Tidtabell från 1951
(http://i414.photobucket.com/albums/pp227/Tribben/1951.jpg)
Bussen på bilden kan jag inte mycket om, det enda jag tror att det är SJ:s standard buss från 40 talet.
Den är Stockholmsregistrerad
Karosstillverkare och andra fakta kanske det finns andra på forumet som kan berätta om.
Bussen ser ut som Staffans favoritbuss som han har lagt upp bilder på ofta. :)
En SJ-specad standardkaross av 40-tals modell, ja. SJ tillhandahöll ritningarna, och karossör kan därmed vara svår att definiera utom för de verkliga experterna. ASJ, SKV, Hägglund?
Citat från: Ersa skrivet 23 april 2010, 12:24:53 PM
Bussen ser ut som Staffans favoritbuss som han har lagt upp bilder på ofta. :)
Ja, det finns onekligen en viss likhet
(http://www.savenfjord.nu/45_an_orginal.JPG)
Det är alltså den buss som finns bevarad i Borås än i dag, även om den runt 1959 fick ny front.
http://www.klubbgamla45an.se/
Härligt att återse denna buss som trafikerade "min busslinje" 3 under barnaåren. Det nämndes tidigare i denna tråd att bussen "stod modell" som illustration för tidtabellshäften i andra delar av landet. Även på dåtidens "stolptabeller" på SJ Solnalinjerna var den med.
Fråga: Har någon av Er ett foto på dåtidens stolptabeller med bussillustration?
/Max
Citat från: Max W skrivet 23 april 2010, 17:33:58 PM
Härligt att återse denna buss som trafikerade "min busslinje" 3 under barnaåren. Det nämndes tidigare i denna tråd att bussen "stod modell" som illustration för tidtabellshäften i andra delar av landet. Även på dåtidens "stolptabeller" på SJ Solnalinjerna var den med.
Fråga: Har någon av Er ett foto på dåtidens stolptabeller med bussillustration?
/Max
Så du menar att det verkligen är just SJ 850 som stått modell till tidtabellshäftena. Klart intressant i så fall att veta för Klubben Gamla45an, som för övrigt den 8 maj firar 30 år som klubb. Samtidigt som bussen blir 65 år.
Helt 100% säker är jag inte, men eftersom SJ 850 var den första vagnen på SJ-linje 3 (enligt tidigare uppgifter här på Buss-Snack) som var beställd av SOAB och levererades till SJ i samband med att SJ övertog linjen och det blev ny utformning av tidtabellerna utgick jag från detta alldenstund 850 som sagts nedan stått modell för andra tabeller.
Det skulle ju rent teoretiskt kunna vara vagn 753-C också.
Som jag minns det hade bussen på bilden längst upp på tidtabellen bara en dörr, vilket talar mot 753-C men snarare för SJ 850 eller någon "systerbuss" jag inte känner till
Citat från: Max W skrivet 24 april 2010, 08:34:48 AM
Helt 100% säker är jag inte, men eftersom SJ 850 var den första vagnen på SJ-linje 3 (enligt tidigare uppgifter här på Buss-Snack) som var beställd av SOAB och levererades till SJ i samband med att SJ övertog linjen och det blev ny utformning av tidtabellerna utgick jag från detta alldenstund 850 som sagts nedan stått modell för andra tabeller.
Det skulle ju rent teoretiskt kunna vara vagn 753-C också.
Tack, Max! Det är ju starka indikationer. Gick 753-C också till Hässelby? Annars kanske Tribben kan se på orginalet om bussen är skyltad Hässelby? I så fall är det ingen tvekan. Går det läsa registreringsnumret så är det ju ytterligare en bonus. B649 som finns på bussen i dag utöver BHS856 är inte original.
Senare på 1950-talet efterträddes denna buss av en buss med Hägglunds-kaross som standardbuss på omslagen.
På den bild jag har på 753-C är den skyltad Stockholm.
Alla SJ_Solnalinjernas bussar hade reg.nummer med bokstaven B. SJ Huddinges vagnar var av för mig okänd anledning A-registrerade, trots att Huddinge låg i "B-län". Stockholm var ju på de tiden en magistrat (eget län s.a.s. ) och ensamma om A-regade fordon.
En möjlighet att få veta mer om detta kanske vore att kontakta Uffe Essén.
Citat från: Max W skrivet 24 april 2010, 09:08:37 AM
På den bild jag har på 753-C är den skyltad Stockholm.
Alla SJ_Solnalinjernas bussar hade reg.nummer med bokstaven B. SJ Huddinges vagnar var av för mig okänd anledning A-registrerade, trots att Huddinge låg i "B-län". Stockholm var ju på de tiden en magistrat (eget län s.a.s. ) och ensamma om A-regade fordon.
En möjlighet att få veta mer om detta kanske vore att kontakta Uffe Essén.
Jag har för mig att det är så enkelt som att ledningen för Huddinge Billinjegrupp hade adress inne i stan (Vasagatan tror jag) och bussarna blev därmed A-reggade.
Samma bild förekom på måna billinjegruppers tidtabeller och jag lyckade ur mina gömmor få fram en Kristianstadstabell med samma bild där trycket är mycket tydligt. Det går att läsa registreringsnummer "A15735" och frågan är om inte inventarienumret är 583-D eller något däråt. Bussen är skyltad BOTKYRKA
/Bengt
En ska till:
Bussen på bilden har en dörr längst bak.
/Bengt
Citat från: Bengt Hultin skrivet 24 april 2010, 13:46:23 PM
En ska till:
Bussen på bilden har en dörr längst bak.
/Bengt
Bussen på bilden har regnr:A15735 Invnr:535-D eller 595-D och är skyltad Botkyrka
//eomer
Citat från: eomer skrivet 24 april 2010, 14:08:54 PM
Bussen på bilden har regnr:A15735 Invnr:535-D eller 595-D och är skyltad Botkyrka
//eomer
Ovan troligen fel !
Vad jag fått fram: 0588 har regnr A15735. Placering (trots A) Sundbyberg. Scania-Vabis B22 med kaross från SKV,Katrineholm.Skall tillägga enligt en anteckning att 0588 urspr hade kaross Hägglund,Ö-vik men fick ny kaross 1952.
Det typiska sk SJ karossen lär ha ritats av Erik Nothin.
Sedan så är det nog inte placeringsorten som styr reg.bokstav utan vilken ort som är administrativt huvudort. SJ var på den tiden,som Staffan påpekar, adress Vasagatan 3. SJ Busstrafik har nog alltid haft adress Vasagatan 3 2 trappor. Men busstrafiken låg nog under distriktet. I D hade nog adress Sundbyberg.Nåja det spelar nog ingen roll i dag. Men A var på 60 talet och till ,cirka,1971 Huddinge.