Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Ersa skrivet 29 april 2010, 12:14:13 PM

Titel: VK: Konkurrenter utklassades på Botniabanan
Skrivet av: Ersa skrivet 29 april 2010, 12:14:13 PM
Tågkompaniet och Veolia är förvånade och chockade över vinnaren Botniatågs anbud i kampen om järnvägstrafiken. Botniatåg begärde 38 miljoner kronor. Konkurrenterna begärde drygt 300 miljoner. Gunnar Wulff på Veolia säger att han först funderade om Botniatåg AB redovisat sitt bud i euro i stället för i svenska kronor. Eller om de helt enkelt glömt en nolla.
Botniatåg AB, som ägs av SJ och Deutsche Bahn, vann i utklassningsstil. De begärde 38 miljoner kronor för att köra tågen de närmaste sex åren. Tågkompaniet begärde närmare 307 miljoner kronor, Veolia begärde drygt 343 miljoner kronor.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=347049

Ytterligare en Västerbottnisk upphandling som gått snett?
Titel: SV: VK: Konkurrenter utklassades på Botniabanan
Skrivet av: Nico skrivet 29 april 2010, 12:52:39 PM

Överhuvudtaget verkar det som sagt vara konstiga siffror. Bottniatågs begärda summa på 38 miljoner är nästan samma som Tågkompaniets och Veolias mellanskillnad som ju hamnar på 36 miljoner. Skulle som sagt inte förvåna mig om Veolias gissning stämmer, dvs. att de lämnat sin offert i euro. Det hela lär väl visa sig så småningom, men något verkar som sagt vara lite knas.

Att ha två sätt att räkna kan ju som sagt ställa till det för det blir förr eller senare fel. Detta är visserligen helt OT, men tänk på NASA:s lilla krasch på Mars för 10 år sedan. Där handlade det om fel höjd för att ett gäng (NASA) räknar i meter medan vissa andra som t.ex. leverantörer (Lockheed i detta fall) räknade i fot.  :P  ::)
Titel: SV: VK: Konkurrenter utklassades på Botniabanan
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2010, 12:55:25 PM
Citat från: Ersa skrivet 29 april 2010, 12:14:13 PM
Tågkompaniet och Veolia är förvånade och chockade över vinnaren Botniatågs anbud i kampen om järnvägstrafiken. Botniatåg begärde 38 miljoner kronor. Konkurrenterna begärde drygt 300 miljoner. Gunnar Wulff på Veolia säger att han först funderade om Botniatåg AB redovisat sitt bud i euro i stället för i svenska kronor. Eller om de helt enkelt glömt en nolla.
Botniatåg AB, som ägs av SJ och Deutsche Bahn, vann i utklassningsstil. De begärde 38 miljoner kronor för att köra tågen de närmaste sex åren. Tågkompaniet begärde närmare 307 miljoner kronor, Veolia begärde drygt 343 miljoner kronor.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=347049

Ytterligare en Västerbottnisk upphandling som gått snett?

Ja, det ger sig. Eftersom det är en koncessionsupphandling kan det bli stora skillnader men så här stora är knappast rimliga. Om man kan säga att Botniatåg vann i utklassningsstil vet jag inte. Hade det gällde vem som kunde komma på det lägsta budet så hade det ju varit så. Men nu har Botniatåg bundit ris åt sin egen rygg genom att lägga vad som av allt att döma är ett på tok för lågt bud.

Eftersom det är en tjänstekoncession finns inte utrymme för att överklaga. Om någon part anser sig förfördelad får det bli en civilrättslig process som bara kan sluta i ett skadestånd. Alltså inte i att upphandlingen inte får slutföras.
Titel: SV: VK: Konkurrenter utklassades på Botniabanan
Skrivet av: JB skrivet 29 april 2010, 13:06:03 PM
Citat från: Nico skrivet 29 april 2010, 12:52:39 PM
Att ha två sätt att räkna kan ju som sagt ställa till det för det blir förr eller senare fel. Detta är visserligen helt OT, men tänk på NASA:s lilla krasch på Mars för 10 år sedan. Där handlade det om fel höjd för att ett gäng (NASA) räknar i meter medan vissa andra som t.ex. leverantörer (Lockheed i detta fall) räknade i fot.  :P  ::)


Inte riktigt. Det var Mars Climate Orbiter som förstördes 1998 genom att styrraketerna inte fungerade som de skulle. Mjukvaran som styrde styrraketerna arbetade i pund, men farkosten förväntade sig att få data i Newton. Följden blev att styrraketerna kördes på alldeles för lite effekt och den omloppsbana på 140-150 km som var målet blev istället 57 km där den förstördes av luftmotståndet.

328 miljoner dollar kostade hela projektet.

/Jonas
Titel: SV: VK: Konkurrenter utklassades på Botniabanan
Skrivet av: Uffe D skrivet 29 april 2010, 15:22:00 PM
Men om dom har lagt sitt anbud i Euro, vad händer då? Får dom snällt köra för 38 miljoner Svenska kronor eller räknas det om till Euro.
Fy fan vilken felräkning i så fall
Titel: SV: VK: Konkurrenter utklassades på Botniabanan
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2010, 16:32:36 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 april 2010, 15:37:25 PM
Det beror ju på vad det stod i förfrågningsunderlaget, hur priset skulle anges.
Skulle priset anges i SEK och man bara har angett 38 M så är det ju som det är, var det däremot valfritt att lämna pris i EUR och SEK så kan det ju bli en diskussion om vad man menat.

Har man angett 38 M EUR så har ju Norrtåg gjort fel i utvärderingen.

Men... det är ju inte alls omöjligt att man antagit Norrtågs väldigt optimistiska resandeökningsrapport och t.om skrivit upp den och därför räknat med att kunna klara sig på 38 M SEK medans de två övriga sett ett luftslott och tagit rejäl höjd för en utebliven resandeökning.

Det är ingen tvekan om att Botniatågs bud är lagt i svenska kronor. De har helt enkelt lagt ett bud som är så mycket lägre än de andras. Och det är helt medvetet gjort. Om det sedan är förankrat i verkligheten är en annan sak. Veolias trafikchef medger också att det med euro bara var ett skämt:
http://st.nu/ekonomi/1.1991394-botniatags-anbud-250-miljoner-kr-billigare

Rent akademiskt: Skulle de ha gjort den här jättetavlan skulle de säkert beretts möjlighet att dra sig ur med hänvisning till "error in motivis" *) men inte att justera sitt bud. I synnerhet inte som de då skulle ha hamnat högst om de lagt rätt bud från början. I sådant fall hade alltså Tågkompaniet fått trafiken. I synnerhet som de kom först i kvalitetsvärderingen.

*) Error in motivis är ett misstag i bevekelsegrundarna. T ex om man gjort ett helt orimligt fel. Ett exempel är skivhandlaren som annonserade "30 000 CD-skivor för 10 kronor". Han menade naturligtvis för 10 kronor stycket men slapp stå för löftet så som det kunde utläsas ur annonsen. Samma sak var det väl för Kålleredsbussarna som glömde lördags- och söndagstrafiken i sitt anbud och därför hamnade något 10-tal miljoner kronor för lågt. De fick alltså dra sig ur men inte justera budet trots att de ändå skulle ha varit billigast. Konkurs kunde dock inte undvikas.
Titel: SV: VK: Konkurrenter utklassades på Botniabanan
Skrivet av: Jona skrivet 29 april 2010, 17:19:21 PM
Gör om, gör rätt säger jag bara!

För om man nu inte kan köpa en enkelbiljett med länstrafiken hela vägen så tror jag nog att det finns risk resan blir för dyr eller krånglig och folk tar sin bil istället. Även om deras enkelbiljett skulle vara mycket billigare än motsvarande länstrafik så finns risken ändå att dom som ska åka längre väg ändå väljer bort dom.
Sedan finns det ju dom, som jag som tycker att om det blir samma pris eller mycket billigare och köpa 2 biljetter än 1 st så okej, kör på och då kan man passa på och nyttja möjligheten och göra ett uppehåll på vägen och besöka någon stad, shoppa, fota bussar eller gå på museum eller dylikt.

MEN oavsett, måste man boka en biljett och spontaniteten försvinner, då tror jag nog vi kan lägga ner Botniabanan och riva upp den, och vi kan skippa bygget av Norrbotniabanan, eller i alla fall göra om dom till godsbanor mer eller mindre.

För det bussen erbjuder idag är spontanitet, att resa nästan planlöst, man kan vara kortare eller längre tid en ursprungligt planerat på ett ställe och bara då ta den avgång som passar dig just nu.
För det om att det är SJ biljettpris på enkelbiljetterna som ska gälla borde innebära bokning och leg-kontroll.

Så jag tycker nog man ska se över upphandlingen och köra länstrafikens dyra biljettpris på enkelbiljetterna också. Annars tror jag tyvärr man förlorar resande i den nya krångliga processen.

/Jona
Titel: SV: VK: Konkurrenter utklassades på Botniabanan
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2010, 18:58:39 PM
Citat från: Jona skrivet 29 april 2010, 17:19:21 PM
Gör om, gör rätt säger jag bara!

För om man nu inte kan köpa en enkelbiljett med länstrafiken hela vägen så tror jag nog att det finns risk resan blir för dyr eller krånglig och folk tar sin bil istället. Även om deras enkelbiljett skulle vara mycket billigare än motsvarande länstrafik så finns risken ändå att dom som ska åka längre väg ändå väljer bort dom.
Sedan finns det ju dom, som jag som tycker att om det blir samma pris eller mycket billigare och köpa 2 biljetter än 1 st så okej, kör på och då kan man passa på och nyttja möjligheten och göra ett uppehåll på vägen och besöka någon stad, shoppa, fota bussar eller gå på museum eller dylikt.

MEN oavsett, måste man boka en biljett och spontaniteten försvinner, då tror jag nog vi kan lägga ner Botniabanan och riva upp den, och vi kan skippa bygget av Norrbotniabanan, eller i alla fall göra om dom till godsbanor mer eller mindre.

För det bussen erbjuder idag är spontanitet, att resa nästan planlöst, man kan vara kortare eller längre tid en ursprungligt planerat på ett ställe och bara då ta den avgång som passar dig just nu.
För det om att det är SJ biljettpris på enkelbiljetterna som ska gälla borde innebära bokning och leg-kontroll.

Så jag tycker nog man ska se över upphandlingen och köra länstrafikens dyra biljettpris på enkelbiljetterna också. Annars tror jag tyvärr man förlorar resande i den nya krångliga processen.

/Jona

Det system som du är så skeptisk till tillämpas i dag i t ex Västra Götaland. Där är SJ:s kontantbiljetter billigare än länstrafikens på motsvarande sträcka - om man inte köper dem ombord. Det finns heller inga krav på bokning.

Det finns ingen som helst grund för att det blir på Norrtåg som du skriver. Det är bara fria fantasier.

Titel: SV: VK: Konkurrenter utklassades på Botniabanan
Skrivet av: Ersa skrivet 29 april 2010, 20:16:29 PM
Citat från: Jona skrivet 29 april 2010, 17:19:21 PM
MEN oavsett, måste man boka en biljett och spontaniteten försvinner, då tror jag nog vi kan lägga ner Botniabanan och riva upp den, och vi kan skippa bygget av Norrbotniabanan, eller i alla fall göra om dom till godsbanor mer eller mindre.

Talat som en äkta Västerbottning? ;)
Inställningen "Får jag inte hoppa ut och hindra tåget/bussen 1-2 min efter avgångstid och därefter lösa en tidsödande enkelbiljett ombord, så tänker jag inte resa alls" har jag ju jobbat med i lokaltrafiken i tre år. Så just därför skulle jag inte vilja att den mentaliteten även sprids även till järnvägen. Så jag hoppas på billiga förköp i kombination med dyra enkelbiljetter ombord.

"Spontanitet" fick mig en gång att avgå 30 min sent från Uppsala mot Stockholm, då 60 st strandade tågresenärer utan förköp skulle lösa varsin enkelbiljett. Förseningen blev alltså halva den annars totala körtiden på en timme.
Titel: SV: VK: Konkurrenter utklassades på Botniabanan
Skrivet av: Jona skrivet 29 april 2010, 20:43:05 PM
Citat från: Ersa skrivet 29 april 2010, 20:16:29 PM
lösa en tidsödande enkelbiljett ombord, så tänker jag inte resa alls"

Nu har jag ingenting emot och få förköpa min biljett till lägre pris, snarare tvärtom. MEN det står ju i artikeln att det är samma biljettsystem som SJ har idag man ska använda. Vilket innebär att du köper personlig biljett till en viss avgång.

Men så kommer Staffan Sävenfjord in och rättar till min felande uppfattning. Man kan fortfarande resa spontant och utan vare sig bokning på viss avgång eller genom att utlämna personuppgifter. För dom som inte gillar det då alltså.

Alltså läste jag tidningen som min far, FAN himself läser bibeln. Så där var det jag som förstod fel.

Sedan att länstrafiken lär ha tåget som ett sätt och höja sitt redan rejält dyra enkelbiljetter ännu mer, ja så antar jag det blir. Men det är ett annat diskussion egentligen.

Jag skulle annars gärna se ett sätt där man premierade förköpsbiljetter (biljett är förköpt för viss sträcka men inte vilken tid man ska resa) och gav rejäl rabatt. Idag får man ingen rabatt om man förköper en vanlig bussbiljett på länstrafikens landsbygd och långfärdstrafik. Där tycker jag nog att 25% rabatt vid förköp är det minsta man kan kräva. Då hamnar nämligen biljettpriserna i normala nivåer.

/Jona
Titel: SV: VK: Konkurrenter utklassades på Botniabanan
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 april 2010, 09:09:37 AM
Citat från: Jona skrivet 29 april 2010, 20:43:05 PM
Nu har jag ingenting emot och få förköpa min biljett till lägre pris, snarare tvärtom. MEN det står ju i artikeln att det är samma biljettsystem som SJ har idag man ska använda. Vilket innebär att du köper personlig biljett till en viss avgång.

Men så kommer Staffan Sävenfjord in och rättar till min felande uppfattning. Man kan fortfarande resa spontant och utan vare sig bokning på viss avgång eller genom att utlämna personuppgifter. För dom som inte gillar det då alltså.

/Jona

Det är möjligt att SJ:s biljettsystem kommer att gälla parallellt, vilket då innebär att man kan få en rejäl rabatt om man köper biljetten i förväg. Men i dag är det ju så att i den regionaltrafik som SJ kör med bidrag från länsbolag eller andra huvudmän så kan man också resa utan att boka och betala enligt SJ:s ordinarie taxa. Med SJ:s system kostar det dock 50 kronor extra att köpa biljetten på tåget om man stiger på vid station där det finns bemannad biljettförsäljning eller biljettautomat. SJ-biljett kan man köpa på Pressbyrån eller hos 7-Eleven (fast det kanske inte vimlar av sådana butiker utmed Norrlandskusten) samt hämta ut hos alla ATG-ombud.