(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_4612_Kista_C_2010.jpg)
Busslink Råstas flexvagn 4612 som extrainsatt buss på stomlinje 179 mellan Kista centrum och Vällingby, en linje som normalt trafikeras av blå ledvagnar. Det är nästan så att man glömt vinterns alla snöoväder.
Även 4613 tillhör Råstas flexvagnpark.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_5130_Danderyds_sjh_2010.jpg)
En av Busslink Hornsbergs bussar som ersättningsbuss för Roslagsbanan i april 2010. Även flexbuss 5138 körde på denna ersättningstrafik vid fototillfället. Kul att man skyltar de riktiga Roslagsbanelinjenumren + destination istället för linjenummer i 900-serien, vilket man gjorde förut.
Även Söderhallen har några flexbussar (Scania Maxci).
Har fler Busslinkdepåer "öronmärkta" flexbussar?
Vem vet... Busslink gbg kanske kommer att ha efter 20/6 ::)
Nej, Nu blev det lite fe. 5130, 5131 och nu även 5132 är Söderhallens Flexar, 5137 och 5138 är Hornsbergs flexar.
Citat från: Tomas Fransson skrivet 26 april 2010, 18:29:27 PM
Vem vet... Busslink gbg kanske kommer att ha efter 20/6 ::)
Ja, det är sant. Flexbuss behöver inte vara begränsad till SL-området. :)
Citat från: Jim skrivet 26 april 2010, 18:38:00 PM
Nej, Nu blev det lite fe. 5130, 5131 och nu även 5132 är Söderhallens Flexar, 5137 och 5138 är Hornsbergs flexar.
Tack för info! Jag blandar alltid ihop flexvagnarnas placeringar. :)
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 april 2010, 18:43:24 PM
Ja, det är sant. Flexbuss behöver inte vara begränsad till SL-området. :)
Tack för info! Jag blandar alltid ihop flexvagnarnas placeringar. :)
No problemo =)
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 april 2010, 18:43:24 PM
Ja, det är sant. Flexbuss behöver inte vara begränsad till SL-området. :)
Nu kör ju inte Flexbuss i SL-området.. =)
Citat från: Sundås skrivet 26 april 2010, 20:49:53 PM
Nu kör ju inte Flexbuss i SL-området.. =)
Men i gbg 8), servicelinjer
Citat från: Tomas Fransson skrivet 26 april 2010, 21:36:58 PM
Men i gbg 8), servicelinjer
Flexbuss Sverige AB? Det hade jag faktiskt ingen aning om. Måste kollas upp!
Vad är en flexbuss?
Citat från: Carl W skrivet 29 april 2010, 00:16:41 AM
Vad är en flexbuss?
I Gbg är det en minibuss full med pensionärer
I Sthlm är det en stadsbuss som hoppar in och rädda turen på olika linjer
Om jag nu tolkat allt rätt
Citat från: Tomas Fransson skrivet 29 april 2010, 00:34:07 AM
I Gbg är det en minibuss full med pensionärer
I Sthlm är det en stadsbuss som hoppar in och rädda turen på olika linjer
Om jag nu tolkat allt rätt
Men det borde ju funka med vilken buss som helst i Stockholm. Låter inte så flexibelt att ha bestämda bussar som ska rycka in eller ut.
Citat från: Carl W skrivet 29 april 2010, 00:42:11 AM
Men det borde ju funka med vilken buss som helst i Stockholm. Låter inte så flexibelt att ha bestämda bussar som ska rycka in eller ut.
Att ha en grupp välutbildade förare som har tillgång till vissa välutrustade bussar (extraljus, diffspärr mm) redo att rycka in på alla möjliga linjer för att lösa problem låter väldigt smidigt i mina öron. "Vilken buss som helst" med vilken förare som helst klarar inte av att köra vilken SL-linje som helst.
I Umeå hette samma lösning För- samt Eftermiddagsdubblering (FMD/EMD) hos Polarbuss & Veolia, vilket var tjänster som jag mer än gärna körde. Helst med den väldigt flexibla vagntypen MaxCi som passar på alla tänkbara linjer, från närtrafik i stadskärnor till mörklagda motortrafikleder med en hastighet på 90 km/t. :)
Citat från: Ersa skrivet 29 april 2010, 01:33:48 AM
Att ha en grupp välutbildade förare som har tillgång till vissa välutrustade bussar (extraljus, diffspärr mm) redo att rycka in på alla möjliga linjer för att lösa problem låter väldigt smidigt i mina öron. "Vilken buss som helst" med vilken förare som helst klarar inte av att köra vilken SL-linje som helst.
I Umeå hette samma lösning För- samt Eftermiddagsdubblering (FMD/EMD) hos Polarbuss & Veolia, vilket var tjänster som jag mer än gärna körde. Helst med den väldigt flexibla vagntypen MaxCi som passar på alla tänkbara linjer, från närtrafik i stadskärnor till mörklagda motortrafikleder med en hastighet på 90 km/t. :)
Att ha välutbildade förare köper jag. Men inte speciella bussar.
Citat från: Carl W skrivet 29 april 2010, 10:05:09 AM
Att ha välutbildade förare köper jag. Men inte speciella bussar.
Men vilken buss som helst passar inte överallt. Norrtäljes 15 meter långa Vegor får inte köras i innerstan, och En B9S med dörrutformning 1+1+1 passar sig inte på linje 4 med sina smala långsamma dörrar. Inte heller bör en 11-12 år gammal svag OmniCity-etanolled som varvar fullt i 70 km/t köras på motorväg i flera mil i 90 km/t. Utöver vad som är "osmidigt" är det även miljözoner och längdkrav att tänka på.
MaxCin är en av få bussmodeller som passar precis överallt i SL-trafiken. 2+2+1 dörrar för snabb genomströmning i innerstan, lågentré för linjer med lågentrékrav, 12 meter kort för att slippa längdkrav i innerstan, etanolmotor för att slippa körförbud i innerstan efter 8 års ålder, klarar 90 km/t på motorväg, ingen led eller boggi som leder till sämre framkomlighet på isbelagda skogsvägar, har extraljus för mörka landsbygdslinjer i skogen.... osv. :)
Citat från: Ersa skrivet 29 april 2010, 10:58:57 AM
Men vilken buss som helst passar inte överallt. Norrtäljes 15 meter långa Vegor får inte köras i innerstan, och En B9S med dörrutformning 1+1+1 passar sig inte på linje 4 med sina smala långsamma dörrar. Inte heller bör en 11-12 år gammal svag OmniCity-etanolled som varvar fullt i 70 km/t köras på motorväg i flera mil i 90 km/t. Utöver vad som är "osmidigt" är det även miljözoner och längdkrav att tänka på.
MaxCin är en av få bussmodeller som passar precis överallt i SL-trafiken. 2+2+1 dörrar för snabb genomströmning i innerstan, lågentré för linjer med lågentrékrav, 12 meter kort för att slippa längdkrav i innerstan, etanolmotor för att slippa körförbud i innerstan efter 8 års ålder, klarar 90 km/t på motorväg, ingen led eller boggi som leder till sämre framkomlighet på isbelagda skogsvägar, har extraljus för mörka landsbygdslinjer i skogen.... osv. :)
Till detta kommer möjligheten att fylla speciellt utpekade flexbussar med nödvändig dokumentation för de olika linjerna runt om i Stockholm. Just lågentré passar också bra som flexbuss eftersom åtminstone en större del av passagerarna kan sitta framåtvända vilket är en fördel när de används för längre sträckor samtidigt som den klarar lågentrékravet. Förutom MaxCi och de Volvobussar Råsta använder torde även Omnilink passa in på kravspecen för flexbuss.
Citat från: Cero skrivet 29 april 2010, 11:30:21 AM
Till detta kommer möjligheten att fylla speciellt utpekade flexbussar med nödvändig dokumentation för de olika linjerna runt om i Stockholm. Just lågentré passar också bra som flexbuss eftersom åtminstone en större del av passagerarna kan sitta framåtvända vilket är en fördel när de används för längre sträckor samtidigt som den klarar lågentrékravet. Förutom MaxCi och de Volvobussar Råsta använder torde även Omnilink passa in på kravspecen för flexbuss.
Har ingen koll på vad Maxci och Omnilink är för några bussar. Är det dom nya innerstadsbussarna?
Citat från: Carl W skrivet 29 april 2010, 12:27:28 PM
Har ingen koll på vad Maxci och Omnilink är för några bussar. Är det dom nya innerstadsbussarna?
Nej tvärtom , de är de äldre modellerna.
Äldre modeller:
Scania MaxCi (http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_5130_Danderyds_sjh_2010.jpg)
Scania OmniLink och OmniCity (http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_3701__5368_Gullmarsplan_20.jpg)
Nyare modeller:
Nya Scania OmniLink (http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_6027_Taby_centrum_2010.jpg)
MAN Lion's City A21 (http://pici.se/pictures/WaAVbQmQW.jpg)
Solaris Urbino 12LF (http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_7413_Krukmakargatan_2010.jpg)
Citat från: Tomas Fransson skrivet 29 april 2010, 00:34:07 AM
I Gbg är det en minibuss full med pensionärer
I Sthlm är det en stadsbuss som hoppar in och rädda turen på olika linjer
Om jag nu tolkat allt rätt
Plus att det finns ett företag som heter Flexbuss! Moderbolag i Flexbusskoncernen där även Dacke Buss, Stensöbuss och Glasriket Taxi ingår. Verkar på lite spridda ställen i södra Sverige, men mest i sydöstra.