Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mikael T Nilsson skrivet 26 maj 2010, 18:43:16 PM

Titel: F.d. SL Buss AB-vagnar hos Busslink - snart slopade?
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 26 maj 2010, 18:43:16 PM
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_5054_Ostra_stn_20100525-1.jpg)

Här kommer några bilder på Busslinkbussar som har tillhört SL Buss AB och haft SL-littera. Det är stor sannolikhet att dessa bussar slopas av Busslink under 2010.

Först Busslink 5054 (f.d. SL H18E) som tillhör Söderhallen och är tursatt på "Hornsbergslinje" 4 som normalt trafikeras av blå stomlinjebussar. 5054 är en av Söderhallens MaxCi-bussar som fått förlängt "liv" p g a att de nya Solarisbussarna togs tillbaka.

(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_4432_Norrtalje_busstn_2010.jpg)

Busslink 4432 är f.d. SL H9A (Vo / Säffle, 1-1-0) och har varit Norrtälje trogen sedan den levererades till SL. Här trafikerar bussen en extratur på en av Norrtäljes tätortslinjer.

(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_4428_Norrtalje_busstn_2010.jpg)

Busslink 4428 är f.d. SL H9 och ingick i serien H9:or 4421-4430 som levererades till Täby 1996. Numera är bussen stationerad i Norrtälje.

(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_4270_Tekniska_hogskolan_20.jpg)

Busslink 4270 borde av numret att döma vara den äldsta ledbussen i trafik hos Busslink Täby. Äldsta serien i trafik just nu hos Täby är 4270-4286. Vid fototillfället hade bussen just anlänt Tekniska högskolan på en tur som 680 från Resarö och skyltat om till 639 för att trafikera en eftermiddagstur mot Rimbo. 4270 hade SL-littera H23.
Titel: SV: F.d. SL Buss AB-vagnar hos Busslink - snart slopade?
Skrivet av: Andreas skrivet 26 maj 2010, 19:04:52 PM
Det är tråkigt värre! Vem bryr sig egentligen om ålderskrav, varför finns dem? Varför finns ens låg-entrékrav långt upp i Roslagen på landsbygdsvägarna? Idag är ju bussturerna så få, att man nästan hellre väljer att satsa på biltrafik ändå dvs. busstrafiken på landsbygdslinjerna där ute kanske inte är så stor på vissa linjer, som de kanske borde vara och då kan SL ta och dra igång fler turer. Sedan vet jag iofs inte hur mycket pensionärer med framkomlighetsproblem som bor ute i lilla Anderssvedja exempelvis, men de tar väl nästan beslutet att ta bilen de med? Tills dess att nya planer om det hela kommer, så kan normalgolvarna gärna få rulla kvar där ute. Jag har aldrig hört någon direkt klaga på de bussarna, förutom ev. SL och politikerna. Vad har man exempelvis tänkt att ersätta normalgolvarna med eller försvinner all den trafiken bara, nu när så många ändå tar bilen?

Jag vill inte låta dum och tycka att politikerna är puckon hela högen, men ibland när de kan hävda saker och ting, så kan man misstolka det. Någon av er som har hört något om hur det kommer att bli? Att Busslinkar i 12XX-serien kommer hit, hjälper ju tyvärr inte linjer som 638, 643, 645, 652, 653, 654 osv.
Titel: SV: F.d. SL Buss AB-vagnar hos Busslink - snart slopade?
Skrivet av: Ersa skrivet 26 maj 2010, 19:39:31 PM
EU-kraven på tillgänglighet gäller även på landsbygden. Konstigare än så är det inte.
Titel: SV: F.d. SL Buss AB-vagnar hos Busslink - snart slopade?
Skrivet av: Nico skrivet 26 maj 2010, 20:53:22 PM

Sen finns det troligen visst tolkningsutrymme i EU-kraven, men svenska makthavare har ofta visat upp en tendens att vara för rigida och tolka alltför bokstavligt. Den som lever får väl se vad som händer framöver.
Titel: SV: F.d. SL Buss AB-vagnar hos Busslink - snart slopade?
Skrivet av: Nico skrivet 26 maj 2010, 22:30:56 PM

Jo, i många fall verkar man hänvisa till EU trots att EU i sig kanske inte ens angett något direkt. Var lite det jag funderade på vad gäller tolkning för just i Sverige verkar vi ha svårt att inse att mycket mera handlar om intentioner mm. Ett EU-direktiv börjar inte verka omedelbart utan är ju något som utan direkta detaljer binder medlemslandet (t.ex. genom att ändra sin lagstiftning till att harmoniera med intentionerna i direktivet) att inom en viss tid införa vissa angivna mål. Dessa mål kan sedan i sig även de vara lite diffusa och ofta verkar man i Sverige tolka mycket snävare än vad som varit avsett.

Titel: SV: F.d. SL Buss AB-vagnar hos Busslink - snart slopade?
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 27 maj 2010, 07:02:40 AM
Hej,

Vi får hoppas att "normalgolvsbussarna" 5677-5681 (Vo B10M/Säffle NL led, 2001) och 5682-5692(93?) (Vo 8500 led, 2003) kommer att finnas kvar i många år framöver i Täby/Norrtälje. Jag antar att 5687 och uppåt inom kort kommer att omplaceras från Södertörn till Täby och/eller Norrtälje.