Nu får vi ta spårvagn till Skansen (http://www.dn.se/sthlm/nu-far-vi-ta-sparvagn-till-skansen-1.1091182) (146 kommentarer)
"Klimatvänligt och billigt med spårvagn" (http://www.dn.se/sthlm/klimatvanligt-och-billigt-med-sparvagn-1.949288) (23 kommentarer)
Min fråga är: Varför är Stockholmare så upprörda över spårvagnar? Alla verkar tro att dagens spårvagnar är som de som fanns före andra världskriget. Är Stockholmare så lite beresta att de inte ha besökt Norrköping eller andra Europeiska spårvägsstäder? Antalet arga kommentarer är ju på sån nivå att DN till slut stängde av kommentarsfunktionen helt.
Tror ingen är negativ till spårvagn i sig. Det man är upprörd över är troligen mera utförandet mm. Just dessa massiva avstängningar för att hinna bli klara i tid för årets jippo i Gamla stan osv. har nog ställt till det ordentligt i vardagen för ganska många. Trots allt detta ståhej så kommer dock inte 7:an att kunna erbjuda så mycket till alternativ till en början utan först när den drar vidare västerut så kommer det att bli ett användbart kollektivtrafikalternativ, men till det så är det en bit kvar. När den väl börjar rulla som en riktig linje så kommer nog uppskattningen att komma.
Bara mina små filosofiska tankar kring det hela...
Citat från: Ersa skrivet 19 maj 2010, 11:40:04 AM
Nu får vi ta spårvagn till Skansen (http://www.dn.se/sthlm/nu-far-vi-ta-sparvagn-till-skansen-1.1091182) (146 kommentarer)
"Klimatvänligt och billigt med spårvagn" (http://www.dn.se/sthlm/klimatvanligt-och-billigt-med-sparvagn-1.949288) (23 kommentarer)
Min fråga är: Varför är Stockholmare så upprörda över spårvagnar? Alla verkar tro att dagens spårvagnar är som de som fanns före andra världskriget. Är Stockholmare så lite beresta att de inte ha besökt Norrköping eller andra Europeiska spårvägsstäder? Antalet arga kommentarer är ju på sån nivå att DN till slut stängde av kommentarsfunktionen helt.
Ja du, utan att vara elak, så verkar de som de flesta Stockholmare aldrig nånsin varit utanför i vart fall Stockholms län.
Sen känns de samtidigt som allt är så förskräckligt i Stockholm, man vill ha bra saker trafik o kommunikationer, men man kan aldrig tänka sej att de måste byggas för att de ska bli så. man tänker inte, helt enkelt.... så äre.
Nja Leif... håller med dig delvis, men inte helt för här får jag en känsla av att du inte satt dig in i själva saken utan talar mera generellt. I det här fallet har det hela varit ganska exceptionellt då bygget har stressats på utan att man verkar ha tänkt på konsekvenserna för gemene man.
Istället för att kanske stänga av och ändra trafiken med lite mindre påverkan, och därmed låta det ta lite längre tid, så har man gjort ganska massiva ändringar och avstängningar. Detta då enbart för att klara en tidsram så att det ser snyggt ut på stan för ett visst spektakel i juni. Att detta förfarande i sin tur verkar ha drivit upp kostnaderna är väl inte heller något som uppskattas... varför egentligen behöva betala mera när det strängt taget egentligen inte borde ha behövts? Hade bygget istället fått fortgå fram till kanske slutet på augusti så kanske det hade blivit lite smidigare och billigare.
Samtidigt verkar inte SL ha insett att hinder på ett visst ställe oftast direkt får följder även på andra kanter med förvirring som följd. Att busshållplatser mm. i princip har flyttats dagligen (ena dagen går 2:an från Norrlandsgatan och kvällen efter går 47:an via Kungsgatan och nattbussen söderut får runda Tegelbacken och missar helt Kalle dussin) verkar ha fått till följd att folk till slut gett upp att irra runt och leta efter en aktuell hållplats. Sammantaget gör nog inte allt detta att kollektivtrafiken framstår som ett så särdeles attraktivt alternativ för stunden.
Men många verkar ju leva i nån tro att alla spårvagnar är av veteranmodeller. Att de redan då gamla spårvagnarna var bullriga och obekväma på 1960-talet verkar räcka som argument att inte införa nya spårvägar. Är veteranvagnarna på Djurgårdslinjen den enda spårväg som dagens stockholmare vet om i hela världen? Att Tvärbanan är en modern spårväg som ju funnits i 10 år verkar inte många ha förstått än. Vissa drar paralleller till gamla vagnar i Göteborg, men ingen av de nästan 170 kommentarerna har ens nämnt trafiken i Norrköping.
Bilar som felparkeras kommer att hejda trafiken, anser man, men då är problemet inte bilisten utan spårvagnen som inte kan köra runt bilen. Skygglapparna är på och samma frågor ställs om och om igen utan att folk läser svaren.
Citat från: Ersa skrivet 20 maj 2010, 13:26:18 PM
Men många verkar ju leva i nån tro att alla spårvagnar är av veteranmodeller. Att de redan då gamla spårvagnarna var bullriga och obekväma på 1960-talet verkar räcka som argument att inte införa nya spårvägar. Är veteranvagnarna på Djurgårdslinjen den enda spårväg som dagens stockholmare vet om i hela världen? Att Tvärbanan är en modern spårväg som ju funnits i 10 år verkar inte många ha förstått än. Vissa drar paralleller till gamla vagnar i Göteborg, men ingen av de nästan 170 kommentarerna har ens nämnt trafiken i Norrköping.
Bilar som felparkeras kommer att hejda trafiken, anser man, men då är problemet inte bilisten utan spårvagnen som inte kan köra runt bilen. Skygglapparna är på och samma frågor ställs om och om igen utan att folk läser svaren.
Det är nog snarast så med opinionen att de som klagar, klagar på det som gäller för närvarande, inte något i framtiden. När det inte fanns något vaccin mot grisinfluensan, klagade man på det, när det sedan fanns utan att någon var sjuk, klagade man på det. När väl några dödsfall började komma, klagade man över att det inte fanns vaccin, och sedan när det lugnat ned sig, klagar man över att man köpt för mycket vaccin...De som säger att man skulle kunna bygga spår vid Normalmstorg, utan att det får stora konsekvenser för trafiken, tror jag nog inte riktigt är medvetna om hur komplext det är att bygga spårväg. Att ha avstängt längre tid, hjälper väl inte något för framkomligheten? En förutsättning för att bygga i tät stadstrafik, är väl ändå att arbetet går fort. Det vanligaste klagomålet annars brukar ju vara över alla uppgrävda hål där man inte ser några som arbetar, då brukar kritiken vara den omvända...
Glädjande artikel, men verkligen beklämmande när man läser kommentarerna. 90% av dem är negativa till spårvägen, och de flesta kommentarerna bygger på ren okunskap.
Folk får för sig att bussarna Centralen - Tomteboda kommer att försvinna (helt fel. Förstår inte ens varifrån man får en sådan tanke), att spårvagnen skulle vara någon form av omodern dödsmaskin och att de är klumpiga och ineffektiva...
Citat från: SimonB skrivet 20 maj 2010, 17:37:38 PM
Folk får för sig att bussarna Centralen - Tomteboda kommer att försvinna (helt fel. Förstår inte ens varifrån man får en sådan tanke)
Det räcker med att en tanklös journalist skriver
"busslinje 47 läggs ner", vilket naturligtvis får folk att tro att hela sträckan Tomteboda-Centralen-Skansen-Waldemarsudde försvinner. Att det står flera gånger i kommentarerna att sträckan Centralen-Tomteboda blir kvar i form av linje 69 eller nya linjenumret 57 verkar folk missa helt, utan alla frågar samma fråga igen utan att läsa de tidigare svaren.
Citat från: SimonB skrivet 20 maj 2010, 17:37:38 PM
att spårvagnen skulle vara någon form av omodern dödsmaskin och att de är klumpiga och ineffektiva...
Den är en dödsmaskin i form av att den kan kollidera med gående, cyklister och bilister som kastar sig ur framför den. Men det kan ju gälla bussen på linje 47 också... och varför ska alla ut framför spårvagnen förresten? Är det så hemskt svårt att ha uppsikt och vid behov lämna företräde för andra trafikslag?
Citat från: Ersa skrivet 20 maj 2010, 18:35:15 PM
Den är en dödsmaskin i form av att den kan kollidera med gående, cyklister och bilister som kastar sig ur framför den. Men det kan ju gälla en bussen på linje 47 också... och varför ska alla ut framför spårvagnen förresten? Är det så hemskt svårt att ha uppsikt och vid behov lämna företräde för andra trafikslag?
Jepp. För mig är det vardag att cyklister och fotgängare kastar sig ut framför lastbilen. Bakom den vid backning tror jag inte ens vi ska tala om.
Det är väll lite enkelspårigt att tro att de flesta Stockholmare aldrig varit utanför Stockholms län, men det är ju sådana tankar många icke 08-or har om Stockholmare. Är själv Stockholmare och är väll kanske en av de få som varit i varje landskap i Sverige. Är väl berest i Sverige tycker att man bör se de vackra Sverige innan man åker till te x Kanarieöarna.
Tycker själv att det blir trevligt med spårvagn i Stockholm, och visst har jag varit i Norrköping och Göteborg där det finns spårvagn sen tidigare.
Det som jag kan tänka mig är att det stör folket att komma fram i tid, mycket arbeten som stör framfarten, det tar längre tid att ta sig till arbetet eller dyligt.
Dra inte alla över en och samma kam, för alla 08-or är inte samma och tänker deffinitivt inte samma.
Citat från: Susanne skrivet 23 maj 2010, 09:58:30 AM
Det är väll lite enkelspårigt att tro att de flesta Stockholmare aldrig varit utanför Stockholms län, men det är ju sådana tankar många icke 08-or har om Stockholmare. Är själv Stockholmare och är väll kanske en av de få som varit i varje landskap i Sverige. Är väl berest i Sverige tycker att man bör se de vackra Sverige innan man åker till te x Kanarieöarna.
Tycker själv att det blir trevligt med spårvagn i Stockholm, och visst har jag varit i Norrköping och Göteborg där det finns spårvagn sen tidigare.
Det som jag kan tänka mig är att det stör folket att komma fram i tid, mycket arbeten som stör framfarten, det tar längre tid att ta sig till arbetet eller dyligt.
Dra inte alla över en och samma kam, för alla 08-or är inte samma och tänker deffinitivt inte samma.
Visst finns det många beresta Stockholmare. Jag försöker verkligen att inte dra folk över en kam, men när man t.ex. hör talas om det stora antalet tonåringar från Rimbo och Vallentuna som aldrig varit på Sergels Torg förrän de börjar högstadiet reagerar man ju en aning. Som sagt utgår man ju från att majoriteten är beresta, vilket är ju därför man förvånas när man läser kommentarerna under artikeln. Först då börjar man ju fundera vad det är för fel på folk. En massa direkt felaktiga påståenden från negativa självutnämnda experter på spårvagnar, som inte kan ha besökt Norrköping en enda gång i sitt liv.
Har man inte lärt sig av den massiva kritiken mot Tvärbanan som nu är en succé med ett större antal resenärer än vad man kunde tänka sig. Kan man inte förstå att det säkerligen kommer att bli på samma sätt även med denna spårväg?
Om nu de beresta och positiva Stockholmarna är i majoritet, vilket jag hoppas, är det tråkigt att de inte hörs mera i denna arga antispårvagnsdebatt.
Saken är väl den att man nog inte ska ta kommentarsfunktionen alltför allvarligt. SvD är mera restriktiva med att tillåta kommentarer kring artiklar medan DN på senare tid verkar ha spårat ur lite allmänt. Vet inte om det beror på att DN:s ekonomi på senare tid inte har varit den bästa utan att man försöker att ragga flera läsare?!
I alla fall verkar dock mera sunt tänkande människor undvika att delta i dessa öppna (och ofta väldigt uselt modererade) debatter som uppstår bland kommentatorerna. Får tyvärr ofta en känsla av att detta med att kommentera tidningsartiklar inte har så mycket med saklig diskussion att göra. Istället blir det mera, för de som har sådana behov, av allmän pajkastning och en möjlighet att spy galla anonymt. M.a.o. så ska nog inte kommentarerna ses som synonyma med majoritetens åsikter.