Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2010, 17:28:34 PM

Titel: Bussar i Göteborg i december 1988, del 7
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2010, 17:28:34 PM
Ytterligare några GDG-bussar i skiftande färgsättningar.

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5436.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5437.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5438.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5439.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5440.jpg)
Titel: SV: Bussar i Göteborg i december 1988, del 7
Skrivet av: 1896 skrivet 29 april 2010, 17:59:58 PM


(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5439.jpg)

Härligt, Staffan. 1888 blev skrotad i Högfors, en skrot som inte finns längre, man hade tydligen en del "oegentligheter" för sig, 1273 "köptes" och skrotades, men säljaren lär aldrig ha fått några pengar. FCU 722 är fortfarande reggad i registret, men jag har aldrig sett bussen i Högfors. Och när jag ringde ägaren, undrade han om jag sett bussen.
Titel: SV: Bussar i Göteborg i december 1988, del 7
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2010, 18:50:57 PM
Citat från: 1896 skrivet 29 april 2010, 17:59:58 PM

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5439.jpg)

Härligt, Staffan. 1888 blev skrotad i Högfors, en skrot som inte finns längre, man hade tydligen en del "oegentligheter" för sig, 1273 "köptes" och skrotades, men säljaren lär aldrig ha fått några pengar. FCU 722 är fortfarande reggad i registret, men jag har aldrig sett bussen i Högfors. Och när jag ringde ägaren, undrade han om jag sett bussen.

Högfors utanför Kopparberg alltså. Inte Maud Olofssons Högfors även om det säkert finns de som anser att de haft oegentligheter för sig där också.
Titel: SV: Bussar i Göteborg i december 1988, del 7
Skrivet av: j-a skrivet 29 april 2010, 19:48:15 PM
Vanhoolen i bakgrunden på bilden med 1863,kan det vara våran (Malungs)2178 som är på besök i Göteborg?
Titel: SV: Bussar i Göteborg i december 1988, del 7
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2010, 19:53:16 PM
Citat från: j-a skrivet 29 april 2010, 19:48:15 PM
Vanhoolen i bakgrunden på bilden med 1863,kan det vara våran (Malungs)2178 som är på besök i Göteborg?

Är det inte 2384, som syns på den nedersta bilden?
Titel: SV: Bussar i Göteborg i december 1988, del 7
Skrivet av: j-a skrivet 29 april 2010, 21:52:38 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2010, 19:53:16 PM
Är det inte 2384, som syns på den nedersta bilden?

Nä det är en med äldre lacken med enkla ränder som 2178 hade,var nog den enda 21xx vagnen som aldrig fick dubbla ränder
Titel: SV: Bussar i Göteborg i december 1988, del 7
Skrivet av: Fredrik Mattsson skrivet 29 april 2010, 23:48:39 PM
Citat från: 1896 skrivet 29 april 2010, 17:59:58 PM

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5439.jpg)

Härligt, Staffan. 1888 blev skrotad i Högfors, en skrot som inte finns längre, man hade tydligen en del "oegentligheter" för sig, 1273 "köptes" och skrotades, men säljaren lär aldrig ha fått några pengar. FCU 722 är fortfarande reggad i registret, men jag har aldrig sett bussen i Högfors. Och när jag ringde ägaren, undrade han om jag sett bussen.

nää, den är avreggad 2010-04-21 ;) känner igen registrerings numret, se om jag hittar bilden, tagen lääänge sedan...
Titel: SV: Bussar i Göteborg i december 1988, del 7
Skrivet av: S Svensson skrivet 30 april 2010, 00:13:24 AM
1792 och 1793  var rödmålade men blev GL färgade senare än övriga.  Förklaringen är att GDG hade några rödmålade kvar för tjänst i Lilla Edets kommun. Kanske mest på papperet,för de två gick mest på Göteborg ihop med överiga Alebussar. Som fö var placerade i Kungälv.

Sedan frågan om 2178. Jag tror inte det är 2178 som syns på bilden med 2384. Alltså vH bakdel. Men en fråga dock? Kan det vara någon av de två bussarna som Malun-Vansbro hade med fasta säten,alltså linjevagnar vH 310 6x2?
Bilderna har något färgstick vilket betyder att solen är på väg ned. Från Borlänge kom ofta en extra buss vid 15 tiden med resenärer som skulle åka 16.30 till Trelleborg. Vad säger j-a om detta ?
Titel: SV: Bussar i Göteborg i december 1988, del 7
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 april 2010, 08:37:59 AM
Citat från: S Svensson skrivet 30 april 2010, 00:13:24 AM
Sedan frågan om 2178. Jag tror inte det är 2178 som syns på bilden med 2384. Alltså vH bakdel. Men en fråga dock? Kan det vara någon av de två bussarna som Malun-Vansbro hade med fasta säten,alltså linjevagnar vH 310 6x2?
Bilderna har något färgstick vilket betyder att solen är på väg ned. Från Borlänge kom ofta en extra buss vid 15 tiden med resenärer som skulle åka 16.30 till Trelleborg. Vad säger j-a om detta ?

Jag åkte hem med tåget klockan 15.15 så bilden bör vara tagen senast 14.45. Jag brukade alltid ta god tid på mig till tåget för att hinna köpa en tidning och se om det var några bekanta som jobbade i restaurangvagnen.
Titel: SV: Bussar i Göteborg i december 1988, del 7
Skrivet av: j-a skrivet 30 april 2010, 17:40:05 PM
Citat från: S Svensson skrivet 30 april 2010, 00:13:24 AM
1792 och 1793  var rödmålade men blev GL färgade senare än övriga.  Förklaringen är att GDG hade några rödmålade kvar för tjänst i Lilla Edets kommun. Kanske mest på papperet,för de två gick mest på Göteborg ihop med överiga Alebussar. Som fö var placerade i Kungälv.

Sedan frågan om 2178. Jag tror inte det är 2178 som syns på bilden med 2384. Alltså vH bakdel. Men en fråga dock? Kan det vara någon av de två bussarna som Malun-Vansbro hade med fasta säten,alltså linjevagnar vH 310 6x2?
Bilderna har något färgstick vilket betyder att solen är på väg ned. Från Borlänge kom ofta en extra buss vid 15 tiden med resenärer som skulle åka 16.30 till Trelleborg. Vad säger j-a om detta ?
Det är vanhoolen i bakgrunde på bilden med 1863 jag menar som skulle va 2178,Nja jag kan inte tänka mig att 1568 skulle ha gått på någon förstärkning så långt,men möjligen 2485,2486 men de var ju lika som 2575-77 förutom att dom hade fasta säten och linjevagnslacken
Titel: SV: Bussar i Göteborg i december 1988, del 7
Skrivet av: lycbr skrivet 30 april 2010, 20:50:52 PM
Har kört de flesta av dessa GDG-bussarna som var i Kungälv.
1793 var en dröm att köra, go i koppling o växellåda.
1863 var så där, första Alpusen med mycket elektronik som krånglade, gillade aldrig utväxlingen på 18-vagnarna 2-3:an var lägre växlade än 16-17 vagnarna.
1876 den första med G7-lådan och en provbuss för Volvo sades det kändes lite starkare än systervagnarna 1875 o 1877.
1888 hård o knölig i koppling o växellåda, 1889 som var precis likadan var mycket goare att köra.

Titel: SV: Bussar i Göteborg i december 1988, del 7
Skrivet av: 1896 skrivet 01 maj 2010, 09:07:02 AM
Hade inte en av expresserna 2775-77 G7 låda ?

1896:s växellåda var inte heller populär bland förarna, men jag och 1896, vi kom bra överens.... 8)
Titel: SV: Bussar i Göteborg i december 1988, del 7
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 01 maj 2010, 09:19:20 AM
Tack för detta härliga bildsvep på GDG-bussar!
Titel: SV: Bussar i Göteborg i december 1988, del 7
Skrivet av: j-a skrivet 01 maj 2010, 10:04:37 AM
Citat från: 1896 skrivet 01 maj 2010, 09:07:02 AM
Hade inte en av expresserna 2775-77 G7 låda ?

1896:s växellåda var inte heller populär bland förarna, men jag och 1896, vi kom bra överens.... 8)
Jo både 2775,2776 hade G7 låda,var nog även någon sorts provmotor i 2776,den var starkare än övriga och jag vet det hände nåt med motorn i Sälen en gång å då blev det bärgning direkt till Karlstad eftersom inget fick göras åt den,vad det var för motor vet jag inte,kan ha varit någon föregångare till B12 ?? kanske är någon här som vet ?
Titel: SV: Bussar i Göteborg i december 1988, del 7
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 01 maj 2010, 21:59:25 PM
Citat från: S Svensson skrivet 30 april 2010, 00:13:24 AM
1792 och 1793  var rödmålade men blev GL färgade senare än övriga.  Förklaringen är att GDG hade några rödmålade kvar för tjänst i Lilla Edets kommun. Kanske mest på papperet,för de två gick mest på Göteborg ihop med överiga Alebussar. Som fö var placerade i Kungälv.

Sedan frågan om 2178. Jag tror inte det är 2178 som syns på bilden med 2384. Alltså vH bakdel. Men en fråga dock? Kan det vara någon av de två bussarna som Malun-Vansbro hade med fasta säten,alltså linjevagnar vH 310 6x2?
Bilderna har något färgstick vilket betyder att solen är på väg ned. Från Borlänge kom ofta en extra buss vid 15 tiden med resenärer som skulle åka 16.30 till Trelleborg. Vad säger j-a om detta ?
Bakändan på en GDG vh med 2384 i förgrunden bör vara en vH-linjevagn från Vänersborg, Jag har inte nåt minne av att det skulle ha kommit några dalmasförare ner till oss på tisdagar, torsdagar och lördagar vid den tiden för contbussavgångar
Titel: SV: Bussar i Göteborg i december 1988, del 7
Skrivet av: S Svensson skrivet 01 maj 2010, 23:21:41 PM
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 01 maj 2010, 21:59:25 PM
Bakändan på en GDG vh med 2384 i förgrunden bör vara en vH-linjevagn från Vänersborg, Jag har inte nåt minne av att det skulle ha kommit några dalmasförare ner till oss på tisdagar, torsdagar och lördagar vid den tiden för contbussavgångar

Kan alltså vara 1765 eller 1766 som gick på linje 619 till Vänersborg. Tidigare gick en annan som var tillhörig Lidköping(tror det var 1668 utan att titta efter.risk för fel)

Det fanns vissa tider en dubleringsbuss som gick från Borlänge till Göteborg och denna vill jag minnas gick direkt Karlstad Göteborg utan långt uppehåll i Karlstad. Eftersom 27 dec är dag efter annandag jul borde det gått förstärkning. Tyvärr kommer jag inte ihåg vem som körde förstärkningen. Men vad gäller bussar så gick olika bussar även om jag minne av att 2886 gick mest även vi då är inne på hösten 1989.
Sedan undrar jag om herrar förare kommer i håg "Swebus 5000" som gick våren 1986 på linje 403. Det var en Säfflekaross av vanlig typ (samma som SJ 2456-2461 i Göteborg) men chassie var annat och bussen hade G7 växel. Swebus 5000 är senare utförande när den var i Kramfors. Kanske någon har en bild.