I november 1988 var jag engagerad i det s k Demotåget, som kördes av ABB i samarbete med SJ för att försöka sälja motorvagnståg av X10-typ till de länsbolag som ännu inte hade sådana. Två län nappade: Uppsala och Gävleborgs. Däremot gjorde inte Sörmlands län det så besöket i Eskilstuna ledde inte till mer än några bussfoton.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5324.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5325.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5326.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5327.jpg)
Läckert så in i ****!
Tack så mkt för trevliga bilder! :)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 april 2010, 15:53:12 PM
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5327.jpg)
Får man fråga vad som fick dig att åka ut till Bälgviken? Speciellt som det verkar som att bussen inte vände tillbaka utan gick tom? Jag sommarjobbade en sommar på det numera nedlagda sågverket i Bälgviken, så jag vet hur litet det är.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 april 2010, 15:53:12 PM
I november 1988 var jag engagerad i det s k Demotåget, som kördes av ABB i samarbete med SJ för att försöka sälja motorvagnståg av X10-typ till de länsbolag som ännu inte hade sådana. Två län nappade: Uppsala och Gävleborgs. Däremot gjorde inte Sörmlands län det så besöket i Eskilstuna ledde inte till mer än några bussfoton.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5326.jpg)
En icke bussfråga. Är det TGOJ-vagnar som står till vänster eller vad är det för vagnar?
Janne
Citat från: Janne Rickman skrivet 18 april 2010, 07:57:26 AM
En icke bussfråga. Är det TGOJ-vagnar som står till vänster eller vad är det för vagnar?
Janne
Ja, den gaveln fanns bara på sovvagnar WL3 och kombinerade gods- och sittvagnar BF1 annars. Fönsterraden ger vid handen att det inte är någon av dessa så det återstår alltså bara TGOJ-vagnarna, som vid denna tid dock var överförda till SJ. De brukade användas i tågen Stockholm-Eskilstuna.
Vid den här tiden hade SJ köpt TGOJ för en krona. Företagsnamnet levde dock kvar som namn på det som tidigare var SJ:s huvudverkstäder. I dag lever det kvar som ett godstågsbolag, ägt av statliga Green Cargo. TGOJ = Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds järnvägar. TGO var det företag som drev gruvan i Grängesberg och således byggde en egen järnväg för sina malmtransporter till utskeppningshamnen i Oxelösund.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 april 2010, 15:53:12 PM
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/5324.jpg)
När denna bild togs var jag inte mer än 29 dagar gammal :)