Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Stefan P skrivet 18 maj 2010, 15:35:35 PM

Titel: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Stefan P skrivet 18 maj 2010, 15:35:35 PM
Hej

Kommer Norrtälje ut på upphandling i år eller nästa år?
Ingår Hallstavik och Rimbo?

mvh Stefan P
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Omnilasse skrivet 18 maj 2010, 18:36:12 PM
Citat från: Stefan P skrivet 18 maj 2010, 15:35:35 PM
Hej

Kommer Norrtälje ut på upphandling i år eller nästa år?
Ingår Hallstavik och Rimbo?

mvh Stefan P
Det har redan varit ute för prekvalificering och förfrågningsunderlaget ska ut i slutet av den här månaden (maj). Trafikstart är redan i juni 2011. Man höll öppet för att dela upp området i flera under RFI:n, men nu är det bestämt att behålla det som ett trafikområde. Tanken är att ge operatören friare händer än tidigare att utforma trafiken vilket är spännande. Mer information bör kunna komma inom några veckor. Avtalsiden är planerad till minst 7 år (max 12).
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Jan skrivet 19 maj 2010, 16:12:46 PM
hur många fordon omfattar detta område?
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Ersa skrivet 19 maj 2010, 17:13:01 PM
Finns det preliminära datum för sista inlämnande av anbud, presentation av vinnaren samt trafikstart?
Om inte exakt, så kanske lite ungefärligt?
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Jan skrivet 19 maj 2010, 17:42:18 PM
Citat från: Ersa skrivet 19 maj 2010, 17:13:01 PM
Finns det preliminära datum för sista inlämnande av anbud, presentation av vinnaren samt trafikstart?
Om inte exakt, så kanske lite ungefärligt?

Detta paket lockar nog andra också än de fyra stora som varit hos SL.
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Omnilasse skrivet 19 maj 2010, 19:02:57 PM
Citat från: Jan skrivet 19 maj 2010, 16:12:46 PM
hur många fordon omfattar detta område?
Enligt ansökan för prekvalificering, anges volymen för 2009, drygt 100 bussar och 10 000 000 utbudskilometrar per år.

Edit: i rfi:n angav man tidigare 110 bussar och 9 754 000 km, på 33 linjer, vilket ju låter mer exakt...
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Omnilasse skrivet 19 maj 2010, 19:06:16 PM
Citat från: Ersa skrivet 19 maj 2010, 17:13:01 PM
Finns det preliminära datum för sista inlämnande av anbud, presentation av vinnaren samt trafikstart?
Om inte exakt, så kanske lite ungefärligt?
Ungefärligt finns, men brukar ju förändras under gång, men i ansökan till prekvalificeringen står det:
Anbudstid: Slutet av maj - slutet av augusti 2010
Tilldelningsbeslut: senast januari 2011
Driftstart: juni 2011.

Det sista får man förvänta sig bli när sommartidtabellen börjar (har inte exakt datum men i år är det ju till midsommar, så det är nog den rimligaste tidpunkten.
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Fredde skrivet 19 maj 2010, 19:08:03 PM
Några krav på alternativa drivmedel?

Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Omnilasse skrivet 19 maj 2010, 19:28:00 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 19 maj 2010, 19:08:03 PM
Några krav på alternativa drivmedel?

Inte ännu, men anbudsinbjudan är väldigt kortfattad, och svaret på den frågan lär ju framgå i förfrågningsunderlaget.
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Fredde skrivet 19 maj 2010, 19:29:23 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 19 maj 2010, 19:28:00 PM
Inte ännu, men anbudsinbjudan är väldigt kortfattad, och svaret på den frågan lär ju framgå i förfrågningsunderlaget.

Okej då får vi vänta och se...

Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Omnilasse skrivet 03 juni 2010, 15:39:16 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 19 maj 2010, 19:29:23 PM
Okej då får vi vänta och se...
Kravet blev 75% förnyelsebart till år 2016. I övrigt är det relativt fritt för utövaren att välja fordon etc (förutom AC krav på blåbuss, att alla bussar ska vara av låggolvstyp, samt åldergränsen på 16 år (8 i medel). Man måste också uppfylla sittplatsgarantin, för de linjer där detta gäller. I övrigt är det intressant att SL för första gången använder en ordentlig incitamentmodell (n/v, hbs - har det till viss del), här har man valt att dela upp trafiken i två olika former. Egentligen är det trafiken på 676 + 639 på sträckan Stockholm-Rimbo, där operatören kommer att få bestämma trafiken och turtäthet - utifrån några minimikrav på trafiken. Tanken är i övrigt också att man ska ha rätt fria händer att föreslå nya linjesträckningar etc, men förstås i samråd med SL.

Edit: Även 686 ger pengar per resenär såg jag när jag tittade lite närmare. Dock är det ju en rätt marginell trafik och potential. Samtidigt kan man ju förstå att SL valde även den, då det kan finnas en viss potential om den marknadsförs...
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Carl Eric skrivet 04 juni 2010, 16:48:08 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 03 juni 2010, 15:39:16 PM
...
I övrigt är det relativt fritt för utövaren att välja fordon etc (förutom AC krav på blåbuss, att alla bussar ska vara av låggolvstyp, samt åldergränsen på 16 år (8 i medel). Man måste också uppfylla sittplatsgarantin, för de linjer där detta gäller. I övrigt är det intressant att SL för första gången använder en ordentlig incitamentmodell (n/v, hbs - har det till viss del), här har man valt att dela upp trafiken i två olika former.
...

Detta med låggolv, räknas Vegorna som låggolv?

Annars så är AC ett bra kvar, det blir  lätt väldigt varmt i 676:an!
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Andreas skrivet 04 juni 2010, 18:02:48 PM
Citat från: calken skrivet 04 juni 2010, 16:48:08 PM
Detta med låggolv, räknas Vegorna som låggolv?

Annars så är AC ett bra kvar, det blir  lätt väldigt varmt i 676:an!

För det första, så är jag rätt hundra på att Vegorna inte är låggolv, utan är lågentré som praktiskt taget hela vagnparken i Roslagen, om man bortser från normalgolvarna som SL vill göra sig av med. Låt oss säga att... ehm... Omnicity kanske är låggolv, så även MAN-lederna mfl. som rullar i blåbusstrafiken i innerstan. Tänk om Omnicitybussar skulle rulla på ute i Roslagen, på landsvägarna, på Grisslehamnslinjen, på E18... Då skulle man verkligen kunna fråga sig om politikerna högst upp i SL-ledningen  har ätit något riktigt dåligt eller liknande...  :-\

För det andra, med AC alltså, så tror jag att många bussar är utrustade med AC. Om jag inte har fått för mig i nattmössan, så är de äldre, åtminstone en del av dem, också utrustade med AC. På 676, som du nämner, så kan jag hålla med om att det blir väldigt varmt ibland, men Vegorna är väldigt slitna, har pendlat fantastiskt många gånger fram o tillbaka mellan Stockholm och Norrtälje, med undantag av Kapellskär - Cityterminalen. Många åker med bussarna, särskilt under vardagar och storhelger och AC-systemen får väl till slut svårt att kanske hålla igång. Vår bils AC lade av en gång, precis innan sommaren och eftersom den inte var funktionsduglig under sommaren heller, så fick vi använda fönsterhissarna det första vi gjorde, för att överhuvudtaget få någon luft.

Apropå AC, så var vi o bilade i bl.a. Italien för 2 år sedan och i 40 graders värme, så orkade vår AC inte med.
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Thomas skrivet 23 november 2010, 14:55:45 PM
Kommer tilldelning idag? Någon som vet?
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Blocks_22 skrivet 23 november 2010, 15:38:43 PM
Ja, beslutet "ska" tas under styrelsemötet, som pågår just nu.
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Thomas skrivet 23 november 2010, 16:41:03 PM
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/sl/pressrelease/view/nobina-vann-norrtaeljetrafiken-spaarvaeg-city-byggs-vidare-mot-ropsten-och-nya-spaarvagnar-koeps-in-fraan-spanska-caf-526479

Snyggt mer till Nobina! Ett rullande kulturarv eller hur nu deras slogan är
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Carl Eric skrivet 23 november 2010, 17:02:32 PM
Citat från: Thomas skrivet 23 november 2010, 16:41:03 PM
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/sl/pressrelease/view/nobina-vann-norrtaeljetrafiken-spaarvaeg-city-byggs-vidare-mot-ropsten-och-nya-spaarvagnar-koeps-in-fraan-spanska-caf-526479

Snyggt mer till Nobina! Ett rullande kulturarv eller hur nu deras slogan är

Grymt härligt med revans för Nobina!! Fast jag skulle inte ha någonting emot att byta den upphandlingen mot Nacka/Värmdös ;)

Titel: Nobina tar över trafiken i Norrtälje!!
Skrivet av: Carl Eric skrivet 23 november 2010, 17:09:05 PM
Knycker lite från tråden ovan och meddelar att det blir Nobina som tar över trafiken från Busslink i Norrtälje den 24 juni nästa år.

Det nya avtalet ger entreprenören större frihet och ansvar att själv marknadsföra och detaljplanera trafiken.

Det ser jag som positivt och tror att trafiken blir mycket bättre!

Dock så undrar jag varför Nobina nu helt plötsligt vinner ett uppdrag då Styrelsen vid förra mötet tyckte att Busslink var så fantastiska...

Men men, grattis till Nobina! :)

Länk till pressmeddelande (http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/sl/pressrelease/view/nobina-vann-norrtaeljetrafiken-spaarvaeg-city-byggs-vidare-mot-ropsten-och-nya-spaarvagnar-koeps-in-fraan-spanska-caf-526479)

MVH Calken
Titel: SV: Nobina tar över trafiken i Norrtälje!!
Skrivet av: Thomas skrivet 23 november 2010, 17:19:08 PM
Ingen fara Calken, snart tar busslink fram saxen och klipper till lite bevis till förvaltningsrätten och överklagar.
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 23 november 2010, 17:29:50 PM
Citat från: calken skrivet 23 november 2010, 17:02:32 PM
Grymt härligt med revans för Nobina!! Fast jag skulle inte ha någonting emot att byta den upphandlingen mot Nacka/Värmdös ;)


Grymt härligt?? Jag tycker det är en stor tragedi med dessa anbudsupphandlingar. Ibland vinner det ena företaget, ibland det andra. Det bör betyda att det inte är några större skillnader mellan företagen och deras möjligheter att bedriva trafik. Detta att spela ut företagen mot varandra och byta entreprenörer stup i kvarten måste kosta oss skattebetalare enorma summor, samtidigt som bussföretagen långsamt kvävs till döds. Nej, jag är trött på alla dessa upphandlingar. Dessutom ger det ingen trygghet för förarna. 
Titel: SV: Nobina tar över trafiken i Norrtälje!!
Skrivet av: handläggaren skrivet 23 november 2010, 17:33:45 PM
Busslink fick inte ens lämna bud. De missade nämligen att lämna in prekvalificeringen i tid.
Titel: SV: Nobina tar över trafiken i Norrtälje!!
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 23 november 2010, 17:46:32 PM
Citat från: handläggaren skrivet 23 november 2010, 17:33:45 PM
Busslink fick inte ens lämna bud. De missade nämligen att lämna in prekvalificeringen i tid.

Vilka var de andra som la bud?
Titel: SV: Nobina tar över trafiken i Norrtälje!!
Skrivet av: Bjarne-W skrivet 23 november 2010, 18:05:59 PM
Här kan ni få lite "fakta"  :-)
http://www.busstidningen.se/2010/11/23/keolis-forlorade-och-nobina-vann-norrtaljetrafiken/
Titel: SV: Nobina tar över trafiken i Norrtälje!!
Skrivet av: Ersa skrivet 23 november 2010, 18:30:09 PM
Citat från: Bjarne-W skrivet 23 november 2010, 18:05:59 PM
Här kan ni få lite "fakta"  :-)
http://www.busstidningen.se/2010/11/23/keolis-forlorade-och-nobina-vann-norrtaljetrafiken/

"Trafiken omfattar cirka 85 bussar varav drygt 20 är nya dubbeldäckare".

"Keolis Sverige lämnade inte något eget anbud i denna upphandling utan samarbetade istället med Sambus för delar av trafiken".
Titel: SV: Nobina tar över trafiken i Norrtälje!!
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 23 november 2010, 18:31:33 PM
Citat från: Ersa skrivet 23 november 2010, 18:30:09 PM
"Keolis Sverige lämnade inte något eget anbud i denna upphandling utan samarbetade istället med Sambus för delar av trafiken".

Samma lösning som hos UL?
Titel: SV: Nobina tar över trafiken i Norrtälje!!
Skrivet av: Ersa skrivet 23 november 2010, 18:33:28 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 23 november 2010, 18:31:33 PM
Samma lösning som hos UL?

Nej, Keolis lämnade ett eget bud på UL-trafiken, och tänkte sedan i sin tur anlita underentreprenörer.
Titel: SV: Nobina tar över trafiken i Norrtälje!!
Skrivet av: Fredde skrivet 23 november 2010, 18:42:52 PM
Grattis! Ett trevligt inslag i den gråa vardagen! :)

Ska bli intressant detta med dubbeldäckare... 8)

Titel: SV: Nobina tar över trafiken i Norrtälje!!
Skrivet av: Magnus skrivet 23 november 2010, 19:49:09 PM
Är det någon som vet ungefär hur stor andel av bussarna som kommer vara nya?
Titel: SV: Nobina tar över trafiken i Norrtälje!!
Skrivet av: julle skrivet 23 november 2010, 23:38:52 PM
Inget konstigt att Nobina vinner Norrtälje, trots att de var så "dåliga" alldeles nyligen när det gäller Nacka- Värmdö och Söderort-Huddinge-Botkyrka.

Det är nämligen en mycket stor skillnad mellan båda dessa upphandlingar:

För N/V och S/H/B så gick utvärderingen ut på tjänstekvalitet med rätt stor viktning gentemot priset.

För Norrtälje så har detta tonats ner betydligt och själva priset har varit mer avgörande. En annan mycket viktig faktor, vilket är nytt för SL, är att entreprenören nu kommer att få betalt per påstigande utöver grundersättningen. Ytterliggare en stor skillnad är att entreprenören i mycket större utsträckning får välja typ av fordon efter eget huvud, gentemot tidigare då SL detaljreglerade detta.
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: julle skrivet 23 november 2010, 23:45:11 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 november 2010, 17:29:50 PM
Dessutom ger det ingen trygghet för förarna. 
SL ställer som krav att all personal ska följa med över till den nya entreprenören, om personalen i fråga vill det förstås. Det är endast ett fåtal nyckelpersoner (trafikområdeschefer eller motsvarande) som inte omfattas av den garantin.

Så förarnas trygghet är inget att bekymra sig över, inte i denna upphandling i alla fall!

Titel: SV: Nobina tar över trafiken i Norrtälje!!
Skrivet av: Omnilasse skrivet 24 november 2010, 00:00:39 AM
Citat från: julle skrivet 23 november 2010, 23:38:52 PM
Inget konstigt att Nobina vinner Norrtälje, trots att de var så "dåliga" alldeles nyligen när det gäller Nacka- Värmdö och Söderort-Huddinge-Botkyrka.

Det är nämligen en mycket stor skillnad mellan båda dessa upphandlingar:

För N/V och S/H/B så gick utvärderingen ut på tjänstekvalitet med rätt stor viktning gentemot priset.

För Norrtälje så har detta tonats ner betydligt och själva priset har varit mer avgörande. En annan mycket viktig faktor, vilket är nytt för SL, är att entreprenören nu kommer att få betalt per påstigande utöver grundersättningen. Ytterliggare en stor skillnad är att entreprenören i mycket större utsträckning får välja typ av fordon efter eget huvud, gentemot tidigare då SL detaljreglerade detta.

Man kan ju också uttrycka det så här, att kvalitetsupphandlingar får lite mer av lotteri över sig. Det är uppenbart att Nobina och Busslink var ganska medvetna om priset för tjänsten när det gäller N/V och H/B/S - det skilde ju som mest knappt 3 miljoner på totalpriset för den senare och knappt en för den förra på totalpriset. Att sedan vara klurigast på att komma på "kvalitetskriterier" som inte blir för dyra är ju betydligt svårare. Där lyckades Busslink bättre och genom att deras koncept vann, fick det förstås utslag i bägge upphandlingarna. Där får man gratulera Busslink för deras kreativitet, liksom man får gratulera Nobina till Norrtälje. Spännande att man valt dubbeldäckare för 676- tror jag är ett bra val och bidrog nog till att man kunde lämna ett fördelaktigt pris.
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: julle skrivet 24 november 2010, 00:13:36 AM
Fyra anbud lämnades till SL från följande bolag: Arriva, Nobina, Sambus och Veolia. Sambus anbud underkändes i kvalitetsutvärderingen och därmed förkastades anbudet förkastades.

Anbudslämnare     Totalpris   Kvalitets-   Kvalitets-     Jämförelse-
                                  (milj)        betyg          bristpåslag   pris


Arriva                     277,5        5             0                277,5
Nobina                    246,9        3             20              266,9
Veolia                     278,3        4             10              288,3
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Ersa skrivet 24 november 2010, 00:23:09 AM
Två trådar i samma ämne verkar onödigt, så dessa är nu sammanslagna till en.

Dessutom mer info om ämnet på Nobinas hemsida:
http://www.nobina.com/sv/Sverige/Nyheter/Nobina-vinner-nytt-trafikavtal-for-SL/

Nobina Sverige vann upphandlingen av busstrafiken mellan Stockholm och Norrtälje, med cirka 85 bussar varav drygt 20 är nya dubbeldäckare. Trafikstart är den 24 juni 2011. Samtliga nya bussar kommer att drivas med förnyelsebart bränsle (RME). Bussarna får dessutom AC vilket gör att kunderna kan förvandla restid till extra arbetstid i en lugn och skön miljö. I det nya avtalet ingår även en förstärkt satsning på mobila städenheter och kundvärdar som ger ett vänligt bemötande."
Titel: SV: Nobina tar över trafiken i Norrtälje!!
Skrivet av: julle skrivet 24 november 2010, 00:33:27 AM
Citat från: Omnilasse skrivet 24 november 2010, 00:00:39 AM
Man kan ju också uttrycka det så här, att kvalitetsupphandlingar får lite mer av lotteri över sig. Det är uppenbart att Nobina och Busslink var ganska medvetna om priset för tjänsten när det gäller N/V och H/B/S - det skilde ju som mest knappt 3 miljoner på totalpriset för den senare och knappt en för den förra på totalpriset. Att sedan vara klurigast på att komma på "kvalitetskriterier" som inte blir för dyra är ju betydligt svårare. Där lyckades Busslink bättre och genom att deras koncept vann, fick det förstås utslag i bägge upphandlingarna. Där får man gratulera Busslink för deras kreativitet, liksom man får gratulera Nobina till Norrtälje. Spännande att man valt dubbeldäckare för 676- tror jag är ett bra val och bidrog nog till att man kunde lämna ett fördelaktigt pris.

Din första mening är verkligen ingen överdrift!

Det man ska vara medveten om när det gäller sk tjänstekvalite är att den är av articifiell karaktär, alltså hur man tänker i själva anbudet. Hur detta verkligen levereras i praktiken och av den upphandlande enheten följs upp kan verkligen ifrågasättas.

Dessutom så ger utvärderingen av tjänstekvalité ett stort utrymme för subjektivitet, vad de upphandlande enheterna än påstår om oberoende, extern personal som utvärderar etc etc.

Personligen så tror jag att upphandlingar med tjänstekvalitetsutvärdering är på väg ut, av ovan angivna skäl.
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Ersa skrivet 24 november 2010, 00:34:38 AM
Ändå kul att både Sambus och Veolia gav sig in i upphandlingen.
Lämnade inte även Orusttrafiken in ett anbud på ett annat SL-område för några år sedan?
Titel: SV: Nobina tar över trafiken i Norrtälje!!
Skrivet av: Omnilasse skrivet 24 november 2010, 08:24:57 AM
Citat från: julle skrivet 24 november 2010, 00:33:27 AM
Din första mening är verkligen ingen överdrift!

Det man ska vara medveten om när det gäller sk tjänstekvalite är att den är av articifiell karaktär, alltså hur man tänker i själva anbudet. Hur detta verkligen levereras i praktiken och av den upphandlande enheten följs upp kan verkligen ifrågasättas.

Dessutom så ger utvärderingen av tjänstekvalité ett stort utrymme för subjektivitet, vad de upphandlande enheterna än påstår om oberoende, extern personal som utvärderar etc etc.

Personligen så tror jag att upphandlingar med tjänstekvalitetsutvärdering är på väg ut, av ovan angivna skäl.
Ja, eller snarare förändras. Nu är ju anbuden till vissa delar hemliga, men vad man kan se att både MTR när det gäller tunnelbanan och Busslink (Keolis) när det gäller N/V och /H/B/S "vunnit" på är konkreta kvalitetsåtgärder. Gärna att man har fysiska personer som i någon bemärkelse ska finnas tillgängliga. Jag tänker på MTR med sina 5 "standbybussar" som står uppställda hela dagarna vid olika knytpunkter, och på värdarna på stationerna som ska undvika att tåget blir försenat. Det är sådant som SL gillar. När det gäller Keolis skulle man väl ha något mobilt team som skulle åka runt till knytpunkter (om än något okänt vad de egentligen skulle göra där). Problemet som SL haft är ju att uppföljningen av avtalen varit rätt dåliga. Särskilt när det gäller sådana här kvalitetsidéer som entreprenören själv kommit med. 

Men du har rätt i att trenden nu snarare tycks vara att genom incitament och annat, snarare vilja se praktiska resultat av ökat resande och ge betalt för det. Samtidigt är det ju långt ifrån alltid som det i praktiken går att göra så mycket åt antalet resande - om man inte också från trafikhuvudmannen är beredd att satsa på kollektivtrafiken.
Inom andra områden har man ju börjat med fasta priser i upphandlingar för att det bara ska vara kvalitén som ska avgöra. Detta kan nog också fungera på kort sikt men på lång sikt får man problemet med vad priset egentligen avspeglar.

Det är ju helt enkelt så att upphandlingar har något av "femårsplaner" över sig. Oavsett hur kraven ser ut - riskerar man att få ett annat utfall än man önskat sig. Det enda sättet är nog att ge entreprenörerna större frihet och mindre detaljreglering att sköta trafiken, samtidigt som man har en högre kontroll från huvudmannen att trafiken uppfyller kvalitetsmålen. Med dagens teknik är ju detta också betydligt lättare. Kundnöjdhet är ju ett bra exempel att mäta på. Naturligtvis måste en sådan anpassas efter områdets värden - just eftersom nivån kan ha svårstyrda orsaker. Har man bara tillräckligt detaljerade krav där (gärna per linje och inte hela trafikområden) + mätning av punktlighet och inställda turer, så har man egentligen tillräckligt med mått för att kunna styra ett avtal. Den enda krav i övrigt man skulle behöva ställa på en entreprenör är då -grovt förenklat - vissa miljö- och  tillgänglighetskrav.
Titel: SV: Nobina tar över trafiken i Norrtälje!!
Skrivet av: Bussmicke skrivet 24 november 2010, 08:59:34 AM
Citat från: Fredde_J skrivet 23 november 2010, 18:42:52 PM
Grattis! Ett trevligt inslag i den gråa vardagen! :)

Ska bli intressant detta med dubbeldäckare... 8)



Ja och ÄNTLIGEN försvinner dessa horribelt trånga Vegorna från 676. Jippiii
Titel: SV: Nobina tar över trafiken i Norrtälje!!
Skrivet av: Ersa skrivet 24 november 2010, 13:02:23 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 24 november 2010, 08:59:34 AM
Ja och ÄNTLIGEN försvinner dessa horribelt trånga Vegorna från 676. Jippiii

Men att Vegorna försvinner har ju inte mycket med entreprenörsbytet att göra. Deras dagar varit räknade ett tag nu, så de hade försvunnit pga hög årsmodell även om Keolis behållit Norrtälje. Så nu blir det väl B9S, OmniLink och/eller MAN-boggis vid sidan om de 20 st nya dubbeldäckarna på E18? Åker man inte då hellre Vega?
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Walter skrivet 24 november 2010, 15:55:55 PM
Vilka vagnar kommer nu Nobina att ta över från Keolis? Precis som Keolis tar över B9S från Nobina i den andra upphandlingen så borde väl Nobina i detta fall ta över trängselvagnar från Keolis?
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Ersa skrivet 24 november 2010, 16:39:21 PM
Citat från: Walter skrivet 24 november 2010, 15:55:55 PM
Vilka vagnar kommer nu Nobina att ta över från Keolis? Precis som Keolis tar över B9S från Nobina i den andra upphandlingen så borde väl Nobina i detta fall ta över trängselvagnar från Keolis?

Har för mig att 63xx-serien är Keolis egen, men vagnarna i denna serie är ju numera spridda runtom länet. Däremot vill jag minnas att 66xx-serien mestadels består av f.d. trängselvagnar. Men hur många trängselvagnar som ingår i hela trafikområde Norrtälje vågar jag inte svara på.
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 24 november 2010, 17:54:08 PM
Citat från: Ersa skrivet 24 november 2010, 16:39:21 PM
Har för mig att 63xx-serien är Keolis egen, men vagnarna i denna serie är ju numera spridda runtom länet. Däremot vill jag minnas att 66xx-serien mestadels består av f.d. trängselvagnar. Men hur många trängselvagnar som ingår i hela trafikområde Norrtälje vågar jag inte svara på.

Många 66-vagnar har ju blivit omlackade i blått och rullar i Täby. Ett knippe har ju också hamnat i Råsta. Hur många kan finnas i Norrtälje? Istället för att ta över varandras B9S borde man byta bussar sinsemellan. Då slipper man omnumreringar och framför allt får man rätt klädesel i bussen. Kan bli ett h*lvete när man ska byta dynor annars  ;)
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Olle skrivet 24 november 2010, 18:33:59 PM
Det måste ju vara en härlig dag att ta över roslagstrafiken på, Midsommarafton, hur många extrabussar behövs en midsommarafton ? inte minst på 676:an ??
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Carl Eric skrivet 24 november 2010, 19:31:52 PM
Citat från: Mrbuss skrivet 24 november 2010, 17:54:08 PM
Många 66-vagnar har ju blivit omlackade i blått och rullar i Täby. Ett knippe har ju också hamnat i Råsta. Hur många kan finnas i Norrtälje? Istället för att ta över varandras B9S borde man byta bussar sinsemellan. Då slipper man omnumreringar och framför allt får man rätt klädesel i bussen. Kan bli ett h*lvete när man ska byta dynor annars  ;)

Alltså det låter ju faktiskt väldigt smart... Går det att genomföra i praktiken?
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Ersa skrivet 24 november 2010, 19:40:15 PM
Citat från: Olle skrivet 24 november 2010, 18:33:59 PM
Det måste ju vara en härlig dag att ta över roslagstrafiken på, Midsommarafton, hur många extrabussar behövs en midsommarafton ? inte minst på 676:an ??

Och gissningsvis kanske man inte hinner få några dubbeldäckare levererade till dess, samt hinna utbilda förarna?
Gott om jobb i sommar således för den som inte tänkt resa bort! En heldag i en UL-gul 20-meters Arlandavagn vore ju kul. 8)
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Omnilasse skrivet 24 november 2010, 20:01:05 PM
Citat från: Walter skrivet 24 november 2010, 15:55:55 PM
Vilka vagnar kommer nu Nobina att ta över från Keolis? Precis som Keolis tar över B9S från Nobina i den andra upphandlingen så borde väl Nobina i detta fall ta över trängselvagnar från Keolis?
Det är bara fem vagnar man är tvungen att överta:
SL:s H52, 4433 (vad man nu ska med den till...)
Trängselbussarna, 6646-6649
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Nico skrivet 24 november 2010, 20:51:54 PM

Citat från: calken skrivet 24 november 2010, 19:31:52 PM
Alltså det låter ju faktiskt väldigt smart... Går det att genomföra i praktiken?

Borde inte vara någon fara, Veolia och Swebus delade ju upp vagnar sinsemellan när Veolia förlorade Kallhäll.
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: homer skrivet 24 november 2010, 20:54:37 PM
Citat från: calken skrivet 24 november 2010, 19:31:52 PM
Alltså det låter ju faktiskt väldigt smart... Går det att genomföra i praktiken?

jag tror nog förarna föredrar att behålla sina egna bussar, även om dem är typade exakt lika dant...
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Omnilasse skrivet 24 november 2010, 21:51:14 PM
Citat från: Nico skrivet 24 november 2010, 20:51:54 PM
Borde inte vara någon fara, Veolia och Swebus delade ju upp vagnar sinsemellan när Veolia förlorade Kallhäll.
Men det var väl inte många man tog över från Veolia? Trängselbussarna ingick ju förstås - i övrigt hyrde man väl en del bussar i väntan på att MAN-bussarna skulle levereras. Därefter har väl egentligen Swebus/Nobina fyllt på med egna bussar i Kallhäll, eller gjorde man någon byteshandel med något annat område?
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Walter skrivet 24 november 2010, 21:57:23 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 24 november 2010, 20:01:05 PM
Det är bara fem vagnar man är tvungen att överta:
SL:s H52, 4433 (vad man nu ska med den till...)
Trängselbussarna, 6646-6649


kan man tro att nobina flyttar vagnar från nacka till norrtälje och keolis åt andra hållet för de vagnar som man inte lämnar till den tillträdande operatören?
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Cero skrivet 24 november 2010, 22:06:39 PM
Citat från: julle skrivet 24 november 2010, 00:13:36 AM
Fyra anbud lämnades till SL från följande bolag: Arriva, Nobina, Sambus och Veolia. Sambus anbud underkändes i kvalitetsutvärderingen och därmed förkastades anbudet förkastades.

Anbudslämnare     Totalpris   Kvalitets-   Kvalitets-     Jämförelse-
                                  (milj)        betyg          bristpåslag   pris


Arriva                     277,5        5             0                277,5
Nobina                    246,9        3             20              266,9
Veolia                     278,3        4             10              288,3

Klart intressanta siffror. När två anbudsgivare lägger så lika bud och den tredje bjuder under relativt signifikant måste man ställa sig frågan vad Nobina vet som inte de andra vet? Är det realistiskt tro att någon ska kunna köra samma trafik som de övriga till samma kvalitet men drygt 10% lägre pris?
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Omnilasse skrivet 24 november 2010, 22:17:47 PM
Citat från: Cero skrivet 24 november 2010, 22:06:39 PM
Klart intressanta siffror. När två anbudsgivare lägger så lika bud och den tredje bjuder under relativt signifikant måste man ställa sig frågan vad Nobina vet som inte de andra vet? Är det realistiskt tro att någon ska kunna köra samma trafik som de övriga till samma kvalitet men drygt 10% lägre pris?
Nu har jag inte sett anbuden, men det är helt klart att man kan spara iaf 20 miljoner per år med att köra med dubbeldäckare på 676. Eftersom man själv får styra utbudet (SL har vissa minimikrav på turtäthet), kan man köra färre turer även utanför högtrafik. Så där finns möjligheten. Man sparar in drygt 10 fordon på detta och en normal kostnad för ett fordon - i normal trafik, är ungefär 2 miljoner per år (något mer i ett område med så långa körsträckor). Då är det 10 miljoner kvar till de andras anbud. Men man har ju också fått sämre kvalitetsbetyg - alltså får man väl förmoda att Arriva och Veolia har lagt in några kostsamma kvalitetskriterier också -såsom kanske standby-bussar eller något sådant. I sådana fall är det inte så konstigt.
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Nico skrivet 24 november 2010, 22:23:44 PM

Citat från: Omnilasse skrivet 24 november 2010, 21:51:14 PM
Men det var väl inte många man tog över från Veolia? Trängselbussarna ingick ju förstås - i övrigt hyrde man väl en del bussar i väntan på att MAN-bussarna skulle levereras. Därefter har väl egentligen Swebus/Nobina fyllt på med egna bussar i Kallhäll, eller gjorde man någon byteshandel med något annat område?

Jo det kom väl mera tillbaka till Veolia, t.ex. mycket Scaniaskrot i 48-serien. Bland de B9S som fungerade som trängselvagnarn så vill jag dock minnas att man skiftade en del så att man fick någorlunda sammanhängande nummerserier hos Veolia medan Swebus sedan numrerade om de vagnar de fick i retur. Kommer dock inte ihåg hur många vagnar det rörde sig om totalt och det var ju inte sådär jättemånga heller på det stora hela. Syftade mest mot att det faktiskt förekommit att man skiftar vagnar inbördes vid en ändring av detta slag.
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Omnilasse skrivet 24 november 2010, 22:56:45 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 november 2010, 22:30:34 PM
Man bör kunna anta att alla tre budgivare räknat på den fordonstyp som föreskrevs och på den tekniska reserv och krav på förstärkningsfordon.

Däremot är det givetvis så att man kan spara en hel del fordon genom att minska turtätheten med bibehållet eller nästan bibehållet platsutbud, tyvärr brukar det slå igenom på minskat resande till en början (jmf när tät busstrafik ersätts med spårtrafik där man genom spårfordonens högre kapacitet skär ner på turtätheten)
Kan man minska från 10 till 15, från 15 till 20 och från 20 till 30 min sparar man givetvis bussar och förare.
Fast har SL föreskrivit fordonstyp för 676? Jag har nog förstått det som att man lämnat till anbudsgivarna att föreslå en lösning - så länge förstås kraven omfattas av buss 2010 - med SL:s tillägg. Man har ju slutat ange platsutbud för dimensionerad tid etc. Det enda man anger för 676 är ju en lägsta turtäthet under olika tider på dygnet, samt förstås att platsgarantin ska gälla. Frågan är om alla "vågat" föreslå dubbeldäckare, dels för att SL ju varit lite skeptiska, dels att som du skriver lägre turtäthet kan orsaka minskat resande och därmed ge lägre bonus. Nobina har ju räknat på ca 85 bussar, och det sas väl drygt 100 bussar från SL:s sida när upphandlingen annonserades.  Däremot såg jag vad gäller kvalitén att det stämmer att det bara i detta fall handlar om "kvalitetsinsikt", men i upphandlingen som rörde N/V och B/H/S handlade det ju dock om lite mer konkreta krav på kvalité även i den trafik som ska utföras och inte bara "skriva-vackert-i-anbud-kvalité"
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Ersa skrivet 25 november 2010, 00:06:50 AM
Totalt antal 85 st fordon i hela Norrtälje, Rimbo och Hallstavik känns nästan lite lite. I en annan tråd (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=40577.0) fick vi tidigare fram att det finns 78 st uppställningsplatser i Norrtälje, 15+4 i Rimbo, 6 i Hallstavik och 4 i Älmsta, vilket ger 107 platser idag. Frågan är om alla platser används.

Bara Vegorna var väl 29 st när de beställdes? Bara två Vegor har ju försvunnit (5746 till Odensbacken och 5750 skrotad efter brand) men ett större antal blåa B9S och även några OmniLink-ledvagnar har ju satts in på 676. Hur många blå bussar använder Keolis idag på 676 (räknar ej med röda förstärkningar), och hur många vagnar kan man spara in om man inför "drygt 20 st" (http://www.nobina.com/sv/Sverige/Nyheter/Nobina-vinner-nytt-trafikavtal-for-SL/) dubbeldäckare? Över 10 st? För är det tänkt att dessa 19(?) st dubbeldäckare ensamma ska klara av 676, eller måste man även köra andra blå bussar vid sidan om?
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Omnilasse skrivet 25 november 2010, 00:14:43 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 november 2010, 23:06:33 PM
Vad gäller turtäthet kontra platsutbud och platsgarantin är det ju mkt hur stor chansning man vågar ta utan att man för ofta åker på viten, man ska ju inte heller ha för stort platsutbud men det får heller inte kräva akuta insatser för ofta.

Om man minskar turtätheten åt vilket håll (tidigare eller senare) flyttar sig en del av kunderna? för de sprider sig inte 50/50, här kan man snart stöta på trassel, ett liknande problem kan nog uppstå på VT linje 100 i o m införandet av dubbeldäckare och minskning av insatsbussar.

Fördelen med 676 är att resandet är kanska enkelriktad i rusningen och det är hyfsat lätt att hålla passning för platsgarantin
Fast här är det så finurligt att man inte får något vite ifall man inte uppfyller platsgarantin - däremot om kvaliteten sjunker i kundundersökningarna (under 75% nöjda - blir vitet 10 miljoner + förstås ytterligare om den sjunker mer). SL har ju också möjlighet att kräva en åtgärdsplan förstås ifall det är ett bestående problem med stående. Det vill säga att SL kan kräva att man sätter in förstärkning. Intresset för detta är ju dock mindre när man får betalt per passagerare (särskilt om man gör beräkningen på dubbeldäckare), istället för per tur.

Visst är det ett problem med att glesa ut trafiken. Strömningen är dock betydligt mer jämn än när det gäller linje 100. Dessutom blir turtätheten rätt hög ändå. Idag går ju 676 var 4:e minut i både morgon- och eftermiddagsrusningen under en period - vilket motsvarar ca 6-minuterstrafik med dubbeldäckare under den tätaste turen och 7-8 minuters trafik övrig rusningstid (när det är 5-minuterstrafik) och resande har ju flera mål/startpunkter längs resan (Danderyd/Tekniska högskolan). Att två tunnelbanor passar till en buss påverkar förstås antalet resenärer men inte mer än att det bör fungera med den extra marginal som ändå måste finnas för platssgarantin. Det största problemet är pasningarna till/från andra linjer i Norrtälje (där många eller tunga linjer ibland inkommer/avgår nästan samtidigt) som ju kan ge en hög belastning på vissa turer. Men det problemet finns ju redan idag. Särskilt stort är ju problmeet när 676 går sällan, men då blir ju kapaciteten nu med oftast samma turtäthet (30-minuterstrafik är i princip minimum), blir ju ändå kapaciteten 50% större.
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Omnilasse skrivet 25 november 2010, 00:35:52 AM
Citat från: Ersa skrivet 25 november 2010, 00:06:50 AM
Totalt antal 85 st fordon i hela Norrtälje, Rimbo och Hallstavik känns nästan lite lite. I en annan tråd (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=40577.0) fick vi tidigare fram att det finns 78 st uppställningsplatser i Norrtälje, 15+4 i Rimbo, 6 i Hallstavik och 4 i Älmsta, vilket ger 107 platser idag. Frågan är om alla platser används.

Bara Vegorna var väl 29 st när de beställdes? Bara två Vegor har ju försvunnit (5746 till Odensbacken och 5750 skrotad efter brand) men ett större antal blåa B9S och även några OmniLink-ledvagnar har ju satts in på 676. Hur många blå bussar använder Keolis idag på 676 (räknar ej med röda förstärkningar), och hur många vagnar kan man spara in om man inför "drygt 20 st" (http://www.nobina.com/sv/Sverige/Nyheter/Nobina-vinner-nytt-trafikavtal-for-SL/) dubbeldäckare? Över 10 st? För är det tänkt att dessa 19(?) st dubbeldäckare ensamma ska klara av 676, eller måste man även köra andra blå bussar vid sidan om?
Har räknat på det hela och 85 bör fungera rätt bra (om man använder dubbeldäckare och utan att räkna på teknisk reserv). Förstärkningarna bör ju klaras utan extra vagnsutsättning. Möjligen ett det kan behövas en eller två på 647 alternativt 648 som förstärkning där inte ordinarie vagnar kan utnyttjas - fast där vet du nog bättre än jag hur man har gjort. Man har ju också möjlighet att lägga trafiken på 639 från Rimbo till Stockholm lite friare (gäller de turer som bara går Rimbo-Stockholm), där har man kanske också möjlighet att spara in något extra omlopp? (avtalet kräver bara 30-minuterstrafik i rusningen, men platsgarantin gör väl att möjligheterna till besparing ändå är små).
Anm.Råkade radera mitt "gamla" svar av misstag vid redigering, det gick väl dock ut på att jag trodde att det skulle bli knappt med 85 bussar - men att 20 dubbeldäckare för 676 utan teknisk reserv borde kunna fungera för att täcka trafiken ganska exakt och att det borde krävas ungefär 32 vagnar på 676 i den vegadominerande trafiken i dagsläget.
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Omnilasse skrivet 25 november 2010, 00:46:42 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 november 2010, 00:17:02 AM
Om du går från 45 till 80 sittplatser så kan du med lätthet minska turtätheten från 10 till 15 15 till 20 och 20 till 30 min utan att kapaciteten minskar, här sparar du bra många bussar och förare, däremot ska man nog inte halvera antalet turer då man kommer väldigt nära maxtalet platser då och platsgarantin kan utlösas för ofta.

Det man riskerar är ett minskat resande genom att kunden anser att bussen går för sällan och att man nästan alltid får trängas, bilen är ju ett bra alternativ för många då.
SL har dock tänkt lite på detta iaf. Minimikravet är 15-minuterstrafik dagtid (även på helger). Den enda tidpunkt som Nobina här skulle kunna försämra (utanför högtrafik) är på vardagskvällar, då kravet endast är 30-minuterstrafik efter klockan 19.30. Vinsten ligger här dock främst i att 676 har så pass lång tid där trafiken är tätare än var 15:e minut (m-fr 5.00-9.15 från Nortällje och 13.20-19.00 från Tekniska, och där kan man därför göra en rätt stor vinst.
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Walter skrivet 25 november 2010, 07:30:55 AM
Citat från: Omnilasse skrivet 24 november 2010, 20:01:05 PM
Det är bara fem vagnar man är tvungen att överta:
SL:s H52, 4433 (vad man nu ska med den till...)
Trängselbussarna, 6646-6649


Vad sjutton är kravet för att ta över 4433? Den är ju knappast anskaffad som trängselvagn. Har den speciell utrustning?
Titel: SV: Upphandling Norrtälje
Skrivet av: Omnilasse skrivet 25 november 2010, 07:48:14 AM
Citat från: Walter skrivet 25 november 2010, 07:30:55 AM
Vad sjutton är kravet för att ta över 4433? Den är ju knappast anskaffad som trängselvagn. Har den speciell utrustning?
Den är finansierad av SL, kvar alltså från den tid då SL var ett dotterbolag som körde trafiken - innan verksamheten sålts till Busslink.