Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: nimbra skrivet 23 april 2010, 23:57:19 PM

Titel: Västtrafik
Skrivet av: nimbra skrivet 23 april 2010, 23:57:19 PM
Västtrafik är en offentlig verksamhet, vem reviderar?
Titel: SV: Västtrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 24 april 2010, 12:22:29 PM
Citat från: nimbra skrivet 23 april 2010, 23:57:19 PM
Västtrafik är en offentlig verksamhet, vem reviderar?

Västtrafik är ett aktiebolag ägt av Västra Götalandsregionen och de 49 kommuner som ingår i denna. De anlitar Ernst & Young som revisionsbyrå.
Titel: SV: Västtrafik
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 27 april 2010, 16:14:10 PM
Exakt, men en "liten" = stor revision av hur VT hanterat tilldelade medel vore på sin plats. BARA för man skött sin bokföring så har man inte skött våre skattepengar. över en ½ miljard på "nya" biljettsystemet. En HALV MILJARD. 500 miljoner kronor. På ett system som vare sig brukare(resenärer), tillämpare(förare) eller VTs egne mot-kundpersonal tycker fungerar.
Titel: SV: Västtrafik
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 28 april 2010, 11:16:03 AM
Citat från: Trafikar´n skrivet 27 april 2010, 16:14:10 PM
Exakt, men en "liten" = stor revision av hur VT hanterat tilldelade medel vore på sin plats. BARA för man skött sin bokföring så har man inte skött våre skattepengar. över en ½ miljard på "nya" biljettsystemet. En HALV MILJARD. 500 miljoner kronor. På ett system som vare sig brukare(resenärer), tillämpare(förare) eller VTs egne mot-kundpersonal tycker fungerar.

Jag tycker det fungerar suveränt och jag hör fler och fler tycka det också, både andra resenärer och personal. Vi har nu ett enhetligt system i hela regionen, det fungerar bra och enligt min mening dessutom enkelt att använda. Jag har däremot gett upp hoppet om att Göteborgsposten skulle bli nöjda.

Visst, det har kostat mycket pengar på grund av en massa olyckliga omständigheter men tyvärr till stor del sådana som man inte kunde gjort så mycket åt. Vad tycker du man skulle gjort istället?
Titel: SV: Västtrafik
Skrivet av: Knut skrivet 28 april 2010, 23:05:04 PM
Det beste ville vel bli om jeg med mitt VT-kort kan benytte dette i f.eks Malmø eller Stockholm. Et kort for hele landet. I allefall for meg som har et "100kr"kort
Titel: SV: Västtrafik
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 28 april 2010, 23:48:51 PM
Citat från: Knut skrivet 28 april 2010, 23:05:04 PM
Det beste ville vel bli om jeg med mitt VT-kort kan benytte dette i f.eks Malmø eller Stockholm. Et kort for hele landet. I allefall for meg som har et "100kr"kort

Själva korten är av samma typ i alla nya RFID-system i landet. Systemen är däremot olika så det kommer att dröja ett tag innan korten går att använda annat än i "hemlänen", men det är beslutat att det ska bli så till slut.
Titel: SV: Västtrafik
Skrivet av: yngrot skrivet 29 april 2010, 17:39:30 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 28 april 2010, 11:16:03 AM
Jag tycker det fungerar suveränt och jag hör fler och fler tycka det också, både andra resenärer och personal. Vi har nu ett enhetligt system i hela regionen, det fungerar bra och enligt min mening dessutom enkelt att använda. Jag har däremot gett upp hoppet om att Göteborgsposten skulle bli nöjda.

Visst, det har kostat mycket pengar på grund av en massa olyckliga omständigheter men tyvärr till stor del sådana som man inte kunde gjort så mycket åt. Vad tycker du man skulle gjort istället?



Västtrafik borde gått samman med grannlänen och köpt samma som de. Nu kan du inte längre åka med kort från andra län vilket ju funka kanon så länge vi hade Scanpoint. Dessutom tycker jag att det nya systemet är orättvist eftersom zonerna är så stora så kostar 3km lika mkt som 100km... Info från V-T är ju dessutom väldigt dålig många resenärer "glömmer" att trycka på +knappen
Titel: SV: Västtrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2010, 17:43:43 PM
Citat från: yngrot skrivet 29 april 2010, 17:39:30 PM

Västtrafik borde gått samman med grannlänen och köpt samma som de. Nu kan du inte längre åka med kort från andra län vilket ju funka kanon så länge vi hade Scanpoint. Dessutom tycker jag att det nya systemet är orättvist eftersom zonerna är så stora så kostar 3km lika mkt som 100km... Info från V-T är ju dessutom väldigt dålig många resenärer "glömmer" att trycka på +knappen

Det är lätt att vara efterklok. Men nu är det ju så att Västtrafik började jobba på ett nytt biljettsystem för mer än tio år sedan och då hade inget av de andra länsbolagen ens börjat fundera på ett sådant. Västtrafik kom ju i en dålig sits i och med att GLAB och Bohustrafiken hade Prodata medan Skaraborg och Älvsborg hade Scanpoint. I Skåne var det mycket lättare eftersom både de ursprungliga länen hade Scanpoint.
Titel: SV: Västtrafik
Skrivet av: yngrot skrivet 29 april 2010, 17:49:03 PM
Jo men varför skulle de välja utifrån Gbg och inte Scanpoint kan man verkligen fundera över...ERG har ju dessutom haft konkurs över sig mer än en gång ..Det är ju dessutom inte så modernt som V-T vill framhäva...
Titel: SV: Västtrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2010, 18:53:14 PM
Citat från: yngrot skrivet 29 april 2010, 17:49:03 PM
Jo men varför skulle de välja utifrån Gbg och inte Scanpoint kan man verkligen fundera över...ERG har ju dessutom haft konkurs över sig mer än en gång ..Det är ju dessutom inte så modernt som V-T vill framhäva...

Eftersom vare sig Prodata eller Scanpoint längre tillverkades var de tvungna att hitta ett helt nytt system. ERG var ett modernt system för tio år sedan och var då också ett stabilt företag.
Titel: SV: Västtrafik
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 29 april 2010, 22:12:42 PM
Citat från: yngrot skrivet 29 april 2010, 17:39:30 PM
Västtrafik borde gått samman med grannlänen och köpt samma som de. Nu kan du inte längre åka med kort från andra län vilket ju funka kanon så länge vi hade Scanpoint.

Det där är mer administrativ begränsning än teknisk. Tänk på att alla nya kontaktlösa kortsystem som införs i länstrafik i landet sedan många år tillbaka använder samma kortstandard, det så kallade resekortet. Det är alltså tekniskt sett samma kort i alla systemen men det finns ännu inte tillräckliga programanpassningar, rapporterings- och debiteringssystem utvecklade för att hantera att alla kort ska gå att använda i andra län än hemlänet. Det är dock överenskommet att det ska utvecklas och genomföras, men det har än så länge hamnat ganska lågt i länstrafikbolagens prioriteringar eftersom man har varit i full gång med att få igång och anpassa de egna systemen.

Man ska också ha klart för sig att det är betydligt större del av landet som använder samma kortstandard idag än när Scanpoint användes som mest. Tråkigt då att det inte fungerar att använda korten i andra län än hemlänet? Ja, men det kommer alltså att lösa sig med tiden. Då kommer du att kunna använda samma kort i Malmö, Göteborg, Borås, Linköping och Stockholm trots tre olika systemleverantörer. Det har man aldrig kunnat göra tidigare.

Citat från: yngrot skrivet 29 april 2010, 17:39:30 PM
Dessutom tycker jag att det nya systemet är orättvist eftersom zonerna är så stora så kostar 3km lika mkt som 100km...

Jo, men ska man kombinera kommunzonslogiken från Göteborg och Bohuslän med (i stort sett) avståndsbaserad taxa som i Älvsborg och Skaraborg blir det så här. Det gick inte att ena alla kring något annat, desvärre.
Titel: SV: Västtrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 april 2010, 09:03:02 AM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 29 april 2010, 22:12:42 PM
Det där är mer administrativ begränsning än teknisk. Tänk på att alla nya kontaktlösa kortsystem som införs i länstrafik i landet sedan många år tillbaka använder samma kortstandard, det så kallade resekortet. Det är alltså tekniskt sett samma kort i alla systemen men det finns ännu inte tillräckliga programanpassningar, rapporterings- och debiteringssystem utvecklade för att hantera att alla kort ska gå att använda i andra län än hemlänet. Det är dock överenskommet att det ska utvecklas och genomföras, men det har än så länge hamnat ganska lågt i länstrafikbolagens prioriteringar eftersom man har varit i full gång med att få igång och anpassa de egna systemen.

Det finns ett företag som har i uppgift att lösa detta, nämligen Resekortet AB i Sverige AB http://www.svenskkollektivtrafik.se/resekortet/  Det är alltså Svensk Kollektivtrafik som ligger bakom men de står åtminstone lokalmässigt nära Samtrafiken. Resekortet fick för övrigt häromdagen en ny chef, så det kanske kommer att synas lite mer av deras verksamhet nu framöver. Hittills har det varit väldigt tyst om vad de har gjort.

När besluten om nya biljettsystem togs runt 1990 beklagades att det blev flera inkompatibla system: Prodata hos GLAB och KLT, Scanpoint i övriga 10 götalandska län, AES (som i dag heter ERG) i Värmland, kupongsystemet hos SL etc. Svenska Lokaltrafikföreningen försökte få länsbolagen att enas om ett system men det lyckades inte. Som jag antytt i samband med mina historiska bildvisningar skrevs mängder av artiklar om olika biljettsystem i Svensk Lokaltrafik. En del såg vi aldrig i Sverige.

Snabbt lyckades Scanpoint infria sitt löfte att deras system skulle vara kompatibelt i alla län som hade just det systemet, medan de andra aldrig lyckades med det. Du kunde t ex inte åka med GLAB:s Maxikort i Kalmar län. Mer eller mindre uttalades då också att det skulle bli ett gemensamt kort för all kollektivtrafik i Sverige, även tågen. Man lyckades med korten och hårdvaran men än så länge inte med hårdvaran.

Titel: SV: Västtrafik
Skrivet av: S Svensson skrivet 30 april 2010, 10:54:11 AM
Resenärsforum driver frågan med ett kort i hela landet.
Sedan skall vi inte blanda ihop två saker. Taxesättningen och zoner ,enhetstaxa är en sak sedan är själva systemet ett helt annat.
Om vi håller detta åtskillt så har Västtrafik använt sig av två system i det nya kortet. Nämligen enhetstaxa när man åker en zon och avståndstaxa om man åker två zoner. Det som kan uppfattas som tveksamt är att stora kommuner, t ex Svenljunga har en hög avgift i startzon. Kommuner med två zoner har en innerzon som kostar 16,50 och sedan avstånd.
Skall man ha avståndstaxa eller enhetstaxa då? Detta är något som genererar ovänskap emellan politiker,personal hos LHM och andra.
Trots allt så är nya VTA kortet betydligt bättre än sitt rykte. Problemet är svårigheter med själva kortet. Några kort har felaktigheter inbyggd. Det lyser rött och nästa gång man visar kortet lyser redan registrerad.
Jag kan förstå resenärer från Göteborg och andra ställen utanför men vi som haft gamla Älab kortet har aldrig fått saldo stämplat på kortet. Något som Göteborgarna fått på sitt kort.
De problem som uppkommer ibland är kort med både periodladdning och kontoladdning. Jag tror inte vi skall hoppa högt ändå. Vad som sagts är dock att nya kortet i Halland (scanpoint ny utförande) skall fyllas på vid fasta ställen och inte i bussen. Nog borde det vara möjligt att fylla på deras kort på bussen med hjälp av kontokort.
Framtid då. Arbeta på flera plan. Bättre tekniskt kvalite på korten.  Lättare ladda kortet. Lättare att använda andra kort, t ex kort med visagiltighet. Jag kan mycket väl tänka mid vad Ludvig Gentzel och Eric Abrahamnsson skulle sagt om korten. Alltså optimisten och pessimisten. Säkerligen möts inte dras åsikter.
Titel: SV: Västtrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 30 april 2010, 11:46:49 AM
Citat från: S Svensson skrivet 30 april 2010, 10:54:11 AM
Resenärsforum driver frågan med ett kort i hela landet.


Resenärsforum är en lobbyorganisation som bland annat arbetar för att att gemensamt kort skall införas men det är Resekortet Sverige AB som har uppdraget att se till att så sker.
http://www.resenarsforum.se/

Även om Resenärsforum finns på samma adress som Resekortet i Sverige AB (och Samtrafiken) skall dessa inte sammanblandas. I Resenärsforum var tidigare Svenska Lokaltrafikföreningens fd vd Märta-Lena Schwaiger ordförande men hon efterträddes nyligen av tidigare statssekreteraren på kommunikationsdepartementet m m Gunnel Färm. Generalsekreterare är den icke helt okände fd SJ-mannen Kurt Hultgren.
Titel: SV: Västtrafik
Skrivet av: yngrot skrivet 01 maj 2010, 17:25:21 PM
Citat från: S Svensson skrivet 30 april 2010, 10:54:11 AM

. Vad som sagts är dock att nya kortet i Halland (scanpoint ny utförande) skall fyllas på vid fasta ställen och inte i bussen. Nog borde det vara möjligt att fylla på deras kort på bussen med hjälp av kontokort.



Verkar väl väldigt bra att inte ladda kort på bussen då detta skapar förseningar . där har Västtrafik en läxa att lära sig då det finns alldeles för få ställen att ladda korten på och ännu går det inte heller via internetbank vilket är minst sagt skandalöst dåligt..I Gbg var det ju bättre förr då du köpte korten billigare i nån kiosk än på bussen. Knappt nån som köpte på buss eller spårvagn då där är oxå nått Västtrafik sjabblat bort...
Titel: SV: Västtrafik
Skrivet av: Johnny skrivet 02 maj 2010, 11:04:49 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 april 2010, 12:22:29 PM
Västtrafik är ett aktiebolag ägt av Västra Götalandsregionen och de 49 kommuner som ingår i denna. De anlitar Ernst & Young som revisionsbyrå.

Eftersom det är ett offentligt ägt bolag finns det också lekmannarevisorer, dessa hämtas ur Revisorskollegiet i Västra Götalandsregionen.

Titel: SV: Västtrafik
Skrivet av: Johnny skrivet 02 maj 2010, 11:10:21 AM
Citat från: yngrot skrivet 29 april 2010, 17:39:30 PM

Västtrafik borde gått samman med grannlänen och köpt samma som de. Nu kan du inte längre åka med kort från andra län vilket ju funka kanon så länge vi hade Scanpoint. Dessutom tycker jag att det nya systemet är orättvist eftersom zonerna är så stora så kostar 3km lika mkt som 100km... Info från V-T är ju dessutom väldigt dålig många resenärer "glömmer" att trycka på +knappen

Det hade väl varit bättre om grannlänen hade skaffat samma system som Västtrafik? Västtrafik ligger ju något år före i utvecklingen och har väl fler resande än resten av länsbolagen i södra Sverige tillsammans. Men det verkar som de ville ha vad som helst utom det som Västtrafik och SL valt. Historien går igen, det var samma sak när GL köpte Prodata, då skulle Älvsborg, Skaraborg och Halland ha vad som helst men inte samma som GL.
;)
Titel: SV: Västtrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 maj 2010, 11:26:37 AM
Citat från: Johnny skrivet 02 maj 2010, 11:10:21 AM
Historien går igen, det var samma sak när GL köpte Prodata, då skulle Älvsborg, Skaraborg och Halland ha vad som helst men inte samma som GL.
;)


Fast det är inte så konstigt. Det som sedan blev offentligt och gjorde att tre i ledningen för GLAB, bland annat vd, tvingades avgå var känt som ett rykte långt innan. Kort sagt hade cheferna ett avtal med Prodata så att de skulle få provision för alla sådana system som såldes i Sverige. (Kalmar Länstrafik köpte dock Prodata innan det här avtalet trätt i kraft, så ingen skugga på dem.)

Sedan kanske inte jag vill kalla Scanpoint för vad som helst. ;) Det var ett mycket bra biljettsystem och enligt min mening bättre än Prodata. Hade jag fått bestämma så hade jag rekommenderat det system som Värmland hade, nämligen AES. Det var ett system som jobbade med chipkort i stället för magnetremsa och hade mycket stor utvecklingspotential inte bara som busskort utan också som cash-kort för diverse andra småinköp. Dessutom nästan omöjligt att mickla med. Scanpoint kom dock två på min lista.


Titel: SV: Västtrafik
Skrivet av: Johnny skrivet 02 maj 2010, 19:18:41 PM
Prodata var bättre i stadstrafik, mycket snabbare registrering.

Titel: SV: Västtrafik
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 maj 2010, 20:38:16 PM
Citat från: Johnny skrivet 02 maj 2010, 19:18:41 PM
Prodata var bättre i stadstrafik, mycket snabbare registrering.



Inte för mig. Jag kom aldrig ihåg om jag skulle trycka in två zoner före eller efter det jag stoppat i kortet. Men även i övrigt tror jag inte att hastigheten i registreringen skilde sig så mycket åt mer än möjligen i början. Scanpoint snabbades upp sedan och det var nog mest hur snabb resenären var som var dimensionerande.
Titel: SV: Västtrafik
Skrivet av: S Svensson skrivet 02 maj 2010, 20:53:27 PM
Citat från: Johnny skrivet 02 maj 2010, 11:10:21 AM

Det hade väl varit bättre om grannlänen hade skaffat samma system som Västtrafik? Västtrafik ligger ju något år före i utvecklingen och har väl fler resande än resten av länsbolagen i södra Sverige tillsammans. Men det verkar som de ville ha vad som helst utom det som Västtrafik och SL valt. Historien går igen, det var samma sak när GL köpte Prodata, då skulle Älvsborg, Skaraborg och Halland ha vad som helst men inte samma som GL.
;)
Jag skulle nog vilja påstå att detta beror på att Göteborg valde en form av enhetstaxa medan Scanpoint kunde bli en km taxa. Vid övergång till Scanpiont så ändrades zonindelningen. 
Men Västtrafik har nu skaffat sig utrustning så det går att använda en km taxa och en enhetszon i Göteborg. Vad som inte egentligen är bra är överföringen av pengar från ett kort till ett annat. Det borde gå att använda VTA kortet med visa också. Detta är värt att satsa på.
Jag har faktiskt tittat på nya systemet en hel del. I Borås-Sjuhärad och några andra stället som haft Scanpoint har det gått bra. Ingen har gnällt över att man inte vet vad som finns på korten. Laddning från Visa till VTA maskin fungerar faktiskt ganska bra även om det kan ta 30 sekunder. Men viktigt är nog att alla skaffar sig Visa kort och ett Västtrafikkort. Sedan vet jag att många är gnälliga och gör en del mera komplicerat. Joda jag tycker nog att Västtrafiks system är lika bra som något annat system. Tyvärr vet jag inte vad nya Prodata och Scanpoint går för. Jag har sett installationen i X14 från Östgötland och jag har hört talas om Hallands system. Men nog borde Halland valt att använda sig av samma system som Västtrafik. Framtagningen av Västtrafikkortet har ju varit en process där förslag blötts och jag själv också haft synpunkter på här. Nu har man valt detta. Då får man göra det bästa av det. Och jag tror att detta kommer att fungera bättre än sk Resekort som Halland har. De har ju mycket landsbygdstrafik och då tror jag VTA kortet passar bättre. Sedan kanske Hallands alla speciella biljetter som finns till de äldre Scanpoint inte behövs.