En lucka i serien, och en koll på SBH säger att Wasatrafiks 1656 och 1508 var GDG 1767 och 1768, hur hänger detta ihop ? Enligt SBH kom bussarna från Svärdsjö-Falu trafik och Lundvalls.
Hej !
Båda bussarna 1767 och 1768 var ScV BF 76.54 Arvika från 1967
1767/ADF 220 Sandviken
1768/AGJ 741 Sandviken > Vänersborg.
Mvh Peter Ö
Utan att kontrollera i mina anteckningar så vill jag minnas att det rör sig om mindre bussar. Jag har inget minne av att det fanns luckor. Kan dessa 1767&1768 varit placerade i Västerås. Jag kanske kan titta efter hemma när jag hinner.Men som sagt har jag inget minne av luckor under 1986 &1987.SSn
Bussarna det är frågan om var Volvo B10M Vanhooler, med boggi, årm -85-86, Jag får intrycket av att GDG skulle ha hållit Svärdsjö-Falu trafik och Lundvalls trafik med dessa fordon, dessa bolag hade väl inget samröre med GDG ? Det var ju bara det att Wasatrafik köpte dessa bolag....
I mina fordonslistor jag haft från GDG finns inte 1767, och 1768 omnämda. förutom som BF76:or....
GDG 1767 MZK 329 Mercedes/Backaryd årsm 86 plac /GDGSurahammars trafik Västerås
GDG 1768 MNW 310 " " " " " " "
Tack ! Jag tittade igenom mina listor och hittade uppgift om de båda.
Var kommer uppgifterna i SBH ifrån då ? Någon sanning lär det vara eftersom karossnr är i ordningsföljd.....
Både chassi nr och kaross nr är i ordningsföljd enligt SBH....
GDG 1765 och 1766, som alltså är i samma serie, gick aldrig i trafik i Dalarna, bussarna som finansierades av Dalatrafik, var väl Scanior, boggi bussar med ajokki kaross, årsm -85 + 2 Scania ledvagnar, av dessa var väl dom flesta stationerade hos Wasatrafik i Mora, men det är ju möjligt att dessa 2 vanhooler hos Lundwalls och Svärdsjö-Falu, hade något med saken att göra, det skulle ju kunna vara en tänkbar förklaring till GDG nr....
1765 MPD 326 Volvo/Vanhool
1766 MPE 026 " "
Gick inte dom i Vänersborg eller i dom trakterna?
Jo, och 1765/MPD 326 ägs sedan länge av Mönsterås kommun, troligen övningsfordon för räddningstjänsten, jag pratade med nån ansvarig där, och han skulle skicka bilder på bussen, för att jag skulle avgöra om det var den bussen, men bilderna kom aldrig....
Båda gick på linje 619 (nuv 600) linjen där den ersatte 1668. Det enda märkvärdiga med numreringen är att de börjar med 17 ,eftersom nr med 16 inte räckte till. 1668 stod i GDG listor på Lidköping.Troligen började den tjänstgöra i Skaraborg och sedan några svängar till Göteborg. 1765 och 1766 ersattes i sin tur av 1986/0508.Hoppas jag kom ihåg GDG nr korrekt.Det märkvärdiga med denna var att den var i standardutförande men med boggie.
Sören S
Jag funderade litet och tyvärr måste jag fråga Vasa om han blandat ihop GDG nr och Wasatrafiks nummer. Jag har inte just nu tillgång till Wasatrafiks nr (1989 års nr).GDG nr kopierades eftersom Wasatrafik tog över folk 1 juli 89 från GDG. Med reservation alltså att jag kanske tänker fel.
Även andra personer med tillgång till Wasatrafiks fordonslista från 1990 kan se efter. Efterfrågade fordon har säkert haft annat nr tidigare.Sören S
Wasatrafik 1508 MPE196 och 1656 MOM 186 ÄR B10M70 6x2 .
Jag skulle vilja påstå att dessa två byggdes av van Hool i samma serie som några SJ vagnar. Alltså bussarna beställdes för tillverkning hos VH av Linjebuss (Leo Rand)och Volvo Svenska Bil AB.
GDG upphörde sommaren 1989 i Dalarna.
En förteckning över bussar som Wasatrafik ville köpa upptar 5 boggiebussar.Ovan w1508 & 1656 finns inte med.
Just nu hittar jag inte är Wasa förvärvade företagen. Kan det ha varit inför trafikstarten 1 junl 89 ? Möjligt att det står mera om detta i Färdskrivaren.
listan över Wasatrafiks bussar daterad 891027. Sören S
Swebus 0508 = GDG 1985.
Uppgifterna i SBH säger att Wasatrafiks 1656, var GDG:S 1767, och Wasatrafiks 1508, var GDG:s 1768, men bussarna kom till Wasatrafik från Lundvalls trafik och Svärdsjö-Falu trafik och har aldrig setts i varken GDG lack eller GDG numrering, en tänkbar förklaring skulle kunna vara att bussarna var beställda av GDG, eller i samband med GDG:s beställning av 1765 och 1766.
Dom 5 boggi bussar Wasatrafik köpte av GDG var: 1383,1384,1667,1672 och 1673.
Jag tror att det börjar brännas nu!
Tyvärr har jag numera inte tillgång till några fordonslistor som jag kan stödja mig på men det mesta tyder på att det rör sig om följande affär:
Som många känner till så var GDG Biltrafik tillsammans med bl.a. SJ Buss, Linjebuss samt SL direktkunder hos Volvo.
Detta innebar att företagen handlade chassier direkt från Volvo utan återförsäljare som mellanhand.
Karossering av chassier upphandlades separat och direkt från olika karossörer.
Gången vid byggnation av Volvo/Van Hool fordon var i korthet följande för GDG:s del:
1. Chassi upphandlades direkt från Volvo Bussar.
2. Karossering upphandlades direkt från Van Hool i Belgien.
3. Chassiet tullklarerades och exporterades (Sverige var inte med i EU vid den tiden) till Van Hool i Koningshooikt via Vallhamn och Ghent.
4. Fordonet förregistrerades hos Bilregistret. Detta var möjligt eftersom fordonsidentiteten var kopplad till chassinumret
5. Fordonet fick en GDG identitet.
6. Efter karossering hos Van Hool återimporterades chassiet och karossdelen förstagångsimporterades till Sverige.
7. Efter registreringsbesiktning var fordonet sedan klart för trafik.
Vid ett tillfälle hade GDG ett antal Volvo B10M-70 boggi under byggnation hos Van Hool samtidigt som Wasatrafik var i akut behov av liknande fordon.
Vad som hände var att Volvo under byggnationen återköpte 2 st. chassier av GDG samt övertog beställningen av 2 st. karosser hos Van Hool från GDG och sedan sålde de kompletta fordonen till Wasatrafik via Volvos egna kanaler.
Det är med stor sannolikhet denna affär som ligger till grund för tråden i forumet. Fordonen kan alltså både ha haft GDG som ägare i bilregistret samt ett inventarienummer när affären gjordes mellan Volvo och GDG
P.S Förvirringen vad gäller GDG inventarienummer beror ofta på att man förbiser att GDG inventarienummer återanvändes med tjugoårs intervaller.
Innebörden av de två sista siffrorna var förutom att visa på chassitillverkare och löpnummer för fordonsindivid följande:
XX00-49 = Levererad 1970-1979
XX50-99 = Levererad 1960-1969 eller 1980-1989
Efter 1990 fick samtliga GDG fordon löpande numrering på lediga SJ nummer
Hälsn.
HansJ
Ja, det var en ordentlig förklaring.....