Etter vaffelspisinga ble det tid for de som ikke hadde gjort det ennå å ta en titt på de tre "små" bussene.
(http://www.bergenga.no/foto/2009/06/14/ob2009-06-14-131024bem.jpg)
H-15724, H-15396 og H-16504 på Sannidal bygdetun, 14.06.2009.
Siden det var han andre som kjørte stod jeg egentlig fritt til å sitte på med han eller å sitte på med bussene. Og etter Sannidal så tenkte jeg at det ikke kunne være så mange fotoplasser å gå glipp av, så da valgte jeg buss. Men så var det hvilken å velge. Den som var den mest spesiell var jo absolutt Ford'en til Løite, som i tillegg har stofftak, så da falt valget på den. Jeg hadde tenkt at det burde vel være mulig å fotografere litt fra hullet i taket nedover, men like før avreise så kom det en liten regnskur, og da var det bare å trekke taket for igjen.
Jeg tok et bilde av dashbordet, og det var kanskje noe av det mest rotete jeg har sett. Det kan jo nesten se ut som man har lagt til ting og tang ved behov, og det er vel muligens det man også har gjort.
(http://www.bergenga.no/foto/2009/06/14/ob2009-06-14-131029bem.jpg)
H-15396 på Sannidal bygdetun, 14.06.2009.
Nedover første bakken bar det med full kontroll i laveste gir.
(http://www.bergenga.no/foto/2009/06/14/ob2009-06-14-131034bem.jpg)
H-15396 forlater Sannidal bygdetun, 14.06.2009.
Så et bilde fra første rad. Må faktisk si at jeg ikke trivdes særlig godt med å sitte der. For min generasjon som er oppvokst med setebeltet på så føles det faktisk litt ekkelt å sitte sånn helt løst med mer enn en meter foran seg og ingenting å klamre seg til om en flytur mot frontruten skulle være aktuell. Oppå det hele var det jo ikke mer betryggende at bussen har stofftak heller, egentlig. Men med tanke på at farten alltid er relativt lav i forhold til dagens nivå, og det dessuten var en meget dyktig sjåfør, så ble ikke turen noe dårlig opplevelse.
Maken til feilsikker "dørbryter" skal man vel lete lenge etter på dagens busser ...
(http://www.bergenga.no/foto/2009/06/14/ob2009-06-14-131042bem.jpg)
H-15396 i Sannidal, 14.06.2009.
En ting jeg husker av det som ble sagt på Drangedal stasjon var at bussene i den første perioden måtte dele veien med hestene, og at det ofte kunne by på problemer. Så pussig nok måtte vi dele veien med en hest med rytter da vi nærmet oss tidligere Sannidal stasjon. Det gikk heldigvis helt uten problemer, for den hesten var nok vokst opp med betydelig mer pågående trafikk enn det vi utgjorde.
(http://www.bergenga.no/foto/2009/06/14/ob2009-06-14-131052bem.jpg)
H-15724 ved Rinde i Sannidal, 14.06.2009.
Fra Sannidal stasjon gikk det på helt ny vei, så det følgende bildet blir på en måte veldig lite historisk korrekt. Der hvor bussene kjører har det ikke gått vei før, og ellers kan jeg ikke akkurat si at en liten snutebuss passer særlig inn på en sånn unorsk vei som det her, i motsetning til de mer naturlige veiene vi startet dagen på.
(http://www.bergenga.no/foto/2009/06/14/ob2009-06-14-131063bem.jpg)
H-15724 ved Årø i Kragerø, 14.06.2009.
Etter en stund flytta jeg bak til baksetet, og da fikk jeg også mulighet til å vise hvordan bussen ser ut inni, uten å få problemer med personvern. :) Det tynne stofftaket gjør at kupeen blir lys og fin, men det må da være ekstremt kaldt når det ikke er midt på sommeren. Jeg vil anta det finnes noe "hardtop" å sette på for de tre andre årstidene.
(http://www.bergenga.no/foto/2009/06/14/ob2009-06-14-131081bem.jpg)
H-15396 nær Kragerø, 14.06.2009.
(http://www.bergenga.no/foto/2009/06/14/ob2009-06-14-131072bem.jpg)
H-16504 nær Kragerø, 14.06.2009.
Fra baksetet ble det stort sett bare H-16504 jeg fikk noe særlig bilder av, men da vi kom til en rundkjøring rett før Kragerø greide jeg å få fire busser sånn nogenlunde med.
(http://www.bergenga.no/foto/2009/06/14/ob2009-06-14-131091bem.jpg)
H-4590, H-16504, H-4525(H-19610) og H-7545 nær Kragerø, 14.06.2009.