Citat från: Hans Fredriksson skrivet 24 april 2010, 19:31:25 PM
Försöket till påpåfyllning försvårades också at att man är så där härligt irriterad då man hållit igång sedan 01:05.
Hemfärden 08:05 gick i hettans tecken. Värme fick portioneras ut i kupén med jämna mellarum till passagerarnas förtret varje gång mätaren gick in på det "röda".
Positivt var det att köra Neoplan. Det var länge sedan jag körde en sådan. Och jag måste säga att den har sina positiva sidor. Om man inte är allför långbent förare.
Huh, jobbar ni från 01:05-12:30? Förstod jag dig rätt då?
Edit - Då dessa inlägg kommit att handla om en helt annan sak så har de knoppats av till en egen tråd. 
// Nico
			 
			
			
				Citat från: Karsten skrivet 24 april 2010, 19:45:16 PM
Huh, jobbar ni från 01:05-12:30? Förstod jag dig rätt då?
01:05-13:00 blev arbetstiden för den förstärkningsturen.
Försov mig sedan och missade de två första perioderna av HV71-matchen.
			
 
			
			
				Citat från: Hans Fredriksson skrivet 24 april 2010, 20:19:52 PM
01:05-13:00 blev arbetstiden för den förstärkningsturen.
Försov mig sedan och missade de två första perioderna av HV71-matchen.
Usch och fy vad jobbigt! Nattarbete fungerar för de flesta, men att hålla på hela förmiddagen också knäcker nog de flesta. Hur ser ni rent säkerhetsmässigt på monoton motorvägskörning och arbetstider som dessa? Det borde vara som upplagt för helt galen dygnsrytm med sömniga förare och sämre trafiksäkerhet som följd. 
I de flesta transportbranscher (både spår och buss) som jag haft insikt i har man in i det längsta försökt undvika nattarbete som sträcker sig längre än till 07:00 på mogonen just för att det blir en omänsklig dygnsrytm och för att man inte vill ha icke utsövda förare i trafiken. Jag kan förstå att vissa förstärkningsturer utformas på detta vis om föraren i fråga accepterar det, men hur pass utbredd är den här formen av tjänstgöring? 
För att vara utsövd med dessa arbetstider måste man sova typ 15:00-23:00, vem i hela friden klarar av det?  
			
 
			
			
				Citat från: Karsten skrivet 24 april 2010, 20:59:21 PM
hur pass utbredd är den här formen av tjänstgöring? 
det finns åtminstone ett liknande pass hos expressen i göteborg. och för oss som kör beställning är det inte särskilt ovanligt. på den tiden jag körde sovbuss var det mer regel än undantag att börja 21-22 och jobba till lunch. det är inte kul, men det går
			
 
			
			
				Jag har förmånen som timanställd att ha varierande tider.
Jag ser alltid till att var utsövd då jag hatar att vara sömnig och tjurig.
I detta fallet kröp jag till sängs  vid 17:30-tiden och steg upp 00:00.
Det sägs att att man inte ska bli stressad om man inte somnar. Det är viktigare att få en mer sammanhängde sömnen efteråt än innan.
I mitt fall är det inga problem att beordra mig in i Södertälje, Nyköping, Norrköping och Linköping för att få lite uppehåll i motorvägskörandet.
Vinterns "SJ-problem" och vulkanens verkningar på flyget har gjort att det har varit konvojkörning till och från Stockholm. Vilket gläder mig för ibland kan ensamheten vara tråkig.
			
			
			
				Glad vi ikke har slike økter hos oss (Swebus avd Oslo). Men det er jo folk her ilandet som starter litt senere på natten og har 12 t økter. 
			
			
			
				Har nu under veckan kört förstärkning åt swebus på linje 820. köpenhamn till Oslo.
jag har kört sträckan Göteborg-Oslo-Göteborg på natten. tog över bussen som kom söderifrån ca kl 01.30 och körde därefter till Oslo för färd tillbaka till Gbg kl 7.25. blev avlöst vid 11.30.
sen var det bara att gå och äta "kvällsmat" vid 12-13 tiden för att däefter gå till hotellet o lägga sig för att sedan gå upp kl 00.30.
			
			
			
				Oavsett hur långa passen nu är så vore det klart bättre ur ett sovtekniskt (och därför trafiksäkerhetsmässigt) perspektiv att låta föraren som ankommer på morgonen sova under förmiddagen i stället för att köra fram till lunchtid. Om man löser det genom att låta förarna vara stationerade på de orter de ankommer till efter nattkörningen eller genom sovtid på bortaort är kanske sk-t samma, men med vissheten om att expressbussförarna har dessa arbetstider drar i alla fall jag mig ännu mer för att åka expressbuss (något som jag iofs inte gjort på 10 år, men då mest av komfortskäl).
Inget ont om er som kör expressbuss, ni är säkert toppenbra bussförare, men omänskliga arbetstider bidrar inte till en bättre trafiksäkerhet på vägarna. 
			
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 april 2010, 22:59:30 PM
Liknande arbetstider är vanliga både inom godstransporter och på järnvägen (den stora järnvägen ;D )
Tvåskift 0100-1300 och 1230-0100 typ...
Hur går det då ihopa sig med vägarbetstidslagen som säger max arbetstid på nätterna 10h. Så länge man jobbar någonting mellan 01-05. Sen om det är ren arbetstid eller det är ramtid har jag sämre koll på
			
 
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 april 2010, 23:11:50 PM
Körtid inte arbetstid, körtid räknas ju bara när bilen rullar, inte när du lastar o lossar.
Men arbetstiden är väl fortfarande max 10 tim om man kör mellan 01-05(?). 
			
 
			
			
				Citat från: Marcus Li skrivet 24 april 2010, 23:14:09 PM
Men arbetstiden är väl fortfarande max 10 tim om man kör mellan 01-05(?). 
Enligt Vägarbetstidslagen är det så.
http://www.av.se/lagochratt/vatl/kapitel07.aspx (http://www.av.se/lagochratt/vatl/kapitel07.aspx)
			
 
			
			
				Hur ändrar det saken?
Vet inte om jag missat något. 
			
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 april 2010, 23:37:27 PM
Jo i princip så finns ju skrivningen, men den gäller inte generellt utan bara om det gäller en 24 tim period som påbörjas efter sådan vilotid som anges i 8 eller 9 artikeln i EG förordningen.
Sedan så kan man förhandla bort hela § 15 och även ändra tidsintervallet ang nattarbete i § 14, det är gissningsvis gjort i många fall i Transports avtal eftersom alla stora o välrenomerade åkerier som bedriver fjärrtrafik nattetid knappast kör utanför lagar o avtal....
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1831/kor_o_vilotider_upplaga02.09.pdf (http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1831/kor_o_vilotider_upplaga02.09.pdf)
I denna publikation kan man enkelt utläsa när arbetstiden skall vara avslutat med utgångspunkt från starttidpunkten och använd vilotid, startar arbetet 0100 ska arbetet avslutas senast 1400 resp 1600 (11 resp 9 tim vila)
Jag ger mig. Hade bara läst/fått för mig att vissa delar av lagen gick inte att förhandla bort och nattarbetet var en av det. Att tiderna går och ändra var jag med på. Sen publikationen går väl mer efter KoV och inte VATL?
			
 
			
			
				Lagen går inte att förhandla bort, men det gäller att läsa den korrekt också.
Man får mycket riktigt inte ha ARBETSTID mer än 10h, inte ramtid. Det är 2 helt skilda saker.
Så att börja kl 01.30, arbeta 5h, ha 2h rast, sedan arbeta 5h igen och sluta 13.30 är helt inom lagens ramar.
Bäst att förtydliga att arbeta 5h kan t.ex innebära framkörning/lastning 30 min, körning 4h15min och transport tillbaka till garaget 15min.
			
			
			
				Citat från: Nilz skrivet 25 april 2010, 10:00:22 AM
Lagen går inte att förhandla bort, men det gäller att läsa den korrekt också.
Man får mycket riktigt inte ha ARBETSTID mer än 10h, inte ramtid. Det är 2 helt skilda saker.
Så att börja kl 01.30, arbeta 5h, ha 2h rast, sedan arbeta 5h igen och sluta 13.30 är helt inom lagens ramar.
Bäst att förtydliga att arbeta 5h kan t.ex innebära framkörning/lastning 30 min, körning 4h15min och transport tillbaka till garaget 15min.
Visst är det två olika saker och jag skrev här längre upp att jag inte visste vilket av det som det var. 
			
 
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 april 2010, 22:59:30 PM
Liknande arbetstider är vanliga både inom godstransporter och på järnvägen (den stora järnvägen ;D )
Tvåskift 0100-1300 och 1230-0100 typ...
Vanligt och vanligt... Det förekommer säkert på de mindre firmorna och i viss mån Green Cargo. De flesta nattjänstgöringar vid järnvägen är s.k. överliggningar med tid på hotellrum på bortaort.
Sedan tycker jag jämförelsen haltar rätt ordentligt vad gäller trafiksäkerhet kontra trötthet. Inom järnvägen finns flera säkerhetsbarriärer (dödmansgrepp, ATC, säkerhet i signalställverk) som hindrar ett enkelfel att bli farligt. Om en lokförare blir "obrukbar" stannar tåget av något av barriärsystemen, om en bussförare blir "obrukbar" så kan bussen hamna precis vart som helst.
			
 
			
			
				Man skulle ju också, med ett resonemang som påminner om Moment 22, kunna fråga sig om den som går med på att arbeta på sådana tider verkligen har tillräckligt gott omdöme för att vara lämplig för arbetet!  ;)
			
			
			
				Citat från: JDS skrivet 25 april 2010, 11:10:58 AM
Man skulle ju också, med ett resonemang som påminner om Moment 22, kunna fråga sig om den som går med på att arbeta på sådana tider verkligen har tillräckligt gott omdöme för att vara lämplig för arbetet!  ;)
Vad har man för val ;D