www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=120420
Om denna VD var med och la anbudet för Centrala buss, då ska det bli intressant att se hur neutral han är i kommande upphandlingar....  8)
			
			
			
				Citat från: 1896 skrivet 19 maj 2010, 21:49:44 PM
www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=120420
Om denna VD var med och la anbudet för Centrala buss, då ska det bli intressant att se hur neutral han är i kommande upphandlingar....  8)
Varför just skulle just han inte kunna vara neutral i kommande upphandlingar? Många länsbolagschefer har sin bakgrund i olika bussbolag. Avtalet med Centrala Buss är klart och undertecknat. 
Nils Harvard blir därmed den sista länsbolagschefen som har varit med från början när länsbolagen bildades 1981. 
			
 
			
			
				Vid upphandlingar så gäller flera skall krav, dessa måste alla följa. Det innebär att någon fördel ser jag inte i denna aspekt.
			
			
			
				Han lär väl ska känna personalen på Centrala buss, och det är väl en konkurrans fördel....  8)
			
			
			
				Ta upp denna misstanke när fel gjorts. Inte ens innan han tillsatts.
			
			
			
				Om jag gör forumet uppmärksam på det, kan vi hjälpas åt att hålla koll....  :D
			
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 maj 2010, 09:39:39 AM
Bara för att nämna några så har/har haft Västerbotten, X-Trafik och Dalatrafik vd:ar rekryterade från en "annan" operatör och inte i något fall kan man med bästa vilja få det till att dennes tidigare arbetsgivare haft någon fördel av detta, snarare tvärtom.
Dalabuss lades ner ett tag innan Dalatrafiks VD utsågs...
			
 
			
			
				Det är ju ändå så att två höga chefer inom Wasatrafik, gick till höga chefs tjänster inom Dalatrafik innan upphandlingen -99, då måste man ju undra om dessa chefer visste att Wasatrafik skulle mista trafiken. 
			
			
			
				Citat från: 1896 skrivet 22 maj 2010, 15:18:32 PM
Det är ju ändå så att två höga chefer inom Wasatrafik, gick till höga chefs tjänster inom Dalatrafik innan upphandlingen -99, då måste man ju undra om dessa chefer visste att Wasatrafik skulle mista trafiken. 
Wasatrafik såldes till Swebus i början av 1990-talet så om de var chefer vid Wasatrafik när de gick över till Dalatrafik kan de givetvis inte ha haft en aning om hur upphandlingen 1999 skulle utfalla. 
			
 
			
			
				Ja, det ger ju funderingar i alla fall....  8)
			
			
			
				Bilden, framför en Stadsbuss, på en ny VD för länstrafiken , i  ÖstersundsPosten,
 är väl inte rätt vald ?
men en VD för Centrala buss kan väl inte stå framför en av Länstrafikens KR buss !!!
http://op.se/ettan/lokalt/1.2035038-ny-vd-pa-lanstrafiken
			
			
			
				Citat från: 1896 skrivet 22 maj 2010, 15:32:48 PM
Ja, det ger ju funderingar i alla fall....  8)
Nu är det ju så att upphandlingar är hemliga fram till dess resultatet meddelas. Förutom de få hos länsbolagen som direkt jobbar med upphandlingen är det ingen, vanligen inte ens styrelsen, som vet hur utfallet kommer att bli. Så ingen på något bussbolag vet i förväg om de kommer att förlora om de har lagt ett bud. 
			
 
			
			
				Citat från: SMR skrivet 23 maj 2010, 07:16:13 AM
Bilden, framför en Stadsbuss, på en ny VD för länstrafiken , i  ÖstersundsPosten,
 är väl inte rätt vald ?
men en VD för Centrala buss kan väl inte stå framför en av Länstrafikens KR buss !!!
http://op.se/ettan/lokalt/1.2035038-ny-vd-pa-lanstrafiken
Som framtida representant för trafikhuvudmannen kan han stå framför vilken "Länstrafiksansluten" buss han vill. Jag tycker att det är skönt att de inte ställde honom framför någon av bussarna med de fula svarta fronterna (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=35305.msg258502#msg258502) som ska sättas i trafik i sommar.
Det är bra med lite nytt folk med nya idéer på kontoret. Trafikhuvudmännen mår bra med mer cirkulation av personal, då dylika instanser har en förmåga att härbärga sin personal i flera decennier, vilket inte leder till något nytänkande alls. Jämför med den förre (än så länge nuvarande) VD:n som slutar enbart pga att denne går i pension, likt en landshövding. Nu är ju trafikhuvudmannen i Jämtland inte utsatt för någon större kritik jämför med andra län intill, men jag tror ändå att regelbundet personalbyte är en fördel för alla trafikhuvudmän. Folk som styr över en stor del av våra skattepengar i detta annars väldigt demokratiska land bör inte sitta i chefsstolen på "livstid".
Notera även antalet kommentarer på OP.se: 0 st.
Hur många kommentarer hade det varit som en liknande artikel stått i Västerbottens-Kuriren tror ni? ;)