Ytterligare några SJ-bussar från den tid de ännu var i SJ:s egna färger och fortfarande var SJ. Året därpå skulle det bli Swebus och de första lila bussarna dök upp.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5612.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5613.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5614.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5615.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5616.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5615.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5616.jpg)
Vad var då detta för lackering ? ???
Citat från: 1896 skrivet 11 maj 2010, 18:23:46 PM
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5616.jpg)
Vad var då detta för lackering ? ???
Bra fråga!
Jag tror att det är någon av SJ Buss många experimentlacker men det skulle kunna vara en experimentlack för Malmöhus Läns Trafik AB. Finns säkert någon som kan bringa klarhet.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 maj 2010, 17:39:13 PM
Ytterligare några SJ-bussar från den tid de ännu var i SJ:s egna färger och fortfarande var SJ. Året därpå skulle det bli Swebus och de första lila bussarna dök upp.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5614.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5615.jpg)
Har för mej att 2440 gick oftast på linje 805, Malmö-Kalmar via Krstd och Karlskrona typ som Swebus express innan det fanns till.
Den hade toa, fällbara stolar m m
Slutade inte 2646 sina dagar uppe i Helsingborgsområdet tillsammans med 2645?
Åkte med den på linje 220 i mitten på 00-talet, då var den gul o hade diodskyltar.
Den var väl runt 19 år när den försvann till slut,om jag inte minns fel?
Dom här vagnarna kommer jag ihåg!
2374 fick vi ny i Trelleborg 1984, det var den första busstypen på SJ med ZF automat.
2645 fick vi ny 1986. Lackeringen är en blandning mellan SJ:s färger och Länstrafikens grå.
1985 fick vi några vagnar som var helgrå, men lackerades senare som 2645 så att de skulle synas.
2438-2440 gick mycket riktigt på linjen Malmö-Kalmar men det kunde även bli veckoslutsbussar till Göteborg. Vad gäller inredning så hade inga van Hool 210 6x2 av avbildad typ nägra fällbara stolar.Vid leverans. De enda med fällbara stolar är 2758-2762 som fick detta jan-mars 1990 i samband med tjänst som GL Express röd.Detta gäller alltså även GDG lev av två exemplar som hade fasta stolar. 2682&2782.
Vad gäller flygbussar på linjen till Sturup så rör det sig om bussar lev till flygbusslinjen. Men godsutrymmet som fanns var inte med från början. Detta fick bussarna vid ombyggnad.
Citat från: S Svensson skrivet 25 maj 2010, 19:08:03 PM
2438-2440 gick mycket riktigt på linjen Malmö-Kalmar men det kunde även bli veckoslutsbussar till Göteborg. Vad gäller inredning så hade inga van Hool 210 6x2 av avbildad typ nägra fällbara stolar.Vid leverans. De enda med fällbara stolar är 2758-2762 som fick detta jan-mars 1990 i samband med tjänst som GL Express röd.Detta gäller alltså även GDG lev av två exemplar som hade fasta stolar. 2682&2782.
Vad gäller flygbussar på linjen till Sturup så rör det sig om bussar lev till flygbusslinjen. Men godsutrymmet som fanns var inte med från början. Detta fick bussarna vid ombyggnad.
2438 flyttades från Kalmar till Karlskrona 1994 enligt uppgift. Var även den ursprungligen placerad i Malmö? Alla tre tycks ha hamnat i Blekinge så småningom.
Med ombyggda flygbussar avses 1322 - 1325, 1329? 2632 - 2634 hade väl dörr 1-0-1 från början, men hade de godsutrymmet vid leverans?
M.v.h.
Ola
När det gällde leveransen av bussarna 2435-2440 så placerades dessa i Uddevalla(35-37) och linjen 805 Malmö-Kalmar(38-40). Detta innebär att bussarna gick i erforderliga omlopp. Dvs 805 gick emellan Malmö-och Kalmar. Sedan vet Du Ola att flera av dem gick på helgerna i Göteborg.Det kunde gå andra bussar i omloppen också. Jag antar att Malmöbussen startade från Malmö och spetsvände i Kalmar och gick tillbaks till Malmö.
När vi nämner 2435 så gick denna på lysekil och lev i blå-sippe färg. 2436 röd SJ Linjefärg med mittlinje (LT färg).2437 lev som 2436-2440 i färghänseende men ommålad mindre än en månad efter leveransen i något mörkare färg än den 2435 hade (alltå Bohus blåsippefärg. Vad gäller 2436 gick den i SJ LT färg oftast på smögen. Kommer inte ihåg om den fick Älab färg då den kom till Alingsås. När Alingsås "tappade" trafiken på Nossebro bl a så kom den tillsammans med 336,472,480 till GL området,målades om och fick plac i Kungsbacka.
Vad gäller frågan om flygbussar i Malmö så har jag minnet att 2632-2634 hade dörr 1-0-1.Däremot hade 1322-1325&1329 dörr 1-1-0 41 sittplatser och 26 ståplatser. Ritningsnr 1-329 Vänster sida bakom föraren 16 pl och höger bakom framdörr 20 st samt en soffa baktill 5 pl.
Enligt uppgift från dåvarande Malmö Bussregion och en buss-och jv intresserad person där fick jag uppgifterna om ungefär när de äldre bussarna byggdes om.
Om alla 3 hamnade i Blekinge? Svar är alltså att de gick i omlopp och att alla tre på slutet gick i omlopp med Blekinge som huvudort. Sedan är det så att vissa bussar haft dubbla placeringar.Vet inte om dessa tre hade detta?
Dubbel placering innebär att det anges tillhör Göteborgs bussregion men verkstadsplacerad i Vänersborg (eller några andra platser).
Om vi tar Göteborgs bussregions bussar så fanns 3250 men även (tror jag) tre bussar i Älvängen som gick linje 600 och linje 619.Dessa har varierat.