Är det på förslag eller redan beslutat att alla stadsbussar ska utrustas med lyft .Eller är det
något som jag har fattat fel.
Det finns inga krav på lyftar i bussar med låggolv eller lågentré. Det räcker med en enkel ramp i mittdörren.
Krav på rullstolslyftar förekommer bara i nya landsbygdsbussar med normalgolv.
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Swebus_5207_Erb_080620a.jpg)
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Swebus_5207_Erb_080620b.jpg)
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Swebus_5207_Erb_080620c.jpg)
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Swebus_5207_Erb_080620d.jpg)
En av vikariebussarna, var kom den ifrån och var är den nu?
Den kom från Jönköping och är fortfarande kvar i Umeå, dock lackad blå.
Ersa, den heter ju 5207! ;)
Okej, fler av vikariebussarna som är kvar och blåa förutom denna och den B9S med säkerhetsbälten?
5206, 5207, 5208, 5209, 5210 och 5211, och som du nämnde, 6458 blev kvar och lackades blå. Även 53xx-vagnarna kommer från Jönköping, men de gick aldrig som vikarier utan kom hit blålackerade.
Okej, som Tegsbo är de väldigt sällan man åker bussarna i stan fast man kan åka dom gratis på årskortet. När de väl sker så brukar de 9 av 10 gånger vara en B9S. :)
Jag har aldrig sett rullstolslyft i bruk, undrar nästan om det inte är billigare att skicka folk med färdstjänsttaxi än att montera anordningar i varenda höggolvad buss.
Jag har sett den i bruk flera gånger i stan faktiskt.
Citat från: bussgrabben skrivet 22 maj 2010, 19:02:10 PM
5206, 5207, 5208, 5209, 5210 och 5211, och som du nämnde, 6458 blev kvar och lackades blå. Även 53xx-vagnarna kommer från Jönköping, men de gick aldrig som vikarier utan kom hit blålackerade.
5206-5211 kom upp till Umeå i etapper, men med tanke på att de gick i trafik i Jönköping så sent som bara någon vecka innan trafikstarten i Umeå så hann man inte lacka om dem. Därför gick de i JLT-lack under hösten medan de lackades om en efter en. Den enda 53xx-vagn som kom upp blålackad var 5210 vars leverans blev försenad pga en krock utanför Jönköping. 5212 blev aldrig blå utan skickades efter ett tag ner från Umeå till Tyresö i utbyte mot 6458.
53xx-vagnarna tog man däremot åt sidan, lackade blåa och fixade till innan man satte ut dem i trafik i Umeå.
Vikariebussdebatten blev smått löjlig under hösten då många resenärer pga nån princip var tvungna att vara missnöjda med 52xx-vagnarna så länge de var i JLT-lack, men blev jättenöjda när de var blåa. Då var det ju "ordinarie bussar" istället... ::)
Citat från: Cyklisten skrivet 22 maj 2010, 19:11:51 PM
Jag har aldrig sett rullstolslyft i bruk, undrar nästan om det inte är billigare att skicka folk med färdstjänsttaxi än att montera anordningar i varenda höggolvad buss.
Jag tror precis tvärtemot.
Om man har lyftar eller låggolv kan man begränsa färdtjänt berättigade och hänvisa till
allmänna bussar och tåg som dom får betala själva om dom ska nöjes resa
färdtjänsten är inte billig
Det man kan ifrågasätta är väl varför en lite del människors behov ska behöva utforma den stora massans fortskaffnings medel ?
6458 skulle vara i SL-land och 5212 skulle vara i Umeå, men nu blev de med andra ord tvärtom?
Citat från: RoggaBoy skrivet 22 maj 2010, 20:50:46 PM
6458 skulle vara i SL-land och 5212 skulle vara i Umeå, men nu blev de med andra ord tvärtom?
6458 rullade som SL-röd i Tyresö från april 2006 till den juli 2008, då den flyttades upp till Umeå pga nån trafikutökning. Den 30-31 juli 2008 kom den till Umeå vill min kamera minnas.
5212 kom till Umeå från Jönköping lagom till trafikstarten den 16 juni 2008 och kördes runt i JLT-lack fram till alla andra 52xx-vagnar blivit blå. Den 22 januari 2009 kördes den ner från Umeå till Uppsala där den sedermera lackades SL-röd. Bussmicke fick den på bild nylackad i SL-rött i 27 februari 2009.
Nej, jag har inte datumen i huvudet, utan söker och finner. ;)
Citat från: Rolle skrivet 22 maj 2010, 20:31:03 PM
Jag tror precis tvärtemot.
Om man har lyftar eller låggolv kan man begränsa färdtjänt berättigade och hänvisa till
allmänna bussar och tåg som dom får betala själva om dom ska nöjes resa
färdtjänsten är inte billig
Färdtjänstresorna är inte fria. De är oftast begränsade i antal osv.
Citat från: lil-sis skrivet 22 maj 2010, 23:54:33 PM
Färdtjänstresorna är inte fria. De är oftast begränsade i antal osv.
Jag är fullt medveten om att den färdtjänst berättigade får betala en liten del av resans kostnad.
Redan 1975-77 då jag körde lite TAXI extra i Stockholm fick den resande betala 3 kr kontant för varje kvitto som då gällde 30 km om jag nu minns rätt. Där var det upplagt för fusk ,kunden ville
väldigt ofta att man la på för kontantdelen plus tipps och glass och allt vad det kunde bli.
Då på den tiden fick den resande om dom åkte buss ha med en ledsagare som oxå åkte gratis
hur det är idag vet jag inte.
Citat från: Cyklisten skrivet 22 maj 2010, 19:11:51 PM
Jag har aldrig sett rullstolslyft i bruk, undrar nästan om det inte är billigare att skicka folk med färdstjänsttaxi än att montera anordningar i varenda höggolvad buss.
På stadstrafik lägger jag ut rampen varje vecka, på regiontrafik, har jag nyttjat liften 1 gång sedan 2004
Citat från: Rolle skrivet 23 maj 2010, 13:10:22 PM
Då på den tiden fick den resande om dom åkte buss ha med en ledsagare som oxå åkte gratis
hur det är idag vet jag inte.
I UL-trafiken är det riktigt bakvänt. Den som är berättigad till färdtjänst får betala för
resan, däremot så åker en ledsagare med gratis.
I SL-trafiken får man ha med en ledsagare gratis och åker även gratis själv.