Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Bosse Ek skrivet 11 maj 2010, 14:36:21 PM

Titel: Starta eget
Skrivet av: Bosse Ek skrivet 11 maj 2010, 14:36:21 PM
Hej.
Jag har lite funderingar på att köpa en egen buss, då jag eventuellt kommer få en kund som kommer beställa körningar 2-3 gånger i veckan. Vad jag skulle behöva är lite bra uppskattningar på kostnader som det innebär att starta eget.

Vad ligger tex försäkringskostnader på? Däck? Service? Bussen kommer nog ligga på tremiljonersklassen och jag kan nog lägga 500000 kr själv och resten måste nog lånas.

Mvh
Bosse
Titel: SV: Starta eget
Skrivet av: 1896 skrivet 11 maj 2010, 18:07:03 PM
Själv gick jag en "Eget på väg med buss" kurs, som det hette då, -93, där fick jag lära mig allt som var värt att veta om jag skulle driva ett eget buss företag. Då var det väl så att man var tvungen att gå nån liknande utbildning för att kunna söka alla tillstånd som behövdes. Men det är längesen och minnet sviker....  8)
Titel: SV: Starta eget
Skrivet av: homer skrivet 11 maj 2010, 18:31:30 PM
har du bara kunder 2 gånger i veckan är de nog ingen bra affär att köpa en buss för 3 miljoner. satsa hellre på en begagnad, kanske någon  gammal Swebus-express buss
Titel: SV: Starta eget
Skrivet av: Wetjo skrivet 11 maj 2010, 19:01:59 PM
Annars finns ju bussar på Kvd...
Titel: SV: Starta eget
Skrivet av: Blue skrivet 11 maj 2010, 19:10:24 PM
Citat från: homer skrivet 11 maj 2010, 18:31:30 PM
har du bara kunder 2 gånger i veckan är de nog ingen bra affär att köpa en buss för 3 miljoner. satsa hellre på en begagnad, kanske någon  gammal Swebus-express buss

Det beror väl helt och hållet på vad kunden kan tänka sig att betala.  ;)

En begagnad Swebus express kanske inte är bästa alternativet om man ska ha en allsidig buss som klarar lite av varje.

Titel: SV: Starta eget
Skrivet av: Johan B skrivet 11 maj 2010, 20:01:27 PM
Citat från: Blue skrivet 11 maj 2010, 19:10:24 PM
Det beror väl helt och hållet på vad kunden kan tänka sig att betala.  ;)

En begagnad Swebus express kanske inte är bästa alternativet om man ska ha en allsidig buss som klarar lite av varje.



Precis, en 15-metersbuss är ganska begränsande som turistbuss (du får t ex inte köra i Stockholms city utan dispens). Köp inte större än du behöver, kostar bara extra i skatt.
Titel: SV: Starta eget
Skrivet av: Bosse Ek skrivet 11 maj 2010, 20:57:45 PM
Hej igen, och tack för svaren.

Eventuell trafikstart kommer bli runt september/oktober och bussen måste vara av hög turistbusstandard (ingen beggad expressbuss alltså :-))

Jag kommer naturligtvis försöka få in fler kunder förutom mina fasta körningar. Det är dock en trygghet att ha mina fasta körningar som kärnan i verksamheten.

Det är naturligtvis en stor risk jag tar med detta, men samtidigt är detta ett spännande tillfälle att hitta på något eget.

Jag skulle vara väldigt intresserad av att få lite siffror på vad saker och ting kostar för en grovkalkyl.


Vad kostar det till exempel att försäkra en buss? Hur mycket däcksslitage måste man räkna med? Service och reparationer? Värdeminskning och avskrivning?

Listan kan säkert göras lång

Titel: SV: Starta eget
Skrivet av: groenis skrivet 12 maj 2010, 01:04:23 AM
Hej Bosse
När det gäller däck så beroende på körsätt så kan du ta ut mellan 6000 och 8000 mil,vägskatt kommer 3 gånger om året,när det gäller värdeminskning så kommer din revisor att beräkna 30% per år samt att revisorn räknar på 8 år men du betalar av den på 5 år plus att du inte ska räkna allt för högt på pengar som kommer in första året de försvinner snabbare än du hinner säga "flasköppnare".
När alla omkostnader är betalda så skall dessutom lägga undan 1/5 till nästa buss i kalkylen plus att din nattsömn är förstörd i ett par år framåt
på grund av oväntade verkstadskostnader och stillestånd,
Så när det gäller försäkring så matcha bolagen mot varandra och ställ alla eventuella frågor du kan komma på även de som kan vara självklara.

/Lennart
som har avslutat min åkeriperiod från 1993-2009
Titel: SV: Starta eget
Skrivet av: Jan skrivet 12 maj 2010, 09:11:07 AM
De som också är viktigt är att ha ett fordon som klarar miljözonerna som finns i landet. Det blir begränsat om man inte har detta och man får neka kunderna turer som går dit. Ett vettigt fordon att börja med är Setra 416-417GT-HD. Men pengar är nog det största problemet för de som börjar i branschen, så tänk dig för mer än 1 gång. Jan
Titel: SV: Starta eget
Skrivet av: Fikman skrivet 12 maj 2010, 16:10:02 PM
Du kan nog räkan med att skatt försäkring kostar runt 80 tusen om året, sen en diselförbrukning på 2,8-3,0
Én vettig buss att börja med är att hitta en irizar cetury med nått år på nacken, stabil trevlig buss med bra lastutrymme, och lägre soppaförbrukning än SETRA
Titel: SV: Starta eget
Skrivet av: preacher skrivet 13 maj 2010, 14:57:57 PM
Citat från: Bosse Ek skrivet 11 maj 2010, 14:36:21 PM
Hej.
Jag har lite funderingar på att köpa en egen buss, då jag eventuellt kommer få en kund som kommer beställa körningar 2-3 gånger i veckan. Vad jag skulle behöva är lite bra uppskattningar på kostnader som det innebär att starta eget.

Vad ligger tex försäkringskostnader på? Däck? Service? Bussen kommer nog ligga på tremiljonersklassen och jag kan nog lägga 500000 kr själv och resten måste nog lånas.

Mvh
Bosse



Hallå Bosse.

Om man räknar lite snabbt o ovetenskapligt Baserat på lån 2,5 m skatt o förs.75-80 tusen.Däck o service 15:-/ mil och Drivmedel
baserat på 6000 mil/år så får du en milkostnad på Ca 80-100:-/mil. Sen kommer förare o andra outförsedda utgifter till.Bolag,uppställning, tvätt o dyligt.

Hoppas det till någon hjälp

MVH
Pär Johansson
Titel: SV: Starta eget
Skrivet av: Ersa skrivet 13 maj 2010, 15:25:50 PM
För att kunna bränna runt på alla gator i Stockholms innerstad är det bra om du har en max 12 meter lång buss med två axlar som är max 8 år gammal. Det går iofs att ha en max 13,99 meter lång boogibuss om den tredje axeln är medstyrande. Begagnade expressbussar är inget jag skulle föredra då de säljs ut först när de redan är för gamla för miljözonerna och då rullat många tusen mil per år i 7-8 års tid. Jag körde en exakt ett år gammal 9700 förra veckan där mätaren stod på 9931 mil.
Titel: SV: Starta eget
Skrivet av: Fikman skrivet 13 maj 2010, 15:56:51 PM
Dendärena längdbegränsingen i Fjollträsk är ju löjlig, sunt förnuft har funkat för, och går utmärkt gå till/från birka via medis med en 15m dd
Titel: SV: Starta eget
Skrivet av: Bosse Ek skrivet 13 maj 2010, 22:35:58 PM
För att återknyta till ämnet så kommer min eventuella buss bli ny modern treaxlad 12-13 meter lång turistbuss.

Ok, om man räknar mellan tummen och pekfingret så får man nog räkna med att ha fasta utgifter på kanske 100000 kr i månaden. (lån, lön, skatt, försäkring mm), samt rörliga utgifter på 100 kronor milen. Är det rimliga siffror??

Vad tror ni man kan få för ränta på lånet? Är 10% en vettig siffra att räkna på?

Det här är naturligtvis bara en lek med siffror än så länge. Blir det mer allvar så kommer kalkylerna bli mycket mer noggranna.

Mvh
Bosse
Titel: SV: Starta eget
Skrivet av: Uffe D skrivet 13 maj 2010, 23:45:19 PM
Citat från: Bosse Ek skrivet 13 maj 2010, 22:35:58 PM
För att återknyta till ämnet så kommer min eventuella buss bli ny modern treaxlad 12-13 meter lång turistbuss.

Ok, om man räknar mellan tummen och pekfingret så får man nog räkna med att ha fasta utgifter på kanske 100000 kr i månaden. (lån, lön, skatt, försäkring mm), samt rörliga utgifter på 100 kronor milen. Är det rimliga siffror??

Vad tror ni man kan få för ränta på lånet? Är 10% en vettig siffra att räkna på?

Det här är naturligtvis bara en lek med siffror än så länge. Blir det mer allvar så kommer kalkylerna bli mycket mer noggranna.

Mvh
Bosse

Nu är ju inte jag så hemma på bussar, men jag försöker ändå.

* Räntan bör du kunna få runt 5% i dagens läge, kolla runt lite med olika finansbolag och banker, det kan skilja ganska mycket.
* Att du bara skulle få ut 8000 mil ur ett par däck ställer jag mig lite frågande till. Nu har jag iofs lastbilar men jag brukar kunna köra en uppsättning drivdäck drygt 13000 mil och framdäcken brukar rulla runt 20000 mil. Satsa på bra märken, dom är lite dyrare men i det långa loppet så tjänar du på det. Dessutom rekommenderar jag verkligen att du vintertid kör med riktiga vinterdäck, inget åretruntskit utan riktiga däck.
* Sedan undrar jag verkligen om en försäkring kostar 75-80000. Det låter jävligt dyrt. Vad ingår i så fall i den?
Titel: SV: Starta eget
Skrivet av: groenis skrivet 14 maj 2010, 00:47:18 AM
Uffe D
Det skiljer inte så mycket i ekonomin mellan en buss och en lastbil
service ligger i samma nivå,däckslitaget räknade jag lågt på typ tjeckiska
Sava som mönstret försvann på medans du blinkade.

Eventuell finansiering så är 5% bra men lägga det på 8% i kalkylen en god natt sömn är inte att förakta.

På droskan så kostade försäkringen 2500:- i månaden halvförsäkring utan glas.

Men då TH inte har så många konkurrenter på marknaden så tar de ohemult mycket i egentligen,
Kolla vad Moderna Försäkringar vill ha.

Bosse
Om du går via Grönlunds Trafikskola så samarbetar de med en firma i
Göteborg där du läser på distans och har 12 månader på dig klara kursen
den största biten är ekonomi självklart så kan du skriva när du känner för det.
Glöm inte att kolla beg marknaden det är bara dumt att sätta sig i en ny buss när man bygger upp firman.

kolla också vilken firma form som passar dig och en bra bankkontakt.
Lycka Till

/Lennart
Titel: SV: Starta eget
Skrivet av: Wetjo skrivet 14 maj 2010, 05:04:54 AM
Ett aktiebolag är bäst tycker jag.

From 1:a april behövs "bara" 50000 i aktiekapital för att bilda ett nytt.
Köp inget AB, utan det är billigare att göra jobbet själv. Du spar ca 9000 i kostnader.
Titel: SV: Starta eget
Skrivet av: Bosse Ek skrivet 14 maj 2010, 08:08:49 AM
//Groenis
Är det kursen för trafiktillstånd du pratar om?

Mvh
Bosse
Titel: SV: Starta eget
Skrivet av: groenis skrivet 14 maj 2010, 12:07:45 PM
Japp
Och när du är klar med den så är det bara att köra,
Tänkte själv ta den men avslutar mitt företag istället så jag har släppt både trafiktillståndet för gods och taxi är vanlig löneslav nu

/Lennart
Titel: SV: Starta eget
Skrivet av: Uffe D skrivet 14 maj 2010, 18:59:36 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 maj 2010, 00:19:13 AM
Försäkring för bussar är svindyra, priset baseras efter b.la passagerarkapacitet varför en ledbuss kan kosta 100 tkr att försäkra bara för Trafik utan rabatt....  75-80 tkr är nog bara trafik eller möjligen delkasko.

Vad gäller räntan vill det till att inte basera kalkylen efter 3-4-5% ränta om man har lån med rörlig eller STIBOR ränteberäkning, jag känner alltför många smååkare som nu ligger sömnlösa och är rädda för räntehöjningar, kostnader som man inte kan ta ut av kunderna....

Fy fan, det kunde jag aldrig tänka mig att det var så dyrt att försäkra en buss. Men man borde kunna tjäna lite på att kolla med olika bolag, IF brukar vara ganska förmånliga.

Nej man ska ju inte lägga en ränta på 3-5% ränta i kalkylen, men det kan ju vara bra att veta. Som sagt så brukar dom olika finansbolagen tävla i låga räntor så man kan ju tjäna en hacka på att kolla runt lite.
Titel: SV: Starta eget
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 15 maj 2010, 10:27:01 AM
Ändrat aktiekapital för att starta ett nytt AB är jättebra anser jag för egen del.