Att öppna och stänga dörrar med knappar på vänster sida verkar fortfarande gå att ordna men är det någon av dagens bussar som kan levereras med dörrvred?
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 21 maj 2010, 21:28:46 PM
Att öppna och stänga dörrar med knappar på vänster sida verkar fortfarande gå att ordna men är det någon av dagens bussar som kan levereras med dörrvred?
En instruktör på Busslink sa till mig att det tydligen e ett EU beslut att dörrknapparna skall sitta på höger sida för att passagerarna skall kunna komma åt dem om nått händer med föraren.
Rikard.
Ojdå, snart ska väl passagerarna ha utbildning på att åka buss.... ;D
Citat från: 1896 skrivet 21 maj 2010, 21:46:23 PM
Ojdå, snart ska väl passagerarna ha utbildning på att åka buss.... ;D
Ja det vore trevligt.
När jag gick i skolan fick vi lära oss att man visar att man vill åka med, man sätter sig snyggt och prydligt, man plingar när man vill av och så är dörrarna atuomatiska.
Men det verkar svååååååårt idag.
Hur som helst, det är väl jäkligt smart att passagerarna kan komma åt att öppna dörrarna utan att behöva nödutlösa dem?
En annan bra sak med busslinks bussar i gbg är att det inte finns några knappar på utsidan som passagerare kan reta gallfeber på föraren med...
Citat från: lil-sis skrivet 21 maj 2010, 23:08:27 PM
Hur som helst, det är väl jäkligt smart att passagerarna kan komma åt att öppna dörrarna utan att behöva nödutlösa dem?
I teorin, ja.
I praktiken är det nog mycket enklare att som oteknisk resenär lokalisera ett stor rödgult vred vid dörren, och vrida detta en kvarts varv medsols, än att leta svarta dörrknappar bland alla andra svarta knappar på den svarta högra panelen.
Våra knappar är röda, runda och markerade med dörrar.
Inte för att jag tror att så många fattar det men ändå.
Visst kan det säkert gå att få vagnar med vred igen och då på vänster sida. Däremot lär det kosta en slant extra. I övrigt så är osvuret alltid bäst, men personligen tror jag att det där påståendet om att EU direkt skulle ha lagt sig i dörrmanövreringsknapparnas placering och utformning på det stora hela är en skröna.
I alla fall känns det som en allför noggrann och samtidigt omotiverad detaljstyrning. Ofta blir det dock så att man gärna skyller på EU när det handlar saker man inte gillar, förstår osv. (när jag läste statsvetenskap så var det inte alltför sällan man stötte på det fenomenet och det har t.o.m. gjorts en del utredningar på det). Att knapparna numera ofta sitter som de sitter har troligen mest att göra med att på kontinenten så vrider man som sagt sällan eller aldrig stolen och har således inga direkta problem/behov av att ha knappar eller vad det nu är till höger om ratten.
Man kan även vända på det hela. Vad är vitsen med att folk i gemen ska kunna hitta den/de knappar eller vred som föraren använder i normalfallen? I en nödsituation (vilket det även är ifall föraren skulle trilla av pinn) är det som Erik säger ändå tänkt att man ska använda nödöppnarna och inte att man ska mackla framme på förarplats. Att folk sedan i många fall inte ens verkar hitta nödöppnarna är en annan sak. Tänk bara på sådana halvt tragikomiska artiklar där folk som somnat och kvarglömts i bussar inte ens hittar nödöppnarna... :-\
Tycker att som på 8700 när man har dom till höger snett neraför ratten är klart bättre än vredet till vänster
verkar vara lite gammalmodigt bakåtsträvande att vilja ha vredet ;D
Citat från: Fikman skrivet 22 maj 2010, 12:49:39 PM
Tycker att som på 8700 när man har dom till höger snett neraför ratten är klart bättre än vredet till vänster
verkar vara lite gammalmodigt bakåtsträvande att vilja ha vredet ;D
Min primära tanke är belastningen eftersom en förare idag kan anses som tämligen högervriden när det gäller arbetets natur.
Man startar bussen med höger hand, och med densamma pillar man på biljettmaskin, öppnar förargrind, manövrerar växellåda, stänplar kuponger etc.
Detta är mina spontana funderingar och att fördela arbetet mellan höger och vänster arm/hand är kanske ingen dum idé. ;)
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 22 maj 2010, 20:10:14 PM
Min primära tanke är belastningen eftersom en förare idag kan anses som tämligen högervriden när det gäller arbetets natur.
Man startar bussen med höger hand, och med densamma pillar man på biljettmaskin, öppnar förargrind, manövrerar växellåda, stänplar kuponger etc.
Detta är mina spontana funderingar och att fördela arbetet mellan höger och vänster arm/hand är kanske ingen dum idé. ;)
Å andra sidan ger ju högerplaceringen incitament att titta i backspeglarna när man stänger dörrarna, istället för att som är lite för vanligt, bara stänga och åka med någon fastklämd (för bussens säkerhetsfunktioner, går ju inte att lita på).
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 22 maj 2010, 20:10:14 PM
Min primära tanke är belastningen eftersom en förare idag kan anses som tämligen högervriden när det gäller arbetets natur.
Man startar bussen med höger hand, och med densamma pillar man på biljettmaskin, öppnar förargrind, manövrerar växellåda, stänplar kuponger etc.
Detta är mina spontana funderingar och att fördela arbetet mellan höger och vänster arm/hand är kanske ingen dum idé. ;)
Våra bussar har nästan inga nycklar så start med vänster hand är i många fall lika lätt eller lättare.
Vrider nog nacken lika mycket vänster som höger då jag vill ha koll innan jag kör, är så dumt att köra in i sidan på någon 8)
Sen får man ju tänka lite själv också så man försöker använda båda sidor lika mkt, annars blir det ju förslitningar ännu lite snabbare.
En gång i tiden var jag nästan lika snabb med vänster som med höger på det numeriska tangentbordet. Jobbade på Postgirot och högerhanden blev helt slut om man inte använde båda vid skärmen. Hade man dessutom checkbuntar, Ö-n etc att bläddra i så fungerade det dåligt om man inte kunde bläddra med båda händern ;D
För mig är det viktigaste att man når dörreglaget utan att behöva luta sig framåt. Jag vill sitta rak i ryggen när jag manövrerar dörrar, parkeringsbroms, slår på och av skolskyltar samt ställer in backspeglar och fjärrstyrda solgardiner. Därför är det bara dörrknapparna på Volvos nya instrumentpanel med de båda "öarna" vid sidan av ratten som kan matcha ett dörrvred på vänster panel, enligt min mening.
Citat från: Fikman skrivet 22 maj 2010, 12:49:39 PM
Tycker att som på 8700 när man har dom till höger snett neraför ratten är klart bättre än vredet till vänster
verkar vara lite gammalmodigt bakåtsträvande att vilja ha vredet ;D
Håller med dig helt jag har ju kört buss i 30 år med dörrvred till vänster och tänkte det blir inte bra med dörrknappar till höger men där hade jag fel. Jag saknar inte dörrvredet alls funkar jättebra med Volvos placering