Hej!
Hittade denna filmsnutt på Youtube med VanHool dubbel-ledbussar
http://www.youtube.com/watch?v=QX7csEgqM_w&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=QX7csEgqM_w&feature=related)
Dessa verkar var mycket pigga i att dra iväg från stillastående, någon som har koll vad där för motor samt vad för HK kan vara?
Detta kanske vore något att sätta i Stockholm på någon tung linje?
Desutom är dom mycket snygga med, VanHool verkar alltid lyckas med det dom gör !!
Edit. Vi lägger till en film till hur det ser ut innifrån
http://www.youtube.com/user/NovioSites#p/u/219/hsFQM2sZiHo (http://www.youtube.com/user/NovioSites#p/u/219/hsFQM2sZiHo)
Detta har ju diskuterats här sen länge. SL vill vad jag förstått inte ha sånna i stan, men det sägs att Nacka/Värmdö-garaget ska förberedas för liknande. Det är ju inte bara att kast in dom på befintlig depå utan en hel del förberedelser krävs om depån är byggd för kortare bussar.
Såna har man åkt mycket när man bodde i Holland. Riktigt fina bussar faktist
Sånna gick ju i Göteborg, eller går dom änu?
Har åkt dubbelled både i Utrecht i Holland o i Göteborg.
I Utrecht har dom VH:s modell AGG300 och den var väl inte den allra piggaste buss jag åkt. Motorn jobbade väldigt tungt och var väldigt högljudd.
Däremot dom B9S dubbelled som finns i Göteborg gick förvånansvärt tyst och va mycket piggare.
Bild på VH dubbellederna fr.n Utrecht kan jag bjuda på imorgon.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 20 maj 2010, 16:52:38 PM
Har åkt dubbelled både i Utrecht i Holland o i Göteborg.
I Utrecht har dom VH:s modell AGG300 och den var väl inte den allra piggaste buss jag åkt. Motorn jobbade väldigt tungt och var väldigt högljudd.
Däremot dom B9S dubbelled som finns i Göteborg gick förvånansvärt tyst och va mycket piggare.
Bild på VH dubbellederna fr.n Utrecht kan jag bjuda på imorgon.
//Niclas
Jamen jeg kan idag, hehe! ;D ;)
(http://www.larsbudtz.dk/bru-gvuIMG_3463.JPG)
Citat från: buskörare skrivet 20 maj 2010, 13:54:37 PM
Detta har ju diskuterats här sen länge. SL vill vad jag förstått inte ha sånna i stan, men det sägs att Nacka/Värmdö-garaget ska förberedas för liknande. Det är ju inte bara att kast in dom på befintlig depå utan en hel del förberedelser krävs om depån är byggd för kortare bussar.
det är väl så att Stockholms stadsmiljö är inte riktigt byggd för såna bussar heller..
men det pratas ju om något likande med bus rapid transit, personligen tror jag det kommer dröja då det mesta fokuseras på spår byggnation
Citat från: Magnus_J skrivet 21 maj 2010, 14:12:54 PM
det är väl så att Stockholms stadsmiljö är inte riktigt byggd för såna bussar heller..
men det pratas ju om något likande med bus rapid transit, personligen tror jag det kommer dröja då det mesta fokuseras på spår byggnation
Och även om det skulle vara ett billigt alternativ istället för spårvagn, tror jag också att just för att man vill ha det senare, kommer man inte att satsa på det förra. Egentligen är det ju inte heller så stor vits att köra med längre bussar i innerstaden, så länge man har kvar viseringstvånget med enbart ingång fram.
SL verkar förvisso vara seriösa med det förslag som nu utreds om en linje från Arninge till Värmdö, men utan en fullskalig BRT-lösning med stationer i normalbusshöjd, lär det väl inte vara någon vidare bra lösning. Att skumpa runt på 24-metersbussar i motorvägstrafik är ingen höjdare, om bussarna inte går på speciella banor och med styrskenor.
Citat från: Klaverdörr skrivet 20 maj 2010, 13:21:58 PM
Hej!
Hittade denna filmsnutt på Youtube med VanHool dubbel-ledbussar
http://www.youtube.com/watch?v=QX7csEgqM_w&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=QX7csEgqM_w&feature=related)
Dessa verkar var mycket pigga i att dra iväg från stillastående, någon som har koll vad där för motor samt vad för HK kan vara?
Detta kanske vore något att sätta i Stockholm på någon tung linje?
Desutom är dom mycket snygga med, VanHool verkar alltid lyckas med det dom gör !!
Edit. Vi lägger till en film till hur det ser ut innifrån
http://www.youtube.com/user/NovioSites#p/u/219/hsFQM2sZiHo (http://www.youtube.com/user/NovioSites#p/u/219/hsFQM2sZiHo)
Specifikationer hämtade från www.vanhool.be
Technical specifications
length
24 785 mm
front overhang
2 715 mm
wheelbase
5 790 / 7 150 / 6 450 mm
rear overhang
2 680 mm
width
2 550 mm
height
3 280 mm
approach angle
7° 7'
departure angle
7° 7'
boarding height
330 mm
typical lay-out
70
fuel tank
300 / 400 / 500 L
engine
DAF PR 265 kW EURO 5 / EEV
gearbox
ZF ECOMAT II (ECOLIFE in development)
VOITH
Citat från: Omnilasse skrivet 21 maj 2010, 14:23:20 PM
Och även om det skulle vara ett billigt alternativ istället för spårvagn, tror jag också att just för att man vill ha det senare, kommer man inte att satsa på det förra. Egentligen är det ju inte heller så stor vits att köra med längre bussar i innerstaden, så länge man har kvar viseringstvånget med enbart ingång fram.
SL verkar förvisso vara seriösa med det förslag som nu utreds om en linje från Arninge till Värmdö, men utan en fullskalig BRT-lösning med stationer i normalbusshöjd, lär det väl inte vara någon vidare bra lösning. Att skumpa runt på 24-metersbussar i motorvägstrafik är ingen höjdare, om bussarna inte går på speciella banor och med styrskenor.
Volvo erbjuder 55 sittplatser på 24 meter (Göteborg), det är vad som finns i en OmniLink på 18 meter. Det blir 6 meter hjulhus och bälgar för några ståplatser till. Låter inte som en BRT-lösning.
/Ted