...i åskväder. Närmare Orusttrafiken 70654.
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/70654.jpg)
Och så här ser de ut invändigt och bakifrån:
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/wnetrze-citelis.jpg)
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/citelis-bak.jpg)
Hahaha, vilket missfoster bakifrån... ;D
En uppkäftig j***l!
Sen undrar jag varför det bara är bromsljus och blinkers bak
Citat från: Cyklisten skrivet 21 maj 2010, 19:21:16 PM
Sen undrar jag varför det bara är bromsljus och blinkers bak
??????
Citat från: Cyklisten skrivet 21 maj 2010, 19:21:16 PM
Sen undrar jag varför det bara är bromsljus och blinkers bak
Du har ju backljus och bakljus med. Vad mer vill du ha ;)
Så fort sommarkortet har kommit kommer jag åka ditt och trelleborg fota deras nya bussar.
Citat från: Jim skrivet 21 maj 2010, 19:24:02 PM
Du har ju backljus och bakljus med. Vad mer vill du ha ;)
Och var finns dessa alltså? :) Eller är det dioder som lyser på olika sätt?
Citat från: Cyklisten skrivet 21 maj 2010, 19:44:43 PM
Och var finns dessa alltså? :) Eller är det dioder som lyser på olika sätt?
Helt rätt. Dioderna ändrar styrka. :)
Fast det känns ju ändå lite tomt där bak, är van vid flera separata ljus. Tänk Säffle 2000...
eller en gammal DAB ;D
http://www.phototrans.eu/14,406020,0,DAB_7_1200L_ZS_56519.html (http://www.phototrans.eu/14,406020,0,DAB_7_1200L_ZS_56519.html)
Men även Citelis:
http://www.phototrans.eu/14,398635,0,Irisbus_Citelis_12M_MI965.html (http://www.phototrans.eu/14,398635,0,Irisbus_Citelis_12M_MI965.html)
Hehe. Jo. Men dioder är smarta ljus. Visst håller jag med om att det ska vara ett gäng lampor bak. Som 3 st blinkers på varje sida ;)
Designen bak kanske inte är så snygg men den ser iaf ut att vara konstruerad på ett vettigt sätt:
1) Hög stötfångare så inte hörnplåtarna körs bort (lika lätt) som på Volvo.
2) En rejäl motorlucka och inte som Scania som brukar åka omkring med öppna dito...
3) Motorluckan sitter på en bra arbetshöjd. Skulle gärna se dessa i SL-land-
Dessutom ser den ju grym ut framifrån! 8)
Tycker bak rutan sitter så högt upp ner man ser inne i den.
Ju, det är nog en stående tvärställd motor i den, det finns även bussar i Europa som inte har bakrutan då hela bakväggen rymmer motorn och kringutrustning, exempelvis Ikarus 411
http://www.przegubowiec.com/bus/katalog/6550-700.jpg (http://www.przegubowiec.com/bus/katalog/6550-700.jpg)
Vad är egentligen vitsen med bakruta i en buss? Det är ju i princip standard utom på vissa turistare, men jag kom att tänka på det nu.
Själv kan jag bara se de estetiska skälen. Jag som passagerare har aldrig glädje av den, och inte heller föraren. Smakar det verkligen så mycket som det kostar?
Finns väl tre vitsar med en bakruta om du frågar mig:
1) Estetik.
2) Den släpper in ljus.
3) Den kan fungera som nödutgång.
och man kan se om det kommer en buss bakom som man kan byta till (ex man åker en lokallinje och så kan man ta en express(motorväg) linje så kan man kolla om den ligger bakom bussen) :)
kanske en ovanlig sätt att använda den men alla sätt bra förutom dom dåliga :-\
Citat från: Cyklisten skrivet 21 maj 2010, 15:50:24 PM
...i åskväder. Närmare Orusttrafiken 70654.
(http://i480.photobucket.com/albums/rr163/Cyklisten/70654.jpg)
Såg bussar av denna modell nu i veckan som terminalbussar på Prags flygplats.