Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Bjarne-W skrivet 22 april 2010, 09:11:02 AM

Titel: Deutsche Bahn köper Arriva
Skrivet av: Bjarne-W skrivet 22 april 2010, 09:11:02 AM
Vilket bl a betyder - tysk inbrytning i Sverige...
http://www.busstidningen.se/2010/04/22/arriva-sager-ja-till-deutsche-bahn-– tysk-inbrytning-i-sverige/
Titel: SV: Deutsche Bahn köper Arriva
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 22 april 2010, 09:21:59 AM
Ingen dålig utveckling för Ödåkra Buss, som fram till slutet av 1980-talet bara hade ett par bussar för beställningstrafik. Sedan började de köra linjetrafik, köptes upp av Bus Danmark som sedan köptes upp av Arriva.

I förteckningen över Arrivas nuvarande uppdrag i Sverige bör också läggas till att de sedan snart två år tillbaka kör Pågatågen i Skåne.

På bussidan blir det nog inte så stora ändringar men på tågsidan kanske man kan tänka sig en sammanslagning av Arriva och DB Regio Sverige. Detta är väl första gången som tyskt ägande kommer in som utövare i svensk busslinjetrafik.
Titel: SV: Deutsche Bahn köper Arriva
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 22 april 2010, 12:00:16 PM
Vore väl fint om de knep pendeltågstrafiken i Sthlm. Lite tysk "Ordnung" skulle inte skada. Fast då behövs nog kontroll över infrastrukturen också.
Titel: SV: Deutsche Bahn köper Arriva
Skrivet av: 1896 skrivet 22 april 2010, 15:50:59 PM
Snart äger tyskarna allt i transport väg i Sverige, Återstår att se när Lufthansa köper SAS.... 8)
Titel: Re:
Skrivet av: Ersa skrivet 22 april 2010, 17:54:47 PM
Nja, än är det väl fransk majoritet i bussbranschen med tanke på Veolia och Keolis/Busslink?
Titel: SV: Deutsche Bahn köper Arriva
Skrivet av: 1896 skrivet 22 april 2010, 18:08:09 PM
Ge tyskarna lite tid.... ;)

Hur är det med dom där 30% i Busslink som SL skulle sälja ? När blir det av  ???
Titel: SV: Re:
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 22 april 2010, 18:08:21 PM
Citat från: Ersa skrivet 22 april 2010, 17:54:47 PM
Nja, än är det väl fransk majoritet i bussbranschen med tanke på Veolia och Keolis/Busslink?

Som sagt: jag kommer inte på ett enda tyskägt bussbolag som kör linjetrafik i Sverige. Och affären DB - Arriva är ju inte genomförd ännu.
Titel: SV: Deutsche Bahn köper Arriva
Skrivet av: Bussmicke skrivet 22 april 2010, 21:53:28 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 april 2010, 09:55:38 AM
ytterligare 1-2 aktörer lär kunna uppslukas av DB.

Som vilka då ex. ?
Titel: Re:
Skrivet av: Ersa skrivet 22 april 2010, 23:27:14 PM
Så när blir Busslink till Keolis Sverige AB, och Arriva till DB Bus Sverige AB? ;)
Titel: SV: Deutsche Bahn köper Arriva
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 23 april 2010, 00:00:43 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 april 2010, 09:21:59 AM
Ingen dålig utveckling för Ödåkra Buss, som fram till slutet av 1980-talet bara hade ett par bussar för beställningstrafik. Sedan började de köra linjetrafik, köptes upp av Bus Danmark som sedan köptes upp av Arriva.

I förteckningen över Arrivas nuvarande uppdrag i Sverige bör också läggas till att de sedan snart två år tillbaka kör Pågatågen i Skåne.

På bussidan blir det nog inte så stora ändringar men på tågsidan kanske man kan tänka sig en sammanslagning av Arriva och DB Regio Sverige. Detta är väl första gången som tyskt ägande kommer in som utövare i svensk busslinjetrafik.


En komplettering på tågsidan: sedan snart ett år kör Arriva även tågen på Kinnekullebanan åt Västtrafik.
Titel: SV: Deutsche Bahn köper Arriva
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 april 2010, 08:16:19 AM
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 23 april 2010, 00:00:43 AM
En komplettering på tågsidan: sedan snart ett år kör Arriva även tågen på Kinnekullebanan åt Västtrafik.

Ja, men det stod ju redan i den länkade artikeln och behövde sålunda inte kompletteras.
Titel: SV: Re:
Skrivet av: Bussmicke skrivet 26 april 2010, 11:45:40 AM
Citat från: Ersa skrivet 22 april 2010, 23:27:14 PM
Så när blir Busslink till Keolis Sverige AB, och Arriva till DB Bus Sverige AB? ;)

Får man väl ändå hoppas man slipper
Titel: SV: Re:
Skrivet av: Ersa skrivet 26 april 2010, 13:03:58 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 26 april 2010, 11:45:40 AM
Får man väl ändå hoppas man slipper

Visst kan man tycka det. Men om Keolis köper upp resten av aktierna i Busslink undrar man ju om dotterbolagets egennamn får leva kvar, eller om det blir "rättning i ledet" som på Nobina.
Titel: SV: Deutsche Bahn köper Arriva
Skrivet av: S Svensson skrivet 26 april 2010, 16:02:45 PM
Bara ett påpekande. Det är två olika bolag som finns i Sverige. Dels det Arriva som sköter tågtrafiken  och dels det bolag (fd Ödåkra Buss AB) som driver busstrafik.
Titel: SV: Deutsche Bahn köper Arriva
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 26 april 2010, 17:02:18 PM
Citat från: S Svensson skrivet 26 april 2010, 16:02:45 PM
Bara ett påpekande. Det är två olika bolag som finns i Sverige. Dels det Arriva som sköter tågtrafiken  och dels det bolag (fd Ödåkra Buss AB) som driver busstrafik.

Arriva Skandivavien AB är moderbolag till Arriva Sverige AB (bussbolaget) och Arriva Tåg AB. Eftersom köpet avser hela Arriva-koncernen saknar detta större betydelse.
Titel: SV: Deutsche Bahn köper Arriva
Skrivet av: Jan skrivet 26 april 2010, 17:25:24 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 april 2010, 17:02:18 PM
Arriva Skandivavien AB är moderbolag till Arriva Sverige AB (bussbolaget) och Arriva Tåg AB. Eftersom köpet avser hela Arriva-koncernen saknar detta större betydelse.


sedan är frågan om vad som händer med bussdelen. det är väl ingen större hemlighet att DB ville åt rälsdelen.
Titel: SV: Deutsche Bahn köper Arriva
Skrivet av: JDS skrivet 26 april 2010, 17:30:49 PM
Citat från: Jan skrivet 26 april 2010, 17:25:24 PM
sedan är frågan om vad som händer med bussdelen.

Om inte annat kan ju SL köpa upp den. Belastas kontot "nödåtgärder för upprätthållande av illusionen om fri konkurrens i kollektivtrafiken"  ;D
Titel: SV: Deutsche Bahn köper Arriva
Skrivet av: Ante skrivet 26 april 2010, 17:57:20 PM
Citat från: JDS skrivet 26 april 2010, 17:30:49 PM
Om inte annat kan ju SL köpa upp den. Belastas kontot "nödåtgärder för upprätthållande av illusionen om fri konkurrens i kollektivtrafiken"  ;D

Vilket upprätthållande? SL har ju, liksom alla andra trafikhuvudmän, monopol på att bedriva linjetrafik osv. och således har vi ingen fri konkurrens vad gäller linjetrafik :D
Titel: SV: Deutsche Bahn köper Arriva
Skrivet av: JDS skrivet 26 april 2010, 18:15:47 PM
Citat från: Ante skrivet 26 april 2010, 17:57:20 PM
Vilket upprätthållande? SL har ju, liksom alla andra trafikhuvudmän, monopol på att bedriva linjetrafik osv. och således har vi ingen fri konkurrens vad gäller linjetrafik :D

Snurra inte till det nu! Det är inte "konkurrens" som är det roliga ordet, utan "illusion". SL har i åratal upprätthållit en illusion om fri konkurrens (mellan entreprenörer i upphandlad trafik) genom att äga aktier i Busslink som ingen annan ville ha.
Titel: SV: Deutsche Bahn köper Arriva
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 26 april 2010, 18:55:13 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 april 2010, 18:40:41 PM
Det är heller ingen hemlighet i branschen att DB sedan ett par år har varit väldigt intresserade av en språngbräda in i Sverige på bussidan, just den långväga busstrafiken är man speciellt intresserade av inför att fler o fler huvudmän släpper in dessa även inom resp län. DB kommer helt säkert att bli en aktör att räkna med precis som man redan är på godssidan.

Verkar ju lite missriktat att köpa en koncern som huvudsakligen har busstrafik som huvudsaklig verksamheten bara för att komma åt spårtrafik. Lite som när jag var ung vi köpte Alfa-tabletter och slängde allt utom bilden på den fotbollsspelare som fanns med i asken. Tänkt om det var Kalle Svensson eller Gunnar Nordahl!


Titel: SV: Re:
Skrivet av: Bergenga skrivet 26 april 2010, 21:07:34 PM
Citat från: Ersa skrivet 22 april 2010, 23:27:14 PM
Så när blir Busslink till Keolis Sverige AB, och Arriva till DB Bus Sverige AB? ;)

Det skulle vel heller bli DB Stadtverkehr Schweden AB? ;)

http://de.wikipedia.org/wiki/DB_Stadtverkehr
(Legg merke til at alle DB sine tyske busselskaper har sine opprinnelige navn.)


Hvor stor andel av Arrivas totale trafikkproduksjon finnes i Sverige? Det kan ikke være mange prosent ...
Titel: SV: Deutsche Bahn köper Arriva
Skrivet av: S Svensson skrivet 26 april 2010, 21:34:52 PM
Arriva kör i Halmstad tätort om ca 3 månader. De kör också tätortstrafik i Jönköping. I upphandlingen vad gäller i Jönköpingslän körs trafiken emellan Hyltebruk och Jönköping av Arriva liksom hela Gislavedsområdet sedan 2003. Detta tappar man. Härutöver fick i Hallands län Arriva också trafik i södra Halland som överlåtits till Isaksson&Karlsson (S Karlsson) Vaggeryd.
Arriva har ett område i Stockholmsområdet. Dessutom tätortstrafik i Malmö,ev viss landsbyggdstrafik också,som man har sagt upp enligt uppgifter i detta medie.
Busstrafiken går ekonomiskt sett mycket dåligt. (www.allabolag.se).
Titel: SV: Deutsche Bahn köper Arriva
Skrivet av: Jan skrivet 27 april 2010, 20:24:40 PM
...och Arriva har inte varit lika sugna på ny trafik det senaste halvåret.
Titel: SV: Re:
Skrivet av: Erling.L skrivet 28 april 2010, 07:31:12 AM
Citat från: 1896 skrivet 22 april 2010, 15:50:59 PM
Snart äger tyskarna allt i transport väg i Sverige, Återstår att se när Lufthansa köper SAS.... 8)







Citat från: Ersa skrivet 22 april 2010, 17:54:47 PM
Nja, än är det väl fransk majoritet i bussbranschen med tanke på Veolia och Keolis/Busslink?



tror det var lastbilssidan som åsyftades både ASG o Bilspedition e väl tyskslukade nu
Titel: SV: Deutsche Bahn köper Arriva
Skrivet av: Wetjo skrivet 28 april 2010, 08:18:40 AM
Det man kan "tjäna" pengar på är väl samordning av resurser om man får flera angränsande områden. Annars är det svårt att tjäna pengar i vår branch. THM i de olika länen har en förmåga att göra små avtalsområden, korta avtalstider och mycket viten för olika saker, vilken inte gagnar företagen.
Titel: SV: Deutsche Bahn köper Arriva
Skrivet av: JDS skrivet 28 april 2010, 11:01:37 AM
Jag vill inte verka tjatig, men hela upplägget med upphandlad trafik är ju dömt att inte fungera. Man behöver inte vara ekonom för att förstå att man inte kan sänka priset på trafiken under kostnaderna för dess utförande. (Möjligen behöver man vara ekonom för att INTE förstå det!)

Hur lång tid tänkte sig egentligen de, som införde det här, att det skulle ta innan entreprenörerna hade konkurrerat ut varandra och allting var kört i botten? (Svar: "Längre tid än vi tänker hålla på med det här"!)
Titel: SV: Deutsche Bahn köper Arriva
Skrivet av: yngrot skrivet 29 april 2010, 17:46:36 PM
Ja man kan ju undra hur ett bolag kan köra så mkt billigare än övriga?? Buss och förare kostar ju relativt lika för alla bolag idag...
Titel: SV: Deutsche Bahn köper Arriva
Skrivet av: Sundås skrivet 30 april 2010, 09:58:29 AM
Citat från: Jan skrivet 27 april 2010, 20:24:40 PM
...och Arriva har inte varit lika sugna på ny trafik det senaste halvåret.

Jaså? Halland, då?
Titel: SV: Deutsche Bahn köper Arriva
Skrivet av: Jan skrivet 30 april 2010, 12:35:25 PM
Citat från: Sundås skrivet 30 april 2010, 09:58:29 AM
Jaså? Halland, då?

Det är ett år sedan man tilldelades denna trafik.
Titel: SV: Deutsche Bahn köper Arriva
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 30 april 2010, 23:45:51 PM
Citat från: Jan skrivet 30 april 2010, 12:35:25 PM
Det är ett år sedan man tilldelades denna trafik.

Inte riktigt, det var i slutet av juni 2009.
Titel: SV: Deutsche Bahn köper Arriva
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 01 maj 2010, 00:20:38 AM
Den 20 juni börjar Arriva i Halmstad
Titel: SV: Deutsche Bahn köper Arriva
Skrivet av: Jan skrivet 01 maj 2010, 10:34:39 AM
Citat från: Johan Hansson skrivet 01 maj 2010, 00:20:38 AM
Den 20 juni börjar Arriva i Halmstad

har man fått tillräckligt med förare? Det har varit annonser både till Arriva och IsakssonKarlsson så sent som i Mars.