14. juni 2009 skulle man feire at det var 100 år siden den første rutevognen trafikkerte veiene mellom Tørdal i Drangedal og Kragerø. For de som ikke kan noe om geografien i Telemark, så kommer altså jeg fra kommunen Kviteseid, som ligger et stykke inn i landet. Drangedal kommune er nabokommune i sør, og Kragerø kommune er nabokommune til den igjen og ligger ute ved kysten. Arrangementet den dagen var å kjøre en kortesje med 6 veteranbusser og 1 ny buss, pluss en del andre veteranbiler, fra Tørdal i Drangedal og til den tidligere jernbanestasjonen i Kragerø. Jeg og en annen buss- og fotointeressert fra de indre deler av Telemark hadde bestemt oss for å følge med på den turen og ta så mange bilder vi kunne. Det ble sånn at han kjørte bil, og jeg var passasjer og den som fotograferte mest.
Arrangementet var et samarbeid mellom Drangedal Bilruter, som er de som fortsatt driver trafikken på strekningen, og Rutebilhistorisk Forening (RHF) avd. Telemark.
Det ble en meget vellykket tur. Været var helt på topp det meste av turen, og jeg tok mange hundre bilder, men jeg kommer bare til å vise ca. 100 bilder. Det er ikke bare bilder fra veteranbusskortesjen, men også av alt av busser vi fant langs veien, nye og gamle, så derfor legger jeg ut disse bildene i dette forumet og ikke under Busshistoriskt forum.
Den første bussen som skulle være med i kortesjen fant vi i Vrådal i Kviteseid kommune. Bussen kommer fra Fyresdal-Vrådal-Nissedal Billag (F.V.N. Billag). Det er altså Fyresdal som er en kommune vest for Kviteseid, Vrådal i Kviteseid kommune og Nissedal, som er en kommune som både grenser til Kviteseid og Drangedal. Dette selskapet ble i 1972 en del av Vest-Telemark Bilruter, som nå heter Telemark Bilruter.
Bussen er en Volvo B725-05 fra 1962 med karosseri fra Brødrene Repstad i Søgne. Den var i trafikk fram til 1986, da den ble kjøpt av en privat. I 1995 ble den kjøpt tilbake av selskapet og restaurert til fullverdig veteranbuss.
(http://www.bergenga.no/foto/2009/06/14/ob2009-06-14-130739bem.jpg)
H-4590 i Vrådal, 14.06.2009.
Den neste bussen fant vi ved et hus øverst i Tørdal.
Denne bussen har en litt spesiell historie, da den ikke var den bussen den er i dag da den var ny. Understellet og hytta er opprinnelig en Ford med V8 fra 1945, levert som tippbil men med en løs busskasse man kunne sette på ved behov. I 1950 ble den bygget om til rekkesekser og det ble påsatt en permanent busskasse hos Wattenberg i Skien, som er den som er i dag. Busskassen er fra ca. 1935, og er bygget av Funnemark. Bussen eies i dag av RHF Telemark, som har hatt den siden 2002. Den er opprinnelig levert til Hans Løite i Tørdal, og det var hos neste generasjen, Øivind Løite at vi fant den. Han driver fortsatt med buss, under navnet Løites Turreiser, som har en 1997 Scania K113CLA, Irizar Century, som er den andre Scania-importerte Irizaren i Norge.
(http://www.bergenga.no/foto/2009/06/14/ob2009-06-14-130746bem.jpg)
(http://www.bergenga.no/foto/2009/06/14/ob2009-06-14-130750bem.jpg)
H-15396 i Tørdal, 14.06.2009.
Når vi først var der og hadde litt tid til overs ble vi spurt om vi hadde lyst til å se en buss til, og det takket vi jo selvsagt ikke nei til, og i en garasje i nærheten viste han oss et gammelt restaureringsobjekt. En gammel Chevrolet PW fra 1946. Bussen ble levert til Thoralf Midtbøen på Brunkeberg (i Kviteseid), men ble senere overtatt av Hans Løite. Bussen er egentlig ganske fin, både utvendig og innvendig, med skikkelig turbussinnredning fra den tiden.
(http://www.bergenga.no/foto/2009/06/14/ob2009-06-14-130755bem.jpg)
(http://www.bergenga.no/foto/2009/06/14/ob2009-06-14-130757bem.jpg)
(http://www.bergenga.no/foto/2009/06/14/ob2009-06-14-130762bem.jpg)
(http://www.bergenga.no/foto/2009/06/14/ob2009-06-14-130764bem.jpg)
H-15770 i Tørdal, 14.06.2009.
Vi kom oss videre, og ved Lone i Tørdal stod som vanlig Drangedal Bilruter #15, den definitivt fineste bussen i selskapet nå for tiden. Bussen er fra 2004, og som de fleste ser er dette en Volvo B12M 9700HD godsbuss.
(http://www.bergenga.no/foto/2009/06/14/ob2009-06-14-130767bem.jpg)
NF 13194 ved Lone i Tørdal, 14.06.2009.
Selve arrangementet skulle starte fra Tørdal kyrkje i Bø i Tørdal, men da vi kom dit kjørte vi litt videre for å prøve å få noen bilder av de andre bussene da de kom oppover, for de startet kjøreturen fra et annet sted. Vi trengte ikke å kjøre langt før vi fant en fin slette med mulighet for bilder med kun natur som bakgrunn. Først passerte NF30057 og H-15724. De kommer det flere detaljer på senere.
(http://www.bergenga.no/foto/2009/06/14/ob2009-06-14-130784bem.jpg)
NF 30057 ved Bø i Tørdal, 14.06.2009.
(http://www.bergenga.no/foto/2009/06/14/ob2009-06-14-130789bem.jpg)
H-15724 ved Bø i Tørdal, 14.06.2009.
Så kom RHF Telemark sin nyligst restaurerte buss, som akkurat ble ferdig til veteranbusstreffet i Bergen tidligere i 2009. H-19610, eller H-4525 som den egentlig heter er opprinnelig levert som Ødegaardens Bilruter #25 i 1961. I 1978 ble den kjøpt av noen private, og i 1997 fikk RHF tak i den, og har vært under lagring/restaurering fram til i våres. Bussen er en Scania-Vabis B75-58. Karosseriet er bygget av Chr. Bjørge karosserifabrikk i Skien, og det er i samarbeid med dagens Bjørge Karosseri (verksted) at den har blitt restaurert.
(http://www.bergenga.no/foto/2009/06/14/ob2009-06-14-130798bem.jpg)
(http://www.bergenga.no/foto/2009/06/14/ob2009-06-14-130800bem.jpg)
H-4525(H-19610) ved Bø i Tørdal, 14.06.2009.