Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Rikard skrivet 21 maj 2010, 19:01:09 PM

Titel: BussLink 2804
Skrivet av: Rikard skrivet 21 maj 2010, 19:01:09 PM
Busslink 2804 något suddiga mobiltelefon bilder tagna i Partille
(http://web.comhem.se/~u69504701/Busslink%202804%201.jpg)

(http://web.comhem.se/~u69504701/Busslink%202804%202.jpg)

(http://web.comhem.se/~u69504701/Busslink%202804%203.jpg)

(http://web.comhem.se/~u69504701/Busslink%202804%204.jpg)

(http://web.comhem.se/~u69504701/Busslink%202804%205.jpg)

(http://web.comhem.se/~u69504701/Busslink%202804%206.jpg)

Rikard.
Titel: SV: BussLink 2804
Skrivet av: CS skrivet 21 maj 2010, 21:06:58 PM
Citat från: Rikard skrivet 21 maj 2010, 19:01:09 PM
(http://web.comhem.se/~u69504701/Busslink%202804%203.jpg)

Alltså inte I-shift i dessa. Tror nog att man hade tjänat på att ha det i Partille, är ändå inte ren stadstrafik och en hel del motorväg/landsväg...
Titel: SV: BussLink 2804
Skrivet av: Rikard skrivet 21 maj 2010, 21:13:51 PM
Citat från: CS skrivet 21 maj 2010, 21:06:58 PM
Alltså inte I-shift i dessa. Tror nog att man hade tjänat på att ha det i Partille, är ändå inte ren stadstrafik och en hel del motorväg/landsväg...

Tvivlar på det med alla backarna upp o ner är ganska mycket start o stopp i det området inte som t.ex en expressbuss eller liknande.
Rikard.
Titel: SV: BussLink 2804
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 21 maj 2010, 21:21:21 PM
Citat från: CS skrivet 21 maj 2010, 21:06:58 PM
Alltså inte I-shift i dessa. Tror nog att man hade tjänat på att ha det i Partille, är ändå inte ren stadstrafik och en hel del motorväg/landsväg...

Men alltså "CS" - vad är problemet. Bara gnäll på båda busstyperna Busslink ska få.
I tråden om nya OmniLink var inte pedalplaceringen bra, och i den här bussen är växellådan fel.

Du har inte kört bussen en centimeter och ändå sågar du båda typerna - kanske det är du som inte passar för bussarna o inte tvärtom om "allt" tycks vara fel?

Lite irriterande om jag ska va ärlig - därför jag reagerar - finns det något bra på busstyperna tycker du - om du orkar skriva det?
Titel: SV: BussLink 2804
Skrivet av: CS skrivet 21 maj 2010, 22:06:54 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 21 maj 2010, 21:21:21 PM
Men alltså "CS" - vad är problemet. Bara gnäll på båda busstyperna Busslink ska få.
I tråden om nya OmniLink var inte pedalplaceringen bra, och i den här bussen är växellådan fel.

Du har inte kört bussen en centimeter och ändå sågar du båda typerna - kanske det är du som inte passar för bussarna o inte tvärtom om "allt" tycks vara fel?

Lite irriterande om jag ska va ärlig - därför jag reagerar - finns det något bra på busstyperna tycker du - om du orkar skriva det?
Nu är du inte riktigt rättvis, för jag sa väl knappast att allt var fel?

8500 är bland de trevligare linjevagnar och jag har inte alls något mot helautomat heller. Frågan om växellåda var uppe vid tidiga bilder på dessa bussar och här syns det att det alltså inte är I-shift. I-shift drar betydligt mindre bränsle och det även på linjer med tätare stopp och inte bara på expresslinjer som många tror. Det är fortfarande väldigt fina bussar dom får.

Och självklart har jag kört OmniLink II, annars skulle jag inte uttala mig!
Titel: SV: BussLink 2804
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 21 maj 2010, 23:40:38 PM
Citat från: CS skrivet 21 maj 2010, 22:06:54 PM
Nu är du inte riktigt rättvis, för jag sa väl knappast att allt var fel?

8500 är bland de trevligare linjevagnar och jag har inte alls något mot helautomat heller. Frågan om växellåda var uppe vid tidiga bilder på dessa bussar och här syns det att det alltså inte är I-shift. I-shift drar betydligt mindre bränsle och det även på linjer med tätare stopp och inte bara på expresslinjer som många tror. Det är fortfarande väldigt fina bussar dom får.

Och självklart har jag kört OmniLink II, annars skulle jag inte uttala mig!

Ja och nej, men jag tyckte bara du drog fram dom negativa sakerna, liksom i många andra av dina inlägg i andra trådar tyvärr..

Men hur vet du att ZF-växellådan drar mindre bränsle? Jobbar du som tekniker?
Den nya Ecolife 2000 AP-lådan skall ju ha en mycket bra optimering tillsammans med motoralternativet, och kanske till och med är snålare och bättre anpassad för trafiken än I-Shift - eller hur?
Jag är ganska säker på att Busslink knappast väljer en växellåda till en trafik som skulle dra betydligt merbränsle - ligger knappast i deras intresse tror jag - beställarna är nog inga dumskallar ska du se....

Men du får gärna motbevisa med hållbar statistik!
Titel: SV: BussLink 2804
Skrivet av: CS skrivet 22 maj 2010, 00:35:13 AM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 21 maj 2010, 23:40:38 PM
Ja och nej, men jag tyckte bara du drog fram dom negativa sakerna, liksom i många andra av dina inlägg i andra trådar tyvärr..

Men hur vet du att ZF-växellådan drar mindre bränsle? Jobbar du som tekniker?
Den nya Ecolife 2000 AP-lådan skall ju ha en mycket bra optimering tillsammans med motoralternativet, och kanske till och med är snålare och bättre anpassad för trafiken än I-Shift - eller hur?
Jag är ganska säker på att Busslink knappast väljer en växellåda till en trafik som skulle dra betydligt merbränsle - ligger knappast i deras intresse tror jag - beställarna är nog inga dumskallar ska du se....

Men du får gärna motbevisa med hållbar statistik!

Behöver man verkligen jobba som tekniker för att veta en sån sak? Jag har sett siffror på skillnaden i bränsleförbrukning mellan två i övrigt identiska konfigurationer, och det är väl inte direkt en hemlighet att I-shift drar mindre bränsle än en helautomat, snarare ett av deras egna säljargument just för den lådan. Nu var den jämförelsen inte på senaste automatlådan och det är möjligt det skett mirakel där.

Och nej, jag har såklart ingen hållbar statistik som jag kan/får lägga upp här, så vi kan väl för argumentationens skull säga att jag då har helt fel.
Titel: SV: BussLink 2804
Skrivet av: CS skrivet 22 maj 2010, 00:37:56 AM
För att be om ursäkt att jag satte negativ klang på tråden kan jag bara säga att det är riktigt trevliga bussar ni får i Partille. Trevliga bussar att åka i som passagerare och mycket trevliga att sitta i och köra som förare!
Titel: SV: BussLink 2804
Skrivet av: hisen12 skrivet 22 maj 2010, 17:23:40 PM
dessa vagnar ser mycket trevliga ut.. Trevligt med Säffle 8500.

En liten fundering bara, dessa ska vad jag ha uppfatta det gå Stads, landsort och motorvägstrafik. Men säterna ser ut att vara mer för stadstrafikslinjer..

Trevligt att de finns Säfflevagnar lite här och där i landet, Synd att 8500 snart ska sluta tillverkas:(
Titel: SV: BussLink 2804
Skrivet av: Rikard skrivet 22 maj 2010, 17:42:52 PM
Citat från: Buslovers92 skrivet 22 maj 2010, 17:23:40 PM
dessa vagnar ser mycket trevliga ut.. Trevligt med Säffle 8500.

En liten fundering bara, dessa ska vad jag ha uppfatta det gå Stads, landsort och motorvägstrafik. Men säterna ser ut att vara mer för stadstrafikslinjer..


E inte så långt till Partille tar 10 minuter på motorvägen sen är det ganska stadslikt i nästan hela resten av området med några undantag. det är oxå väldigt kuperat med flera branta och långa backar i området så de starka motorerna kommer nog uppskattas.
Annars är det nästan ihopbyggt med Göteborg så är helt rätt fordon för trafiken tycker jag.
Rikard.
Titel: SV: BussLink 2804
Skrivet av: yngrot skrivet 23 maj 2010, 22:25:29 PM
Dörrknappar ser ju inte ut som de brukar göra stannarlampan mitt mellan dörrknappar hur styrs bakdörrar?? 
Titel: SV: BussLink 2804
Skrivet av: Rikard skrivet 23 maj 2010, 22:38:09 PM
Citat från: yngrot skrivet 23 maj 2010, 22:25:29 PM
Dörrknappar ser ju inte ut som de brukar göra stannarlampan mitt mellan dörrknappar hur styrs bakdörrar?? 

De röda knapparna. Den vänstra för fram o den högra för bakdörrarna och finns låsning av bakdörrarna uppe på panelen de två till höger på högra panelen.
Rikard.
Titel: SV: BussLink 2804
Skrivet av: yngrot skrivet 23 maj 2010, 22:44:18 PM
Ok då är det ju ungefär som det var med dörrvred till vänster.. Tyvärr har nu Hajen lika högt som i våra 8500  resenärer får stå på tå för att kunna läsa i display och se + knappen...  sen gillar jag inte förarfönster med enkelglas och värmetrådar de skymmer sikten en del och tyvärr kyler det en del på vintern ... värmetrådar går ju via spegelvärme på timer ca 10 min tror jag det är
Titel: SV: BussLink 2804
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 24 maj 2010, 03:53:58 AM
Den här bussen har ingen linjenummer- eller linjenummer+destinationsskylt på vänster sida va?
Titel: SV: BussLink 2804
Skrivet av: Johan B skrivet 24 maj 2010, 09:02:40 AM
Tack för att vi fick se dessa bilder! Trevliga bussmodell, blir ett lyft ute i Partille.

+ Vogelstolar istället för Volvos egna hemska stadsstolar
+ Extraljus både orginal och takmonterat
+ Innåtgående framdörrar
+ Snyggt färgsatt inredning

- Hade hellre sett höga ryggar och säkerhetsbälten just med tanke på att en del motorvägskörning förekommer
- Man ser ut att ha snålat in på möjligheten för föraren att ställa in förarplatstemperaturen individuelllt
- Man har inte valt till möjligheten att "tvångsväxla" automaten, bara R, N, D
- Nattbelysningsknappen verkar sitta i taket (?!)

Sedan kan jag tycka det är synd att man vänt sätena mot varandra i låga delen. Tyvärr blir det sunkigt direkt eftersom en del drägg envisas med att sitta med skorna på motsatta dynan.
Titel: SV: BussLink 2804
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 25 maj 2010, 02:37:19 AM
Scania OmniLink kan inte heller köras på låga växlar. Där finns också bara tre knappar: R, N och D.
Titel: SV: BussLink 2804
Skrivet av: yngrot skrivet 25 maj 2010, 05:44:08 AM
Johan B: det som inte verkar kunna ändras ang temp är till pass.utrymme förarvredet är det till vänster närmast fönster..


Sen är det rätt mkt knappar uppe i taket + f-m radio och digitala färdskrivaren..
Titel: SV: BussLink 2804
Skrivet av: Matte skrivet 25 maj 2010, 07:58:03 AM
Citat från: yngrot skrivet 25 maj 2010, 05:44:08 AM
Johan B: det som inte verkar kunna ändras ang temp är till pass.utrymme förarvredet är det till vänster närmast fönster..


Sen är det rätt mkt knappar uppe i taket + f-m radio och digitala färdskrivaren..

På liknande vagnar som heter blandannat 4619-25 3225-26 som finns på Busslink Södertörn så kan man ändra passagerar värme via en reostat på en panel där även förarvärme och defrosterhasighet kan regleras. Sen kan man på dom vagnarna via Volvos färddator som sitter på höger sida på instumentpanelen och med tryck knapparna på sitter på Höger Satelit kan man ställa in Takfläkts temperaturen, Hastigheten på takfläktarna, Värmefläkt för förare & passagerare och Extra värmare(typ Dieselvärmare).
Men denna vagnen ser ut att inte ha den nämda färddator som finns i andra vagnar. Den jag menar är den man kan se bussen på vid färd och om någon dörr är öppen när man har stannat vid HPL.
Titel: SV: BussLink 2804
Skrivet av: Johan B skrivet 25 maj 2010, 09:17:15 AM
Citat från: yngrot skrivet 25 maj 2010, 05:44:08 AM
Johan B: det som inte verkar kunna ändras ang temp är till pass.utrymme förarvredet är det till vänster närmast fönster..


Sen är det rätt mkt knappar uppe i taket + f-m radio och digitala färdskrivaren..
Citat från: Matte skrivet 25 maj 2010, 07:58:03 AM
På liknande vagnar som heter blandannat 4619-25 3225-26 som finns på Busslink Södertörn så kan man ändra passagerar värme via en reostat på en panel där även förarvärme och defrosterhasighet kan regleras. Sen kan man på dom vagnarna via Volvos färddator som sitter på höger sida på instumentpanelen och med tryck knapparna på sitter på Höger Satelit kan man ställa in Takfläkts temperaturen, Hastigheten på takfläktarna, Värmefläkt för förare & passagerare och Extra värmare(typ Dieselvärmare).
Men denna vagnen ser ut att inte ha den nämda färddator som finns i andra vagnar. Den jag menar är den man kan se bussen på vid färd och om någon dörr är öppen när man har stannat vid HPL.

Så kan det naturligtvis vara, att man ställer in för passagerarmiljön via fordonsdatorn. Utgick helt enkelt från att när det bara var tre vred på klimatkontrollen så var det ett temperaturvred för hela vagnen. Eftersom det är AC så är ju det enklaste (när det fungerar ;)) automatiskt klimatkontroll, ställ in temperaturen med ett vred och låt automatiken göra jobbet, istället för att rota i menyer.
Titel: SV: BussLink 2804
Skrivet av: Bussgubben skrivet 29 maj 2010, 23:44:11 PM
Fina bussar detta, men jag tvivlar på att det kommer att fungera att köra med dessa på 513, speciellt på 514 blir detta ett väldigt stort problem!
Titel: SV: BussLink 2804
Skrivet av: Rikard skrivet 30 maj 2010, 01:41:18 AM
Citat från: Bussgubben skrivet 29 maj 2010, 23:44:11 PM
Fina bussar detta, men jag tvivlar på att det kommer att fungera att köra med dessa på 513, speciellt på 514 blir detta ett väldigt stort problem!

Varför skulle det bli problem med dem? de lastar ca 110-120 pers är nog ganska nära vad de ledbussarna som går där nu.
Volvorna har starka motorer så kommer gå bra uppför alla backarna.
Rikard.
Titel: SV: BussLink 2804
Skrivet av: Bussgubben skrivet 30 maj 2010, 12:07:35 PM
Citat från: Rikard skrivet 30 maj 2010, 01:41:18 AM
Varför skulle det bli problem med dem? de lastar ca 110-120 pers är nog ganska nära vad de ledbussarna som går där nu.
Volvorna har starka motorer så kommer gå bra uppför alla backarna.
Rikard.

Ja men som du kommer att märka så blir det väldigt stora problem på 514 på den smala gatan innan Puketorp!
Titel: SV: BussLink 2804
Skrivet av: Johan B skrivet 30 maj 2010, 13:24:26 PM
Citat från: Bussgubben skrivet 30 maj 2010, 12:07:35 PM
Ja men som du kommer att märka så blir det väldigt stora problem på 514 på den smala gatan innan Puketorp!

Så j***a trångt är där inte! Man kommer kanske inte kunna köra lika fort som med kortbussarna (men där är ändå 30) men tar man det bara lugnt så kommer man fram på de flesta ställen även med "stora" bussar. Det gick ju att köra 21xx där utan problem och på dessa nya styr boggin med aktivt så det är ju en förbättring.