(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/521546Nmt-B.jpg)
Av SL:s vagntyp H59 hade 1974 och -75 levererats 10+10 bussar, 1976 kom 5211-23 och under 1977-78 kom resten av de totalt 133 vagnarna. En oöverträffad busstyp att köra, åtminstone för innerstadsbruk.
Stön. Vad fina dessa var som nya. Formidabla att åka med i stadstrafik. Mjukt, snabbt och smidigt och med en härligt mullrande motor i baken. Låg entre och sköna säten. Härliga ungdomsminnen. Just denna hamnade väl i Lidingö senare?
Standard i dessa var söndertuggade biljetter, utspottade i taket.... >:(
Underbart!
// Niclas
Hej!
En mycket trevlig bild!
Man kan notera den asymmetriska märkningen "Ej Ingång" på ömse sidor om H59:ans bakdörrar
föranledd av infästningen för sidoreklam.
Sedan den ovanligare 1967-69 Plymouth Barracuda Coupén av notchbacktyp som syns till vänster om bussen.
Den parallellt tillverkade fastbackversionen var nog mer vanligt förekommande.
Observera även att bilen verkar vara färganpassad till PK-huset...
Cloettas chokladbutik i hushörnet bakom bussen var ett vanligt mål för älskare av konfektyrer!
mvh K R
Citat från: Cero skrivet 07 maj 2010, 16:59:42 PM
Stön. Vad fina dessa var som nya. Formidabla att åka med i stadstrafik. Mjukt, snabbt och smidigt och med en härligt mullrande motor i baken. Låg entre och sköna säten. Härliga ungdomsminnen. Just denna hamnade väl i Lidingö senare?
Det stämmer att denna var placerad på Lidingö. Fritt ur minnet: 5211-20. 8)
/Peter
Vilken kombination. Nylevererad buss fotad av just denna fotograf! :D
Mumma
Härligt att få se en nylevererad Scania CR 111. Och snygg är den också. Även om jag faktiskt tycker att Uppsalas Scania CR 111 var ytterligare ett strå vassare :D
Härligt! Mycket vackert!
Så här såg den ut interiört:
(http://www.omnibuss.se/bildgalleri/Stockholm/5215a.JPG)
CR 111 M, SL 5215 H59.
Staffan har visat en bild på denna drygt 10 år senare, skyltad 201 vid Ropsten.
//M
Mysig vy.... :D
Citat från: Mattias skrivet 08 maj 2010, 18:42:30 PM
Staffan har visat en bild på denna drygt 10 år senare, skyltad 201 vid Ropsten.
//M
Det hade jag glömt. Men så här såg den bilden ut.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/410_e.JPG)
Vi kan väl reprisera Fredrik Mattssons YouTube klipp med soundet från SL 5424.
http://www.youtube.com/watch?v=eqgTQjZUDq0 (http://www.youtube.com/watch?v=eqgTQjZUDq0)
/Janne
Verkligen underbart att se ... och ljudet från motor och bromsen är toppen..
Citat från: Janne Rickman skrivet 08 maj 2010, 19:37:53 PM
Vi kan väl reprisera Fredrik Mattssons YouTube klipp med soundet från SL 5424.
http://www.youtube.com/watch?v=eqgTQjZUDq0 (http://www.youtube.com/watch?v=eqgTQjZUDq0)
/Janne
Citat från: yngrot skrivet 09 maj 2010, 19:39:43 PM
Verkligen underbart att se ... och ljudet från motor och bromsen är toppen..
Jag kan påpeka att jag körde iväg just den bussen nr 5424 till en verkstad för omlackering. Den ska lackas om helt och hållet. Givetvis ska den få behålla SL oxblod. Som den ser ut nu så ser den dålig ut i lacken, men kommer nog bli riktigt fin när den blir klar :D
Hej!
Förvånansvärt många sittplatser i denna buss. Kunde det funka i stadstrafik?
Mvh Jan G
Hoppas nån lyckas fota den när den är nylackad verkligen roligt den finns kvar.. Är den i gott skick??
Så härlig bild men det verkar gå undan , passagerare som håller i sig vid inkörningen :)
Citat från: Hobgoblin skrivet 07 maj 2010, 12:38:44 PM
Av SL:s vagntyp H59 hade 1974 och -75 levererats 10+10 bussar, 1976 kom 5211-23 och under 1977-78 kom resten av de totalt 133 vagnarna. En oöverträffad busstyp att köra, åtminstone för innerstadsbruk.
****
OJ, det blev nästan
för snyggt :)
HJP