Att det blivit stopp på kontanterna i bussarna vet vi ju redan men nu väntar även ett eventuellt stopp i butiker. Om inte annat kommer det väl bli svårare för näringsidkarna att undanhålla staten skatt ifall alla inköp görs med kort.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article687362/Butiker-kan-forbjudas-anvanda-pengar.html
Det är många år kvar tills det kommer hända :)
Kan bara tänka mig vilket kaos de blir. Senast förra veckan, helgen efter påsk hade vi ett stort kortproblem inom Axfoodkedjan(Willys, Hemköp och Tempo). Inga kortbetalningar med Maestro/Visa Electron fungerade överhuvud taget under lördagen och söndagen. På lördagen fungerade VISA/Mastercard halvdant med, vartannat kort blev nekat.
Kan ju drömma om det sen om kontanter är borttagna :)
Mer eller mindre slutna kontanthanteringssystem löser ju en stor del av detta problem. Visserligen inte nån hundraprocentig garanti för att ingen stjäl pengarna eller för att det skattas på rätt sätt.. men en bit på vägen.
Kort är i många fall lättare att använda, men det finns gott om undantag ändå. Vägen till det kontantlösa samhället är än så länge ganska så lång...
Fram tills dess kan man ju ha ett tillägg i form av "kontanthanteringsavgift". Länge fick man ju betala 3-5 kr extra när man handlade med kort, och det var det ju visserligen lite gnäll om, men inga större protester i form av barrikader på gatorna. Men nu kostar kontanthanteringen samhället mycket mer pengar per köp jämfört med ett kortköp, så då är det ju helt logiskt att man lägger på en viss avgift för kontanta köp. Det är ju kontantbetalarna som ska själva bör bekosta en stor del av alla värdetransporter. Jag menar, varför ska alla kunder, även kortbetalare, dela på den notan idag?
Det kan ju faktiskt vara så att det finns ett egenvärde i att ha kontanthantering.
Dels är det inte sårbart på samma sätt ifall nödvändig infrastruktur som elektricitetsnätet m.m. slås ut, dels är det hittils det enda möjliga sättet att kunna genomföra anoyma köp. En annan aspekt är att bankerna själva vill slippa kostnader och kontanthantering som kostar dem ganska mycket pengar, en risk och en kostnad som de vill skjuta på kunderna istället för att ta hand om själva. Som kund tycker jag nu det är ganska irrelevant vad bankerna tycker att den hanteringen kostar, givet de mångmiljardvinster de har gjort och som de fortsätter göra trots senaste års finanskris känner jag ingen anledning för att tycka synd om dem. F.ö. bör kortförespråkarna tänka sig för hur man gör för att handla med kort om banken/rna befinner dig kreditovärdig för att få ett kort eller vägrar öppna bankkonto åt dig.
/David M, som så sent som 1995 handlade kontant i en ICA-affär på Smålands landsbygd i skenet av stearinljus med miniräknare under ett flera dygn långt strömavbrott. Undras om det hade varit möjligt idag?
Citat från: David M skrivet 14 april 2010, 22:01:50 PM
/David M, som så sent som 1995 handlade kontant i en ICA-affär på Smålands landsbygd i skenet av stearinljus med miniräknare under ett flera dygn långt strömavbrott. Undras om det hade varit möjligt idag?
Det hade varit möjligt så länge batteriet i kassadatorn räcker, men när det är slut så är det också slut på kundhanteringen. Idag sköts bland annat beställningarna automatiskt av kassadatorn, så det är viktigt att allt registreras på rätt sätt.
Förvisso skulle det gå att lösa, så länge man skriver ner exakt vilka varor som sålts (streckkod/PLU), och därefter när strömmen kommer tillbaks gör om köpen.
//Simon, vars föräldrar äger och driver en ICA Nära-butik
Egentligen bör man väl göra en distinktion mellan kontantbetalning och kontanthantering? Bussarnas stora dilemma är egentligen inte att ta emot pengar (man skulle kunna ha en sluten säkerhetsbox) utan att man måste kunna erbjuda växel vilket inte alltid är det lättaste. Det var ju ofta det som ställde till det med "tiokronan" i SL-trafiken för ett par år sedan. Hade det bara handlat om betalning med jämna pengar (eller tji växel i alla fall) i en automat ombord så hade nog problemet aldrig blivit lika akut. Det stora dilemmat för buss, taxi, m.fl. ambulerande försäljare är annars resurser i form av utrymme mm.
Ett fast försäljningsställe däremot har visserligen även de risker förknippade med kontanthanteringen, dock inte i samma utsträckning. De har normalt även helt andra möjligheter, ofta är där t.ex. väktare i lokalen osv. om det är en större facilitet. Sedan har man även oftast separata rum med kodlås alternativt någon form av större säkerhetsboxar där man kan reglera kassan med jämna mellanrum och det i sin tur ger även möjligheter att snabbt och smidigt även få tillgång till ny och lätthanterlig växelkassa. Alltså sådant som man sällan kan erbjuda i en buss. I en butik kan sedan visserligen ensamarbete förekomma om det är ett mindre försäljningsställe... men i en buss eller taxi är man alltid ensam!