Østfold Bilruter gick sedan upp i Nettbuss, men är 1989 körde man bland annat del på Sverige i samarbete med GDG.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5806.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5807.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5808.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5809.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5810.jpg)
Mycket intressanta bilder.
Vad gäller VH nr 166 så fanns det (minst) två likadana men i "vanliga" färgsättningen. Antingen reg på Östfolds bilruter eller SSV Sarpsborg (båda ägda av NSB).
Sedan en fråga om färgsättningen i Norge. 130 är linjefärgad och 158 har dessutom ett litet orange fält. Känns färgsättningen igen? Alltså ingen färgförändring i negativen ?
Citat från: S Svensson skrivet 16 maj 2010, 19:24:19 PM
Mycket intressanta bilder.
Vad gäller VH nr 166 så fanns det (minst) två likadana men i "vanliga" färgsättningen. Antingen reg på Östfolds bilruter eller SSV Sarpsborg (båda ägda av NSB).
Sedan en fråga om färgsättningen i Norge. 130 är linjefärgad och 158 har dessutom ett litet orange fält. Känns färgsättningen igen? Alltså ingen färgförändring i negativen ?
Bilderna är gjorda från diapositiv och de brukar hålla färgen rätt bra. Dock påverkar ljusförhållandena nyanserna vid själva fotograferingen. Därtill kommer att bussarna bleks med åren och det kan variera från individ till individ trots samma fabrikat och årsmodell.
Linjevagnar hadde blå og rød farge. De med orange var litt bedre busser som gikk på langruter og turbusser
Tusen tusen takk!!!!!!!!!!!!!!! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Endelig kom de bildene som jeg har ventet på!
Jeg har kjørt de 2 første bussene i rutetrafikk og 160 var jeg mye med min far og kjørte!
166 tilhørte E-6 ekspressen og var stasjonert hos SSV i Sarpsborg.
Fargene er ikke mye feil og som Knut sier de orange og lyse blå stripene var turbuss lakkering i samarbeid med SSV og Hadeland Bilselsekap. (Travel Service)
(SSV = Skjeberg Sarpsborg Varteig Bilselskap)
Citat från: m.e. skrivet 19 maj 2010, 22:57:13 PM
Jeg har kjørt de 2 første bussene i rutetrafikk og 160 var jeg mye med min far og kjørte!
Hei, m.e.! Var det 158 du hadde fast på skoleruten til Ekhaugen i mange år, før du overtok den blå Arna Lagune Volvo B10M med midtdør og toalett som du har nå?
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5809.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5810.jpg)
[/quote]
Hur funkade denna trafiken ? Gick bussen hela vägen med förarbyte någonstans, eller vände bussarna när dom möttes ? Hur många bussar trafikerade E 6 expressen totalt ?
Var inte SJ-buss inblandat ? ???
Citat från: Inge Løvoll skrivet 20 maj 2010, 10:04:39 AM
Hei, m.e.! Var det 158 du hadde fast på skoleruten til Ekhaugen i mange år, før du overtok den blå Arna Lagune Volvo B10M med midtdør og toalett som du har nå?
Hei Inge!
Nei, jeg hadde ikke 158 på Ekhaugen men, derimot 159 som hadde toalett, kaffemaskin og kjøleskap. 159 står forresten i Trømborg, opp mot p-plassen på Dynjan. Blir nok desverre campingbuss :'( :(
Busslinje 820 E6 expressen hade förarbyte i Strömstad.Andra bussar som gick var SJ 2419 senare gick andra bussar lite längre fram i tid.
SJ (senare Swebus) körde med 3005 som senare ersattes med boggiebuss 3054 samt senare 3055 (SJ Turiströd ursp). På norsk sidan en boggie som några år i Norge blev 3493 i Skene. (Möjligen var bussen enbart leasad till Norge). Troligen körde GDG turen ca 13 vissa dagar från Göteborg. GDG 2789/458 ersatte 3054 då denna havererade med långvarigt besök på verkstad.(2789 omb i Borås med ny bakdörr sedan den satts in på linje 500.Senare omplac när Alingsås fick nya van Hool .
Ursp krävde norska myndigheter buss 12 m och 2,50 bredd senare 14,5 m (6x2) och 2,50 m. 3493 var ursp i trafik på dispens.
Citat från: S Svensson skrivet 20 maj 2010, 19:14:59 PM
Ursp krävde norska myndigheter buss 12 m och 2,50 bredd senare 14,5 m (6x2) och 2,50 m. 3493 var ursp i trafik på dispens.
Det var ända fram till omkring år 2000 som 14,5 meter var maxlängd för Norge och då bara för bussar som gick vissa bestämda vägar som E6 och lämplig infart till terminalen i Oslo. Detta var ett stort problem när det kördes tågersättningar Göteborg-Oslo. Det hände ibland att bussen från början bara var beställd att gå t ex Göteborg-Trollhättan men det visade sig sedan att den behövde gå hela vägen. Det blev då till att byta buss på vägen om det var en 15-meters boggibuss. Var den dessutom fullsatt så behövde det bytas till två bussar.
Citat från: m.e. skrivet 20 maj 2010, 18:40:21 PM
Hei Inge!
Nei, jeg hadde ikke 158 på Ekhaugen men, derimot 159 som hadde toalett, kaffemaskin og kjøleskap. 159 står forresten i Trømborg, opp mot p-plassen på Dynjan. Blir nok desverre campingbuss :'( :(
Synd, for dette er flotte busser!
Förtydligande: Göteborg körde med 3005 även efter juni 89, men om jag minns rätt så tog Uddevalla över juni 90 (möjligen juni 89) varvid 3054 och 3055 placerades i Uddevalla.
Uddevalla fick senare någon ytterligare och 3005 målades om och flyttades. Troligen Kalmar.
Vad gäller de norska 166 kan den ha tagits ur trafik så att 166 försvann och ersattes med boggiebussen AD (senare Swe 3493 .Denna ersattes med en ny boggie Volvo Carrus Regal med regnr DF 83000. Denna var kvar en tid. Därefter var det flera bussar som kom med E6 express logga men ännu fler körde utan. Alltså fler standardfärgade bussar. T o m en MB med svensk regnr körde och var märkt Nettbus. Detta var kring 1999.
3005 fanns i Kalmar 1994 enligt en lista jag har.
M.v.h.
Ola