... på rampen i Björknäs, Nacka 2010-05-10.
Trevligt med lite Carrus bland alla Säffle. 8)
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG1036.jpg)
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG1035.jpg)
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG1037.jpg)
/Fredde
Citat från: Fredde_J skrivet 10 maj 2010, 23:01:51 PM
... på rampen i Björknäs, Nacka 2010-05-10.
Trevligt med lite Carrus bland alla Säffle. 8)
/Fredde
Stiligt, men man blir ju lite förundrad över att SL inte gått ut med någon information ännu. Det vore ju bra om några hinner upptäcka att bussen finns, innan den går i vinterdvala. Undrar ju också hur man sköter cykellastningen. Måste föraren gå ur bussen för att fälla ned rampen och hur lång tid tar en sådan lossning? Det blir ju lite paradoxalt med en linje som har få stopp och därmed skulle kunna gå fort, om man samtidigt ska beräkna 4 minuter när någon ska lasta av eller på en cykel...
Mumma, äntligen en SL-röd godsbuss.
Instämmer med Micke. Äntligen! :D
Men vad kan den tänkas få gå på för körningar när det inte är cykelsäsong? Beställningstrafik?
Det verkar som att vit rand saknas. Blir det en lång vit dekal längs sidan framöver, som Busslinks blå Vegor har?
Citat från: Omnilasse skrivet 10 maj 2010, 23:30:29 PM
Undrar ju också hur man sköter cykellastningen. Måste föraren gå ur bussen för att fälla ned rampen och hur lång tid tar en sådan lossning?
Någon måste stå baktill vid bussen för att hantera bakgavellyften, ja. Fjärrkontrollerade lyftar är ej godkända ur säkerhetssynpunkt. Egentligen ska väl föraren även ha utbildning i hantering av bakgavellyft, samt med sig intyget när denne kör. Men bakgavellyftsutbildningar är väl inget som genomförts i större skala hos SL:s operatörer? 8)
Citat från: Ersa skrivet 11 maj 2010, 00:49:08 AM
Någon måste stå baktill vid bussen för att hantera bakgavellyften, ja. Fjärrkontrollerade lyftar är ej godkända ur säkerhetssynpunkt. Egentligen ska väl föraren även ha utbildning i hantering av bakgavellyft, samt med sig intyget när denne kör. Men bakgavellyftsutbildningar är väl inget som genomförts i större skala hos SL:s operatörer? 8)
Det där med bakgavelliftbehörighet dryftades i lastbilsforum vid något tillfälle, och vad jag vill minnas fanns det inget sådant krav. Jag känner inte någon som har hört talas om en sådan utbildning iaf.
Du har rätt i att man inte längre får montera fjärrkontroll på bakgavelliftar (däremot finns det mig veterligen inget som säger att du inte längre får använda en lift som har fjärrkontroll monterad sedan tidigare). Vi fick en ny lastbil levererad för en månad sen och det gick inte att få fjärr till den liften, pga EU-regler.
Hur som helst så hade ju inte en fjärr hjälpt i det här fallet. Man ska alltid ha uppsikt över liften medan den manövreras, och givetvis måste ju någon vara med och rulla cyklarna på liften och därefter rulla in dem och lastsäkra dem.
Kul med skylten "Nobina kör för Värmlandstrafiken ab..." ;D
Äntligen har Nobina fattat!! Hur en riktig Sl-buss skall se ut. Fler Carrus och 9700 i vanlig regiontrafik tack. 8)
Kan ju informera att för det första så skall bakgavellyften vara besiktigad, det är ju en lyftanårdning, sen skall den som kör lyften ha fått utbildning på den, det skall finas dokumenterat och enligt arbetsmiljölagen så jobbar man med bakgavelyft så fins det klämmrisk så man skall ha skyddskor också.
Men fins väll sidodörr att skicka in cyklarna i ;D
Citat från: Fikman skrivet 11 maj 2010, 19:16:42 PM
Kan ju informera att för det första så skall bakgavellyften vara besiktigad, det är ju en lyftanårdning, sen skall den som kör lyften ha fått utbildning på den, det skall finas dokumenterat och enligt arbetsmiljölagen så jobbar man med bakgavelyft så fins det klämmrisk så man skall ha skyddskor också.
Men fins väll sidodörr att skicka in cyklarna i ;D
Helt klart ska den vara besiktigad och ja, skyddskor är ett krav. Men var hittar man en utbildning på bakgavelliftar? ???
Kan inte vara möjligt att de ska vara speciell utbildning på lift då du kan hyra en lätt lastbil på Statoil med lyft och den får du köra med B körtkort...
Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 maj 2010, 20:18:40 PM
Kör du privat så gäller inte arbetsmiljölagen t.ex
Men Lars, utbildningen är den på företaget eller finns den externt?
http://www.tya.se/tya/truck_maskin/kortillstand_bakgavel_lyft%20.pdf (http://www.tya.se/tya/truck_maskin/kortillstand_bakgavel_lyft%20.pdf)
Den här är väl användbar ?
Citat från: JAB skrivet 11 maj 2010, 20:22:33 PM
http://www.tya.se/tya/truck_maskin/kortillstand_bakgavel_lyft%20.pdf (http://www.tya.se/tya/truck_maskin/kortillstand_bakgavel_lyft%20.pdf)
Den här är väl användbar ?
Framför allt om man inte glömmer bifoga denna...
http://www.av.se/dokument/afs/AFS2006_06.pdf (http://www.av.se/dokument/afs/AFS2006_06.pdf)
Härligt med bilder på den!
Såg den vid Rampen imorse men var inte tillräkligt snabb med kameran! :)
Det står i turlistan att dom som har cykel med sig får lasta in den själv
Citat från: Camilla skrivet 11 maj 2010, 21:29:09 PM
Det står i turlistan att dom som har cykel med sig får lasta in den själv
Gör det? Föraren måste iaf ut när det ska lastas cyklar, med tanke på det som står i slutet på denna insändare: http://www.nvp.se/NVP-Asikt/Insandare/Asikt-Darfor-stannar-inte-cykelbussen/ (http://www.nvp.se/NVP-Asikt/Insandare/Asikt-Darfor-stannar-inte-cykelbussen/)
Citat från: Omnilasse skrivet 10 maj 2010, 23:30:29 PM
Stiligt, men man blir ju lite förundrad över att SL inte gått ut med någon information ännu. Det vore ju bra om några hinner upptäcka att bussen finns, innan den går i vinterdvala. Undrar ju också hur man sköter cykellastningen. Måste föraren gå ur bussen för att fälla ned rampen och hur lång tid tar en sådan lossning? Det blir ju lite paradoxalt med en linje som har få stopp och därmed skulle kunna gå fort, om man samtidigt ska beräkna 4 minuter när någon ska lasta av eller på en cykel...
En folder för hela cykelförsöket ska på tryck i morgon. Korrekturlästes idag...
/Ted
Ett cykelförsök genomfördes redan förra sommaren på ett antal linjer i SL-trafiken. Regeln om att kunden är ansvarig för att lasta cykeln fråntar inte förarens ansvar om att säkra lasten, det vill säga att se till att den sitter fast och är trafiksäker. Inga incidenter inträffade i fjol, så det kommer säkert att gå bra även i år. Att använda en godsrumsbuss för transport av cyklar och deras ägare är heller inte nytt. Detta kördes sommaren 2008 på sträckan Västerhaninge-Nynäshamn utan några incidenter (en trafik som kommer att återupprepas även denna sommar). Självklart så får förare som ska köra utbildning på aktuellt fordon om man inte har erfarenhet sedan tidigare. Inga kunder ska manövrera bakgavellyften.
Även kunder utan cykel är välkomna att åka linje 433C. Välkommen ombord från och med måndagen den 17 maj. /Henrik/
Citat från: HB skrivet 11 maj 2010, 23:09:46 PM
Även kunder utan cykel är välkomna att åka linje 433C. Välkommen ombord från och med måndagen den 17 maj. /Henrik/
Vissa kunder utan cykel, men med kamera lär nog kunna dyka upp. ;)
Citat från: Fredde_J skrivet 11 maj 2010, 21:43:22 PM
Gör det? Föraren måste iaf ut när det ska lastas cyklar, med tanke på det som står i slutet på denna insändare: http://www.nvp.se/NVP-Asikt/Insandare/Asikt-Darfor-stannar-inte-cykelbussen/ (http://www.nvp.se/NVP-Asikt/Insandare/Asikt-Darfor-stannar-inte-cykelbussen/)
Du har rätt för det står inte i turlistan att man får lasta in cyckeln själv så jag har nog blandad ihop det med nått annat
Så finns då all info om årets cykel på bussförsök på SL:s hemsida:
http://sl.se/Templates/PageWide.aspx?id=16381 (http://sl.se/Templates/PageWide.aspx?id=16381)
/Ted
Såg just att för Mälarölinjerna, de trevliga men halvinterna begreppen "utväg" och "inväg" används. Än finns det hopp...
Min fundering är om det inte hade varit bättre att välja den lösningen som Bergkvarabuss har över Ölandsbron. Dvs ett öppet släp som kan ta 14-16 cyklar. Fördelen med detta är att du kan nyttja befintlig vagnpark. Det som begränsar är att förarna måste ha DE kort. Vad ska 6029 nytthas till sedan när trafiken slutat?
Citat från: Ersa skrivet 11 maj 2010, 23:38:00 PM
Vissa kunder utan cykel, men med kamera lär nog kunna dyka upp. ;)
Flera stycken....
Citat från: Jan skrivet 12 maj 2010, 08:54:27 AM
Min fundering är om det inte hade varit bättre att välja den lösningen som Bergkvarabuss har över Ölandsbron. Dvs ett öppet släp som kan ta 14-16 cyklar. Fördelen med detta är att du kan nyttja befintlig vagnpark. Det som begränsar är att förarna måste ha DE kort. Vad ska 6029 nytthas till sedan när trafiken slutat?
Att Bergkvara valde den lösningen var säkert för att dom inte har någon godsrumsbuss (ledig). Att Nobina gjorde denna lösning är att vi har godsrumsbussar lediga sommartid och därför tycker det är enklare än att utbilda förare med DE-behörighet samt att utrusta bussar med dragkrok och köpa in särskilda släpvagnar. /Henrik/
Det känns som att SL inte riktigt har full koll på hur det faktiskt fungerar...
Jag citerar från hemsidan:
CitatDu som resenär ska själv lyfta på och av cykeln på cykelhållaren som sitter längst bak på bussen. På linje 433C lyfter du själv in och ut cykeln i godsutrymmet bak i bussen.
Vem blir först med bilder på hela bussen i sin nya lack? /Henrik/
Några funderingar till kommentarerna.
Kommer godsutrymmet att inredas på något sätt med cykelställ eller liknande?
Är det verkligen meningen att föraren ska surra fast alla cyklar?
Hur många här på forumet har surrat en cykel som ligger i bagaget på en vanlig linjevagn?
Bakgavellyften går så sakta, så är det en cykel utan packväskor går det mycket fortare att lyfta in den i sidoluckan.
Jag vet ingen inom Nobina i Värmland som har fått någon utbildning och behörighet att använda en lyft.
En genomgång av hur den fungerar och 2min övning räcker.( Möjligt att "Fjollträskarna" är mer trögfattade) ;D
På 6029 m,fl Carrus:ar inträffar ett otrevligt fel emellanåt. Om ABS:n har aktiverats vi inbromsning till hållplats så fungerar inte dörrbromsen.
Med tanke på att det inte är någon grind vid förarplatsen så är det viktigt att alltid lägga i P-bromsen vid varje stopp.
För något år sedan var det stora problem med växellådan.5:an,6:an 11:an och 12:ans växel hoppade ur under gång.Och det gick inte ljudlöst förbi,kan man säga.
Volvo lastvagnar rev lådan och hittade problemet (tror jag)
Det var någon som skrev i en tidigare tråd att det var trevligt med I-Shift i SL-land.Är 6029 den enda I-Shift:en i Björknäs?
Skulle vara kul att se någon som kört ZF-låda i 15 år sätta sig i 6029 utan genomgång. Kan kanske bli lite ryckigt i början. Med
bakåtrullningar eller brända lameller vid rödljusen ;D
Jag har kört 6029 och övriga i serien sen den var helt ny.
M.V.H Otto
Citat från: Otto skrivet 12 maj 2010, 22:08:59 PM
Volvo lastvagnar rev lådan och hittade problemet (tror jag)
Det var någon som skrev i en tidigare tråd att det var trevligt med I-Shift i SL-land.Är 6029 den enda I-Shift:en i Björknäs?
Skulle vara kul att se någon som kört ZF-låda i 15 år sätta sig i 6029 utan genomgång. Kan kanske bli lite ryckigt i början. Med
bakåtrullningar eller brända lameller vid rödljusen ;D
Jag har kört 6029 och övriga i serien sen den var helt ny.
M.V.H Otto
Eftersom både uppdraget oc bussen är "udda" för att vara i SL-trafiken så kommer endast ett fåtal förare att köra detta. För övrigt så finns ett antal bussar redan i trafikområdet med I-Shift. /Henrik/
Citat från: Otto skrivet 12 maj 2010, 22:08:59 PM
Bakgavellyften går så sakta, så är det en cykel utan packväskor går det mycket fortare att lyfta in den i sidoluckan.
Jag vet ingen inom Nobina i Värmland som har fått någon utbildning och behörighet att använda en lyft.
En genomgång av hur den fungerar och 2min övning räcker.( Möjligt att "Fjollträskarna" är mer trögfattade) ;D
På 6029 m,fl Carrus:ar inträffar ett otrevligt fel emellanåt. Om ABS:n har aktiverats vi inbromsning till hållplats så fungerar inte dörrbromsen.
Det var någon som skrev i en tidigare tråd att det var trevligt med I-Shift i SL-land.Är 6029 den enda I-Shift:en i Björknäs?
Skulle vara kul att se någon som kört ZF-låda i 15 år sätta sig i 6029 utan genomgång. Kan kanske bli lite ryckigt i början. Med
bakåtrullningar eller brända lameller vid rödljusen
M.V.H Otto
vet inte hur ni Värmlänningar brommar, men här i Fjollträsk brommar vi mjukt så ABS'en INTE behöver hoppa in... ;)
för övrigt har vi 12 vagnar med I-shift dock utan "+/-" som 6029 har så de ska nog inte vara några problem, personligen tycker jag den är en skön växellåda som jag hoppas fler bussar får i framtiden
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 maj 2010, 22:27:40 PM
Dagens skämt eller?
Full broms o full gas brukar ju annars utgöra standarden vid angöring och avgång från hållplatserna :-)
Kan man anta att även denna kommer att få de manuella växlingsmöjligheterna bortkopplade?
Vad ska det vara bra för? I vissa situationer är det mycket praktiskt att kunna gå in och ta över manuellt. Exempelvis uppförsbackar där man vill ha full kontroll över växlingarna, eller nerförsbackar där man vill varva upp för att få ut max moment på motorbromsen.
Citat från: SimonB skrivet 12 maj 2010, 22:40:51 PM
Vad ska det vara bra för? I vissa situationer är det mycket praktiskt att kunna gå in och ta över manuellt. Exempelvis uppförsbackar där man vill ha full kontroll över växlingarna, eller nerförsbackar där man vill varva upp för att få ut max moment på motorbromsen.
I normal körning finns det ingen anledning att växla manuelt men jag instämmer helt med Simon B.
M.V.H Otto
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 maj 2010, 23:11:04 PM
Orsaken till att det kopplas bort resp utesluts redan vid beställningen är för att undvika felmanövrering, som leder till högre bränsleförbrukning eller haverier, på samma sätt kopplades t.ex diffspärrarna bort i huvudstadsområdet istf att att satsa på utbildning av personalen i handhavandet, kick-down funktionen på automatlådorna togs bort på vissa serier av individer etc
Det verkar som att man tror att man på det viset kan göra I-Shiftlådan till en vanlig automatlåda... I-Shiften är en växlingsassistent och kräver att föraren vet lite vad han sysslar med. Vet föraren vad han sysslar med så kan han också hantera kickdown och det manuella läget.
Synd att de inte tänker på det innan de specar...
Citat från: SimonB skrivet 12 maj 2010, 23:21:33 PM
Det verkar som att man tror att man på det viset kan göra I-Shiftlådan till en vanlig automatlåda... I-Shiften är en växlingsassistent och kräver att föraren vet lite vad han sysslar med. Vet föraren vad han sysslar med så kan han också hantera kickdown och det manuella läget.
Synd att de inte tänker på det innan de specar...
Håller med.Man måste tänka som om man kör manuelt.Det var det jag syftade på när jag skrev om bakåtrullning och brända lameller.
Skulle va kul om nån kunde fortsätta på tråden med foton om hur cykeltransporten fungerar.
M.V.H Otto
Citat från: HB skrivet 12 maj 2010, 16:46:13 PM
Vem blir först med bilder på hela bussen i sin nya lack? /Henrik/
Tidtabell för nyfikna här:
http://sl.se/ficktid/vinter/v433C.pdf
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 maj 2010, 15:23:14 PM
Kommer turerna att gå via Gullmarsplan eller via Essingeleden-Klarastrandsleden?
CITYTERMINALEN - STAVSNÄS
Cityterminalen - Terminalslingan - Kungsg(v) - Kungsbron -
Kungsbroplan - Kungsbron - Blekholmsterrassen(h) -
Centralbropåfarten –Nynäsv – Sofielundsplan(v) –avfart
Väg 222(v) – Södra länken – avfart Gustavsberg -
Värmdöleden - Skärgårdsv - Stavsnäsv(h) - Stavsnäsv(h) till
Stavsnäs vinterhamn.
STAVSNÄS - CITYTERMINALEN
Stavsnäs vinterhamn - Stavsnäsv - Stavsnäsv(v) -
Skärgårdsv(v) - Värmdöleden – Södra länken(v) – avfart
Globen – Sofielundsplan(v) – Nynäsv(v) - Centralbron -
Klarastrandsleden(v) - Klarastrandskopplet(h) - Kungsgatan(v) -
Terminalslingan(h).Källa: http://sl.se/ficktid/l-besk/433C.pdf
Intressant, heldag alla dagar
Trodde den bara skulle trafikeras i Högtrafik
Tänkte som så att alla andra C-linjer gick ju bara i rusningstid.
Citat från: Bussmicke skrivet 14 maj 2010, 00:50:32 AM
Tänkte som så att alla andra C-linjer gick ju bara i rusningstid.
C som i cykel, förstås, och alla andra linjer som tar cyklar i år gör det endast utanför rusningstiden.
;) /Ted
C finns för dom går till City (lex 443C, 446C, 815C etc.) /Henrik/
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 maj 2010, 01:20:09 AM
Det är bara C_et den har gemensamt med dem :-)
Denna är ju inte till för i huvudsak arbetsresor utan snarare för motsatsen, platsantalet är ju dessutom väldigt begränsat
Nja, så begränsat är det inte med 44 sittplatser. /Henrik/
En bild utan "Ej i trafik"
(http://iloapp.bredenbergs.se/data/_gallery/public/27/1273849185_resized.jpg?width=960&height=720)
Du blev först Johan med en helbild. /Henrik/
Citat från: HB skrivet 14 maj 2010, 18:44:23 PM
Du blev först Johan med en helbild. /Henrik/
Kunde inte låta bli....fast jag kan se det som en dokumentation att skyltningen fungerar ;)
Citat från: JAB skrivet 14 maj 2010, 18:47:44 PM
Kunde inte låta bli....fast jag kan se det som en dokumentation att skyltningen fungerar ;)
Tackar för den bilden! /Fredde
Och här en bild till när man hade en heldag med 6029 på 92an Värnäs-Malung-Mora-Malung-Värnäs förra sommaren
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/2010-1.jpg)
Swebus 6029 vid garaget i Mora i juni 2009, nog passar en 9700 bättre i gult än sl rött :P
Här en bild från verkligheten, dvs bussen i "verklig trafik" vid
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSH_1927.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSH_1923.jpg)
Fusk, ingen vid rand på bussen.
Citat från: Bussmicke skrivet 17 maj 2010, 18:44:51 PM
Fusk, ingen vid rand på bussen.
Det var ett j'vla tjat om den vita randen!
Lugn bara, den kommer nog så småningom. Förresten, så tycker jag nog att det blev ganska snyggt som den är nu, ser väldigt snygg och fräsch ut.
Citat från: Bussmicke skrivet 17 maj 2010, 18:44:51 PM
Fusk, ingen vid rand på bussen.
Det fixar nog förarna innan bussen hinner till stripningen. :'( :-X
Citat från: calken skrivet 17 maj 2010, 18:51:07 PM
Det var ett j'vla tjat om den vita randen!
Jag har bara sett en kommentar om den saknade randen.
Personligen efterlyser jag första bilden på medföljande cykel, det är ju ändå huvuduppgiften för både buss och linje?
I dag var det väl perfekt premiärväder?
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 17 maj 2010, 20:03:56 PM
Jag har bara sett en kommentar om den saknade randen.
Personligen efterlyser jag första bilden på medföljande cykel, det är ju ändå huvuduppgiften för både buss och linje?
I dag var det väl perfekt premiärväder?
/Ted
Kan bar bjuda på hur det ser ut inne i utrymmet, fick just bilden till mig via förarens mobil.
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/bild.jpg)
Citat från: Bussmicke skrivet 18 maj 2010, 00:16:49 AM
Ja OCH??
Är det inte snyggare utan?
Men men, vi tycker olika, och inget fel med det!
Nej det är inte snyggare utan
Klart den vita randen ska vara där. Gärna i reflexutförande för säkerhetens skull, som på Vegorna i Norrtälje.
En helröd buss är ingen SL-vagn.