen allteftersom ljusförhållandena, och därmed behoven, ändras.


Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: yngrot skrivet 28 maj 2010, 11:49:07 AM
Såna sensorer finns på Omnilink i Borås man trycker på en särskild knapp och sen sköter sig innerbelysningen sig själv..
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 maj 2010, 12:20:15 PM
Citat från: yngrot skrivet 28 maj 2010, 11:49:07 AM
Såna sensorer finns på Omnilink i Borås man trycker på en särskild knapp och sen sköter sig innerbelysningen sig själv..

Vilket också kan vara ganska irriterande om det är en halvdunkel dag då lamporna tänds och släcks ideligen. Försöker man läsa gäller det att ställa om ögonen var gång.
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: buskörare skrivet 28 maj 2010, 12:25:02 PM
Citat från: Ersa skrivet 27 maj 2010, 22:17:13 PM
Passagerarna vill i regel ha maximal upptänd belysning längst fram på första raden. Det är ju där de vill sitta för att läsa böcker. Helst ska föraren stänga av radion helt för att inte störa dem. Detta är dock inte alltid helt optimalt ur förarperspektiv... ::)

En del verkar förvandlas till barn i trotsåldern när dom kliver på en buss  :P
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: Ersa skrivet 28 maj 2010, 18:16:14 PM
Citat från: buskörare skrivet 28 maj 2010, 12:25:02 PM
En del verkar förvandlas till barn i trotsåldern när dom kliver på en buss  :P

Kanske är det dessa individer som alltid träffar på de sura förarna, som andra resenärer aldrig någonsin träffar. Gissningsvis upplevs vissa förare som sura och griniga för att de har "fräckheten" att försvara sin rätt att lyssna på FM-radion på låg volym, försöka ha belysningen på en sådan nivå att de faktiskt kan se vägen eller ledsnar på passageraren som regelbundet manat föraren att ha båda händerna på ratten samt förbjudit sina stolsgrannar från att prata i sina mobiler i över 2-3 timmar. Varför de mest åkrädda och radiohatande passagerarna prompt ska sitta längst fram och inte bara bestämma över föraren, utan även över alla medpassagerare har jag aldrig riktigt förstått. Soffan längst bak borde ju passa bättre för dessa.

Men det gäller ju inte bara i bussar utan överallt, att de individer som är egoistiska och bara tänker ut sitt eget perspektiv förr eller senare råkar i konflikt med "sura" människor.
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: Knut skrivet 28 maj 2010, 23:14:14 PM
Da sommeren var på det varmeste i fjor fikk jeg klager på at det kom kald luft fremme i bussen. Damene mente at det var bedre at jeg satt i varmen og svettet enn at de gikk bakover i den nesten tomme bussen.
Damene beholdt sin plass og jeg fikk min friskluft
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 29 juni 2010, 09:50:28 AM
Detta ämne har sysselsatt mina tankar ibland när jag kör. Varrförr ska man svetsa vanliga pendlare med innerbelysningen när man aldrig gör det i mera turistbetonade bussar. Sistnämnda belysning i komb med läslampor torde passa de flesta överallt. I de vanliga linjebussarna blir det skarpa ljuset obehagligt för de flesta och gör resan sämre. I bussen ska det vara ombonat och behagligt. Säffles nattbelysning borde bli skarpare så skulle den duga bra som ordinarie innerbelysning. Man kan ju tända svetslågorna vid ankomsten till större ort med många hållplatser osv.
Mvh Jan G
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: Bussgubben skrivet 11 juli 2010, 21:01:21 PM
När jag kör buss så släcker jag ner belysningen vid följande stunder:
* När jag står på Nisse Terminalen och Heden och fler rastplatser utan passagerare
* När jag inte är i linjetrafik
* När jag kör i linje men inte har passagerare ombord.

Och dessutom har jag alltid halvstyrka i övrigt bara! Och ingen extra takbelysning tänd vid förarplatsen när jag öppnar framdörren, utan endast den ordinarie belysning vid dörren som inte går att släcka ner med knappar, på äldre Volvobussar kan de lampor vid dörren släckas om man stänger av instrumentbelysningen.
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: Jonas1968 skrivet 12 juli 2010, 02:34:07 AM
Citat från: M224 skrivet 27 maj 2010, 16:54:23 PM

Kom inte dragandes med att det är försumbart. Struntprat! Har själv varit på kurs hos både Osram och Philips och det går att tända och släcka nya moderna lysrör (T5 och T8) i stort sett hur mycket som helst.
Detta gäller ju dock bara om lysrörsarmaturen har elektroniska driftdon. Tyvärr säljs det även idag nya armaturer som inte har elektroniska driftdon eftersom armaturerna med elektroniska driftdon är dyrare.
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: Andreas skrivet 12 juli 2010, 08:46:30 AM
Även jag har funderat på detta med tända lysrör i bussarna under dygnets ljusaste timmar, högst en eller två gånger har jag kanske fått möjligheten att resa i en buss där belysningen i bussen varit helt avstängd. Detta ledde dock till att min 567:a mot Jakobsbergs Station, utan påslagen interiörbelysning, tidtabellsenligt turenligt åkte ner i Akallaterminalen och du såg inte ett smack, då du helt plötsligt befann dig i totalt mörker! Dyrt skulle det säkerligen bli, men om man valde att konstruera en sensor som såg till att lamporna i bussen tändes till halvljus* eller släckte ner all belysning i bussen, beroende på hur ljust det är utanför bussen, så skulle man kanske få en behaglig resa, men samtidigt spara ner på elkostnaderna. Låt säga att lamporna tändes och släcktes ungefär synkroniserat med gatlyktornas tänd- och släcktidpunkter, med vissa undantag, då bussen t.ex. just åker igenom en bussterminal, som i mitt fall vid Akalla.

* = Sensorn täcker inte för fullt ljus. Vill man ha full lusstyrka i bussen, så får man öka ljusstyrkan i bussen manuellt.
Titel: SV: Belysning i bussar!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juli 2010, 09:02:34 AM
Citat från: Andy91 skrivet 12 juli 2010, 08:46:30 AM
Även jag har funderat på detta med tända lysrör i bussarna under dygnets ljusaste timmar, högst en eller två gånger har jag kanske fått möjligheten att resa i en buss där belysningen i bussen varit helt avstängd. Detta ledde dock till att min 567:a mot Jakobsbergs Station, utan påslagen interiörbelysning, tidtabellsenligt turenligt åkte ner i Akallaterminalen och du såg inte ett smack, då du helt plötsligt befann dig i totalt mörker! Dyrt skulle det säkerligen bli, men om man valde att konstruera en sensor som såg till att lamporna i bussen tändes till halvljus* eller släckte ner all belysning i bussen, beroende på hur ljust det är utanför bussen, så skulle man kanske få en behaglig resa, men samtidigt spara ner på elkostnaderna. Låt säga att lamporna tändes och släcktes ungefär synkroniserat med gatlyktornas tänd- och släcktidpunkter, med vissa undantag, då bussen t.ex. just åker igenom en bussterminal, som i mitt fall vid Akalla.

* = Sensorn täcker inte för fullt ljus. Vill man ha full lusstyrka i bussen, så får man öka ljusstyrkan i bussen manuellt.

Detta finns redan enligt några inlägg uppåt i den här tråden. Samt en kommentar om att detta inte heller alltid är helt bra.