En buss med 40-talet personer ombord välte vid 15.30-tiden på Färentunavägen på Ekerö. Det uppger polisen för DN.se
http://www.dn.se/sthlm/buss-valte-pa-ekero-1.1108164 (http://www.dn.se/sthlm/buss-valte-pa-ekero-1.1108164)
http://www.polisen.se/Stockholms_lan/Aktuellt/Handelser/Stockholms-lan/2010-05-19-1540-Trafikolycka-Ekero/ (http://www.polisen.se/Stockholms_lan/Aktuellt/Handelser/Stockholms-lan/2010-05-19-1540-Trafikolycka-Ekero/)
Det var som tusan. Om jag inte hade slutat tidigare i skolan hade jag kommit dit precis då, och då hade ni fått rykande färska bilder.
För övrigt är det tråkigt att alla platser på Mälaröarna verkar ligga på Ekerö. Det här stället låg på Färingsö senast jag såg det. ::)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7153066.ab (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7153066.ab) Enligt bild på aftonbladet. Så ser det ut som att det är en Westin buss. En 3-axl Cityliner.. Och på Expressen så bekräftar de att minst 1 pers har omkommit..
tråkigt när sådan utgång blir som denna. tankar till anhöriga.
Mycket tråkigt detta!!! Mina tankar går till chauffören, passagerarna och deras anhöriga!
Här verkar finnas en bild och en (usel) film: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7153066.ab
Här finns oxå lite info samt bilder: http://www.wighsnews.se/nyheter.php?nyhet=Ekero-Fjorton-skadade¬isid=65861
//Danne
Har de bussarna bälte?
Citat från: lil-sis skrivet 19 maj 2010, 17:15:31 PM
Har de bussarna bälte?
Om jag minns rätt så hade bussen bälten när jag åkte med Westins sist och det var en buss av samma modell.
Citat från: Magnus skrivet 19 maj 2010, 17:24:30 PM
Om jag minns rätt så hade bussen bälten när jag åkte med Westins sist och det var en buss av samma modell.
Samtliga Westinbussar har bälten på alla platser. Huruvida det är trepunktsbälten i den berörda bussen vågar är jag osäker på, men jag skulle misstänka det
Citat från: Magnus skrivet 19 maj 2010, 17:24:30 PM
Om jag minns rätt så hade bussen bälten när jag åkte med Westins sist och det var en buss av samma modell.
Bältet hjälper ju bara om man använder det.
Om jag ser rätt så är det denna bussen som vält:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/W/Westingruppen/Westin_Buss/slides/Westin_Buss_XAO460_Stockholm_050706.html (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/W/Westingruppen/Westin_Buss/slides/Westin_Buss_XAO460_Stockholm_050706.html)
Citat från: D_skalis skrivet 19 maj 2010, 18:40:36 PM
Om jag ser rätt så är det denna bussen som vält:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/W/Westingruppen/Westin_Buss/slides/Westin_Buss_XAO460_Stockholm_050706.html (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/W/Westingruppen/Westin_Buss/slides/Westin_Buss_XAO460_Stockholm_050706.html)
Det är största sannolikhet att det är XAO460 som gått vägen.
Vad jag kunde se av regplåten på TV4-nyheterna för enstund sedan så skymtade man regplåten o den slutade med en nolla.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 19 maj 2010, 19:19:21 PM
Det är största sannolikhet att det är XAO460 som gått vägen.
Vad jag kunde se av regplåten på TV4-nyheterna för enstund sedan så skymtade man regplåten o den slutade med en nolla.
//Niclas
På den bild som för tillfället finns vid DN:s artikel (se länk ovan) är regplåten relativt tydlig, och det ser ut att stå XAO460 som sagt.
Detta var tragiskt! Det är alltid tråkigt med olyckor och framför allt bussolyckor! Men när det är ett bolag man själv kör för ibland, så blir det lite närmare på något vis!
När det gäller vilken individ det var, så kan XAO460 stämma, det ser ut som en Cityliner av den sista årsmodellen innan nya kom, och där finns bla XAO460!
//R
Ett pressmeddelande från bolaget:
http://www.westinbuss.se/Westin%20pressmeddelande%2020100519.pdf (http://www.westinbuss.se/Westin%20pressmeddelande%2020100519.pdf)
Lite mer fakta här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7154434.ab
//Danne
CitatLite mer fakta här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7154434.ab
Hmmm, var väl den sämsta artikeln om denna olycka! Bara svammel osv...
Då var DN, SVD, SVT mfl klart bättre!
Sen är jag nyfiken på det här med bälten i bussar? När jag åker tex FAC privat till Skavsta/Arlanda, så är jag en av dom få som knäpper på bältet! Hur kan det ha varit i vid denna olycka?
//R
Citat från: Robert Brink skrivet 20 maj 2010, 01:40:21 AM
Hmmm, var väl den sämsta artikeln om denna olycka! Bara svammel osv...
Då var DN, SVD, SVT mfl klart bättre!
//R
Personligen tyckte jag det var intressant att det faktiskt äntligen stod något om chauffören i den där artikeln... Därför la jag in länken...!
//Danne
CitatPersonligen tyckte jag det var intressant att det faktiskt äntligen stod något om chauffören i den där artikeln... Därför la jag in länken...!
//Danne
Ok, sorry för det! Har så svårt för vissa tidningar bara...
//R
Alltid tragiskt med såna här olyckor vi får sända en tanke till de anhöriga till den döda,,
Chauffören ska tydligen delges misstanke om brott:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/brottsutredning-inledd-efter-bussolycka_4743591.svd
Observera nu, så det inte blir något tjafs eller missförstånd här i tråden, att han alltså bara blir delgiven misstanke om brott och därmed inte på något vis är dömd för något!
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 20 maj 2010, 11:52:42 AM
Chauffören ska tydligen delges misstanke om brott:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/brottsutredning-inledd-efter-bussolycka_4743591.svd
Observera nu, så det inte blir något tjafs eller missförstånd här i tråden, att han alltså bara blir delgiven misstanke om brott och därmed inte på något vis är dömd för något!
//Danne
Och så blir det väl i princip alltid när det inte finns klara orsaker. Även Arboga-olyckan, där föraren senare friades.
Citat från: buskörare skrivet 20 maj 2010, 12:10:34 PM
Och så blir det väl i princip alltid när det inte finns klara orsaker. Även Arboga-olyckan, där föraren senare friades.
Helt korrekt uppfattat, ja!
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 20 maj 2010, 01:03:16 AM
Lite mer fakta här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7154434.ab
//Danne
I Aftonbladets artikel så har de tydligen gått runt och pratat med de skadade m m medan räddningsarbetet pågick.
Är det så lämpligt att journalister springer runt på olycksplatser medan det pågår räddningsarbeten?
Tycker det har urartat detta med journalister/fotografer vid olycksplatser.
Jag hade inte tillåtet det och vet fler som inte hade tillåtet det.
Citat från: vraket skrivet 20 maj 2010, 18:28:39 PM
I Aftonbladets artikel så har de tydligen gått runt och pratat med de skadade m m medan räddningsarbetet pågick.
Är det så lämpligt att journalister springer runt på olycksplatser medan det pågår räddningsarbeten?
Tycker det har urartat detta med journalister/fotografer vid olycksplatser.
Jag hade inte tillåtet det och vet fler som inte hade tillåtet det.
Jo det kan kännas obehagligt om det kommer journalister, men så länge platsen inte är avspärrad av polis eller annan myndighet så är tyvärr olycksplatsen fortfarande allmän plats.
Finns inte mycket att göra.
Polisens första prio vid en allvarlig olycka bör vara att spärra av så obehöriga ej kommer in inklusive journalister med presskort.
Hm, en stilla fundering: man ska ju absolut undvika olyckor, men om man kör yrkesmässigt 8 timmar om dagen året runt, (exkl semester), är det då inte konstigt om det inte händer något ibland ? Jag kanske är ute på tunn is, men borde det inte finnas någon form av amnesti för yrkesförare, så att man slipper känna sig utpekad som brottsling om det händer något ?
Citat från: 1896 skrivet 20 maj 2010, 19:02:15 PM
Hm, en stilla fundering: man ska ju absolut undvika olyckor, men om man kör yrkesmässigt 8 timmar om dagen året runt, (exkl semester), är det då inte konstigt om det inte händer något ibland ? Jag kanske är ute på tunn is, men borde det inte finnas någon form av amnesti för yrkesförare, så att man slipper känna sig utpekad som brottsling om det händer något ?
Som yrkeschafför är du ett proffs och skall vara bättre att framföra ditt fordon än en vanlig bilist.
//Niclas
Det är ju det jag menar, då ska man väl ha någon fördel av det också.
När det gäller rollen som Yrkescahufför så håller jag helt med att man skall vara bättre än "svensson", men det inebär ju också att man skall tålas att granskas, och mistag kan alla göra. Skilnaden är att en Yrkescahufför reder upp mistaget bättre än "svensson".
Förlåt men faktagranskningen i artikeln? (Den sista från SvD).
Färendövägen? (Färentunavägen).
Ekerö-landet? (Svartsjölandet).
Vore intressant att veta hur många som använde bälte.
Citat från: 1896 skrivet 20 maj 2010, 19:02:15 PM
Hm, en stilla fundering: man ska ju absolut undvika olyckor, men om man kör yrkesmässigt 8 timmar om dagen året runt, (exkl semester), är det då inte konstigt om det inte händer något ibland ? Jag kanske är ute på tunn is, men borde det inte finnas någon form av amnesti för yrkesförare, så att man slipper känna sig utpekad som brottsling om det händer något ?
8 timmar om dygnet? Du menar väl 12-13 timmar i ramtid per arbetsdag?
Citat från: Danne B. skrivet 20 maj 2010, 11:52:42 AM
Chauffören ska tydligen delges misstanke om brott:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/brottsutredning-inledd-efter-bussolycka_4743591.svd
Observera nu, så det inte blir något tjafs eller missförstånd här i tråden, att han alltså bara blir delgiven misstanke om brott och därmed inte på något vis är dömd för något!
//Danne
Att det skall inledas en brottsutredning innebär inte nödvändigtvis att någon kommer att delges för misstanke om brott.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 maj 2010, 08:34:02 AM
Att det skall inledas en brottsutredning innebär inte nödvändigtvis att någon kommer att delges för misstanke om brott.
Det har du helt rätt i! Dock är texten nu ändrad i artikeln jag länkade till! När jag la in länken stod där att föraren skulle delges misstanke om brott! Därav min formulering!
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 21 maj 2010, 12:25:58 PM
Det har du helt rätt i! Dock är texten nu ändrad i artikeln jag länkade till! När jag la in länken stod där att föraren skulle delges misstanke om brott! Därav min formulering!
//Danne
Det förklarar saken. Jag tyckte det var lite konstigt att du i det i övrigt synnerligen sansade du skrev gjorde den missen. Men allt har sin förklaring.
Citat från: Ersa skrivet 20 maj 2010, 22:53:21 PM
8 timmar om dygnet? Du menar väl 12-13 timmar i ramtid per arbetsdag?
Du sitter ju bakom ratten i snitt 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan.
Citat från: 1896 skrivet 22 maj 2010, 18:25:43 PM
Du sitter ju bakom ratten i snitt 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan.
Det Erik menar att våra arbetsdagar kan va 12-13 timmar från det man börjar tills man slutar inkl alla raster. Det är det man kallar för ram-tid.
//Niclas
Jaja, men det proffesionella gör du ju bakom ratten.... ;)
Då har jag (vi) det skönt. Idag var min tjänst 8:41 timmar, 7:51 timmar inkl matrast, Körtiden blev bara 6:15 timmar ungefär. Mycket fika paus där ;)
Citat från: Jim skrivet 22 maj 2010, 19:52:22 PM
Då har jag (vi) det skönt. Idag var min tjänst 8:41 minuter, 7:51 min inkl Matrast, Körtiden blev bara 6:15 ungefär. Mycket fika paus där ;)
Hann du köra långt på 6,15 minuter?
Ingen lång matrast tycker jag, ca en och en halv minut....
Citat från: vraket skrivet 22 maj 2010, 22:21:57 PM
Hann du köra långt på 6,15 minuter?
Ingen lång matrast tycker jag, ca en och en halv minut....
Du hade inget att att göra va. Gillar att märka ord