Tipsad av en viss Hr Nilsson ficka jag bild på denna nya tingest, fotograferad igår
Avsedd för trafiken åt Eckerölinjen är denna nya Irizar som idag firar en vecka i trafik.
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/599d9b9e.jpg)
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/36c36bcc.jpg)
Hihi Bussmicke, jag hann före dig ;)
hehe...o jag hann före er båda - det var jag som tipsade Bussmicke som tipsade dig nämligen :P
Ja Irizar de är vad jag kallar Äkta kärlek de, en riktig buss!
Känns spontant som att Irizar fört en tynande tillvaro i Sverige sedan OmniExpressen kom. Lite synd för det är fina bussar, även om en del haft kvalitetsproblem. Går tyst och mjukt. Gillade dock föregångaren bättre än denna. Lättare att vänja sig vid utsidan (nya fronten är fräck med häcken mer tveksam med sin ryggsäck) och inte lika plastig insida.
Någon sa till för för ett tag sedan att Irizar är en spansk lågkvalitets kaross, stämmer det?. Själv tycker jag att Irizar verkar bra kvalitet.
Irizar var nog ett lite lågprismärke innan Scania fick tag i det, sen får man säga vad man vill men när det gäller kusstabilare buss så hittar man ingen skönare än Irizar Centyrn den går spikrakt även om man har styv kulin rullandes in från sidan på väg mot Grisslan, även OmniExpressen går skönt och en klart skön buss att köra
Citat från: Fikman skrivet 25 maj 2010, 10:29:15 AM
Irizar var nog ett lite lågprismärke innan Scania fick tag i det, sen får man säga vad man vill men när det gäller kusstabilare buss så hittar man ingen skönare än Irizar Centyrn den går spikrakt även om man har styv kulin rullandes in från sidan på väg mot Grisslan, även OmniExpressen går skönt och en klart skön buss att köra
Irizar var en etablerad karossbyggare långt innan de började samarbeta med Scania och ansågs knappast som ett lågprismärke. Men det är klart att jämförde man med Setra eller Drögmöller så var det ju både lägre pris och sämre kvalitet.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 maj 2010, 11:53:11 AM
Nackdelen är väl att värme o defrostersystemen inte riktigt är/var inpassade efter svenskt vinterklimat.
I övrigt tycker jag att karossbygget är minst lika bra som Carrus och andra finskbyggen.
det är ju i första hand PB som har haft broblem med defrostersystem
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 25 maj 2010, 01:03:47 AM
hehe...o jag hann före er båda - det var jag som tipsade Bussmicke som tipsade dig nämligen :P
Ja på det viset hann du före oss båda.:)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 maj 2010, 11:53:11 AM
Nackdelen är väl att värme o defrostersystemen inte riktigt är/var inpassade efter svenskt vinterklimat.
I övrigt tycker jag att karossbygget är minst lika bra som Carrus och andra finskbyggen.
Den är ju spansk, de har inte kyla ;). I gengäld är klimatanläggningen ruggigt effektiv ;D.
inv. 1050
Citat från: Peter Elmheden skrivet 25 maj 2010, 23:14:41 PM
inv. 1050
Tack för info.
Den gamla Irizaren, är den förpassad till andra uppgifter inom koncernen eller går den kvar för Ekerölinjen?
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 26 maj 2010, 10:18:08 AM
Tack för info.
Den gamla Irizaren, är den förpassad till andra uppgifter inom koncernen eller går den kvar för Ekerölinjen?
//Niclas
Den stannar kvar som extravagn.
Den gamla Irizaren med inv.nr 502 (WXS 618) exporterades till Veolia Finland i mitten av December 2009. Jag körde den till Värtahamnen på avskedsfärden. Våran Omniexpress 950 (BNA 866) kommer att fortsättningsvis vara förstärkningsvagn på Eckerölinjen.
/Mats
Citat från: Mats L skrivet 26 maj 2010, 20:52:53 PM
Den gamla Irizaren med inv.nr 502 (WXS 618) exporterades till Veolia Finland i mitten av December 2009. Jag körde den till Värtahamnen på avskedsfärden. Våran Omniexpress 950 (BNA 866) kommer att fortsättningsvis vara förstärkningsvagn på Eckerölinjen.
/Mats
Tackar för denna info.
//Niclas