Knappt hade man tagit sin in i 7012 när två stressade personer med varsin kamera dök upp. ;D
Här kommer mina bilder iaf:
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Swebus_7012_U_100507a.jpg)
Äntligen kan man köra med parkeringsljus+dimstrålkastare igen. :)
Utöver detta alternativ finns det vanliga 21W-varselljus precis som på Saab 99 och Volvo 240 av sena 70-talsmodeller.
Samt xenonhalvljus för kvällsbruk.
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Swebus_7012_U_100507b.jpg)
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Swebus_7012_U_100507c.jpg)
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Swebus_7012_U_100507d.jpg)
Dioder nästan överallt! :)
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Swebus_7012_U_100507e.jpg)
"Panorama".
Snyggt :D. Dimljus är ju det som ska vara tänt. varför har du inte kört med dimljusen på 9700?
Riktigt fina bussar:D
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 07 maj 2010, 22:52:52 PM
Riktigt fina bussar:D
Håller med, synd att man inte kan åka med dom från Gävle. :(
Citat från: Jim skrivet 07 maj 2010, 22:49:13 PM
varför har du inte kört med dimljusen på 9700?
Enkelt svar:
56xx (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/5600/Swebus_5607_Kalmar_Central_060731.jpg)
63xx (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/6300/Swebus_6336_RAN487_Stockholm_070309.jpg)
68xx (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/6800/Swebus_6810_BEB896_Linkoping_090525.jpg)
00xx (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/0000/Swebus_0049_SKR799_Orebro_091203.jpg)
Citat från: Ersa skrivet 07 maj 2010, 23:04:33 PM
Enkelt svar:
56xx (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/5600/Swebus_5607_Kalmar_Central_060731.jpg)
63xx (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/6300/Swebus_6336_RAN487_Stockholm_070309.jpg)
68xx (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/6800/Swebus_6810_BEB896_Linkoping_090525.jpg)
00xx (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/0000/Swebus_0049_SKR799_Orebro_091203.jpg)
Jaha. Jag var säker på att dom hade dimljus. Då är det bara MAN och Scania som har det?,
Verkar vara riktigt fina bussar.
Citat från: Jim skrivet 07 maj 2010, 22:49:13 PM
Snyggt :D. Dimljus är ju det som ska vara tänt. varför har du inte kört med dimljusen på 9700?
Fel. Du får bara ha dimljusen när det är dimmigt, snöigt eller av annan anledning dålig sikt, även om du har halvljusena frånslagna.
Så länge det är normala siktförhållanden så är det halvljusen som gäller enligt lag. Det ser dessutom bra mycket snyggare ut att använda halvljusena om du frågar mig.
Citat från: SimonB skrivet 07 maj 2010, 23:18:41 PM
Verkar vara riktigt fina bussar.
Fel. Du får bara ha dimljusen när det är dimmigt, snöigt eller av annan anledning dålig sikt, även om du har halvljusena frånslagna.
Så länge det är normala siktförhållanden så är det halvljusen som gäller enligt lag. Det ser dessutom bra mycket snyggare ut att använda halvljusena om du frågar mig.
Nix. Under dagtid får du använda halvljus, varselljus eller parkeringsljus+dimljus. Dessa får inte kombineras med varandra, däremot är det fullt tillåtet att ha helljus ihop med dimljus i mörker.
Citat från: SimonB skrivet 07 maj 2010, 23:18:41 PM
Verkar vara riktigt fina bussar.
Fel. Du får bara ha dimljusen när det är dimmigt, snöigt eller av annan anledning dålig sikt, även om du har halvljusena frånslagna.
Så länge det är normala siktförhållanden så är det halvljusen som gäller enligt lag. Det ser dessutom bra mycket snyggare ut att använda halvljusena om du frågar mig.
Nej Nej. Du får visst ha dimljus tända under dagtid istället för halvljus eller varselljus
Vi tar väl lite Trafikförordningen när vi ändå är i farten. Det är trots allt den som gäller...
Citat69 § Vid färd på väg med motordrivna fordon ska halvljus
användas, om inte annat följer av 68, 70 eller 71 §.
Förordning (2009:960).
70 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung
terrängvagn, motorcykel eller moped klass I skall helljus
användas, när förarens synfält med hänsyn till fordonets
hastighet annars inte är tillräckligt för att fordonet skall
kunna föras säkert.
Helljus får inte användas
1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,
2. på sådant avstånd från ett mötande fordon att dess förare
kan bländas,
3. vid möte med ett spårbundet trafikmedel eller ett fartyg som
förs längs vägen, om risk för bländning kan uppstå, eller
4. på ringa avstånd bakom ett annat fordon.
71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung
terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för
halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att
uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock
inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när
väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder
att halvljuset behöver vara tänt.
I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i
stället för halvljus.
Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus
får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med
motorcykel under dagsljus.
Hur många bussar omfattas i denna Swebusserie?
Citat71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung
terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för
halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att
uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock
inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när
väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder
att halvljuset behöver vara tänt.
"Annat ljus" tolkar iaf jag som varselljus med 21W-lampor, diodljus eller dimstrålkastare med halogenlampor.
Vansinne att slita på xenonhalvljusets dyra lampor dagtid. Dessa behöver jag istället under kvällen.
Oavsett tycker jag inte det ser ut som parkeringsljus+dimljus på bilderna, parkeringsljuset verkar lika starkt som halvljuset, känns inte "lagligt"...
Citat från: Peter L skrivet 08 maj 2010, 09:09:08 AM
Oavsett tycker jag inte det ser ut som parkeringsljus+dimljus på bilderna, parkeringsljuset verkar lika starkt som halvljuset, känns inte "lagligt"...
Längre slutartid ger den effekten. Det som sitter i denna övre upplysta reflektor närmast grillen är enbart "extraljus" dvs en H7-lampa som går att tända enbart då helljuset är tänt, samt en 4W-parkeringsljuslampa.
Xenonhalv/helljuset sitter längs ut, och 21W-varselljuset i mitten under blinkerslampan. Lite synd att jag inte tog jämförelsebilder.
Citat från: Ersa skrivet 08 maj 2010, 09:15:59 AM
Längre slutartid ger den effekten. Det som sitter i denna övre upplysta reflektor närmast grillen är enbart "extraljus" dvs en H7-lampa som går att tända enbart då helljuset är tänt, samt en 4W-parkeringsljuslampa.
Xenonhalv/helljuset sitter längs ut, och 21W-varselljuset i mitten under blinkerslampan. Lite synd att jag inte tog jämförelsebilder.
A-ha, lurad med andra ord. Sorry!
Citat från: Ersa skrivet 08 maj 2010, 08:53:53 AM
"Annat ljus" tolkar iaf jag som varselljus med 21W-lampor, diodljus eller dimstrålkastare med halogenlampor.
Vansinne att slita på xenonhalvljusets dyra lampor dagtid. Dessa behöver jag istället under kvällen.
Känns som varselljus är på väg tillbaka, kanske just p.g.a. att man vill spara de dyrare xenonlamporna i halvljuset. Tyckte tidigare att det klassiska svenska varselljuset var i det närmaste utdött.
Citat från: Peter L skrivet 08 maj 2010, 09:47:09 AM
Känns som varselljus är på väg tillbaka, kanske just p.g.a. att man vill spara de dyrare xenonlamporna i halvljuset. Tyckte tidigare att det klassiska svenska varselljuset var i det närmaste utdött.
Välkommen tillbaka, varselljuset! Det försvann ju dessvärre från Saab 900 redan kring 1986-87, och från Volvo 240/740 några få år senare. På Volvo 9700 har man löst "day running lights" med snygga dioder, medan Scania OmniExpress fått klassiska 21W-lampor.
Men privata åkare kan ju lätt ersätta 21W-lampan i sina OmniExpresser med någon av dessa:
http://www.diodhuset.se/art-1.asp?id=292&iPageID=61
http://www.diodhuset.se/art-1.asp?id=43&iPageID=61
http://www.diodhuset.se/art-1.asp?id=484&iPageID=61
Lampan i den första länken är ett bromsljus med rödlysande dioder så den ska du nog inte sätta i framlyktorna ;)
Citat från: Johan B skrivet 08 maj 2010, 12:15:02 PM
Lampan i den första länken är ett bromsljus med rödlysande dioder så den ska du nog inte sätta i framlyktorna ;)
Nej den är vit, men beskrivningen är tyvärr rakt av kopierad från den röda, och därmed ser det helt fel ut.
http://www.diodhuset.se/art-1.asp?id=41&iPageID=61
Då är jag med. Slarvigt av Diodhuset, inte hade jag beställt denna efter att ha läst beskrivningen om det var vit belysning jag ville ha.
Citat från: Johan B skrivet 08 maj 2010, 12:20:36 PM
Då är jag med. Slarvigt av Diodhuset, inte hade jag beställt denna efter att ha läst beskrivningen om det var vit belysning jag ville ha.
Ja, som köpare gäller det ibland att tänka lite åt säljaren. ;)
Kör dom till Skåne med tro ska kanske dra till E6an en sväng ::)
Sprang på en viss herre med en apa igår vid Nobinas depå när man skulle ta och fota Swebus 7012.
Får tacka för den lilla provturen samt fotostund. Här är i alla fall mina bilder, Lillgrabbens bilder kommer senare.
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/1868220_Sc_LK400EB6X2_OmniExpres-1.jpg?t=1273345000)
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/1868220_Sc_LK400EB6X2_OmniExpress_R.jpg?t=1273345019)
Slutligen mannen själv ;D
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/Erik__7012_100507_46725kopiera.jpg?t=1273345119)
//Niclas
Till andra ljusnördar:
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Swebus_7012_U_100509_1.jpg)
1. Varselljus - eller "Day running lights" (21W)
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Swebus_7012_U_100509_2.jpg)
2. Dimstrålkastare (Halogen)
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Swebus_7012_U_100509_3.jpg)
3. Halvljus (Xenon)
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Swebus_7012_U_100509_4.jpg)
4: Helljus (Xenon) + påslagna extraljus (Halogen)
Det går självklart även att köra med enbart de yttre xenonhelljusen
Trevligt med lite bilder på dessa nya och jag tycker det blev rätt snygga in den nya lacken med loggan på . Men Ersa hur upplever du förarplatsen och dess funktioner??? Min upplevelse på en mässa var att vi som skall sitta där fram och köra har en rätt trång plats ... och på den bussen satt dosan till Mobitec ovanför förar fönster lite svår att se och framförallt att ändra men Swebus kanske har annan placering på den??
Jag fick 7017 igår eftermiddag från Jönköping till Malmö, det första intrycket är att det är en sympatisk vagn att ha med att göra. Ett klart lyft efter det tyskturkiska industriavfall som äntligen börjar sållas bort.
Förarplatsen är i stort sett tillräckligt rymlig även om man mäter två meter, problemet med den är mest att instrumentbrädan sitter för lågt och långt fram. När man hittat en bra ställning för ben och rygg så sitter man för långt ifrån de flesta knapparna på brädan, det i sig är väl ingen större katastrof eftersom man inte ska dit och pilla hela tiden. Men ratten sitter också placerad långt fram och går inte att justera varken tillräckligt långt upp eller tillbaka, så man får den mer eller mindre i knät. Det funkar med godkänt ute på landsvägen, men när man kommer in i samhällen och ska ratta så behöver man möblera om körställningen för att kunna köra någorlunda bekvämt eftersom ratt, blinkerspak och växelreglage är precis utom räckhåll annars.
Ratten är också onödigt krånglig att ställa in, två knappar- en för att lossa ratten och en annan för att låsa den igen. Tanken gissar jag är att man ska lossa den och sedan trycka på den andra som succesivt låser fast i läge efter ett tag, eller så får man hålla inne låsknappen relativt lång tid för att den ska fastna. Bökigt, i synnerhet som man behöver göra efterjusteringar i fart.
Flyttar jag fram stolen några hack så är benen genast i närkontakt med intrumentpanelen, så det är inga oceaner av plats för föraren, och då blir två felmonteringar plågsamt tydliga. Dels alkolåset på vänster sida, sladden ligger precis vid vänster knä och irriterar. Dels mobiltelefonen på höger sida som är ivägen för höger knä, telefonen gissar jag att den snart kommer att slås sönder i fästet av förarben. Telefonen var jag tvungen att lägga upp över brädan för den var ivägen konstant, alkolåset var precis utom räckhåll med stolen längst bak. Illa genomtänkt.
Värst är annars vänster sidospegel, den skyms till stor del fönsterstolpen och går inte att ställa in vettigt, man får välja mellan att se det närmaste av karossidan och knappt något utanför den, eller titta på bussens främre hörn och se bilarna som kommer bakifrån speglas i sidorutan. Det verkar som att spegeln behöver komma några centimeter längre fram och något mer ut ifrån bussen, dessutom vibrerar den mycket. Kan ju vara felmonterat på 7017, men jag tror inte det.
Körmässigt så kändes den bra och jag tror att jag kommer att trivas med den när jag satt mig in i alla funktioner, den går så bra på vägen som man kan begära av en bakmotorbuss. Ständigt lite småpassande med ratten, möjligen kan en del tillskrivas de spåriga Bridgestonedäcken som vi får monterat på våra bussar sedan i höstas. De fick till och med mittmotorvolvo att bli slingriga på vägen ibland.
Bromsar och transmission kändes också bra det lilla jag han köra i stadstrafik. Lådan växlar snabbt och mjukt i de flesta fall, men den är som ofta med såna här självväxlande manuella lådor programmerad att i låg fart hålla i framförallt första växeln för länge och vara lite neurotisk med att växla upp och ner. Men den är lätt att styra manuellt även om spaken kommer lite långt bort för att för att vara helt bekväm, så jag kommer nog att köra den för hand i lägre farter och sen klicka över den till automat över 50.
Sidoluckorna kan nämnas också, de är lite tunga att öppna men efter första decimetrarna så går de upp självmant i läge, å andra sidan så är de väldigt lätta att slå igen. De smäller effektivt på plats nästan utan ansträngning. De känns stabila och gedigna så om inte låsen krånglar på dem så är de nog det bästa jag sett i luckväg på länge. Ljusår före de tyska missfostrens smäck.
Så på det stora hela verkar det vara en bra buss att jobba med och trots de brister jag upplevde så var det ändå inget som kändes väldigt irriterande.
Nog så störande med dålig sikt i vänster spegel och att ratten inte är i rätt läge.. men såna saker tycker man borde vara åtgärdade vid detta laget särskilt spegeln borde väl man fått till ..
Citat från: Ersa skrivet 10 maj 2010, 09:15:59 AM
Till andra ljusnördar:
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Swebus_7012_U_100509_4.jpg)
4: Helljus (Xenon) + påslagna extraljus (Halogen)
Det går självklart även att köra med enbart de yttre xenonhelljusen
Är det helljus i dom yttre också?. När jag var i Kalmar var det en förare som hade på varselljusen å sen blinkade på mig, då blinkade bara dom innersta ljusen.
Citat från: Jim skrivet 13 maj 2010, 09:54:59 AM
Är det helljus i dom yttre också?. När jag var i Kalmar var det en förare som hade på varselljusen å sen blinkade på mig, då blinkade bara dom innersta ljusen.
Japp, det är både halv- och helljus i de yttre. "Bi-xenon" brukar det kallas ibland.
De inre halogenlamporna är "extraljus" och tänds bara om strömbrytaren för dem är i rätt läge.
Jag har inte testat det du skriver om, men gissningsvis är det bara de inre extraljusen som tänds när du blinkar till med helljuset (oavsett läge på strömbrytaren). Har för mig att det redan är så på Volvo 9700. Detta för att blink med xenonlampor lär förkorta lampornas livslängd en hel del. Överlag känns OmniExpressens elsystem väldigt genomtänkt, så om det är som jag gissar är det ännu ett plus i kanten till Scania. :)
Okej. Då förstår jag :)
Mycket snygga bilder! Både denna och den senaste generationen Volvo 9700 som Swebus Express använder är bland de allra snyggaste bussar som tillverkas just nu.