Först en SJ-buss med hög standard. Från början gick denna på bland annat Stena-anslutning till Göteborg men på dess ålders höjd lackerades den om Älvsborgstrafikens färger (även om dessa fick en annan design lite senare) för Viskadalen.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5338.jpg)
Om jag läser rätt på skylten så är den här expressbussen på väg till Norrköping.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5339.jpg)
Den här SJ-bussen var knappt ett år gammal när jag tog bilden. Den hann sedan med att vara i ägo hos Linjebuss, Näckrosbuss och Busslink.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5340.jpg)
En av Alfredssons läckert gröna bussar (färgen benämndes på den grafiska färgskalan just Alfredssons-grönt) väntar på att få köra till Alingsås. Det är inget ovanligt för den här bussen - den brukade göra det varje dag.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5341.jpg)
En av de otaliga Wiimor som Borås Lokaltrafik använde i stadstrafiken. Mittmotor givetvis - frontmotor försvann hos Stadsbussar/Borås Lokaltrafik vid nyleveranser från 1958 och bakmotor infördes först vid nyleveranser från 1993 (om man under en säger en Scania-Vabis CR76 1967-1974).
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5342.jpg)
Så förflyttas vi till juldagen 1988 och Borås Lokaltrafiks enda Neoplan servicebuss är ute på linje 68. Den här bussen såldes sedan till Malmö.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5347.jpg)
Och när det var gjort i maj 1989 fanns det endast Orion/Ontario II kvar som servicebussar. Fast har här 705 förirrat sig till linje 44, som var en förortslinje. Dock var kapaciteten i en Ontario tillräcklig en helgdag. Linje 44 lades för övrigt ned i december 2009.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5348.jpg)
Trevligt Staffan som vanligt. Men Neoplanen kör på linje 60.. iaf är den skyltad så...Linje 68 fanns den ??? Minns inte alla gamla linjenr..
Citat från: yngrot skrivet 24 april 2010, 17:05:21 PM
Trevligt Staffan som vanligt. Men Neoplanen kör på linje 60.. iaf är den skyltad så...Linje 68 fanns den ??? Minns inte alla gamla linjenr..
Visst. Linje 68 gick cirka 50 meter därifrån. Det var nämligen den som gick till Kristineberg och Hedvigsborg. Dagens linje 15 med andra ord. Linje 60 motsvaras i dag närmast av linje 16. Men på den tiden gjorde den en runda på kyrkogården S:t Sigfrid. Det gör inte linje 16.
Jo då linje 68 har jag ju oxå kört för väl ställa mig i skamvrån en stund... ;D.. Men får väl skylla på solsting eller nått sånt... ;D ::)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 april 2010, 17:16:38 PM
Om jag läser rätt på skylten så är den här expressbussen på väg till Norrköping.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5339.jpg)
Förmodar att detta är embryot till dagens Swebus (Express). Var denna lackeringen specifik enbart för expressbussarna? Normal SJ-BUss-lackering var väl orange/brandgul?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 april 2010, 17:16:38 PM
Så förflyttas vi till juldagen 1988 och Borås Lokaltrafiks enda Neoplan servicebuss är ute på linje 68. Den här bussen såldes sedan till Malmö.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5347.jpg)
Den såldes väl vidare till Linjebuss i Lund? Där vet jag att den här busstypen till slut fick körförbud. Den gick alltid på linje 5 mellan Kobjer och Nilstorp.
Citat från: Svemicke skrivet 06 maj 2010, 23:18:45 PM
Förmodar att detta är embryot till dagens Swebus (Express). Var denna lackeringen specifik enbart för expressbussarna? Normal SJ-BUss-lackering var väl orange/brandgul?
Den här färgen togs fram för SJ:s beställnings- och expressbussar.
Citat från: Svemicke skrivet 06 maj 2010, 23:18:45 PM
Den såldes väl vidare till Linjebuss i Lund? Där vet jag att den här busstypen till slut fick körförbud. Den gick alltid på linje 5 mellan Kobjer och Nilstorp.
Borås Lokaltrafik sålde den till Malmö Lokaltrafik efter två år. Den bör alltså ha hamnat hos Linjebuss när de några år senare köpte ML. Om den sedan flyttades till Lund vet jag inte.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 maj 2010, 08:32:48 AM
Borås Lokaltrafik sålde den till Malmö Lokaltrafik efter två år. Den bör alltså ha hamnat hos Linjebuss när de några år senare köpte ML. Om den sedan flyttades till Lund vet jag inte.
Hade Linjebuss en egen i Lund då? För när jag var där 1993 så körde Linjebuss med en sådan och då hade ML ännu inte förvärvats.
Citat från: Svemicke skrivet 09 maj 2010, 16:15:17 PM
Hade Linjebuss en egen i Lund då? För när jag var där 1993 så körde Linjebuss med en sådan och då hade ML ännu inte förvärvats.
Ja, jag vet bara det jag skrev och det kan lätt kontrolleras i t ex SBH. Nämligen att bussen på bilden såldes av Borås Lokaltrafik till Malmö Lokaltrafik. Någon uppgift om att den skulle sålts vidare till Linjebuss innan det stora övertagandet kan jag inte hitta, men det kan naturligtvis ha varit så. Nu var det ju också så att ML sålde en del av sina servicebussar eftersom de hade tagit i för mycket. Mest var det Ontario men det skulle kunna ha varit någon Neoplan med också.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 maj 2010, 17:36:10 PM
Ja, jag vet bara det jag skrev och det kan lätt kontrolleras i t ex SBH. Nämligen att bussen på bilden såldes av Borås Lokaltrafik till Malmö Lokaltrafik. Någon uppgift om att den skulle sålts vidare till Linjebuss innan det stora övertagandet kan jag inte hitta, men det kan naturligtvis ha varit så. Nu var det ju också så att ML sålde en del av sina servicebussar eftersom de hade tagit i för mycket. Mest var det Ontario men det skulle kunna ha varit någon Neoplan med också.
Jo, han har rätt, den gode s-Micke. LB köpte redan 1991 fyra småneoplaner från Malmö, ML 510, 536, 538(FPZ001) och 539. Dessa fick hos LB nr i 93xx-serien till skillnad från de bussar som övertogs i samband med köpet av ML som fick en trea framför gamla ML-numret. Hos Linjebuss var de här Neoplanerna en stor del av tiden stationerade i Eslöv.
Citat från: Greger Larsson skrivet 09 maj 2010, 18:50:33 PM
Jo, han har rätt, den gode s-Micke. LB köpte redan 1991 fyra småneoplaner från Malmö, ML 510, 536, 538(FPZ001) och 539. Dessa fick hos LB nr i 93xx-serien till skillnad från de bussar som övertogs i samband med köpet av ML som fick en trea framför gamla ML-numret. Hos Linjebuss var de här Neoplanerna en stor del av tiden stationerade i Eslöv.
Ja, för försöket med servicelinjer á la Borås Lokaltrafiks i Malmö föll inte väl ut och lades väl ner kort efter att linjenätet ändrades 1989? Jag minns att vi först fick en servicelinje innan linjenätet ändrades. Sen kom det tre till, S1-S4, hette de samtliga. Fast fråga mig inte om linjesträckning för det har jag ingen aning om.
Dock vet jag att en av Neoplanerna gick i Lund och att Lunds kommun till sist gav Linjebuss körförbud.
Citat från: Svemicke skrivet 10 maj 2010, 01:34:26 AM
Ja, för försöket med servicelinjer á la Borås Lokaltrafiks i Malmö föll inte väl ut och lades väl ner kort efter att linjenätet ändrades 1989? Jag minns att vi först fick en servicelinje innan linjenätet ändrades. Sen kom det tre till, S1-S4, hette de samtliga. Fast fråga mig inte om linjesträckning för det har jag ingen aning om.
Malmö Lokaltrafik hade ett ambitiöst program för servicelinjerna och köpte därför 25 nya servicebussar: 15 Ontario och 10 Neoplan. Två Orion (samma som Ontario fast annat namn) fanns redan innan och så kom då Borås-bussen till. Problemet var bara att när man skulle sätta i gång den stort annonserade trafiken så fick man inte tag i tillräckligt med förare, varför de flesta linjerna lades i malpåse. När man sedan väl kom i gång var det mycket bantat från det ursprungliga förslaget så därför blev det många bussar över. Dessa såldes till många olika orter i landet.