Tycker jag att dessa är!
Busslink 5749
(http://iloapp.dubbeleric.se/data/_gallery/public/2/1274280095_resized.jpg?width=361&height=540)
MVH Calken
Och jag som tycker de är vidriga att åka i :o Iaf när man ska försöka läsa. Vibrationer.
Jo, nog är de rätt slitna efter snart ett decennium fram och tillbaka på E18.
Smaken är som baken. ;D
Jag röstar på Tyresös linje 872, 873 samt 875. De värsta är linje 1, 2, 3 och 4. De vill jag ha bort och ersättas med spårvagn.
Citat från: lil-sis skrivet 19 maj 2010, 17:16:03 PM
Och jag som tycker de är vidriga att åka i :o Iaf när man ska försöka läsa. Vibrationer.
instämmer delvis, tycker dessa är för trånga.
Lyckades man inte peta in fler sittplatser när man ändå höll på? :-X ;D
Vissa av dom är ass sköna att åka och vissa är helt klart obekväma. Specielt i värmen dom har ju ac men den är aldrig på dent är alltid kokhett hos passagerarna nu
Citat från: Bussmicke skrivet 19 maj 2010, 19:12:09 PM
instämmer delvis, tycker dessa är för trånga.
Lyckades man inte peta in fler sittplatser när man ändå höll på? :-X ;D
Åh jag sätter mig alltid nära dörren när jag åker de där, tänk utrymning ur en sådan :o Bristen på benutrymme stör mig inte, är så kort ;D
Citat från: Alex Ljusteröbon skrivet 20 maj 2010, 21:33:48 PM
Vissa av dom är ass sköna att åka och vissa är helt klart obekväma. Specielt i värmen dom har ju ac men den är aldrig på dent är alltid kokhett hos passagerarna nu
ACC:n har väl helt enkelt packat ihop för länge sen.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 21 maj 2010, 04:20:35 AM
ACC:n har väl helt enkelt packat ihop för länge sen.
Med ganska stor säkerhet är det så att det inte fungerar alls AC/Klimatanläggning. Så dom borde helt enkelt få komma in på en verkstad för reparation/service.
Sen kan jag även ge ett tips att alla förare inte riktigt förstår hur klimatanläggning/ac aktiveras i vissa bussar. Som tex äldre Scania OmniLink(som inte har gradantals reostat) ska man ställa värme reostat(vredet) för förare(med endast förar AC) och även för passagerare(om bussen har en klimatanläggning för hela vagnen) på mitten mellan av och full värme för att AC ska aktiveras. Har man reostaten helt av eller inte helt på mitten så är det inget annat än luften utifrån som pumpas in eller varmare än luften utifrån. Ser dagligen förare som kör med öppna fönster och tackluckor på vagnar med fungerande klimatanläggning. När jag frågat varför dom inte använder AC så säger dom det inte finns det. Då brukar jag oftast visa hur man ska göra och ställa in så att den startar och så funkar det märker dom.
Däremot är faktiskt Volvos modell med att trycka in en knapp så startar Klimatanläggning mycket enklare(så är det på dom Volvo vagnar jag känner till).
Och har man värmen inne hos förare/passagerare inställd på varmare än ute så är inte ACn aktiv.
Hej!
Busslink 5653 och de andra med samma standard är SL:s bästa blåbussar eftersom de bl.a. har höga säten med skinn i nackstöden, är normalentré och har tygmatta i taket + ev. gardiner :) om de ej är borttagna :(
Citat från: Bussmicke skrivet 19 maj 2010, 19:12:09 PM
instämmer delvis, tycker dessa är för trånga.
Lyckades man inte peta in fler sittplatser när man ändå höll på? :-X ;D
Bättre fler än för få! På B9S har man ju misslyckats totalt!
Citat från: Matte skrivet 21 maj 2010, 08:24:09 AM
Med ganska stor säkerhet är det så att det inte fungerar alls AC/Klimatanläggning. Så dom borde helt enkelt få komma in på en verkstad för reparation/service.
Gör man inte detta? Det är ju som att åka runt i ett växthus annars, om de inte har öppningsbara sidofönster och takluckor. /Fredde
Citat från: Matte skrivet 21 maj 2010, 08:24:09 AM
Med ganska stor säkerhet är det så att det inte fungerar alls AC/Klimatanläggning. Så dom borde helt enkelt få komma in på en verkstad för reparation/service.
Sen kan jag även ge ett tips att alla förare inte riktigt förstår hur klimatanläggning/ac aktiveras i vissa bussar. Som tex äldre Scania OmniLink(som inte har gradantals reostat) ska man ställa värme reostat(vredet) för förare(med endast förar AC) och även för passagerare(om bussen har en klimatanläggning för hela vagnen) på mitten mellan av och full värme för att AC ska aktiveras. Har man reostaten helt av eller inte helt på mitten så är det inget annat än luften utifrån som pumpas in eller varmare än luften utifrån. Ser dagligen förare som kör med öppna fönster och tackluckor på vagnar med fungerande klimatanläggning. När jag frågat varför dom inte använder AC så säger dom det inte finns det. Då brukar jag oftast visa hur man ska göra och ställa in så att den startar och så funkar det märker dom.
Däremot är faktiskt Volvos modell med att trycka in en knapp så startar Klimatanläggning mycket enklare(så är det på dom Volvo vagnar jag känner till).
Och har man värmen inne hos förare/passagerare inställd på varmare än ute så är inte ACn aktiv.
På Scania så startar du ACn på 18 grader genom att bara vrida ovanför klicket. genom att vrida vredet till mitten ger 21-22 grader.
Citat från: at1981 skrivet 21 maj 2010, 09:35:00 AM
Hej!
Busslink 5653 och de andra med samma standard är SL:s bästa blåbussar eftersom de bl.a. har höga säten med skinn i nackstöden, är normalentré och har tygmatta i taket + ev. gardiner :) om de ej är borttagna :(
Skinn och skinn. Det är väll Plast.
Citat från: Jim skrivet 21 maj 2010, 11:49:45 AM
Skinn och skinn. Det är väll Plast.
Hej!Det ser lite mer fint och ombonat ut i alla fall :).
Citat från: Jim skrivet 21 maj 2010, 11:49:11 AM
På Scania så startar du ACn på 18 grader genom att bara vrida ovanför klicket. genom att vrida vredet till mitten ger 21-22 grader.
Fast hur skönt är det att åka i 18 grader? Sen fick jag lära mig att aldrig ha den lägre än 5 grader kallare än ute. Annars isar den igen ganska fort. 21-22 är ganska perfekt, annars blir det iskallt. Men generellt tror jag utbildningen på hur AC'n ska köras är ganska obefintlig, vilket säkerligen orsakar att dom går sönder rätt ofta. Att det tar tid att fixa beror väl mest på att det inte är verkstan som fixar, utan en extern firma.
Citat från: buskörare skrivet 22 maj 2010, 11:05:11 AM
Att det tar tid att fixa beror väl mest på att det inte är verkstan som fixar, utan en extern firma.
Man kan fixa detta själv ute på garagen. Dock behövs det att en mekaniker är specialutbildad samt att företaget centralt har tillstånd att reparera detta. Det går inte att ha ett sådant tillstånd enbart på ett trafikområde.
Citat från: Fredde_J skrivet 22 maj 2010, 11:23:55 AM
Man kan fixa detta själv ute på garagen. Dock behövs det att en mekaniker är specialutbildad samt att företaget centralt har tillstånd att reparera detta. Det går inte att ha ett sådant tillstånd enbart på ett trafikområde.
Vilket åtminstone våra mekaniker alltså inte har ;)
Citat från: buskörare skrivet 22 maj 2010, 11:25:33 AM
Vilket åtminstone våra mekaniker alltså inte har ;)
Illa illa.... ;)
Citat från: Fredde_J skrivet 22 maj 2010, 11:26:07 AM
Illa illa.... ;)
Ja, jag vet inte hur sånt där funkar, men med tanke på mängden bussar med AC kan man tycka att det kanske borde löna sig att ha en sån? Åtminstone några på en av depåerna som kan ta emot/åka runt och fixa. Men det kanske inte funkar så.
Citat från: buskörare skrivet 22 maj 2010, 11:28:42 AM
Ja, jag vet inte hur sånt där funkar, men med tanke på mängden bussar med AC kan man tycka att det kanske borde löna sig att ha en sån? Åtminstone några på en av depåerna som kan ta emot/åka runt och fixa. Men det kanske inte funkar så.
Ja om man jämför med vad det kostar att skicka alla bussarna till Volvo/Scania etc så är det klart lönsamt. Då går det att ha en grundlig genomgång även vid sedvanlig service.
Att skicka bussar till det trafikområdet som har en sådan mek. kan ju fungera vad jag har hört. Dock får det inte bli så pass tung belastning så det går ut över utförandet av arbetet.
Söderort har ett företag som åker runt å kollar skicket på bussarnas AC och fixar det som behövs, men endå så sätter förarna ACn på max och öppnar alla fönster och luckor, och sen är vi i ruta 1 igen = trasig AC.
Citat från: buskörare skrivet 22 maj 2010, 11:05:11 AM
Fast hur skönt är det att åka i 18 grader? Sen fick jag lära mig att aldrig ha den lägre än 5 grader kallare än ute. Annars isar den igen ganska fort. 21-22 är ganska perfekt, annars blir det iskallt. Men generellt tror jag utbildningen på hur AC'n ska köras är ganska obefintlig, vilket säkerligen orsakar att dom går sönder rätt ofta. Att det tar tid att fixa beror väl mest på att det inte är verkstan som fixar, utan en extern firma.
Jag har åkt 53xx för 2 år sen, då det var nästan 28 grader ute, och 16,5 grader i bussen. Det var skönt. Men det var inte skönt att komma ut sen. Jag menar inte att man ska ha Acn på 18 grader. Utan vill mest bara påpeka för Matte att ACn startar så fort man bara vrider det minsta lilla på vredet =)
Omkring +22 grader bak ska det vara. Gärna inställt så att föraren inte kan sänka det ytterligare. Många är de anläggningar som gått sönder enbart pga att för låg inställd temperatur ställts in på reglaget.
Sidofönster skall endast kunna öppnas av personal med fyrkantsnyckel, efter att de stängt av alla värmekranar innanför luckorna. Detta enbart om AC:n gått sönder. Ingen buss med AC ska ha fönster som passagerarna kan öppna själva.
Citat från: Jim skrivet 22 maj 2010, 18:34:18 PM
Jag har åkt 53xx för 2 år sen, då det var nästan 28 grader ute, och 16,5 grader i bussen. Det var skönt. Men det var inte skönt att komma ut sen. Jag menar inte att man ska ha Acn på 18 grader. Utan vill mest bara påpeka för Matte att ACn startar så fort man bara vrider det minsta lilla på vredet =)
Fast jag vidarebefodrar bara dom instruktions böcker som jag läst på äldre Scania OmniLinkar. Det är både till 53XX Blå ledvagnar som jag kört och även 66XX vagnarna som Södertörn har. Där står det klart och tydligt hur reostaterna skall vara inställda för att AC ska fungera. Men 66XXX vagnarna är Klimatanläggningar och används som utblås av värme under dom kallare perioderna.
Man kan ju undra om dom förare som har klimatorn på samtidigt som alla fönster och takluckor är öppna gör likadant på sina bilar också?
Citat från: Bussfanatikern skrivet 24 maj 2010, 03:21:39 AM
Man kan ju undra om dom förare som har klimatorn på samtidigt som alla fönster och takluckor är öppna gör likadant på sina bilar också?
Ärligt talat så är det så att dom vet inte att det finns klimator i bussen. Ser det typ varje dag. Har ibland sagt att dom ska sätta igång klimatorn när dom klagat på att det är så ***** varmt. Då har det på vagnarna som finns i Södertörn vart 66XX som vart helt avstängda på reostaten. Och på 6007-16 vart uppställda på +25 eller helt avstängda där också. Och på 46XX har inte ens knappen för klimator vart på slagen och reostaten för hur mycket den ska kyla har vart på helt minimum(Avstängd)
Citat från: Matte skrivet 23 maj 2010, 07:40:04 AM
Fast jag vidarebefodrar bara dom instruktions böcker som jag läst på äldre Scania OmniLinkar. Det är både till 53XX Blå ledvagnar som jag kört och även 66XX vagnarna som Södertörn har. Där står det klart och tydligt hur reostaterna skall vara inställda för att AC ska fungera. Men 66XXX vagnarna är Klimatanläggningar och används som utblås av värme under dom kallare perioderna.
Det har jag läst något liknande. Men Det stämmer inte. Dom skriver det som är bäst för ACn, det som sliter minst och det som gör att företaget inte behöver reparera dom så ofta. Det är att ställa dom på 21-22 grader. Jag har ställt ovanför klicket engång på en 53xx och det blev då ungefär 16,5-17.0 grader i bussen under en tomkörning när ACn väl fungerade.
Citat från: Jim skrivet 24 maj 2010, 10:03:43 AM
Det har jag läst något liknande. Men Det stämmer inte. Dom skriver det som är bäst för ACn, det som sliter minst och det som gör att företaget inte behöver reparera dom så ofta. Det är att ställa dom på 21-22 grader. Jag har ställt ovanför klicket engång på en 53xx och det blev då ungefär 16,5-17.0 grader i bussen under en tomkörning när ACn väl fungerade.
Självklart skriver dom det som är bäst för AC'n? Det är väl så man ska sköta den för att den ska funka längst?
Eller missförstår jag igen? :P
Bort med AC och sätt dit fler fönster som går att öppna istället. Helst skall alla fönster gå att öppna.