Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Optimal skrivet 28 april 2010, 18:24:31 PM

Titel: Lite motorreknisk fråga
Skrivet av: Optimal skrivet 28 april 2010, 18:24:31 PM
Var ute å körde 4731 idag. Scania Omnilink Etanol. Maxfarten i backar var ca 30 km/h och på rakväg orkade den inte mer än 60 km/h, minsta lilla backe så tappade den fart, Gick in till verkstaden å frågade vad felet var, dom viste inte, å bad mig fråga Scania. Jag frågade en kille på scania å sa att det var nån kompressor som skulle bytas, Etanolfilterna var nyligen bytta utan framgång. Vad finns det får kompressor i dessa maskiner som kan gå sönder och göra motorn slö?, Jag är 100% säker på att dessa har turbo.
Titel: SV: Lite motorreknisk fråga
Skrivet av: M224 skrivet 28 april 2010, 19:02:11 PM
Underligt att inte de på verkstaden kunde ge dig svar på den frågan. Är det inte deras jobb att kunna sådant?  ::)
Titel: SV: Lite motorreknisk fråga
Skrivet av: bussfan skrivet 28 april 2010, 19:12:20 PM
man kan tycka det och att de skulle ta fram en ordenklig kompressor till nämnda buss typ
Titel: SV: Lite motorreknisk fråga
Skrivet av: Optimal skrivet 28 april 2010, 19:20:06 PM
Citat från: bussfan skrivet 28 april 2010, 19:12:20 PM
man kan tycka det och att de skulle ta fram en ordenklig kompressor till nämnda buss typ

Vadå ordenklig?, Vet du enns vad det är för kompressor som jag pratar om?
Titel: SV: Lite motorreknisk fråga
Skrivet av: Optimal skrivet 28 april 2010, 19:20:25 PM
Citat från: M224 skrivet 28 april 2010, 19:02:11 PM
Underligt att inte de på verkstaden kunde ge dig svar på den frågan. Är det inte deras jobb att kunna sådant?  ::)

Jo. Men han som hade koll var inte där just då.  :)
Titel: SV: Lite motorreknisk fråga
Skrivet av: bussfan skrivet 28 april 2010, 19:26:14 PM
då får vi hoppas att nämnda person kommer snarast ;)
Titel: SV: Lite motorreknisk fråga
Skrivet av: M224 skrivet 28 april 2010, 19:30:20 PM
Citat från: Jim skrivet 28 april 2010, 19:20:25 PM
Jo. Men han som hade koll var inte där just då.  :)

Ok  8)
Titel: SV: Lite motorreknisk fråga
Skrivet av: Optimal skrivet 28 april 2010, 19:31:47 PM
Citat från: M224 skrivet 28 april 2010, 19:30:20 PM
Ok  8)

Grymt jobbigt att köra den, den rörde sig inte ur fläcken förrän man hade 90% gas. Körde 4725 sen, då behövde man bara snudda gasen så for den fram.
Titel: SV: Lite motorreknisk fråga
Skrivet av: j-a skrivet 28 april 2010, 23:15:58 PM
Citat från: Jim skrivet 28 april 2010, 18:24:31 PM
Var ute å körde 4731 idag. Scania Omnilink Etanol. Maxfarten i backar var ca 30 km/h och på rakväg orkade den inte mer än 60 km/h, minsta lilla backe så tappade den fart, Gick in till verkstaden å frågade vad felet var, dom viste inte, å bad mig fråga Scania. Jag frågade en kille på scania å sa att det var nån kompressor som skulle bytas, Etanolfilterna var nyligen bytta utan framgång. Vad finns det får kompressor i dessa maskiner som kan gå sönder och göra motorn slö?, Jag är 100% säker på att dessa har turbo.

Kolla även så att inte bromspedalen kärvar om det är stående pedal,går inte pedalen tillbaka ordentligt så att bromslyset lyser då ger den ingen gas,även om inte bromsen i sig ligger på.kan räcka med en liten sten som kommit ikläm mellan golv å pedal.Ett vanligt scania fenomen,
Titel: SV: Lite motorreknisk fråga
Skrivet av: Fredde skrivet 28 april 2010, 23:47:32 PM
Vad är det för växellåda? Kanske dax att byta oljan i den + div. filter?

Titel: SV: Lite motorreknisk fråga
Skrivet av: yngrot skrivet 29 april 2010, 15:00:38 PM
Men ligger det en liten sten under bromspedal går den inte att köra alls??  Iaf är det så på MaxCi vi körde i Borås...
Titel: SV: Lite motorreknisk fråga
Skrivet av: Optimal skrivet 29 april 2010, 20:20:28 PM
Citat från: j-a skrivet 28 april 2010, 23:15:58 PM
Kolla även så att inte bromspedalen kärvar om det är stående pedal,går inte pedalen tillbaka ordentligt så att bromslyset lyser då ger den ingen gas,även om inte bromsen i sig ligger på.kan räcka med en liten sten som kommit ikläm mellan golv å pedal.Ett vanligt scania fenomen,

Om det var så, hade inte bussen rört sig ur fläcken, nu rullade den ju fram, men var nästan lika slö som en Scania Omnicity led etanol aka. 53xx
Titel: SV: Lite motorreknisk fråga
Skrivet av: Optimal skrivet 29 april 2010, 20:21:11 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 28 april 2010, 23:47:32 PM
Vad är det för växellåda? Kanske dax att byta oljan i den + div. filter?



Lådan växlade mjukt å fint. Men kan oljan i lådan ha något med att bussen är slö/seg/kraftlös?
Titel: SV: Lite motorreknisk fråga
Skrivet av: j-a skrivet 29 april 2010, 20:42:27 PM
Citat från: Jim skrivet 29 april 2010, 20:20:28 PM
Om det var så, hade inte bussen rört sig ur fläcken, nu rullade den ju fram, men var nästan lika slö som en Scania Omnicity led etanol aka. 53xx
Då har dessa bussar en anna funktion isåfall,de Scania West (Nobina 20xx vagnar i Dalarna) uppför sig som du beskriver om inte pedalen går tillbaka,dom går att köra men med reducerad fart.
Titel: SV: Lite motorreknisk fråga
Skrivet av: Optimal skrivet 29 april 2010, 20:47:34 PM
Citat från: j-a skrivet 29 april 2010, 20:42:27 PM
Då har dessa bussar en anna funktion isåfall,de Scania West (Nobina 20xx vagnar i Dalarna) uppför sig som du beskriver om inte pedalen går tillbaka,dom går att köra men med reducerad fart.

Okej.Har inte kört dom, men alla andra scania har inte rört sig från fläcken om bromsen vart nere eller om en sten fastnat =)
Titel: SV: Lite motorreknisk fråga
Skrivet av: j-a skrivet 29 april 2010, 21:03:22 PM
Citat från: Jim skrivet 29 april 2010, 20:47:34 PM
Okej.Har inte kört dom, men alla andra scania har inte rört sig från fläcken om bromsen vart nere eller om en sten fastnat =)
Behöver knappt vara nertryck nåt,bara så bromsljuskontakten aktiveras .
Titel: SV: Lite motorreknisk fråga
Skrivet av: Optimal skrivet 29 april 2010, 21:11:44 PM
Citat från: j-a skrivet 29 april 2010, 21:03:22 PM
Behöver knappt vara nertryck nåt,bara så bromsljuskontakten aktiveras .

Så fort man bara petar på bromsen, så stängs elgasen av.