(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/020-1.jpg)
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/004-3.jpg)
En riktig snygging i mina ögon! :D Synd bara att man inte tursätter den på lite innerstadslinjer också, då vore en av de högsta drömmarna helt klart uppfyllda! ;D Varje gång jag har sett den, så har den rullat som en slags transferbuss mellan Värtahamnen/Frihamnen och Centralen. Är det rent av dess fasta uppgift eller kan man tänkas se den i andra sammanhang också? ;) Har sedan sen jag såg den första gången givetvis förstått p.g.a. lacken att den har rullat inom Västtrafik under tidigare delen av sitt liv. Först nu, så såg jag nu på SBH att den under perioden 1998-2007 har haft inventarienummer 4192 hos dåvarande Swebus och sedan dess varit registrerad på Interbus och numera Strömma Buss, med nuvarande inventarienummer 560. (Övre bilden togs igår och den undre togs idag, då jag som synes fick lite mer tid att hinna fotografera den ordentligt. Igår blev jag stoppad vid ett trafikljus av alla bilar som skulle söderut på Vasagatan(se i bakgrunden av bilden), så då hade jag inte ens chans att fota från båda håll).
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/005-3.jpg)
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/007-2.jpg)
En rätt så vanlig syn numera. Idag stod Westin Buss nr. 3 och väntade på nya ersättningsuppdrag. Angående reklamen på bussens baksida: räcker det inte med vinterresereklam nu? Vi är ju iaf i slutet av April och når snart sista vårmånaden... :P
Eftermiddagsrusning, icke innerstadstrafik m.m. :
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/011-2.jpg)
Ekmans Buss Volvo 9700H NL, med inv.nr. 29, passerade på Birger Jarlsgatan idag.
Såg ju en hel del trängselbussar mot Vallentuna, Täby och Vaxholmstrakten i samma veva som Ekmans Buss 29, men varenda en av SL-bussarna var Omnilinkleder idag, inte ens en B9S syntes till då jag gick där. Här kommer iaf tre av dem som jag hann fotografera:
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/012-3.jpg)
Busslink 3661. Jag vet, stolpen hamnade inget bra där. Undrar vem som kom på idéen att ställa den där från början. Här skall man ju stå o fotografera bussar, det borde de väl känna till? ::) ;)
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/015-2.jpg)
Busslink 3648 har just lämnat starthållplatsen och skall rulla iväg mot Vallentuna och Norrgården.
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/017.jpg)
Ehm... Mardrömsbuss nummer 1. Nej, ok, 6032 skall jag erkänna är den riktiga mardrömsbussen av 60XX-bussarna, men alla i 60XX-serien har alla dragits över samma kam nu. I vilket fall, så står här Busslink 6024 och laddar inför nästa tur på linje 628C.
Vad är det för mardröm med den sista? Tillbringade 12 h i 6025 förra året (en dag alltså) och njöt i fulla drag. Vad skiljer?
Interbus 560
Kommer nog att gå en hel del som transferbuss på Silja.
Den gick en hel del som skolbuss i Danderyd innan kanske du kommer se den som transferbuss på kryssningsbåtarna i sommar.
/Lennart
Jag tycker att kvaliten har blivit mycket bättre nu, är det solen eller en ny kamera?
Citat från: Andreas skrivet 27 april 2010, 23:24:49 PM
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/012-3.jpg)
Lite roligt att det står 628 på containern när linje 628 passerar :)
//Jacob
Citat från: buskörare skrivet 28 april 2010, 00:29:05 AM
Vad är det för mardröm med den sista? Tillbringade 12 h i 6025 förra året (en dag alltså) och njöt i fulla drag. Vad skiljer?
Jag har nämnt denna story flera ggr tidigare, men jag gör det igen, så att du känner till den. För ett tag sedan, så fick jag äran (trodde jag) att åka med Busslink 6032 från Rimbo till Tekniska Högskolan. Bussen var full och det var mycket folk på bussen i sig, så jag kunde bara få plats precis bakom leden, där det förvisso fanns rätt gott om plats för mina ben, så det i sig var väl helt ok. Snart blev det dock värre. Bussen kom iväg runt 60-70 km/h och det börjar tjuta från leden så in i hel***e. :o Från där jag satt, så såg det dessutom ut som att bussen flög över mittstrecket på vägen nästan hela tiden, den svajade ständigt fram o tillbaka. Föraren sade något åt resenärerna i mikrofonen vid förarhytten, men man hörde honom inte pga ljudet. Han drog dessutom på "Building a bridge to your heart" med Wax, när vi passerade Gillinge, men det enda som hördes då var trummaskinen, inget mer. Jag klev av vid Roslags-Näsby och bytte till en normalgolvs-säffle som kom bakom. Först då kunde jag vila mina öron.
Citat från: Andreas skrivet 27 april 2010, 23:24:49 PM
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/020-1.jpg)
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/004-3.jpg)
den har jag sett nästan varje vardag i 9dagar(jag praoar på silja)
Citat från: groenis skrivet 28 april 2010, 00:42:08 AM
Interbus 560
Kommer nog att gå en hel del som transferbuss på Silja.
Den gick en hel del som skolbuss i Danderyd innan kanske du kommer se den som transferbuss på kryssningsbåtarna i sommar.
/Lennart
Låter trevligt värre! Tack för infon! :)
Citat från: calken skrivet 28 april 2010, 08:48:25 AM
Jag tycker att kvaliten har blivit mycket bättre nu, är det solen eller en ny kamera?
Tack, men nja, jag vet inte om dem har blivit så mycket bättre. :-\ Solen skulle det isf bero på, byggt på dina två alternativ, för ny kamera har jag inte införskaffat mig. Ett flertal av bilderna i denna tråd blev ju inte särskilt skarpa heller. ;)
Citat från: Andreas skrivet 28 april 2010, 16:06:43 PM
Jag har nämnt denna story flera ggr tidigare, men jag gör det igen, så att du känner till den. För ett tag sedan, så fick jag äran (trodde jag) att åka med Busslink 6032 från Rimbo till Tekniska Högskolan. Bussen var full och det var mycket folk på bussen i sig, så jag kunde bara få plats precis bakom leden, där det förvisso fanns rätt gott om plats för mina ben, så det i sig var väl helt ok. Snart blev det dock värre. Bussen kom iväg runt 60-70 km/h och det börjar tjuta från leden så in i hel***e. :o Från där jag satt, så såg det dessutom ut som att bussen flög över mittstrecket på vägen nästan hela tiden, den svajade ständigt fram o tillbaka. Föraren sade något åt resenärerna i mikrofonen vid förarhytten, men man hörde honom inte pga ljudet. Han drog dessutom på "Building a bridge to your heart" med Wax, när vi passerade Gillinge, men det enda som hördes då var trummaskinen, inget mer. Jag klev av vid Roslags-Näsby och bytte till en normalgolvs-säffle som kom bakom. Först då kunde jag vila mina öron.
Ja, det låter ju inte så kul. Åkte en LinkII:a på E18 häromdan, tyst och fin. Dock inte fullsatt. Nyare än de vi pratar om dock, så det kan tänkas vara skillnad? Den kag körde gick aldrig fortare än 70 km/h men var mer än proppfull och det klarade det utan problem i den hastigheten i alla fall. Som förare av den märkte jag inga svängningar på baken. Men som sagt, max 70 km/h.
Citat från: buskörare skrivet 01 maj 2010, 13:12:17 PM
Ja, det låter ju inte så kul. Åkte en LinkII:a på E18 häromdan, tyst och fin. Dock inte fullsatt. Nyare än de vi pratar om dock, så det kan tänkas vara skillnad? Den kag körde gick aldrig fortare än 70 km/h men var mer än proppfull och det klarade det utan problem i den hastigheten i alla fall. Som förare av den märkte jag inga svängningar på baken. Men som sagt, max 70 km/h.
70 på motorvägen? Typiskt Scania eller var det något fel på den vagnen? Nog bör en buss göra 90 trots att den är fullsatt...
Citat från: Fredde_J skrivet 01 maj 2010, 13:34:33 PM
70 på motorvägen? Typiskt Scania eller var det något fel på den vagnen? Nog bör en buss göra 90 trots att den är fullsatt...
Vissa är spärrade vid 70, vissa 90 och vissa 100. Men beroende på garage, så har dom spärrat dom olika. När vissa av dom ledvagnarna kom till Hornsberg så var dom spärrade vid ca 75 km/h, Men efter att alla förare som körde dom gnällde så spärrade dom vagnarna till ca 90 km/h