(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_6607_Kista_C_2010.jpg)
I rusningstid kan man se bussar från många olika depåer (och bolag) vid Kista centrum. Busslink 6607 var vid fototillfället placerad i Åkersberga. Förmodligen kommer den att bli stomllinjeblå inomkort.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_5747_Kista_C_2010.jpg)
UL:s linje 898 från Enköping och Bålsta trafikerar Kista. Här ser vi Nobina 5747 vid Kista C.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Arriva_7167_Kista_C_2010.jpg)
Arriva Märsta trafikerar linje 537 till Kista. En av de äldre Volvo / Säfflebussarna var i trafik denna dag. Av denna vagntyp finns 7165-7170 hos Arriva Märsta och är lånevagnar från Nobina/Swebus.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_4506_Kista_C_2010.jpg)
En äldre kortvagn från Busslink Täby, vagn 4506. Kommer Täbys/Norrorts normalgolvsbussar i 44xx- och 45xx-serierna att ersättas under året?
Man har ju börjat utrangera motsvarande ledbussar med samma årsmodell.
Vilka garage kan det ha varit som inte kom med på bild funderar jag över. Råsta förstås, men finns det något ytterligare garage/bolag som trafikerar Kista? Flygbussarna kanske skulle kunna passa in också.
Citat från: Mr G skrivet 30 april 2010, 16:12:45 PM
Vilka garage kan det ha varit som inte kom med på bild funderar jag över. Råsta förstås, men finns det något ytterligare garage/bolag som trafikerar Kista? Flygbussarna kanske skulle kunna passa in också.
Hej,
ARRIVA:
Märsta: linje 537
BUSSLINK:
Råsta: linje 155, 179, 514, 517, 523
Täby/Norrort, Åkersberga: linje 178, 603, 627, 685
Norrtälje: linje 686
NOBINA:
Enköping: linje UL 898
Bromma: linje 518
Kallhäll: linje 518, 554(, 567 helgtid)
Hoppas inte jag har missat någon uppgift.
Som Mr. G påpekade så har vi som sagt Flygbussarna. Sen får man väl inte glömma 197:an + att 514 enbart trafikerar terminalen under morgnar, kvällar och helger. Mitt på dagen och fram till c.a. 19:00 så går den linjen istället via Kista ind.omr. och angör endast Torsnäsgatan som närmast om man vill till T-banan och så.
Sen en liten petimäterdetalj, men Nobina Bromma får du nog tänka på som Nobina Lunda istället. För det var väl strax före (23/12-09 ?) den senaste julhelgen som Brommahallens sista buss gick ut om jag minns rätt? :D ;)
Citat från: Nico skrivet 30 april 2010, 17:08:45 PM
Som Mr. G påpekade så har vi som sagt Flygbussarna. Sen får man väl inte glömma 197:an + att 514 enbart trafikerar terminalen under morgnar, kvällar och helger. Mitt på dagen och fram till c.a. 19:00 så går den linjen istället via Kista ind.omr. och angör endast Torsnäsgatan som närmast om man vill till T-banan och så.
Sen en liten petimäterdetalj, men Nobina Bromma får du nog tänka på som Nobina Lunda istället. För det var väl strax före (23/12-09 ?) den senaste julhelgen som Brommahallens sista buss gick ut om jag minns rätt? :D ;)
Ja, det är svårt att vänja sig vid att Bromma har ersatts av Lunda. Man har hållit på med hobbyn för länge :)
Och då blir man lite nyfiken varför inte linje 517 som passerar Lundagaraget inte är placerad där. Fast det kanske kommer. Antar att det kan finnas Brommalinjer som nu passar bättre i Råsta (eller ev Hornsberg), och tvärtom. Kommer det en översyn på hallplaceringar tro? Är väl lite krångligare med omdispositioner idag kan jag tänka mig pga upphandlingar m m.
Nico, för mig är det Bromma trafikområde oavsett var i området garaget är beläget
Citat från: Bussmicke skrivet 30 april 2010, 20:22:29 PM
Nico, för mig är det Bromma trafikområde oavsett var i området garaget är beläget
Tja, det beror nog lite på hur man ser på saken. Visst är Bromma trafik-/avtalsområde än så länge samma sak som Lundadepån och vad man kallar det hela är valfritt i sig. Ska man dock tala om själva det fysiska garaget och vem som kör så blir det nog ändå lättare att vänja sig vid tänka på det som Lunda. I de flesta fallen utgår man nog även från just garaget och inte från trafik-/avtalsområdet.
Att de flesta av Lundas linjer sedan ligger i trafik-/avtalsområdet Bromma blir då sekundärt. Sen undrar jag om du själv är helt konsekvent (om man nu ska gå efter trafikområdet) och alltid använder trafik-/avtalsområdets namn istället för garagenamnet, dvs. att du t.ex. även kallar Kallhäll för Järfälla/Bro, Råsta för Solna/Sundbyberg + Sollentuna och vad det nu mera blir...? ;)
Som sagt så är det lite av regel snarare än undantag att de fysiska garagen inte alltid har samma namn som trafik- eller avtalsområdet. Gjorde en snabbkoll hos SL just på avtalsområdena och nedanstående lista var det som kom upp. Är lite OT, men man ser snabbt att det är skillnad mellan namnen på garagen och områdena i många fall.
Avtalsområden
Bromma
Ekerö
Handen
Huddinge/Botkyrka
Innerstaden
Järfälla/Bro
Lidingö
Nacka/Värmdö
Norrort
Norrtälje
Nynäshamn
Sollentuna
Solna/Sundbyberg
Söderort
Södertälje
Tyresö
Vallentuna/Sigtuna/Väsby
Citat från: Mr G skrivet 30 april 2010, 19:01:22 PM
Och då blir man lite nyfiken varför inte linje 517 som passerar Lundagaraget inte är placerad där. Fast det kanske kommer. Antar att det kan finnas Brommalinjer som nu passar bättre i Råsta (eller ev Hornsberg), och tvärtom. Kommer det en översyn på hallplaceringar tro? Är väl lite krångligare med omdispositioner idag kan jag tänka mig pga upphandlingar m m.
Man vet ju aldrig vad som händer, men tidigare har som sagt 513 och 116 bytts mellan Råsta och dåvarande Bromma. Själv har jag högst egenhändigt tidigare spekulerat i att det kanske även kan vara smart med ett byte mellan nuvarande Lundas 512 och Råstas 517. Å andra sidan kör Lunda fortfarande 113 (123) så det mesta i tomkörningsväg fixar man nog ändå.