(http://i58.photobucket.com/albums/g266/rickardomalmo/DSC03107.jpg)
Mvh Rickardo
Den här bussen - BFC 932 - står numera registrerad direkt på Buss i Väst. Från början var den reggad på Vänersborgs Linjetrafik, men de lämnade sina uppdrag i Kalmar län i höstas. Men vem är det som kör? Lysekils Busstrafik har jag hört ryktas, men stämmer det?
Av vilken anledning slutade V-L köra där??
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 april 2010, 08:38:17 AM
Lysekils Busstrafik har jag hört ryktas, men stämmer det?
Lysekil stämmer nog ganska bra!
De dök på mig som hökar för någon vecka sedan då jag upptog en plats på busstationen något för länge. Tydligen har de ensamrätt att vistas (och stå ivägen där). ;)
Citat från: yngrot skrivet 25 april 2010, 09:23:11 AM
Av vilken anledning slutade V-L köra där??
De ansåg inte kunna köra detta med lönsamhet. Tyvärr har delägarna rätt lite att säga till om när det gäller på vilken nivå budet skall läggas. Det var dessutom krångel med RME som drivmedel.
Citat från: Marc skrivet 25 april 2010, 09:37:38 AM
Lysekil stämmer nog ganska bra!
De dök på mig som hökar för någon vecka sedan då jag upptog en plats på busstationen något för länge. Tydligen har de ensamrätt att vistas (och stå ivägen där). ;)
Det är Lysekils Busstrafik som har trafiken nu ja. Om du stod på en avgångshållplats är det väl inte så konstigt om de ber dig flytta på dig, trafiken ska ju fungera även om det är "besök" i stan.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 april 2010, 10:10:23 AM
De ansåg inte kunna köra detta med lönsamhet. Tyvärr har delägarna rätt lite att säga till om när det gäller på vilken nivå budet skall läggas. Det var dessutom krångel med RME som drivmedel.
RME fungerar i stort sett bra som drivmedel, däremot är det svårt att få Strocovärmarna att gå. Detta är ett problem som vi inte är klara med än, men jag kan säga att RME inte är ett av skälen till att VL hoppade av Kalmar län iaf.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 april 2010, 14:40:09 PM
Det ska finnas en ombyggnadssats i a f för konkurrenten Webasto:s värmare, men hur tillförlitlig den är har jag begränsad kännedom om, FAC har ju bussar på RME med värmare, visserligen Volvo men hur fungerar dom?
Vad gäller upphandlingen så var det ju ett förhandlingsförfarande där man erbjöds att justera sina priser, då är det lätt att dras med och sätta ett pris som kanske är lägre än vad man ursprungligen tänkt sig, det blev om jag minns rätt en hel del sådana prissänkningsvändor i norra o mellersta delen av länet.
Nils Hanssons åkeri som tankar RME i den mån det är möjligt, har en särskild tank enbart för dieselvärmaren eftersom den inte klarar RME.
Läs mer på sida 5 här (http://www.nhakeri.se/filearchive/1/1416/Nils%20Hanssons%20Akeri_2753_SWE_web.pdf).
Citat från: Kaxen skrivet 25 april 2010, 14:25:37 PM
RME fungerar i stort sett bra som drivmedel, däremot är det svårt att få Strocovärmarna att gå. Detta är ett problem som vi inte är klara med än, men jag kan säga att RME inte är ett av skälen till att VL hoppade av Kalmar län iaf.
Det var i alla fall det svar jag fick på direkt förfrågan hos VL. För att vara lite mer koncis: det kostar mer att köra på RME eftersom tankarna behöver rengöras oftare och det måste göras ordentligt.
Hur ska Lysekil lyckas om V-L inte kunde?? Tur vi slipper RME det räcker med Adblue tanken...
Citat från: Marc skrivet 25 april 2010, 09:37:38 AM
Lysekil stämmer nog ganska bra!
De dök på mig som hökar för någon vecka sedan då jag upptog en plats på busstationen något för länge. Tydligen har de ensamrätt att vistas (och stå ivägen där). ;)
Där ska man inte stå! 8) Bättre att parkera på Kyrkogårdsgatan mellan Hantverksgatan och Vikingsgatan, vilket är ett kvater från busstationen ;)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 april 2010, 14:40:09 PM
Det ska finnas en ombyggnadssats i a f för konkurrenten Webasto:s värmare, men hur tillförlitlig den är har jag begränsad kännedom om, FAC har ju bussar på RME med värmare, visserligen Volvo men hur fungerar dom?
Vad gäller upphandlingen så var det ju ett förhandlingsförfarande där man erbjöds att justera sina priser, då är det lätt att dras med och sätta ett pris som kanske är lägre än vad man ursprungligen tänkt sig, det blev om jag minns rätt en hel del sådana prissänkningsvändor i norra o mellersta delen av länet.
De här värmarna skall vara "anpassade", men de funkar inte som de ska ändå. Får väl se om de lyckas lösa problemet inför nästa vinter. :P
Citat från: yngrot skrivet 25 april 2010, 22:02:24 PM
Hur ska Lysekil lyckas om V-L inte kunde?? Tur vi slipper RME det räcker med Adblue tanken...
Kanske bättre att köpa bussar från tillverkare, eller motorer från tillverkare som från början erbjuder Euro5 så slipper man både RME och AdBlue :)
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 25 april 2010, 22:56:16 PM
Kanske bättre att köpa bussar från tillverkare, eller motorer från tillverkare som från början erbjuder Euro5 så slipper man både RME och AdBlue :)
De motorerna är ju riktigt rena, men de bidrar till växthuseffekten till skillnad mot en som går på RME.