Har någon sett denna buss ute i trafik?
Bilden är tagen av min sambo.
(http://i299.photobucket.com/albums/mm309/sussie_38/P9250021-1.jpg)
Är det inte de som rullat i Uppsala som nu är på väg bort.
Bussarna alltså, inte Uppsala.
Den är lackad som de såg ut som när de gick i trafik i Uppsala
Jodå, detta är en av de bussar som i höst lämnar plats för åtta nya MAN A22. Jag bifogar en några år gammal bild på bussen från hemsidan:
(http://oskara.se/bilder/GUB-bilder/800/GUB_833_061228.jpg)
Varför har de ett musklistermärke eller någon annan liknande gnagare på sidan precis under förarfönstret?
Det är ju samma buss, kul. Min bild är tagen i september 1999 så det är har väll gjort sitt vid den här tiden.
De är ruggiga att köra, de gamla åbäkena. Men snart så försvinner de 8)
Citat från: vraket skrivet 18 maj 2010, 22:59:02 PM
Varför har de ett musklistermärke eller någon annan liknande gnagare på sidan precis under förarfönstret?
Dom är allmänt kända i Uppsala under namnet "Näbbmusen". Vet tyvärr inte historian bakom namnet men det vet säkert nån annan. :)
Citat från: Björn Ax skrivet 19 maj 2010, 00:01:48 AM
Dom är allmänt kända i Uppsala under namnet "Näbbmusen". Vet tyvärr inte historian bakom namnet men det vet säkert nån annan. :)
Utseendet gjorde att busstypen kallades Näbbmus i folkmun här i stan. Jag får det till att vi haft 24 st genom tiderna:
GUB 830-837, 860-872 samt 874-876. av någon anledning saknar jag uppgift om någon 873.
Citat från: Bese001 skrivet 19 maj 2010, 17:46:11 PM
Utseendet gjorde att busstypen kallades Näbbmus i folkmun här i stan. Jag får det till att vi haft 24 st genom tiderna:
GUB 830-837, 860-872 samt 874-876. av någon anledning saknar jag uppgift om någon 873.
873 har funnits men gick mig veterligt aldrig i trafik i Uppsala då den kort efter inköpet hyrdes ut till Västerås Lokaltrafik och när den sedan återkom bedömdes den vara i så dåligt skick att den gick till skrot.
Citat från: Bese001 skrivet 19 maj 2010, 17:46:11 PM
Utseendet gjorde att busstypen kallades Näbbmus i folkmun här i stan. Jag får det till att vi haft 24 st genom tiderna:
GUB 830-837, 860-872 samt 874-876. av någon anledning saknar jag uppgift om någon 873.
Inte bara i Uppsala. Namnet uppstod redan i Borås, där de första Ontario II rullade.
Varför var de så ruggiga att köra då?
Citat från: Oskar A skrivet 19 maj 2010, 23:11:55 PM
873 har funnits men gick mig veterligt aldrig i trafik i Uppsala då den kort efter inköpet hyrdes ut till Västerås Lokaltrafik och när den sedan återkom bedömdes den vara i så dåligt skick att den gick till skrot.
Så här såg 873 ut innan den gick till Västerås augusti 1994.
(http://www.magix-photos.com/mpfo06/10/92/11/18/80/650511DF98CBBF3551E09DB7/92151020650511DFA2D4F29A51E09DB7.jpg)
/Janne
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 maj 2010, 16:59:39 PM
Inte bara i Uppsala. Namnet uppstod redan i Borås, där de första Ontario II rullade.
I götet kallades dom ibland för wc ankor
Citat från: New_options skrivet 21 maj 2010, 17:02:58 PM
Varför var de så ruggiga att köra då?
Till att börja med så sitter man bokstavligt talat på motorn. Det räcker för att man ska bli döv.
Sen måste man ratta så in i bängen (alltså, många varv, inte hårt).
Det i kombination med olidlig värme på sommaren gör att jag inte kommer sakna dem ett endaste dugg. Någonsin.
Inte för att jag har rotat i motorn på en sån där, men man sitter på expantions kärlet var det någon som sa, därav hettan.
Myrslok, är en benämning jag har hört.
Är den bensindriven blir det hur hett som helst.. :P och det beror delvis på att det är mindre mängd isolering under förarstolen för att luftfiltret skulle få plats.. sen blev ju bensinvarianten dessutom så varma att tändkablar smälte och tändstiften klarade inte heller värmen även vänster däck vulkade... . Därför sattes en fläkt in i motorrummet men det gjorde inte så stor skillnad.