Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Jonas Strömblad skrivet 23 maj 2010, 13:43:45 PM

Titel: Snart historia...
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 23 maj 2010, 13:43:45 PM
(http://s995.photobucket.com/albums/af72/stromblad/Busslink_H20B5678_Vaxholm_100513.jpg)
...om det inte redan är historia!
Busslinks H20B 5678 och H23A 5448 vid Söderhamnsplan i Vaxholm. Den ena lackas om till rött och den andra försvinner  :'(
/J
Titel: SV: Snart historia...
Skrivet av: Carl Eric skrivet 23 maj 2010, 21:02:07 PM
Betyder det att det är helt slut med höggolvare ut till Vaxholm?
Titel: SV: Snart historia...
Skrivet av: Ersa skrivet 24 maj 2010, 00:28:47 AM
Citat från: calken skrivet 23 maj 2010, 21:02:07 PM
Betyder det att det är helt slut med höggolvare ut till Vaxholm?

670 torde få lågentrékrav inom kort, ja.
Lite underligt att det inte inträffat redan för 3-4 år sedan...
Titel: SV: Snart historia...
Skrivet av: Andreas skrivet 24 maj 2010, 09:03:36 AM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 23 maj 2010, 13:43:45 PM
(http://s995.photobucket.com/albums/af72/stromblad/Busslink_H20B5678_Vaxholm_100513.jpg)
...om det inte redan är historia!
Busslinks H20B 5678 och H23A 5448 vid Söderhamnsplan i Vaxholm. Den ena lackas om till rött och den andra försvinner  :'(
/J
Har nästan svårt att tänka mig att 5448 skulle behöva gå i graven redan. Det låter som angående serieplaceringen, att den är en av de sista H23:orna som Busslink har i SL-trafiken i 54XX-serien. Än så länge rullar ju exempelvis betydligt äldre bussar på vägarna, i exempelvis 542X och 543X-serierna, så de bussarna borde väl åtminstone försvinna innan 5448.
Titel: SV: Snart historia...
Skrivet av: Omnilasse skrivet 24 maj 2010, 09:40:33 AM
Citat från: Andreas skrivet 24 maj 2010, 09:03:36 AM
Har nästan svårt att tänka mig att 5448 skulle behöva gå i graven redan. Det låter som angående serieplaceringen, att den är en av de sista H23:orna som Busslink har i SL-trafiken i 54XX-serien. Än så länge rullar ju exempelvis betydligt äldre bussar på vägarna, i exempelvis 542X och 543X-serierna, så de bussarna borde väl åtminstone försvinna innan 5448.
Nja, 544X - är också från 1997 (98 års modell), däremot är väl kanske Vaxholmsbussarna till det yttre lite mer välbevarade. Men i bussavtal är det ju bara ålder som räknas, och då bevarar man väl längst de bussar som är minst slitna av samma årsmodell helt enkelt. Och är det rätt jämnt, lär man väl inte ta kostnaden för att färga om en blåing. Busslink har ju också ytterst små möjligheter att omplacera dessa på - så det handlar ju också om vilka som ska slaktas (försöka säljas) före årskiftet eller under nästa år. Därefter lär det iaf i Stockholm vara rätt slut med höggolvare överlag...